IS: edessä voi olla ruokakriisi – korona sekoittaa maailman elintarvikeketjuja
Suomessakin työvoimapula uhkaa maatiloja.
''YK:n Elintarvike- ja maatalousjärjestö (FAO) vaatii äskettäin pikaisia toimia ruoantuotannon turvaamiseksi. FAO:n mukaan häiriöt voivat alkaa näkymään jo huhti-toukokuun aikana.
– Meillä on edessä ruokakriisi, ellemme ryhdy pian toimenpiteisiin haavoittuvimpien sektoreiden suojelemiseksi, maailman elintarvikkeiden toimitusketjun turvaamiseksi ja koronaviruksen ruoantuotannolle aiheuttamien haittojen minimoimiseksi, FAO varoitti tiedotteessaan.''
''– Myös kuluttajat voivat vaikuttaa tilanteeseen. Ihmisten ei pidä hamstrata liikaa elintarvikkeita, vaan ostettava vain välttämätön.''
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha syytellä työttömiä. Esimerkiksi Anna Kontula puhui pari päivää sitten eduskunnassa ja sanoi että tämä huoltovarmuus on turvattava, mutta myös ymmärrettävä ettei työtön voi matkustaa toiselle paikkakunnalle keikkatöihin. Kyse ei ole siitä, ettei saisi riittävästi ylimääräistä, vaan kun hän katsoi ne taksat ja teki laskelmia, niin työtön kuolisi nälkään. Ei kukaan luovu asunnostaan jonkun kuukauden, ehkä kahden työrupeaman vuoksi. Harvalla duunarilla on varaa maksaa kahta vuokraa ja nää maatalousyrittäjät osaa kyllä kiskoa suuren osan palkasta takaisin majoituksesta. Tähän vielä päälle matkat, niin menee niin rankasti pakkasen puolelle, ettei todellakaan vaan voi.
Kontula ehdotti tämän poikkeustilanteen ajalle palkkatukea ja sitten myöhemmin jotain muita toimia jotta normaalioloissakin saataisiin kotimaista väkeä töihin.
Marjatiloille on muuten sitten yleensä kai se 18-vuoden ikäraja, joten ei sinne voi lähettää kotona asuvia teinejäkään kesätöihin.
Jos työttämiä ei voida velvoittaa töihin kun kuolevat nälkään, niin sitten se työtön kuolee nälkään talvella, kun ei ole rahaa ruokaan. Mutta ihan hienoa, että tämäkin on mahdotonta, esim. palkkatukeakaan ei voi millään maksaa alkutuotannon työntekijöille? Talvea odotellessa.
Siis haloo! Miksi joku työtön lähtisi noihin hommiin jos ei tulla kuluissa yhtään vastaan? Aivan luokatonta vaatia että sen kuuluistan "jonkun muun" pitäis nyt lähteä paskoihin talkoisiin että sulla riittää halpaa pullaa. Ootko valmis tukemaan omilla rahoillas jonkun työttömän maatilatalkoita, että sillekin jäis siitä reissustä käteen ees ruokaraha? Tehkää vaikka jotain tukirinkejä, että jos lähtee tonne duuniin turvatakseen ruoantuotannon, niin yks teistä vaatijoista maksaa matkat ja toinen sen asumisen siellä eri paikkakunnalla. Näin se työntekijä vois sitten maksaa ruokansa ja sen normaalin asuntonsa.
Miten niin ei tulla kuluissa vastaan? Edelleen meillä on voimassa säädökset, joiden mukaan verottaja korvaa matkakuluja, muuttokuluihin voi hakea avustusta jne. Ei ne ole mihinkään kadonneet.
Ydinkysymys onkin: miksi joku työtön lähtisi töihin, kun yhteiskunta tulee koko ajan vastaan antamalla kaiken!
