”Koronakriisi ei vaikuta meidän perheen taloudelliseen tilanteeseen”
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mikä on se ammatti mihin koronakriisi ei vaikuta?
Ymmärrän hyvätuloiset eläkeläiset, mutta muut?
Kommentit (352)
Sh teho-osastolla. Palkkaa saan yhä kuten ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoojalle riittää töitä.
Näitä kommentteja pari lukeneena ymmärrän, miksi olette siivoojia. Ettekö tajua, että kun lomautetuilla ja työttömäksi jääneillä ihmisillä ei ole rahaa entiseen malliin, ensimmäisenä karsiutuu pois turhat kulut, kuten kotisiivous, jonka kaikki osaavat ja voivat tehdä itsekin? Samoin toimistosiivoukset jne - nekin voivat hoitaa yhtiön työntekijät itse ja mihin tarvitaan toimistosiivouksia, jos suurin osa porukasta tekee etätöitä. Samoin päiväkotien, koulujen jne. siivoukset. Kysyntä tulee vähenemään dramaattisesti. Ja toisekseen, tämä nimenomainen koronakriisi vaikuttaa juuri teidän alanne kysyntään, koska porukka ei halua kotiinsa tai työpaikoille mahdollisia ylimääräisiä tartunnan kantajia. Eli teillä on alallanne kaksi suoraan kysyntää merkittävästi laskevaa seikkaa ja kuvittelette, että ei vaikuta teihin?
Voin sanoa, että minun talouteeni tämä ei vaikuta. Hoidan työkseni konkurssipesiä.
Saatat olla oikeassa. Tulee yrityksille ja kunnille varmasti halvemmaksi pistää korkeasti koulutetut virkaihmiset moppailemaan lattioita ja levittämään pöpöjä kuin palkata työhön matalapalkkalainen ammattilainen, vai mitä?? ;)
Kotisiivoukset saattaa ajan kuluessa vähentyäkin, mutta tällä hetkellä kysyntä on kovaa. Itse siivoan pääasiassa taloyhtiöiden rappukäytäviä, enkä usko, että suurinta osaa alkaisi asukkaat itse siivoamaan. Tokihan niin voi silti käydä! Sitten pitää alkaa vähän markkinoida pärjätäkseen.
Sinulla ei tosiaan ole huolen häivää, konkursseja kyllä riittää lähivuosille.
- vastaaja nro 22
Tiedän yhden insinööriporukan (50+ -60+) jotka oikeesti uskottelevat itselleen, että EI TÄSSÄ MITÄÄN. Ihan niin hulluja juttuja, on matkasuunnitelmia vaikka miten ja busineksiä eteenpäin vaikka firma oli konkurssin partaalla jo ennen coronaa. Ymmärrän psykologisesti, joku state of denial.
Sitä on nähty leffoissa kriisinäytelmissä. Jännä kun en uskonu koskaan näkeväni sitä IRL. Mä näin jo maaliskuun alussa, ettei hyvä seuraa. Oon pistäny välit poikki koska en pysty auttamaan heitä. Yks siitä porukasta soitti, et hän kyllä nyt tajuaa missä mennään. Se on kuulka just sitä, TITIANICIN kannella soittelua!! Huhhuh, en todellakaan uskonut, että näin kävis. Miettikää. Mä pelastan itseni. Mulla on töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen kanssa ollaan suunnitteluinsinöörejä eli aloilla. Ei ole kummankaan työmäärä muuttunut. Meillä muutamissa projekteissa siirtyy aikataulu, deadlinet keväältä syksyyn, koska tiettyjä kokouksia ei voi pitää ja on pystytty tarjoamaan nyt muutamia, joita pitää tehdä pikaisella aikataululla ja joissa ei kokousta 20 hengen porukkaa kerralla. Jos tilanne olisi normaali, näitä ei olisi tarjottu kiireen vuoksi. Jos kertoisin tarkemmin, tunnistettaisiin.
Kuinka kauan riittää maksavia asiakkaita? Jos teette tuotteita vientiin ja isot taloudet alkavat sakkaamaan kohta pahasti.
Siellä missä minä olen töissä ei suunnitella "tuotteita" ja toimimme hyvin suppealla lähialueella. Voin sanoa, että tällä alalla ei työt lopu, kyse on siitä onko tekijöitä enemmän kuin tarvetta. Mies on taas niin isossa projektissa mukana, että siinä tulee korkeintaan lomautus.
Teleoperaattorilla. Ihan kiva että yhteydet pelaa etätyöhön ja yhteydenpitoon läheisiin, joita ei nyt näe aikoihin.
Opettaja ja laitoshuoltaja eikä ainakaan toistaiseksi vaikuta meidän tuloihin. Mihin tulevaisuus sitten vie myöhemmin niin sitä mahdotonta sanoa.
