Miten makua kasvisruokaan?
Kasvisruoka on niin mautonta jos ei sitä osaa maustaa oikein. Kertokaas hyviä vinkkejä.
Kommentit (19)
Mausteita oman maun mukaan, ei se sen kummempaa rakettitiedettä ole.
Mausteita. Monessa kasvisruuassa ei ole myöskään rasvaa, jos sitä ei erikseen öljypullosta kaada. Nämä asiat kannattaa yhdistää ja lisätä ne mausteet öljytilkkaan kattilan tai pannun pohjalle. Esim. kun mä aloitan linssikeiton tekemisen, niin kaadan sinne kattilan pohjalle aivan hervottomasti öljyä ja lisään sinne mausteet. Sitten sipuli ja valkosipuli ja lopulta ne linssitkin. Sitten vasta nestettä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ihan niin yksinkertaistakaan. Olen syönyt todella herkullista muiden tekemää kasvisruokaa mutta kun itse teen ja maustan niin en saa lähellekään niin hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ihan niin yksinkertaistakaan. Olen syönyt todella herkullista muiden tekemää kasvisruokaa mutta kun itse teen ja maustan niin en saa lähellekään niin hyvää.
Sano esimerkki jostain ruuasta, johon kaipaat makua ja kuvaile hieman, miten sen valmistat!
Kasvisruokablogeista löytyy hyviä reseptejä, esim. Viimeistä murua myöten ja Chocochill.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano esimerkki jostain ruuasta, johon kaipaat makua ja kuvaile hieman, miten sen valmistat!
Jotain linssi/papujuttuja johon tomaattimurskaa sipulia valkosipulia, porkkanaa jne. Mausteeksi yrttejä, suolaa tai kasvisliemikuutiota, chiliä. Ihan syömäkelpoista tulee, mutta olen parempaakin maistanut.
Ehkä sen oppii tekemällä. Jotkut yrtit laitetaan heti, jotkut vasta loppuvaiheessa.
Tee niin kuin viestissä 5 neuvon. Eli kuumenna mausteita tilkassa öljyä ja lisää sitä öljyä myös sen verran, että ruuassa on rasvaa, koska kasvisruuassa pitää olla rasvaa.
Myös jos into riittää, niin mausteiden, sipulin ja valkosipulin kuullottamisen ohella voit kuullottaa esim. pieneksi pilkottua selleriä ja porkkanaa. Mä luin joskus jostain, että kuullotettu selleri ja porkkana on ranskalaisessa keittiössä yleinen pohja monelle ruualle.
Jos laitat tomaattimurskaa, moneen ruokaan sopii myös pieni määrä balsamicoa, tai sitten jotain muuta viinietikkaa ja hiven sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Tee niin kuin viestissä 5 neuvon. Eli kuumenna mausteita tilkassa öljyä ja lisää sitä öljyä myös sen verran, että ruuassa on rasvaa, koska kasvisruuassa pitää olla rasvaa.
Myös jos into riittää, niin mausteiden, sipulin ja valkosipulin kuullottamisen ohella voit kuullottaa esim. pieneksi pilkottua selleriä ja porkkanaa. Mä luin joskus jostain, että kuullotettu selleri ja porkkana on ranskalaisessa keittiössä yleinen pohja monelle ruualle.
Jos laitat tomaattimurskaa, moneen ruokaan sopii myös pieni määrä balsamicoa, tai sitten jotain muuta viinietikkaa ja hiven sokeria.
TÄmä oli siis vastaus viestiin nro 9, jostain syystä en vahingossa lainannut viestiäsi!
Vierailija kirjoitti:
Ai mun mielestä juuri kasvisruassa on makua, lihassa taas ei ole, ellei laita kauheasti suolaa ja pippuria.
Mutta se menee siis niin, että rasva kuljettaa makua. Jos sulla on täysin rasvattomat kasvikset niin lisää vähän öljyä (tai vpita jos käytät). Älä lisää liikaa, kuitenkaan.
Laadukkaassa lihassa on kyllä makua. Myös valmistastavalla ja oikealla kypsyysasteella on merkitystä. Ylikypsä kuiva kengänpohja ei maistu miltään.
Dressinkiä, ketsuppia ja sinappia reilusti päälle niin maistuu jollekkin.
Natriumglutamaattia kun ripottelee runsaasti kasvisten päälle, niin alkaa makua löytymään.
Minunkin mielestäni kasvisruuat saa todella maukkaiksi
Yrtit, valkosipuli, harissa, ras el hanout, kaikki intiassa käytetyt mausteet, pestot, kookosmaito, chili, lipstikka (umami), tomaattipyre, oliivit, kaprikset, aurinkokuivatut tomaatit.
Tuossa nyt muutama makua antava "mauste". Suolaa ja pippuria unohtamatta
Ei ikinä mitään natriumglutamaattia:(
Kokeile kasvisruokaan mausteeksi lipstikkaa tai lipstikkasuolaa.
Mitä kasviksia oikein käytät? Itse laitan liharuokiin kasviksia juuri siksi, että ne tuovat makua. Eihän ruoka maistu miltään ilman paprikaa, tomaattia, fenkolia, sipuleita, varsiselleriä jne.
Riittävästi vain hyvää suolaa ja öljyä. Jos teet esimerkiksi aasialaistyyppistä ruokaa, jo seesamiöljy tuo paljon makua. Chiliä vielä, niin varmasti maistuu. Opiskele vietnamilaista, korealaista, intialaista jne. keittiötä.
Maukkaassa ruuassa on aina makeutta, suolaisuutta ja happamuutta. Mieti maistaessa, mitä puuttuu. Itse pelastan ruuan usein ripauksella sokeria tai tilkalla sitruunamehua.
Ai mun mielestä juuri kasvisruassa on makua, lihassa taas ei ole, ellei laita kauheasti suolaa ja pippuria.
Mutta se menee siis niin, että rasva kuljettaa makua. Jos sulla on täysin rasvattomat kasvikset niin lisää vähän öljyä (tai vpita jos käytät). Älä lisää liikaa, kuitenkaan.