Miksei yhteiskunta ole antanut minulle kaikkea, kun se on kaikille muille antanut? Kumma juttu. Sullekkin on tainnut antaa ihan vakkari duunin ja työnantaja ei pääse susta eroon millään, vaikka kuinka haluis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakavasti puhuen suomalainen ruuantuotanto olisi kyllä tärkeä turvata. Annetaan viljelijöille vielä tänä vuonna halpaa(?) työvoimaa esim. tukemalla näiden töiden tekijöitä reilusti verorahoista ja mietitään kestäviä ratkaisuja tilanteeseen sitten kun pahin kriisi on ohi.
Riittävä omavaraisuusaste ruuantuotannossa on turvattava.
TESsin mukaan alkupalkka on noin 8,4 e - 10,5 e. Nostamalla palkkaa esim. marjanviljelytiloilla voidaan nostaa myös tuotteen hintaa. 5 kg mansikkaa voisi maksaa 75 e, koska kuluttaja tietäisi, että korkea hinta on selkeä seuraus siitä, että poimijat saavat kunnon palkan. Varmasti kotitalouksissa ymmärretään, että poimija on palkkansa ansainnut ja maksetaan tuo summa mukisematta.
Ehkä laadukasta ja puhdasta ruokaa aletaan vihdoin arvostaa enemmän. Kun palkasta yli puolet kuluu ruokakauppaan (työttömillä kaikki), niin ehkä sitä aletaan arvottamaankin oikealle tasolle. Itse ainakin maksaisin ilolla vaikka tuplasti enemmän kotimaisesta ruoasta, jos tietäisin, että työllistävät suomalaisia siinä ohella. Uskon, että suurin osa muistakin suomalaisista.
Ajatuksen tasolla näin varmasti onkin, mutta useimmille realiteetit iskee päin kasvoja viimeistään siinä vaiheessa, kun palkasta puolet ja työttömillä kaikki kuluu pelkkään ruokaan...
Se ei olisi kestävä ratkaisu senkään takia, että se johtaisi massatyöttömyyteen muilla aloilla.
Se tulee olemaan fakta ensi talvena! Ulkomailta ei saada halpoja ruokaeriä, kotimainen tuotanto on pienentynyt ja hinta nousee etenkin jos Suomi ei sulje rajoja vienniltä. On kannattavampaa viedä ruokaa Kiinaan kuin antaa se alle tuotantokustannusten työtä halveksiville työttömille.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi suomalainen työtön tietää, että yhteiskunta antaa hänelle lisää rahaa, jotta ei tarvitse olla nälässä. Kamalaa ajatella, että työnteosta jää vähemmän euroja käyttörahaksi kuin toimeentulotuesta, jota saa helposti täyttämällä nettilomakkeen. Kamala ajatella, että joutuisi aamulla heräämään, menemään töihin ja vielä tekemäänkin jotain. Ei käy suomalaiselle työttömälle, mieluummin rikkoo työnantajan koneet ja hajottaa paikat, jotta ei moinen ahne öykkäri tuottaisi ruokaa.
Viljelijöille tiedoksi: ruokaa saa kaupasta, ei tarvitse teidän pelloilla kykkiä!
mene itse sinne pellolle kykkimään 2euron tuntipalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomesta ruoka lopu. Valikoima pienenee eli ulkomailta tuotuja elintarvikkeita ei välttämättä ole saatavilla.
Esim. banaanien hinta voi kohta. Ostakaa lähiruokaa. Perunoissa olemme täysin omavaraisia joten nälkään emme kuole.Perunan hinta nousee, kun työttömät tulevat töihin. Heille pitää maksaa 20 e/h lajittelusta tms. ja sen jälkeen perunasta tulee aika kallista. Kannattaa kasvattaa itse.
Työttömät eivät tule perunoita nostamaan. Kaikki tehdään koneilla.
Sulla ei ole mitään käsitystä edes lehmien lypsämisestä.
Selvästi toivot anarkiaa Suomeen ja kurjuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi suomalainen työtön tietää, että yhteiskunta antaa hänelle lisää rahaa, jotta ei tarvitse olla nälässä. Kamalaa ajatella, että työnteosta jää vähemmän euroja käyttörahaksi kuin toimeentulotuesta, jota saa helposti täyttämällä nettilomakkeen. Kamala ajatella, että joutuisi aamulla heräämään, menemään töihin ja vielä tekemäänkin jotain. Ei käy suomalaiselle työttömälle, mieluummin rikkoo työnantajan koneet ja hajottaa paikat, jotta ei moinen ahne öykkäri tuottaisi ruokaa.
