HS:ssa tartuntatautien ylilääkäri: Suojamaski voi olla virusgeneraattori
Kansanterveyslaitos.
Työterveyslaitos.
WHO
Ja nyt viimeisimpinä tartuntatautien ylilääkärit eri puolilta tautia avautuvat yhdestä kiistellystä Korona-viruksen ehkäisyyn liittyvästä aiheesta: ONKO SUOJAMASKISTA APUA?
Kaikkien yllä mainittujen tahojen kanta on: EI OLE.
Voitaisiinko siis lopettaa tällä(kin) palstalla jatkuva virheellisten tietojen välittämine?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Laitan tähän lainauksen olennaisimmasta:
"Periaatteessa tuoreesta ja kuivasta kasvomaskista voi olla hyötyä, jos joku pärskii bussissa kohti. Rintalan mukaan se ei kuitenkaan suojaa altistukselta missään tapauksessa koko päivää. Kun kertakäyttöinen suojus kostuu, se menettää suodatustehonsa.
”Silloin siitä voi tulla jopa virusgeneraattori, joka voi tartuttaa ja antaa väärän turvallisuuden tunteen”, hän sanoo.
”Suojusta koskettelemalla voi kontaminoida kätensä ja levittää virusta eteenpäin. Kaikkein pahinta on, jos käyttää suojusta uudelleen, laittaa sen kaulalle tai taskuun ja sitten taas naamalle.”
Näin kertoo Turun yliopiston dosentti, tartuntataudeista vastaava
ylilääkäri Esa Rintala
Turun yliopistollisesta keskussairaalasta (Tyks).
Tätä olen yrittänyt täällä sanoa. Ja olen seurannut kaupungilla lähinnä vanhojen ihmisten maskien käyttöä ja se itkettää minua. Mutta uskon, että se tuo heille hyvän olon tunteen ja se myös on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Itse kuuntelen SARS-tutkijoita joilla on oikeasti vuosien kokemusta tällaisista epidemioista (ja heidän mielestään hengityssuojia KANNATTAA käyttää), mutta alkaa ihan oikeasti ottaa pattiin se, että jatkuvasti tulee ristiriitaista tietoa samasta aiheesta eri asiantuntijoita. Joku päivä sitten oli jännää, kun MTV:llä asiantuntija kannusti suojien käyttöön, ja about tunnin päästä ykkösellä sanottiin että älkää käyttäkö kun ette kuitenkaan osaa.
Migreenihän tuosta tulee. Kuten huonosti hengittävästä suojastakin.
Ainahan tiede on sellaista, hyvin harvoin asiat ovat mustavalkoisia, etenkään tällaisissa asioissa, missä on erittäin paljon muuttujia.
Maski tismalleen oikein käytettynä = on hyötyä, mutta nyt onkin pohdittu sitä, että kuinka moni tavallinen tallaaja osaa käyttää sitä oikein? Nytkin on maskihullut jo todenneet etteivät noudata asiantuntijoiden ohjeita mitä tulee maskien pesuu ja desinfiointiin tai vaihtoväliin, epäilen että hyvin harvalla hommat menee niinkui pitäisi, eli suurimmalla osalla maski ei toimi tai voi jopa johtaa tartunnan saamiseen.
Tulen käyttämään maskia vasta kun on pakko, mutta parhaani mukaan nyt välttelen julkisilla kulkemista ja jos mahdollista, käyn kaupassa aamupäivästä arkisin, jolloin ei ehkä ole niin ruuhkaista. Turvavälit pyrin säilyttämään aina, yskimään oikein ja pesemään sekä desinfioimaan käsiäni.
Mua ei kiinnosta käyttääkö Erkki tai Raili maskiaan itsensä kannalta oikeaoppisesti. Kunhan käyttää ja suojaa sillä muita. Saman minäkin teen, en todellakaan ole varma suojaako maskini niinkään itseäni, mutta toivoakseni se suojaa muita. Totta kai pyrin saamaan siitä irti parhaan mahdollisen suojan henkilökohtaisesti mutta se toteutuu vain, jos muut käyttävät myös maskia.
Itse koen maskit vähän kuin laumasuojana. Terveet ja täyspäiset voivat suojata tällä tavoin esim astmaatikkoja tai muita sairauksia sairastavia, jotka eivät oikeasti pysty olemaan maskin kanssa. Ja siinä samalla itseään. Ja perhettään.
Ei tää pitäis olla näin kauhean vaikea ymmärtää.
Tuo linkattu uutinen on huhtikuun alusta, jolloin STM epätoivoisesti valehteli, että maskit ovat vaarallisia, etteivät ihmiset alkaisi niitä vaatia, kun niitä ei riittänyt edes terveydenhoitoon.
Paljon on kuolleita ja tartunnan saaneita sen jälkeen virrannut maskitietämyken edessä ja nyt niitä suositellaan käytettäviksi.