Suurimman osan ihmisiä elämään tämä ei juuri vaikuta, on aloja joihin vaikuttaa ehkä pidemmällä aikavälillä, jossain tehtailla, kun maailman talous notkahtaa, mutta välittömästi tämä kriisi iskee niihin jotka menettää sen takia asiakkaat, eli ravintolat, hotellit, pienet liikkeet, oikeastaan kaikki jotka ei myy ruokaa kaupassaan varmaan menettää, vaikka kyllä ihmiset kuulemma ostelee vielä autoja ja veneitäkin.
Yleisesti ottaen, yhteiskunnan pitää toimia, vaikka osa porukkaa tekee työt etänä ja osa lomautetaan.
Vierailija kirjoitti:
IT-hommat. Samaan tapaan ollaan puskettu duunia. Serverit pitää pitää pyörimässä.
Riippuen IT-hommista, niin yritysten projektit ja kehitystyöt ovat alkaneet peruuntua ja varmasti näkyy IT hommissakin.
Vierailija kirjoitti:
Suurimman osan ihmisiä elämään tämä ei juuri vaikuta, on aloja joihin vaikuttaa ehkä pidemmällä aikavälillä, jossain tehtailla, kun maailman talous notkahtaa, mutta välittömästi tämä kriisi iskee niihin jotka menettää sen takia asiakkaat, eli ravintolat, hotellit, pienet liikkeet, oikeastaan kaikki jotka ei myy ruokaa kaupassaan varmaan menettää, vaikka kyllä ihmiset kuulemma ostelee vielä autoja ja veneitäkin.
Yleisesti ottaen, yhteiskunnan pitää toimia, vaikka osa porukkaa tekee työt etänä ja osa lomautetaan.
Väittäisin taas että suurimman osan ihmisiä tämä tulee vaikuttamaan. Kyllä aika moni tehdaskin joutuu vähentämään tuotantoaan kysynnän laskiessa. Yhteiskunta tulee myös kokemaan toiminnan vähenemistä kun ei ole rahaa pyörittää sitä.
Etuuskäsittelypuolella työt jatkuvat kuten ennenkin ja vähän aikaisempaa suuremmallakin työmäärällä.
Siivooja olen ja kyllä tässä pitäisi ~800 ihmistä jäädä edeltä työttömiksi ennenkuin olen tarpeeton, ja silloinkin eri kohteessa voisin jatkaa. Saan koko ajan lisätyöpyyntöjä tuurailemaan. En voi sanoa että rahalla olisin koskaan mälläillyt, mutta talo ja auto sillä on rahoitettu joten en elä kädestä suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja ja laitoshuoltaja eikä ainakaan toistaiseksi vaikuta meidän tuloihin. Mihin tulevaisuus sitten vie myöhemmin niin sitä mahdotonta sanoa.
Jatkona vielä sen verran että olen sairaalalla osastolla laitoshuoltajana ja esimies jo ilmoittanut päivämäärän minkä jälkeen ei saa lomia anoa vaan töitä vaan jos tilanne ei äkkiä parane. Kouluista ynnä muualta kollegoita jo siirretty niin sairaalan puolelle kuin terveysasemalle ja myöhemmin ehkä paljonkin lisää. Uutta osastoa avataan ja nyt vielä lomia pidetään vauhdilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoojalle riittää töitä.
Näitä kommentteja pari lukeneena ymmärrän, miksi olette siivoojia. Ettekö tajua, että kun lomautetuilla ja työttömäksi jääneillä ihmisillä ei ole rahaa entiseen malliin, ensimmäisenä karsiutuu pois turhat kulut, kuten kotisiivous, jonka kaikki osaavat ja voivat tehdä itsekin? Samoin toimistosiivoukset jne - nekin voivat hoitaa yhtiön työntekijät itse ja mihin tarvitaan toimistosiivouksia, jos suurin osa porukasta tekee etätöitä. Samoin päiväkotien, koulujen jne. siivoukset. Kysyntä tulee vähenemään dramaattisesti. Ja toisekseen, tämä nimenomainen koronakriisi vaikuttaa juuri teidän alanne kysyntään, koska porukka ei halua kotiinsa tai työpaikoille mahdollisia ylimääräisiä tartunnan kantajia. Eli teillä on alallanne kaksi suoraan kysyntää merkittävästi laskevaa seikkaa ja kuvittelette, että ei vaikuta teihin?
Voin sanoa, että minun talouteeni tämä ei vaikuta. Hoidan työkseni konkurssipesiä.