Viljelijöille tiedoksi: ruokaa saa kaupasta, ei tarvitse teidän pelloilla kykkiä!
ja maksa siihen päälle vielä työmatkat ja mahdollinen majoitus. Vois jäädä sinultakin menemättä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen mt-kuntoutuja. Olin kolme vuotta kirjoilla työttömänä. Lähtisin talkootöihin vaikka ilmaisiksi, kunhan ylimääräisistä kuluista huolehditaan. Mulla ei ole varaa maksaa edes bussimaksuja, mutta voisin ajaa pyörällä n. 15 km:n päähän. Pyöräänkään ei ole tosin varaa. Jos tulee liikaa ylimääräisiä kuluja, kalorit jää miinukselle ja kuihdun pikkuhiljaa pois.
Ja miten mun työ nyt kelpaisi? En ole ikinä saanut hakemuksiin edes vastauksia. Työkkärissäkin sanottiin suoraan, ettei kukaan palkkaa mua esim. siivoustyöhön ilman alan koulutusta, eikä kukaan ole keksinyt mitään työtä, mihin kelpaisin tai mitä pystyisin tekemään.
Olisinko koko ajan kelvannut esim. jonnekin kaaleja istuttamaan tai poimimaan? Kokemukseni on kyllä jotain ihan muuta. En ole ikinä tajunnut, miksi Suomessa kouluttamaton ja kielitaidoton ulkkomaalainen on aina mennyt työmarkkinoilla esim. mun edelleni, vaikka olen ollut valmis työskentelemään erittäin pienellä palkalla. Mun kuluni ei ole suuret.
Tässä tilanteessa katkeruuteen ei tosin ole varaa. Lähden kyllä töihin, jos tilaisuus tulee, mulla on siihen varaa ja mut kelpuutetaan sinne. Jos mulla on samalla varaa syödä ja maksaa vuokra, niin en valita. Suomi on kuitenkin makksanut elämisestäni, tarjonnut mulle terapiaa ja pitänyt leivän mun pöydässäni, joten jos voin, niin lähden talkoisiin. Haluaisin antaa jotain takaisin.
Tässä ketjussa tietäjät on tietäneet että on just tasan sun ja mun vika, että Suomessa kuollaan ens talvena nälkään, kun itsekkäästi ei jätetä asuntoa ja mennä marjanpoimintaan vaikka siitä ei saa kylliksi ja olla sitten asunnottomina sen jälkeen. Kamalia ollaan. Mut onhan tässä jo totuttu, että kaikki mikä maassa menee pieleen on meidän syytä. Persuilla on toki toinen syyttelyn kohde, mutta ei nyt mennä siihen. Tai no; tais Hallalaho onnistua syyttämään jo niitäkin huoltovarmuusongelmista.
Se on kyllä kumma, että aina kun maassa on talkoot, niin niihin ei tartte hyvin toimeentulevien osallistua sitten niin mitenkään, vaan aina se on heikoimmassa asemassa olevien tehtävä. Henkilökohtaisesti sain näistä paskoista talkoista kyllikseni jo viime hallituskaudella, joten on aivan turha koettaa johonkin me-henkeen vedota kriisissä. Ei täällä ole mitään yhtenäistä kansaa. On ne, joilla menee hyvin ja on ne, joita potkitaan päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haista sinä v*ttu. Työttömänä olen ollut kaksi vuotta ja penniäkään ei ole toimeentulotukea koskaan maksettu. Sulle tekis hyvää olla välillä työtön ja antaa ne tulos enemmän niitä tarvitsevalle.
Sinulla ei ole tarvetta tehdä työtä, mutta sinulla on tarve saada työssäkäyvän tulot? Sitä kutsutaan sosialismiksi enkä kannata sitä, koska jo nyt käy tilipussissani ottamassa osasi palkasta.
