IS: edessä voi olla ruokakriisi – korona sekoittaa maailman elintarvikeketjuja
Suomessakin työvoimapula uhkaa maatiloja.
''YK:n Elintarvike- ja maatalousjärjestö (FAO) vaatii äskettäin pikaisia toimia ruoantuotannon turvaamiseksi. FAO:n mukaan häiriöt voivat alkaa näkymään jo huhti-toukokuun aikana.
– Meillä on edessä ruokakriisi, ellemme ryhdy pian toimenpiteisiin haavoittuvimpien sektoreiden suojelemiseksi, maailman elintarvikkeiden toimitusketjun turvaamiseksi ja koronaviruksen ruoantuotannolle aiheuttamien haittojen minimoimiseksi, FAO varoitti tiedotteessaan.''
''– Myös kuluttajat voivat vaikuttaa tilanteeseen. Ihmisten ei pidä hamstrata liikaa elintarvikkeita, vaan ostettava vain välttämätön.''
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi suomalainen työtön tietää, että yhteiskunta antaa hänelle lisää rahaa, jotta ei tarvitse olla nälässä. Kamalaa ajatella, että työnteosta jää vähemmän euroja käyttörahaksi kuin toimeentulotuesta, jota saa helposti täyttämällä nettilomakkeen. Kamala ajatella, että joutuisi aamulla heräämään, menemään töihin ja vielä tekemäänkin jotain. Ei käy suomalaiselle työttömälle, mieluummin rikkoo työnantajan koneet ja hajottaa paikat, jotta ei moinen ahne öykkäri tuottaisi ruokaa.
Viljelijöille tiedoksi: ruokaa saa kaupasta, ei tarvitse teidän pelloilla kykkiä!
Sinä et selvästikään tiedä, että kaikki työttömät eivät saa toimeentulotukea. Ja he ovat juuri niitä, jotka ovat joskus yrittäneet jotakin ja joilla on omaisuuttakin kertynyt, kunnes....jotain.......jossain........
Toimeentulotuki kelpaisi, mutta työnteko ei? Myy omaisuutesi niin pääset toimeentulotuelle, helppoa. Tosin nyt on hieman ruuhkaa käsittelyssä, niin suosittelen täyttämään ruokakaapit sitä ennen.
Teeppä sinä sitten sama perässä, niin voit lopettaa sen itkemisen siitä, miten paljon SINÄ tee työtä ja miten kaikki muut ovat AINA SINUN lompakollasi.
En minä ole itkenyt, että kukaan on minun lompakollani. Maksan veroja ja saan siitä vastinetta. Ihmettelen vain, että miksi työ ei kelpaa edes siinä tilanteessa, kun riski nälästä talven tullen on todellinen. Tulee ihan mieleen se satu muurahaisista ja heinäsirkasta, iloisesti lauleskellen talvea kohti vain vailla huolta huomisesta!
Koska itse käyn töissä, tiedän että minulla on varaa maksaa kalliista ruoasta talven tullen, ja nyt kun tästä asiasta on informoitu ajoissa myös muita kansalaisia, oletan että kaikille muillekin asia on yhtä ok. Jos ei olisi niin varmaan aiheuttaisi toimenpiteitä, mutta kun ei aiheuta, niin oletan että muillakin on sitten varaa.
Miten voi tulla nälän hätä kun Suomen omavaraisuus on 80%?
Suomesta saa myös kotimaisia vesimeloneeja.
Koska puutarhoihin ei saada ulkomailta työntekijöitä ja suomalaiset työttömät eivät suostu, niin kukaan ei kasvata tai korjaa niitä vesimeloneja. Vilja- ja lihatilat pärjäävät ilman kausityövoimaa, mutta kasvissyöjille tai vegaaneille voi vielä koittaa kovat ajat kun kotimaiset kasvikset jäävät istuttamatta ja korjaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi suomalainen työtön tietää, että yhteiskunta antaa hänelle lisää rahaa, jotta ei tarvitse olla nälässä. Kamalaa ajatella, että työnteosta jää vähemmän euroja käyttörahaksi kuin toimeentulotuesta, jota saa helposti täyttämällä nettilomakkeen. Kamala ajatella, että joutuisi aamulla heräämään, menemään töihin ja vielä tekemäänkin jotain. Ei käy suomalaiselle työttömälle, mieluummin rikkoo työnantajan koneet ja hajottaa paikat, jotta ei moinen ahne öykkäri tuottaisi ruokaa.
