Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alavatsakipu seisoessa/kävellessä?+ Kysymys eteisistukasta?

29.06.2006 |

Ollut tässä muutaman viikon ajan seuraavanlaista oiretta: pidempään seisoessa tai pidempään muutoin jalkeilla ollessa esim. kävellessä alkaa koskemaan alavatsaan. Kipu ei ole supistus, vaan sellainen enemmän särkevän oloinen kipu. Levossa pitkällään tai istuessa kipu helpottaa. Mikä kipu voisi olla?

Kaikenlaisia kipuja, vihlaisuja ja supistuksia tässä onkin ollut ja nyt vielä tämä. Saas nähdä mitä töiden teosta tulee, kuukauden verran olen ollut kesälomalla+ viikon sairaslomalla supistuksien takia. Töitä teen hoitajana terveyskeskuksen vuodeosastolla, mikä ei ainakaan vointia tule kohentamaan...

Sitten toinen kysymys. Minulla ilmeisesti eteisistukka/edessä oleva istukka- tarkemmin saan tietää rakennenultrassa ensi viikolla. Voisiko se oireilla tuollaisella kuvailemallani kivulla? Vuotoja tms. ei ole ollut. *koputtaa puuta*

Ja jos istukka todetaan olevan kohdunsuulla, saanko kuultavasti sairaslomaa nosteluita sisältävän työni takia- kokemuksia? Mitä muuta ohjeita eteisistukan omaavat on saaneet?

Kiitos kokemuksistanne- toinen raskauteni ja silti tuntuu monessa suhteessa kun olisi ekaa kertaa asialla...

Mukavaa odotusta!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
04.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on rv 20 ja ollut myös muutaman viikon ajan vähän kuvaamasi tyyppistä alavatsakipua. Samanlaista kipua ei ole ollut koskaan aiemmin, ei edes aikaisemmassa raskaudessa. kipu tuntuu ihan alavatsalla eikä ole supistelua vaan jonkinlaista jomotusta. Minulla se saattaa alkaa esim. pitkän istumisen jälkeen ylösnoustessa joskus niin voimakkaana, etten pääse ylös. Kipu pahenee nostellessa ja koukistellessa. olen ihmetellyt mitä se voisi olla ja tullut johtopäätökseen että se voisi johtua jonkun hermon puristustilasta tms. etistä istukkaa minulla ei ole.

Käsittääkseni etinen istukka oireilee pääasiassa verenvuodolla ja silloin jos vuotoa on, tätyy olla kovin varovainen. Usein kohdun kasvaessa istukka siirtyy pois kohdun suulta ylemmäs. Ei aina tietysti kuitenkaan.

Vierailija
2/8 |
04.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

rv 20 ja risat, eikä sen takia ollut mitään. Eteisistukka oli siirtynyt jo ylös kohtuun joskus rv 24. Toinen lääkäri oli jo huolissaan ja toinen vaan naurahti, että mitä tässä huolissaan olla, kun se raskauden edetessä monesti menee pois. Mulla siis ei mitään vaivoja, itsekin hoitaja, voimia sinulle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
04.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu samalta kuin kuukautiskivut ja tunnetta saattaa olla myös selän puolella. Tunne kuitenkin vaihtelee, esim. eilen jomotusta ei juurikaan ollut. Tuttu mainitsi, että kyseessä saattaa olla liitoskivut?! Olen ruvennut käyttämään tukivyötä ja se kyllä helpottaa ainakin minulla, joten kannattaa kokeilla! =)

Vierailija
4/8 |
05.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

istukka edessä. Tästä kolmannesta en vielä tiedä.

Esikoista odottaessa lääkäri vain totesi, että on eteen kiinnittynyt eikä siinä muuta.

Toista odottaessa lääkäri tutki tarkkaan sen kohdan mistä istukka lähtee. Piirsi kuvankin sitten. Istukka alkoi aivan kohdunsuun reunalta, mutta ei kuitenkaan tullut yhtään siihen eteen. Raskauden edetettä se kuitenkin nousi siinä reunalta pois, joten ei tarvinnut miettiä sektiota.

Jos se istukka tulee kohdunsuun eteen niin sitten käsittääkseni antavat jotain ohjeita nostoista yms. Tai ainakin, jos on jotain vuotoja,jotka ilmeisesti aika yleisiä silloin kun kyseessä etinen istukka.

Tuota mainitsemaasi kipua en muista olleen, vaikka kampaajana olenkin tehyt jalkojen päällä molemmissa raskauksissa 8-10tuntisia päiviä. Kakkosta odottaessa nostin esikoisen yhdistelmärattaatkin joka aamu autoon ja pois, kun vein hänet hoitoon aina äitiyslomaan asti.

Selkä kyllä joutunut rasitukselle. Seisomatyö ja iso vatsa ja varmaan osin tuon istukan paikan takia vatsa tullut tosi aikaisin näkyviinkin. Toisesta varsinkin selkä oli synnytyksen jälkeenkin arka. Ilmeni lähinnä kun makasi pitkään yöllä mahallaan, jotain rasituskipua siinä kun oli kauan sama asento.

Iloista odotusta!

Juliet ja pikkukolmonen rv 5+3

Vierailija
5/8 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtui mainita, että raskausviikot nyt 19+1.

Vierailija
6/8 |
30.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia kellään?

Vierailija
7/8 |
01.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kiinnostaisi kovasti tuo eteisistukka-asia...

Onko kellään kokemuksia???

Keinuhepo

Vierailija
8/8 |
01.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä tuttavalla todettiin eteis istukka joten hänelle tehtiin keisarinleikkaus hyvissä ajoin ennen laskettua aikaa.