En jaksa edes lukea viestiäsi loppuun, koska valitettavasti olen kyllä töissä.
Edellisessä viestissä olit työtön, joten aika äkkiä sait työpaikan.
Ohis. Ei sen kirjoittaja sanonut että on nyt työttömänä, vaan on ollut 2,5 vuotta työttömänä. Mistä sinä tiedät milloin hän on ollut työtön? Luetun ymmärtäminen elämäkoululaisille on tunnetusti hankalaa.
Mitä jos valtio hyväksyisi nyt maataloustyöstä 2-3 kertaa enemmän lisätuloja kuin mitä nyt saa tienata ilman että menee päivärahat? Paljonko sitten saisi tienata lisätuloja pellolla? Olisko ok?
Vierailija kirjoitti:
Entä jos annettaisiin kuluttajan päättää ja jokaisessa marjanmyyntikojussa olisi vapaa hinnoittelu siten, että marjoilla olisi jokin perushinta ja jokainen kuluttaja saisi sitten päättää, paljonko lisää haluaa maksaa. Kojussa olisi selkeä tiedote, jossa sanottaisiin, että se ylimääräinen menee suoraa poimijoille tuloksi, joten jos arvostaa työn tekijää, niin voi maksaa vaikka 50 e lisää. Tämä toimisi tavallaan kuin urakkapalkka eli markkinat määräisi, mikä on saatu palkka.
Varmasti jokainen ostaja ymmärtää, että antamalla vaikka vain 20 e lisää mahdollistaa poimijalle paremmat tulot. Ei kai kuluttaja ole niin ahne, että haluaa halvinta?
ehkä jos sen voi maksaa suoraan poimijalle, mutta välikäsien kautta mennessä siitä 20euron lisähinnasta hupenee vähintään puolet jonkun toisen pussiin ja se poimija saa edelleen liian vähän, kuten nykyäänkin.
Ihan näin maatilan tyttärenä ihmettelen tätä puhetta työvoiman puutteesta. Useimpia tiloja pyöritetään omalla porukalla + lomittaja tarpeen mukaan. Viljatilallisilla voi olla jopa päivätyö lisäksi ainakin talvisin.
Ehkä kyse on vain niitä mansikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt jos koskaan meidän on syytä hamstrata, jotta Suomeen ehditään hankkia mahdollisimman paljon ruokaa ennen kuin siitä tulee pulaa.
Globaalissakaan ruokakriisissä ei ole reilua että jotkut porsaat rypee yltäkylläisyydessä kun toisen kuolee nälkään. Ainoa kestävä vaihtoehto on tukea sitä kausityötä maataloudessa, jotta sitä voidaan ottaa vastaan ja lisätä omaa tuotantoa, ettei olla riippuvaisia muiden ruoista. Jätetään ne maailma vähät ruoat sitten niille, joilla ei muuten mitään ole, jookos?
Onko hamstraaminen jotenkin pois kausityön tukemisesta? Ei ole. Eikä se ole myöskään porsastelevaa yltäkylläisyydessä rypemistä, jos ostaa kaurahiutaleita ja muuta kerralla puolen vuoden tarpeisiin. Jos ruokaa ei riitä kaikille, osa ihmisistä kuolee kuitenkin. Jokainen normaalilla itsesuojeluvaistolla varustettu ihminen pyrkii huolehtimaan siitä, että hän itse ja hänen läheisensä eivät kuulu kuolevien joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakavasti puhuen suomalainen ruuantuotanto olisi kyllä tärkeä turvata. Annetaan viljelijöille vielä tänä vuonna halpaa(?) työvoimaa esim. tukemalla näiden töiden tekijöitä reilusti verorahoista ja mietitään kestäviä ratkaisuja tilanteeseen sitten kun pahin kriisi on ohi.
Riittävä omavaraisuusaste ruuantuotannossa on turvattava.