Viljelijöille tiedoksi: ruokaa saa kaupasta, ei tarvitse teidän pelloilla kykkiä!
mene itse sinne pellolle kykkimään 2euron tuntipalkalla.
ja maksa siihen päälle vielä työmatkat ja mahdollinen majoitus. Vois jäädä sinultakin menemättä.
Mistähän tuo 2 e nyt saatiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha syytellä työttömiä. Esimerkiksi Anna Kontula puhui pari päivää sitten eduskunnassa ja sanoi että tämä huoltovarmuus on turvattava, mutta myös ymmärrettävä ettei työtön voi matkustaa toiselle paikkakunnalle keikkatöihin. Kyse ei ole siitä, ettei saisi riittävästi ylimääräistä, vaan kun hän katsoi ne taksat ja teki laskelmia, niin työtön kuolisi nälkään. Ei kukaan luovu asunnostaan jonkun kuukauden, ehkä kahden työrupeaman vuoksi. Harvalla duunarilla on varaa maksaa kahta vuokraa ja nää maatalousyrittäjät osaa kyllä kiskoa suuren osan palkasta takaisin majoituksesta. Tähän vielä päälle matkat, niin menee niin rankasti pakkasen puolelle, ettei todellakaan vaan voi.
Kontula ehdotti tämän poikkeustilanteen ajalle palkkatukea ja sitten myöhemmin jotain muita toimia jotta normaalioloissakin saataisiin kotimaista väkeä töihin.
Marjatiloille on muuten sitten yleensä kai se 18-vuoden ikäraja, joten ei sinne voi lähettää kotona asuvia teinejäkään kesätöihin.
Jos työttämiä ei voida velvoittaa töihin kun kuolevat nälkään, niin sitten se työtön kuolee nälkään talvella, kun ei ole rahaa ruokaan. Mutta ihan hienoa, että tämäkin on mahdotonta, esim. palkkatukeakaan ei voi millään maksaa alkutuotannon työntekijöille? Talvea odotellessa.
Siis haloo! Miksi joku työtön lähtisi noihin hommiin jos ei tulla kuluissa yhtään vastaan? Aivan luokatonta vaatia että sen kuuluistan "jonkun muun" pitäis nyt lähteä paskoihin talkoisiin että sulla riittää halpaa pullaa. Ootko valmis tukemaan omilla rahoillas jonkun työttömän maatilatalkoita, että sillekin jäis siitä reissustä käteen ees ruokaraha? Tehkää vaikka jotain tukirinkejä, että jos lähtee tonne duuniin turvatakseen ruoantuotannon, niin yks teistä vaatijoista maksaa matkat ja toinen sen asumisen siellä eri paikkakunnalla. Näin se työntekijä vois sitten maksaa ruokansa ja sen normaalin asuntonsa.
Miten niin ei tulla kuluissa vastaan? Edelleen meillä on voimassa säädökset, joiden mukaan verottaja korvaa matkakuluja, muuttokuluihin voi hakea avustusta jne. Ei ne ole mihinkään kadonneet.
Ydinkysymys onkin: miksi joku työtön lähtisi töihin, kun yhteiskunta tulee koko ajan vastaan antamalla kaiken!
Miksei yhteiskunta ole antanut minulle kaikkea, kun se on kaikille muille antanut? Kumma juttu. Sullekkin on tainnut antaa ihan vakkari duunin ja työnantaja ei pääse susta eroon millään, vaikka kuinka haluis.
Yhteiskunta ei ole antanut minulle vakkariduunia, ihan itse on pitänyt opiskella ja tehdä töitä sen eteen. Sen sijaan yhteiskunta antoi veronmaksuvelvollisuuden, jonka ansiosta monella työttömällä on paljon parempi elintaso kuin työssäkäyvillä.
