Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En kuulu liittoon ja lomautukset edessä. Onko myöhäistä liittyä?

Vierailija
31.03.2020 |

Ja mihin kannattaa liittyä? Auttaako liittyä esim. Akavaan, ehtiikö tukien piiriin?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöhäistä on. Nauti paskastasi :D

No hohhoijaa. Minua ainakin harmittaa ap:n puolesta. Onneksi et kuitenkaan aivan tyhjän päälle jää kun haet kelasta.

Vierailija
22/62 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin työttömyyskassaan kannattaa kuulua? Tässä on tapahtunut kaikenlaista eikä ole ollut aikaa selvittää näitä. Kaipaisin apua, enkä ikäviä kommentteja.

Mikä on motiivisi liittyä siihen kassaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä alan töissä olet? Se ratkaisee mihin liittoon kuulua.

Vierailija
24/62 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akavaa mietin. Olen kunnalla töissä.

Vierailija
25/62 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin työttömyyskassaan kannattaa kuulua? Tässä on tapahtunut kaikenlaista eikä ole ollut aikaa selvittää näitä. Kaipaisin apua, enkä ikäviä kommentteja.

no se on enää turha neuvoa kun on JO tapahtunut. "mistä saa halvimman palovakuutuksen, talo palaa tossa vieressä..."

Vierailija
26/62 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On myöhäistä. Haet KELAlta päivärahaa + asumistukea vaan. Ansiosidonnaista et saa vaan ihan perus päivärahan. Itsekään en kuulu enkä ole koskaan kuulunut liittoihin enkä kassoihin, mutta toisaalta olen kerännyt säästöön riskivaran joka kattaisi noin puolen vuoden palkattoman olon.

Halvimpien työttömyyskassojen vuosimaksu on luokkaa sata euroa, niin jopa minä - vuosikymmeniä liittoja ja kassoja karttanut - katsoin fiksuksi liittyä, kun valtiotyönantajani uhkasi yt:llä.

Vierailija
27/62 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liity nyt johonkin siltä varalta - on sitten valmiina syksymmällä jos tilanne jatkuu tai tulee uusia koronia.

Vierailija
28/62 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei enää kannattaisi liittyä? Onhan elämää vielä puolenkin vuoden jälkeen?

Vierailija
29/62 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt päätit lähteä selvittelemään asiaa ja pyytämään konsultaatiota trollifoorumilta? Ongelma taitaa olla ihan muualla kuin ajan puutteessa.

Vierailija
30/62 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä on kuulua liittoon lomautustilanteessa? Riittää että kuuluu johonkin kassaan.

En ymmärrä miksi joku ei kuulu kassaan sen maksaa noin satasen vuodessa.

Vierailija
31/62 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akavaan et voi liittyä, koska akava EI ota henkilöjäseniä.

Vierailija
32/62 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puoli vuotta pitää olla kassan jäsen ennen lomautusta joten vähä voi kiire tulla.

Koronan vuoksi työssäoloehto on lyhennetty 13 viikkoon niiden osalta jotka ovat aloittaneet uudessa työssä tämän vuoden puolella.

Vierailija
33/62 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä on kuulua liittoon lomautustilanteessa? Riittää että kuuluu johonkin kassaan.

Vakuutus, oikeusturva, muut jäsenedut.

Vierailija
34/62 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On myöhäistä. Haet KELAlta päivärahaa + asumistukea vaan. Ansiosidonnaista et saa vaan ihan perus päivärahan. Itsekään en kuulu enkä ole koskaan kuulunut liittoihin enkä kassoihin, mutta toisaalta olen kerännyt säästöön riskivaran joka kattaisi noin puolen vuoden palkattoman olon.

Halvimpien työttömyyskassojen vuosimaksu on luokkaa sata euroa, niin jopa minä - vuosikymmeniä liittoja ja kassoja karttanut - katsoin fiksuksi liittyä, kun valtiotyönantajani uhkasi yt:llä.

Itse kuulun KOKO-kassaan. Tämän vuoden maksu oli 66€/vuosi. Liittoon en ole kuulunut yli kymmeneen vuoteen.

Vierailija
35/62 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakuutus, oikeusturva, muut jäsenedut.

Ihan tyhjänpäiväisiä "etuja". Kassaan on järkevää kuulua, mutta liiton jäsenmaksu ei vastaa hyötyä.

Vierailija
36/62 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen tonttu ei vuonna 2020 kuulu työttömyyskassaan?

Näitä on esim. IT- ja ravintola-aloilla vaikka kuinka paljon. Osa on huolettomia jotka uskoo että ei joudu koskaan työttömäksi tai "aina se jotenkin järjestyy", osa taas sellaisia joilla on sen verran säästöisä ä/ osakkeissa tms että ei tarvitse mitään kassoja turvakseen.

Jep, meillä IT-alan opettaja mustamaalasi liittoja oikein olan takaa, ja itse aiemmin sosiaalialalla työskennelleenä mietiskelin, että hyvähän se on 80-90-lukujen IT-kuplan aikana yrityksellään rahaa takoneen kaverin huudella. Ei siinä mitään, hyvä että hän on elämässään onnistunut, mutta aika monissa maissa, joissa ei liittoja ole, työllisten olot ovat sanoinkuvaamattoman surkeat.

Vierailija
37/62 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://kokokassa.fi/tyottomyyskassan-jasenyys/

Vierailija
38/62 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassa maksaa ansiosidonnaisen, ei liitto. Liitosta on muissa asioissa hyötyä mutta kassaan pitää aina muistaa liittyä erikseen.

Kun vellit valuu jo puntissa ei liittyminen enää auta. Mutta tulevaa varten liity kassaan. Kun työssäoloehto täyttyy saat seuraavan kerran lomautettuna tai työttömänä ansiosidonnaista.

Vierailija
39/62 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoja kirjoitti:

Valitettavasti 26 viikkoa eli 6kk pitää olla maksanut jäsenmaksua. https://tyottomyyskassa.jhl.fi/tietoa-etuuksista/jasenyys-ja-tyossaoloe…

Muussa tapauksessa Kelasta haku. Muista ilmoittautua heti kun mahdollista TE-toimistoon ja täyttää varsinkin viimeisimmän työsuhteen tiedot tosi tarkasti! Jonot on valtavat.. Ilmoita myös jos olet yrittäjä tai on opintoja kesken.

Tänä vuonna työssä aloittaneilla on lyhennetty työssäoloehto.

https://www.pam.fi/uutiset/tyottomyysturva-paranee-lomauttaminen-helpot…

" Uusi työssäoloehto on 13 viikkoa niissä työsuhteissa, jotka ovat alkaneet 1.1.2020 tai sen jälkeen."

Vierailija
40/62 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kassa maksaa ansiosidonnaisen, ei liitto. Liitosta on muissa asioissa hyötyä mutta kassaan pitää aina muistaa liittyä erikseen.

Kun vellit valuu jo puntissa ei liittyminen enää auta. Mutta tulevaa varten liity kassaan. Kun työssäoloehto täyttyy saat seuraavan kerran lomautettuna tai työttömänä ansiosidonnaista.

Jos ei kuulu liittoon, niin kassaan pitää liittyä erikseen.

Liittoon liittymisen myötä liitto hoitaa automaattisesti myös kassaan liittämisen.

Jos on vielä töissä, niin voi liittyä, vaikka lomautusilmoitus olisi jo annettu. Jos on lomautettu tai työtön, niin sitten ei voi liittyä.