TESsin mukaan alkupalkka on noin 8,4 e - 10,5 e. Nostamalla palkkaa esim. marjanviljelytiloilla voidaan nostaa myös tuotteen hintaa. 5 kg mansikkaa voisi maksaa 75 e, koska kuluttaja tietäisi, että korkea hinta on selkeä seuraus siitä, että poimijat saavat kunnon palkan. Varmasti kotitalouksissa ymmärretään, että poimija on palkkansa ansainnut ja maksetaan tuo summa mukisematta.
Ehkä laadukasta ja puhdasta ruokaa aletaan vihdoin arvostaa enemmän. Kun palkasta yli puolet kuluu ruokakauppaan (työttömillä kaikki), niin ehkä sitä aletaan arvottamaankin oikealle tasolle. Itse ainakin maksaisin ilolla vaikka tuplasti enemmän kotimaisesta ruoasta, jos tietäisin, että työllistävät suomalaisia siinä ohella. Uskon, että suurin osa muistakin suomalaisista.
Ajatuksen tasolla näin varmasti onkin, mutta useimmille realiteetit iskee päin kasvoja viimeistään siinä vaiheessa, kun palkasta puolet ja työttömillä kaikki kuluu pelkkään ruokaan...
Se ei olisi kestävä ratkaisu senkään takia, että se johtaisi massatyöttömyyteen muilla aloilla.
Se tulee olemaan fakta ensi talvena! Ulkomailta ei saada halpoja ruokaeriä, kotimainen tuotanto on pienentynyt ja hinta nousee etenkin jos Suomi ei sulje rajoja vienniltä. On kannattavampaa viedä ruokaa Kiinaan kuin antaa se alle tuotantokustannusten työtä halveksiville työttömille.
Ilmoittakaa koronatrollin ketju poistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et selvästikään tiedä, että kaikki työttömät eivät saa toimeentulotukea. Ja he ovat juuri niitä, jotka ovat joskus yrittäneet jotakin ja joilla on omaisuuttakin kertynyt, kunnes....jotain.......jossain........
Toimeentulotuki kelpaisi, mutta työnteko ei? Myy omaisuutesi niin pääset toimeentulotuelle, helppoa. Tosin nyt on hieman ruuhkaa käsittelyssä, niin suosittelen täyttämään ruokakaapit sitä ennen.
Teeppä sinä sitten sama perässä, niin voit lopettaa sen itkemisen siitä, miten paljon SINÄ tee työtä ja miten kaikki muut ovat AINA SINUN lompakollasi.
En minä ole itkenyt, että kukaan on minun lompakollani. Maksan veroja ja saan siitä vastinetta. Ihmettelen vain, että miksi työ ei kelpaa edes siinä tilanteessa, kun riski nälästä talven tullen on todellinen. Tulee ihan mieleen se satu muurahaisista ja heinäsirkasta, iloisesti lauleskellen talvea kohti vain vailla huolta huomisesta!
Koska itse käyn töissä, tiedän että minulla on varaa maksaa kalliista ruoasta talven tullen, ja nyt kun tästä asiasta on informoitu ajoissa myös muita kansalaisia, oletan että kaikille muillekin asia on yhtä ok. Jos ei olisi niin varmaan aiheuttaisi toimenpiteitä, mutta kun ei aiheuta, niin oletan että muillakin on sitten varaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan näin maatilan tyttärenä ihmettelen tätä puhetta työvoiman puutteesta. Useimpia tiloja pyöritetään omalla porukalla + lomittaja tarpeen mukaan. Viljatilallisilla voi olla jopa päivätyö lisäksi ainakin talvisin.
Ehkä kyse on vain niitä mansikoista.
Maailmanloppua ihaileva kehittää omia teorioita Suomen ruokatuotannosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha syytellä työttömiä. Esimerkiksi Anna Kontula puhui pari päivää sitten eduskunnassa ja sanoi että tämä huoltovarmuus on turvattava, mutta myös ymmärrettävä ettei työtön voi matkustaa toiselle paikkakunnalle keikkatöihin. Kyse ei ole siitä, ettei saisi riittävästi ylimääräistä, vaan kun hän katsoi ne taksat ja teki laskelmia, niin työtön kuolisi nälkään. Ei kukaan luovu asunnostaan jonkun kuukauden, ehkä kahden työrupeaman vuoksi. Harvalla duunarilla on varaa maksaa kahta vuokraa ja nää maatalousyrittäjät osaa kyllä kiskoa suuren osan palkasta takaisin majoituksesta. Tähän vielä päälle matkat, niin menee niin rankasti pakkasen puolelle, ettei todellakaan vaan voi.