Juu, ja se sun peruskoulushan oli ihan ilmanen ja mutsilles ei maksettu lapsilisää.
Jos tälle tasolle mennään, niin muistutan, että oppikoulu todella oli maksullinen, ei ilmainen. Aikoinaan yhteiskunta oli reilumpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et selvästikään tiedä, että kaikki työttömät eivät saa toimeentulotukea. Ja he ovat juuri niitä, jotka ovat joskus yrittäneet jotakin ja joilla on omaisuuttakin kertynyt, kunnes....jotain.......jossain........
Toimeentulotuki kelpaisi, mutta työnteko ei? Myy omaisuutesi niin pääset toimeentulotuelle, helppoa. Tosin nyt on hieman ruuhkaa käsittelyssä, niin suosittelen täyttämään ruokakaapit sitä ennen.
Teeppä sinä sitten sama perässä, niin voit lopettaa sen itkemisen siitä, miten paljon SINÄ tee työtä ja miten kaikki muut ovat AINA SINUN lompakollasi.
En minä ole itkenyt, että kukaan on minun lompakollani. Maksan veroja ja saan siitä vastinetta. Ihmettelen vain, että miksi työ ei kelpaa edes siinä tilanteessa, kun riski nälästä talven tullen on todellinen. Tulee ihan mieleen se satu muurahaisista ja heinäsirkasta, iloisesti lauleskellen talvea kohti vain vailla huolta huomisesta!
Koska itse käyn töissä, tiedän että minulla on varaa maksaa kalliista ruoasta talven tullen, ja nyt kun tästä asiasta on informoitu ajoissa myös muita kansalaisia, oletan että kaikille muillekin asia on yhtä ok. Jos ei olisi niin varmaan aiheuttaisi toimenpiteitä, mutta kun ei aiheuta, niin oletan että muillakin on sitten varaa.
Suomesta saa myös kotimaisia vesimeloneeja.Koska puutarhoihin ei saada ulkomailta työntekijöitä ja suomalaiset työttömät eivät suostu, niin kukaan ei kasvata tai korjaa niitä vesimeloneja. Vilja- ja lihatilat pärjäävät ilman kausityövoimaa, mutta kasvissyöjille tai vegaaneille voi vielä koittaa kovat ajat kun kotimaiset kasvikset jäävät istuttamatta ja korjaamatta.
Ulkomaista työ voimaa? Tälläkin hetkellä suurin osa Maatilojen ja puutarhojen työntekijöistä on suomalaisia tai viljelijän perhe auttaa. Ainoastaan mansikat ja marjat pyörivät kausityöntekijöiden varassa jotka tulevat ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomesta ruoka lopu. Valikoima pienenee eli ulkomailta tuotuja elintarvikkeita ei välttämättä ole saatavilla.
Esim. banaanien hinta voi kohta. Ostakaa lähiruokaa. Perunoissa olemme täysin omavaraisia joten nälkään emme kuole.
Olemme, jos sattuu hyvä satovuosi. Toissa vuonna oli aika surkeita kotimaisia perunoita kaupoissa jos lainkaan.
Jos kenellä on pienikin maapala puutarhalle, kannattaa laittaa perunoita kasvamaan itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomesta saa myös kotimaisia vesimeloneeja.Koska puutarhoihin ei saada ulkomailta työntekijöitä ja suomalaiset työttömät eivät suostu, niin kukaan ei kasvata tai korjaa niitä vesimeloneja. Vilja- ja lihatilat pärjäävät ilman kausityövoimaa, mutta kasvissyöjille tai vegaaneille voi vielä koittaa kovat ajat kun kotimaiset kasvikset jäävät istuttamatta ja korjaamatta.
TÄMÄ!
Tänä vuonna en uskaltaisi ottaa kaupungin viljelypalstaa, koska sen tyhjentäminen sadosta on enemmän kuin todennäköistä. Vegaaneille on tulossa kaikin tavoin kurjat ajat, koska vaikka ns. perinteisillä vilja- ja karjatiloilla työt jatkuvat kuin ennen (jos ei isäntäväki sairastu koronaan), niin puutarhapuolella tulee olemaan isohkoja ongelmia. Avokadopasta ja linssikeitto voivat jäädä pelkiksi unelmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin kannattaa median asiaa lietsoa.