Kukaan järkevä ei enää kiellä maskien hyödyllisyyttä.
Eli jos suojamaskeista ei ole hyötyä, miksi on ongelma, jos niitä ei riitä sairaaloille?
Jos suojamaskeista ei ole hyötyä, miksi asbestipurkua tekevät käyttää suojavarusteita?
Hevonkukkua.
Lääkintähenkilökunta itse normaalioloissa tunkee niitä maskeja taskuun, käy ne kaulalla lounaalla, jopa bussissa.
Minäpä kerron, että käsienpesusta ei ole hyötyä! Ei, jos et käytä saippuaa tai et huuhtele käsiä kunnolla tai jos et kuivaa käsiä hyvin. Eikä ole hyötyä, jos et kuuraa ihon juonteita ja kynsien ympäristöä huolellisesti.
Minäpä sanon, että syömisestä ei ole hyötyä, jos syöt epäterveellisesti. Vaan haittaa.
Jne. Sama juttu maskien kanssa. Oikein käytettynä niistä on hyötyä.
Suojamaskien mahdolliset hyödyt kääntyvät negatiiviseksi nopeasti, kun ihmisen eivät maski kasvoillaan katso enää tarpeelliseksi pitää turvavälejä muihin ihmisiin. Ohjeistuksen mukaan maskia tulee käyttää, jos ei voi pitää turvaväliä. Näissäkin tilanteissa maski vain vähentää tartuntariskiä, ei poista sitä kokonaan. Ihmisten mielissä ohjeistus on kääntynyt niin, ettei maski kasvoilla tarvitse pitää turvaväliä, vaikka voisi. Surkuhupaista on, että päälle maskia käyttävät sadattelevat, "kun jotkut eivät noudata sääntöjä ja käytä maskia" paikoissa, joissa turvavälin voi pitää, jos muut ihmiset (lähinnä maskia käyttävät) noudattaisivat ohjeistusta ja pitäisivät sen turvavälin! Kun ei se maski kuitenkaan useimmilla ole viruksia suodattava, vaan ainoastaan pisaratartuntaa rajoittava yskittäessä tai muuten syljeskellessä. Eikä virusta suodattavan maskin käytöstäkään ole maskia pitävälle hyötyä, jos turvaväliä muihin ei ole. Virus tarttuu yhtälailla silmien kautta. Jotakin mätää on viranomaisohjeistuksessa, kun tätä ei korosteta, vaan viranomaisille tuntuu riittävän se, että maskia käytetään runsaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan tähän lainauksen olennaisimmasta:
"Periaatteessa tuoreesta ja kuivasta kasvomaskista voi olla hyötyä, jos joku pärskii bussissa kohti. Rintalan mukaan se ei kuitenkaan suojaa altistukselta missään tapauksessa koko päivää. Kun kertakäyttöinen suojus kostuu, se menettää suodatustehonsa.
”Silloin siitä voi tulla jopa virusgeneraattori, joka voi tartuttaa ja antaa väärän turvallisuuden tunteen”, hän sanoo.
”Suojusta koskettelemalla voi kontaminoida kätensä ja levittää virusta eteenpäin. Kaikkein pahinta on, jos käyttää suojusta uudelleen, laittaa sen kaulalle tai taskuun ja sitten taas naamalle.”
Näin kertoo Turun yliopiston dosentti, tartuntataudeista vastaava
ylilääkäri Esa Rintala
Turun yliopistollisesta keskussairaalasta (Tyks).
Tätä olen yrittänyt täällä sanoa. Ja olen seurannut kaupungilla lähinnä vanhojen ihmisten maskien käyttöä ja se itkettää minua. Mutta uskon, että se tuo heille hyvän olon tunteen ja se myös on tärkeää.
Urheilijat ovat yksi ihmisryhmä, joiden virheitä maskien käytössä voi seurata televisiosta suorassa lähetyksessä. Jostakin syystä mediaa ei asia kiinnosta, vaikka urheilijat käyttävät ja räpläävät maskejaan ohjeistuksen vastaisesti. Ilmeisesti ei haluta keskustelua siitä, ettei maskeja osata tai viitsitä käyttää ohjeistuksen mukaan.
Ja sitten kun maskien myötä saa sitten unohtaa turvavälit ja varmaan käsihygieniankin (tai ei vain tiedosteta käsien kontaminoitumista). Joo on sanottu että turvavälit on yhä tärkeitä, mutta samaan aikaan myös sanottu, että jos ei turvavälejä voi pitää (eli joissain tilanteissa se onkin ok), niin silloin maski suojaa.
Ei se näin mene, olisi paljon tärkeämpää pitää yllä sitä että esim. joukkoliikennettä vältettäisiin jos suinkin mahdollista ja että kaupassa tehtäisiin kerralla viikon ostokset, ettei syntyisi ruuhkia jne.