Kontula ehdotti tämän poikkeustilanteen ajalle palkkatukea ja sitten myöhemmin jotain muita toimia jotta normaalioloissakin saataisiin kotimaista väkeä töihin.
Marjatiloille on muuten sitten yleensä kai se 18-vuoden ikäraja, joten ei sinne voi lähettää kotona asuvia teinejäkään kesätöihin.
Jos työttämiä ei voida velvoittaa töihin kun kuolevat nälkään, niin sitten se työtön kuolee nälkään talvella, kun ei ole rahaa ruokaan. Mutta ihan hienoa, että tämäkin on mahdotonta, esim. palkkatukeakaan ei voi millään maksaa alkutuotannon työntekijöille? Talvea odotellessa.
Siis haloo! Miksi joku työtön lähtisi noihin hommiin jos ei tulla kuluissa yhtään vastaan? Aivan luokatonta vaatia että sen kuuluistan "jonkun muun" pitäis nyt lähteä paskoihin talkoisiin että sulla riittää halpaa pullaa. Ootko valmis tukemaan omilla rahoillas jonkun työttömän maatilatalkoita, että sillekin jäis siitä reissustä käteen ees ruokaraha? Tehkää vaikka jotain tukirinkejä, että jos lähtee tonne duuniin turvatakseen ruoantuotannon, niin yks teistä vaatijoista maksaa matkat ja toinen sen asumisen siellä eri paikkakunnalla. Näin se työntekijä vois sitten maksaa ruokansa ja sen normaalin asuntonsa.
Miten niin ei tulla kuluissa vastaan? Edelleen meillä on voimassa säädökset, joiden mukaan verottaja korvaa matkakuluja, muuttokuluihin voi hakea avustusta jne. Ei ne ole mihinkään kadonneet.
Ydinkysymys onkin: miksi joku työtön lähtisi töihin, kun yhteiskunta tulee koko ajan vastaan antamalla kaiken!
Miksei yhteiskunta ole antanut minulle kaikkea, kun se on kaikille muille antanut? Kumma juttu. Sullekkin on tainnut antaa ihan vakkari duunin ja työnantaja ei pääse susta eroon millään, vaikka kuinka haluis.
Yhteiskunta ei ole antanut minulle vakkariduunia, ihan itse on pitänyt opiskella ja tehdä töitä sen eteen. Sen sijaan yhteiskunta antoi veronmaksuvelvollisuuden, jonka ansiosta monella työttömällä on paljon parempi elintaso kuin työssäkäyvillä.
yhteiskunta kuitenkin avusti sua huomattavasti mahdollistamalla opinnot. Ja juuri niillä samoilla verorahoilla, joiden käytöstä nyt tässä parjaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et selvästikään tiedä, että kaikki työttömät eivät saa toimeentulotukea. Ja he ovat juuri niitä, jotka ovat joskus yrittäneet jotakin ja joilla on omaisuuttakin kertynyt, kunnes....jotain.......jossain........
Toimeentulotuki kelpaisi, mutta työnteko ei? Myy omaisuutesi niin pääset toimeentulotuelle, helppoa. Tosin nyt on hieman ruuhkaa käsittelyssä, niin suosittelen täyttämään ruokakaapit sitä ennen.
Teeppä sinä sitten sama perässä, niin voit lopettaa sen itkemisen siitä, miten paljon SINÄ tee työtä ja miten kaikki muut ovat AINA SINUN lompakollasi.
En minä ole itkenyt, että kukaan on minun lompakollani. Maksan veroja ja saan siitä vastinetta. Ihmettelen vain, että miksi työ ei kelpaa edes siinä tilanteessa, kun riski nälästä talven tullen on todellinen. Tulee ihan mieleen se satu muurahaisista ja heinäsirkasta, iloisesti lauleskellen talvea kohti vain vailla huolta huomisesta!