Median lietsonta ei tule tilannetta pahentamaan tai parantamaan, ruokaa ei silti tule pelloilta pöytään yhtään sen enempää vaikkei asiasta kukaan kirjoittaisikaan. Ensi talvena, kun kaikki ruoka maksaa tuplat nykytilanteeseen verrattuna, ihmetellään miksei tästä varoitettu etukäteen? No kyllä varoitettiin, mutta ketään ei kiinnosta tehdä töitä yhteisen hyvän eteen (edes palkattuna), mielummin maataan tukien varassa kotona tai rannalla.
Tämän kriisin jälkeen yksikään työtön ei kyllä minulta saa mitään sympatiaa, siinähän itkee kun ei ole varaa ruokkia viittä lastaan ja kolmea koiraansa.
No maksa sitten sellainen palkka jolla elää, niin tulen sinun maatilalle töihin. Työttömyysturvalla hädin tuskin elää, niin miten luulet että palkalla, joka on sitä pienempi.
Menisin kyllä pelloille, mutta asun kaupungissa eikä minulla ole autoa. Kunta voisi järjestää vaikka bussikyydityksiä tiloille kunhan näitä rajoitteita aletaan purkamaan.
Muistuu mieleen nälkävuodet, jolloin kaupungeissa asukkaat nääntyivät nälkään kun eivät olleet omavaraisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaista työ voimaa? Tälläkin hetkellä suurin osa Maatilojen ja puutarhojen työntekijöistä on suomalaisia tai viljelijän perhe auttaa. Ainoastaan mansikat ja marjat pyörivät kausityöntekijöiden varassa jotka tulevat ulkomailta.
Sinulla ei taida olla ihan ajantasaista tietoa.
"Ihmisten ei pidä hamstrata liikaa elintarvikkeita, vaan ostettava vain välttämätön."
Juuri tuollaiset lausunnot sa ihmiset hamstraamaan.
Eikö tähän auttaisi perustulo. Sen päälle menisivät pellolle hommiin eli eivät menettäisi siinä mitään. Ja huomatkaa että maaseudullakin on työttömiä ja lomautettuja. Ei kaikki tarvitse majoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Median lietsonta ei tule tilannetta pahentamaan tai parantamaan, ruokaa ei silti tule pelloilta pöytään yhtään sen enempää vaikkei asiasta kukaan kirjoittaisikaan. Ensi talvena, kun kaikki ruoka maksaa tuplat nykytilanteeseen verrattuna, ihmetellään miksei tästä varoitettu etukäteen? No kyllä varoitettiin, mutta ketään ei kiinnosta tehdä töitä yhteisen hyvän eteen (edes palkattuna), mielummin maataan tukien varassa kotona tai rannalla.
Tämän kriisin jälkeen yksikään työtön ei kyllä minulta saa mitään sympatiaa, siinähän itkee kun ei ole varaa ruokkia viittä lastaan ja kolmea koiraansa.
No maksa sitten sellainen palkka jolla elää, niin tulen sinun maatilalle töihin. Työttömyysturvalla hädin tuskin elää, niin miten luulet että palkalla, joka on sitä pienempi.
En minä ole tilallinen. Olen sivullinen joka ihmettelee, kun työttömillä ei huolestuta yhtään tuleva ruokapula tai vastaavasti ruoan hinnan nousu. Minä käyn töissä koko ajan, kykenen maksamaan ruoastani vaikka kolminkertaisen hinnan nykyiseen nähden, mutta hämmästynyt olen siitä, että myös työttömillä näköjään on samalla lailla varaa maksaa ruoastaan. Olen kuvitellut, että tuet ovat aika pienet, mutta ilmeisesti olen ollut väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuntipalkka on 8 e/h ja töitä 40 h/vko, niin kuukausipalkka on 1280 e. Jos saat tuollaista työttömyysetuutta, niin maksat siitä enemmän veroja kuin palkasta, joten palkkatyössä jää enemmän rahaa käyttöön.