Harvassa on ne koulutetut ihmiset jotka suostuvat siivoamaan työpaikallaan, ellei ole joku viiden hengen porukka. En pysty vaan kuvittelemaan kun tiskeistä ja jääkaapin siivouksestakin saadaan riitoja aikaan. Miksi koululaitosten tarve siivoukselle vähenisi? Vaikea uskoa että uudet koululaiset alottaisivat etänä syksyllä. Etäopiskelu ei ole loppuvuoden juttu. Sopimuksia kyllä kilpailutetaan, mutta julkisella ne on jo viety niin tappiin että halvempia harvemmin saa ilman laatua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se 90-luvun lamakaan koko kansaa koskettanut, ei esim. minun eikä mieheni perhettä. Ise asiassa yhdenkään ystäväni vanhempia ei irtisanottu eikä keneltäkään mennyt asunto alta. Itse olin opiskelija, lama näkyi siinä ettei kesätöitä löytynyt yhtenä kesänä, mutta pärjäsin hyvin opintotuella ja vanhempien avulla.
Ja Suomi on paljon rikkaampi nyt kuin 90-luvulla. Jos elintaso tippuu esim. vuoden 2000 tasolle (Mikä olisi rajua), niin eiköhän me selvittäisi.
Talouslamaan vaikuttaa paljon psykologiset tekijät, jos et ap viitsisi lietsoa paniikkia.Minunkaan perheessäni ei 90-luvun lama näkynyt. Molempien vanhempien työt jatkuivat normaalisti. Minä olin opiskelija. Mies oli puolustusvoimilla.
Moni lama on todellakin ihmisten korvien välissä. Siksi nämä keskustelut saavat aikaan enemmän tuhoa kuin mitään muuta.
Meidänkään perheessä 90-luvun lama ei näkynyt mitenkään. Mieheni ja minä valmistuimme saimme työpaikat ja ostimme ensimmäisen oman kodimme sekä saimme esikoisemme. Henkilökohtaisesti en tunne ketään jolla olisi mennyt työpaikka alta, firma nurin tai asunto pankille.
Meillä lama näkyi niin, että isä ja kaverinsa osti Helsingistä halpoja asuntoja, remontoi niitä ja myi edelleen. Osassa oli välillä vuokralaisia. Kotona lama ei näkynyt missään, joten nyt jälkikäteen sitä miettii, että mikä ihmeen ankea 90-luvun alkupuoli. Ei meillä perhetutut tappaneet itseään tai kaverit nähneet nälkää, tavallista keskiluokkaista elämää elettiin.
Täällä myös yksi, jolle 90-luvun lama näkyi ja kuului vain uutisissa. Kaikki tuntemani aikuiset kävivät ihan normaalisti töissä ja me lapset koulussa. Vapaa-ajalla kaikki harrastettiin ihan normaalisti. Itse tulen vielä yrittäjäperheestä, eikä ollut mitään vaikutusta lamalla meidän elintasoon kyllä. Mulla oli aina viimeisen muodin mukaiset vaatteet ja sekä ratsastin että laskettelin. Kukaan ei edes puhunut koko lamasta mitään, ei kotona eikä kai koulussakaan oikeastaan.
Vastauksena aloitukseen: työskentelen osana lääketieteellistä tutkimusta, joten koronakriisi vain lisäsi työmäärääni.
Juu ei minunkaan lapsuudenperheessä lama näkynyt. Vanhemmilla oli töitä ja asuttiin jonkun aikaa ulkomaillakin kun mahdollisuus oli. Rahaa ei toki ollut liiaksi, mutta riittävästi kuitenkin. Eikä tämä koronakaan tule meidän talouteen suoraan vaikuttamaan, ollaan "kriittisillä aloilla" miehen kanssa molemmat, vakituisessa työssä julkisella puolella.
Tämä tulee kyllä vaikuttamaan ihan jokaiseen meistä. Eivät kaikki työttömiksi jää, mutta ihan jokaisen duuniin tulee vaikuttamaan tämä korona, tavalla tai toisella.
Olen hoitaja ja luulisi, että kyllä töitä riittää. Mutta kyllähän tämä korona jotenkin vaikuttaa kaikkien talouteen. Veikkaan, että hinnat nousee kriisin myötä. 90-luvun lamassa myös hoitajia vähennettiin. Uskon, että jonkin näköinen lama vielä iskee.
Ei kyllä vaikuta korona tai karanteeni meillä. Ope+DI. Miehen töissä ehkä mietitään lomautuksia, mutta meille se olisi itseasiassa jopa helpotus. Mies voisi tehdä väikkärin ansiosidonnaisen turvin. Säästöjä on myös hyvin. Ei huoleta oma talous tippaakaan mutta monen muun talous kyllä.
Teuvo täällä hei vaan moi!
Ei mulla oo aikka tääl turruus marjoi kerräillä.
Mun pudjetti on viikossa 150 eurroo marjoihin (laitan niitä puuron pälle)
Mutta kyllä mä pystyysin ehk'ä duplaamaan ton marja pudjetin...
Ei vaikka vitsi vitsi..mul on varra maksaa marjoista iha mittä vaan
Ihan tosi naivia kuvitella että tämä virus ei vaikuta ihan kaikkien talouteen, eri tavoin.
Henkilökohtainen avustaja, töitä on ihan niin paljon kuin haluaa tehdä.