Koska itse käyn töissä, tiedän että minulla on varaa maksaa kalliista ruoasta talven tullen, ja nyt kun tästä asiasta on informoitu ajoissa myös muita kansalaisia, oletan että kaikille muillekin asia on yhtä ok. Jos ei olisi niin varmaan aiheuttaisi toimenpiteitä, mutta kun ei aiheuta, niin oletan että muillakin on sitten varaa.
Miten voi tulla nälän hätä kun Suomen omavaraisuus on 80%?
Suomesta saa myös kotimaisia vesimeloneeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntipalkka on lähempänä 10 euroa kuin 2 euroa. Nostetaan tuntipalkka samantien vaikka 25 euroon tunnilta, niin saadaan kotimaisen ruoan hintakin kohdilleen viimein. Suurin osa tuosta tuntipalkasta meneekin sitten verottajalle ja kallistuneeseen ruokaan, vuokra tuohon päälle niin käteen ei jääkään enää mitään. Mutta onpahan hyvä tuntipalkka kerrankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi tulla nälän hätä kun Suomen omavaraisuus on 80%?
Suomesta saa myös kotimaisia vesimeloneeja.
Omavaraisuusaste on tällä hetkellä hyvä, mutta jos et ole seurannut uutisia, merkittävä osa Suomen maatalousyrittäjistä on ajautunut jo ennen koronaa melkoiseen ahdinkoon. Enää ei vaadita kuin se kuuluisa viimeinen niitti, että saadaan kunnon konkurssiaalto aikaan ja omavaraisuusaste putoaa hetkessä hälyttävän huonoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta ei ole antanut minulle vakkariduunia, ihan itse on pitänyt opiskella ja tehdä töitä sen eteen. Sen sijaan yhteiskunta antoi veronmaksuvelvollisuuden, jonka ansiosta monella työttömällä on paljon parempi elintaso kuin työssäkäyvillä.
Juu, ja se sun peruskoulushan oli ihan ilmanen ja mutsilles ei maksettu lapsilisää.
Mä olen mt-kuntoutuja. Olin kolme vuotta kirjoilla työttömänä. Lähtisin talkootöihin vaikka ilmaisiksi, kunhan ylimääräisistä kuluista huolehditaan. Mulla ei ole varaa maksaa edes bussimaksuja, mutta voisin ajaa pyörällä n. 15 km:n päähän. Pyöräänkään ei ole tosin varaa. Jos tulee liikaa ylimääräisiä kuluja, kalorit jää miinukselle ja kuihdun pikkuhiljaa pois.
Ja miten mun työ nyt kelpaisi? En ole ikinä saanut hakemuksiin edes vastauksia. Työkkärissäkin sanottiin suoraan, ettei kukaan palkkaa mua esim. siivoustyöhön ilman alan koulutusta, eikä kukaan ole keksinyt mitään työtä, mihin kelpaisin tai mitä pystyisin tekemään.
Olisinko koko ajan kelvannut esim. jonnekin kaaleja istuttamaan tai poimimaan? Kokemukseni on kyllä jotain ihan muuta. En ole ikinä tajunnut, miksi Suomessa kouluttamaton ja kielitaidoton ulkkomaalainen on aina mennyt työmarkkinoilla esim. mun edelleni, vaikka olen ollut valmis työskentelemään erittäin pienellä palkalla. Mun kuluni ei ole suuret.
Tässä tilanteessa katkeruuteen ei tosin ole varaa. Lähden kyllä töihin, jos tilaisuus tulee, mulla on siihen varaa ja mut kelpuutetaan sinne. Jos mulla on samalla varaa syödä ja maksaa vuokra, niin en valita. Suomi on kuitenkin makksanut elämisestäni, tarjonnut mulle terapiaa ja pitänyt leivän mun pöydässäni, joten jos voin, niin lähden talkoisiin. Haluaisin antaa jotain takaisin.