Mutta eihän se työttömälle kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllä oleva on tyypillinen natsipaskan kommentti.
Mitä natsismia siinä on, jos ymmärtää että ruoan hinta kallistuu välttämättä, jos puolet ruoasta jää pelloille siitä syystä, että töiden tekeminen ei osalle porukasta kelpaa? Faktaa se on ja koska asia olisi helposti vältettävissä, on se ihan ihmisten omaa vikaa jos ei ensi talvena ole varaa ruokaan. Jotain vastuuta pitää olla ihmisillä itselläänkin, ei voi loputtomiin maata sohvalla ja kuvitella että joku muu hoitaa kaiken puolesta.
Mene sinä sinne pellolle töihin, ni mä tuun pientareelle nauramaan.
Kivoja hamstrausaaltoja tulee aiheuttamaan tällainen uutisointi:(
Vierailija kirjoitti:
Eikö tähän auttaisi perustulo. Sen päälle menisivät pellolle hommiin eli eivät menettäisi siinä mitään. Ja huomatkaa että maaseudullakin on työttömiä ja lomautettuja. Ei kaikki tarvitse majoitusta.
Unohdit, että perustulo verotetaan pois, jos on tuloja. Ei työtön mene töihin, jos saa 1000 e/kk tekemättä mitään, koska 1000 e palkkatuloista vietäisiin samantien 50% pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä ole puutarhojen työntekijät suomalaisia. Kausityöntekijöitä tulee Suomeen normaalikesinä kymmeniä tuhansia, eivät ne kaikki marjatiloille mahdu. Suurin osa on puutarhatyöntekijöitä, mutta eiväthän suomalaiset toisaalta syö niitä kasviksiakaan kuin pakosta, niin ehkä niitä ei talvella tulla kaipaamaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen mt-kuntoutuja. Olin kolme vuotta kirjoilla työttömänä. Lähtisin talkootöihin vaikka ilmaisiksi, kunhan ylimääräisistä kuluista huolehditaan. Mulla ei ole varaa maksaa edes bussimaksuja, mutta voisin ajaa pyörällä n. 15 km:n päähän. Pyöräänkään ei ole tosin varaa. Jos tulee liikaa ylimääräisiä kuluja, kalorit jää miinukselle ja kuihdun pikkuhiljaa pois.
Ja miten mun työ nyt kelpaisi? En ole ikinä saanut hakemuksiin edes vastauksia. Työkkärissäkin sanottiin suoraan, ettei kukaan palkkaa mua esim. siivoustyöhön ilman alan koulutusta, eikä kukaan ole keksinyt mitään työtä, mihin kelpaisin tai mitä pystyisin tekemään.
Olisinko koko ajan kelvannut esim. jonnekin kaaleja istuttamaan tai poimimaan? Kokemukseni on kyllä jotain ihan muuta. En ole ikinä tajunnut, miksi Suomessa kouluttamaton ja kielitaidoton ulkkomaalainen on aina mennyt työmarkkinoilla esim. mun edelleni, vaikka olen ollut valmis työskentelemään erittäin pienellä palkalla. Mun kuluni ei ole suuret.
Tässä tilanteessa katkeruuteen ei tosin ole varaa. Lähden kyllä töihin, jos tilaisuus tulee, mulla on siihen varaa ja mut kelpuutetaan sinne. Jos mulla on samalla varaa syödä ja maksaa vuokra, niin en valita. Suomi on kuitenkin makksanut elämisestäni, tarjonnut mulle terapiaa ja pitänyt leivän mun pöydässäni, joten jos voin, niin lähden talkoisiin. Haluaisin antaa jotain takaisin.
Tässä ketjussa tietäjät on tietäneet että on just tasan sun ja mun vika, että Suomessa kuollaan ens talvena nälkään, kun itsekkäästi ei jätetä asuntoa ja mennä marjanpoimintaan vaikka siitä ei saa kylliksi ja olla sitten asunnottomina sen jälkeen. Kamalia ollaan. Mut onhan tässä jo totuttu, että kaikki mikä maassa menee pieleen on meidän syytä. Persuilla on toki toinen syyttelyn kohde, mutta ei nyt mennä siihen. Tai no; tais Hallalaho onnistua syyttämään jo niitäkin huoltovarmuusongelmista.
