Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko orvokki perenna?

Vierailija
29.06.2006 |

Tai siis kun olen saanut noita orvokkiamppeleita, niin tuleeko niistä perennoja, jos siirrän ne amppelista maahan? Kestävätkö siis talven?

Ja miten sitten hoidellaan, leikataanko syksyllä tai keväällä alas asti vai mitä? Leviävätkö kovasti

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksivuotisia kasveja ovat.

Vierailija
2/13 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis mistä tietää mitkä orvokkilajit ovat perennoja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli voi olla perenna tai ei.

Vierailija
4/13 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monivuotinen?

Vierailija
5/13 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orvokkiamppelisi tosin tuskin kuuluu näihin.

Vierailija:

Tai siis kun olen saanut noita orvokkiamppeleita, niin tuleeko niistä perennoja, jos siirrän ne amppelista maahan? Kestävätkö siis talven?

Ja miten sitten hoidellaan, leikataanko syksyllä tai keväällä alas asti vai mitä? Leviävätkö kovasti

Vierailija
6/13 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joista sitten voisi talven jälkeen kasvaa uusia orvokeita?

Siis jos pistän nyt amppeliorvokin maahan ja kun kuolla kupsahtaa, niin eikö sen kukkien siemenistä voi tulla seuraavana vuonna uusia orvokeita?

Vierailija
7/13 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä luonnossa kasvavat ovat monivuotisia, kuten ketoorvokki ja lehto orvokki. Nämä mitä puutarhoilla ja kukkakaupoissa myydään ovat harvemmin monivuotisia.

Vierailija
8/13 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi ostaa ne pussissa, ne siemenet.

Vierailija
9/13 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jätät ne siemenkodat paikoilleen kukka menee huonksi nopeasti.

Vierailija
10/13 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syksyyn asti, ja niiden maahan lentäneistä siemenistä on ehtinyt kasvaa jo saman kesän aikana uusia. Laitoin edelliskesänä pienikukkaisia orvokkeja kukkapenkin reunaan rivin, kukkivat ihan älyttömästi syksyyn asti, seuraavana keväänä siihen kasvoi täyteen samanlaisia orvokkeja, saa nähdä onko niiden siemeniä tänä vuonna.

Vierailija
11/13 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa orvokit ovat kaksivuotisia. Jos ne on kylvetty tänä keväänä, samat orvokit voivat kukkia myös ensi kesänä vaikka eivät olisikaan monivuotisia sarviorvokkeja.

Mitä sinä menettäisit, vaikka istuttaisit ne loppukesästä maahan? Olisi sitten iloinen yllätys, jos siellä onkin ensi keväänä reippaita orvokinalkuja. Mulle on käynyt joskus niin. Mitä merkillisintä, vielä itsekasvatetuilla orvokeilla, enkä todellakaan ole mikään viherpeukalo.

Vierailija
12/13 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina tällännyt kaikki amppeliorvokit, isot ja pienet kukkapenkkiin, ja näyttääpä sieltä niitä nyt iloisesti puskevan. Siementävät myös kovasti, joten olen koettanut viskellä niitä siemeniä ympäriinsä. Kun ovat siementäneet, olen loppukesästä vielä leikannut lyhyeksi, ja uudet varret ja kukat ovat ehtineet tehdä vielä ennen syksyn kylmiä säitä. Orvokki on niin pieni ja kaunis kukka, että ei haittaa, vaikka sitä puskisi kaikkien muiden kukkien seasta vaikka millä mitalla.

Vierailija
13/13 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perenna on monivuotinen koristekasvi, jonka maanpäälliset osat lakastuvat syksyllä ja maan alla oleva osa (juuristo) talvehtii noustakseen seuraavana keväänä taas kasvattamaan sitä maanpäällistä osaa. Se siis elää vuodesta toiseen, ellei palellu tai muuten vaurioidu talvella tai kuivu kesällä.

Kaksivuotinen kasvi (vaikka harjaneilikka) kylvetään siemenestä tänä kesänä, ja se ehtii kasvattaa varren ja lehdet. se talvehtii ja kukkii ensi kesänä. Silloin voi kerätä seimenet talteen kylvöä varten tai antaa kasvin pudottaa siemenesä maahan, jolloin niistä siemenistä ehtii kasvaa syksyyn mennessä taas uusi taimi, joka kukkii seuraavana kesänä jne.