Se on kyllä kumma, että aina kun maassa on talkoot, niin niihin ei tartte hyvin toimeentulevien osallistua sitten niin mitenkään, vaan aina se on heikoimmassa asemassa olevien tehtävä. Henkilökohtaisesti sain näistä paskoista talkoista kyllikseni jo viime hallituskaudella, joten on aivan turha koettaa johonkin me-henkeen vedota kriisissä. Ei täällä ole mitään yhtenäistä kansaa. On ne, joilla menee hyvin ja on ne, joita potkitaan päähän.
Aah, tämä on totta, toverini kurjuudessa. Mullekaan ei olisi mahdollista jättää kotiani ja kämppistä pulaan vuokran kanssa, jotta voisin asua teltassa ja tehdä talkootyötä. Ehkä mun 15 km:n toimintasäteen sisältä löytyisi jotain, ehkä ei. Matkakuluihin ei kuitenkaan ole varaa.
Joskus kuulin sukulaisten valittavan kovista veroista ja "köyhyydestään". Aika kovaa uhriutumista sieltä tuli. Asuvat isossa omakotitalossa hyvällä paikalla ja pöydässä oli vuohenjuustosalaattia, sisäfilettä yms. Pihassa uusi auto kaikilla mausteilla. Matkustelevat usein. Äänestävät joka vuosi köyhät kyykkyyn, kun "työttömien pitäisi mennä töihin tai perustaa yritys". Voivat tuosta vain tehdä satasien heräteostoksia. Sillä välin mulla on kyse oikeasti mun toimeentulosta, asunnosta ja terveydestä.
He ei käsitä tätä mitenkään. He ei kerta kaikkiaan osaa samaistua tilanteeseen, eivätkä ymmärrä, kun selitän, ettei työhön vain mennä. Ei mulla ole ikinä ollut mahdollisuutta samaan kuin heillä. Näitä ihmisiä sitten istuu tuolla päättämässä kaikkien asioista. Nämä leikkaukset on oikeasti tuntuneet mun elintasossani. Joku 36€ voi tuntua pikkurahalta jollekulle, mutta jos viikon ruokabudjetti on 10-20€, niin on se aika pirun iso raha.
Pahinta on kuitenkin ollut tämä nöyryyttäminen. Ei mitkään leikkaukset ole tuntuneet niin pahalta kuin tämä syyttely ja selvä kyykyttäminen. Kestän vaikka mitä, mutta semmoinen ali-ihmisenä pitäminen pistää vihaksi.
Ja joo, olen edelleen valmis menemään töihin, jos samalla pysyn hengissä, eikä tarvitse jättää kämppistä pulaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllä oleva on tyypillinen natsipaskan kommentti.
Mitä natsismia siinä on, jos ymmärtää että ruoan hinta kallistuu välttämättä, jos puolet ruoasta jää pelloille siitä syystä, että töiden tekeminen ei osalle porukasta kelpaa? Faktaa se on ja koska asia olisi helposti vältettävissä, on se ihan ihmisten omaa vikaa jos ei ensi talvena ole varaa ruokaan. Jotain vastuuta pitää olla ihmisillä itselläänkin, ei voi loputtomiin maata sohvalla ja kuvitella että joku muu hoitaa kaiken puolesta.
Mene sinä sinne pellolle töihin, ni mä tuun pientareelle nauramaan.
Äsken et päässyt mihinkään ilman autoa ja nyt olet jo tulossa pientareelle.
Se on elämämkoululainen...
Teksti oli tämä "Työttömänä olen ollut kaksi vuotta ja penniäkään ei ole toimeentulotukea koskaan maksettu." Kyseinen teksti voidaan tulkita sekä menneisyydessä tapahtuneeksi että nykytilaksi, koska lauseessa ei ole tarkemmin kohdennettu ajankohtaa.
Miten itse muotoilet tuossa lauseessa olla-verbin siten, että se kertoo asian tapahtuneen menneisyydessä?