Luokalle jättäminen koronan aikana
Olen opettaja peruskoulussa ja hyvin huolissani tästä tilanteesta, niin kuin varmaan arvata saattaa. Haluaisin jakaa kanssanne dilemman, joka minulla nyt on.
Iso osa oppilaista ei tee ollenkaan etätehtäviä. Osa vanhemmista syyttää minua, että heidän Justus-Viljaminsa herää kuudelta illalla joten minun tulisi järjestää opetus sen mukaisesti. Osa vanhemmista luovuttaa kokonaan eikä käytä enää Wilmaa. Minulla ei siis ole joihinkin oppilaisiin minkäänlaista kontaktia. Ei tule Wilmaan viestiä, ei tule palautuksia.. väitänpä että kokeeseen ei tule osallistumaan tai pääsemään siitä läpi.
Minun työni on kuitenkin hoitaa nuorille oppivelvollisuuden vaatima koulutustaso.
Miten annan kevään arvosanat oppilaalle joka ei tee kolmeen kuukauteen mitään kouluhommia koronan takia? Vaikka tässä eletään poikkeustilaa, niin ei kaikkea voi katsoa läpi sormien. Minulla on oppilaita, joiden kohdalla näyttää siltä, että ei voi päästää edes luokalta. Pitääkö minun todellakin pyöristää tällaisen oppilaan numeroa ylöspäin ihan vaan etten saa somemyrskyä niskaani siitä että "oppilas jätettiin luokalle koska koronan aikana ei tarjottu opetusta"? Oma vikahan se on jossei kiinnosta etäopiskella.
Heitän pallon tässä kohtaa vanhemmille. Varautukaa siihen, että kutosluokka käydään ensi vuonna uudestaan, ja siinä on turha soitella minulle tai syytellä virusta.
Kommentit (40)
Ope ei mene koteihin. Yhteys kuraattoriin ja sos.toimi hoitaa noi kotikäynnit. Opella ei ole mitään asiaa kenenkään kotiin tai pihalle
Vierailija kirjoitti:
Alakoulun opeille on tyypillistä, että pykälistä ei välitetä ja yritetään keksiä omia temppuja, kun luullaan itsestään liikoja. Ketään ei todellakaan jätetä yllärinä luokalle. Siinä on monta välietappia ja open täytyy antaa vaikks mitä välitietoja kotiin, palaveerata huoltajien kanssa, tarjota tukea, antaa uusintamahiksia jne. Ap, olet todella pulassa, jos annat jollekin yllärinelosen. Sekään ei vielä tarkoita luokan kertaamista vaan ehtoja. Arviointiohjeita tulee vielä keväällä yhteisesti kaikille opeille poikkeustilannetta koskien
Toinen ope
Luokalleen jättämisestä on tehty aivan liian iso asia. Jos oppilas ei täytä tietyn luokka-asteen osaamista ja tavoitteita, pitäisi luokan kertaaminen olla lähes automaatio. Kukaan ei hyödy siitä, että oppilaat pääsevät automaattisesti luokalta toiselle, vaikka osaaminen ja opiskelumotivaatio eivät mitenkään vastaa tavoitteita. Muutkin oppilaat kärsivät, kun osan kanssa tankataan vuodesta toiseen asioita, jotka piti osata jo monta vuotta sitten. Monia oppilaita ei kiinnosta minkäänlainen vaivannäkö tai yrittäminen, kun he tietävät pääsevänsä luokalta toiselle, vaikka eivät tee mitään ja saavat kokeista nelosia tai säälistä vitosia. Sitten peruskoulun päättyessä nämä oppilaat ovatkin jo valmiita syrjäytymään, kun osaaminen ei riitä mihinkään ja jopa lukutaito on jäänyt puutteelliseksi.
Niinpä, muuten saa olla kohta kokkaamassakin oppilailke, kun pikkumussukoilla ei ole ruokaa. Ope ei ole mikään sossu!
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä luokalle jäämisessä on niin hankalaa? Hintaa ei lasketa.
Olen joskus käynyt neuvotteluja niin koulun, kuin vanhempien kanssa aiheesta " miksi minun tulisi ( omasta tahdostani) jäädä luokalleni".
Luokalle jättäminen on tehty erittäin hankalaksi, opena olen sitä mieltä, että tässä on menty metsään, mutta minkäs teet. Erityisellä tuella on roikotettava niitä heikkoja mukana, näin se nykyään menee.
Jos luokalle jääminen johtuu tästä poikkeustilanteesta systeemissä on virhe.
Älä puhu puppua, tässä ei mene lähellekään kolmea kuukautta vaan kaksi kuukautta! Laske 18.3.-18.5. normaaliksi työajaksi. 18.5. jälkeen pelataam palautetaan kirjat ja ollaan luokkaretkellä normikoulussakin! Tästä lasket pois vajaat pääsiäisviikot ja vappuviikko. Jotkut opettajat ottavat tämän jakson kuolemanvakavasti ja opportunistisesti ajattelevat, että jokaikinen tehtävä, koe ja projekti pitää vetää etänäkin täysillä. Ei pidä eikä voi!! Tämä on ihmiskoe oppilailla, joilta vietiin kokonainen sosiaalinen yhteisö eli luokkakaverit, muut kaverit ja elävä opetus. Uskokaa jo opettajat, että nyt pitää vetää matalammalla tasolla, näin sanoi jo opetusministerikin! Ensi syksynä palataan asiaan, toivottavasti paremmalla onnella ja koulussa. Sossu on sitä varten, että käy kotioloja tutkimaan, ei se ole opettajien tehtävä. T. Konkariopettaja
Mistä opettaja tietää kuka koetehtäviin vastaa.
Sehän voi olla vaikka talkkari.
Ei meillä 60-luvullakaan ollut Wilmaa. Silloin hiihdettiin kouluun kesät-talvet.
Nyt heti puutut asiaan jämäkästi ja ilmoitat huoltajille, että jos oppilas ei osallistu opetukseen ja tee mitä pitää, niin kesällä suoritetaan ehtoja tai jäädään suoraan luokalleen ihan normaalien sääntöjen mukaan. Etäkoulu ei tarkoita lomaa.
Alemmilla luokilla opitaan kaikki perustaidot: lukeminen, kirjoittaminen, laskeminen,
jotka antavat pohjan myöhemmälle oppimiselle.
Toteutuuko se tänä keväänä, poikkeustilan aikana, vai onko seur syksynä opettajilla iso urakka edessä.
No sen kun jätät sitten sen ison tehtäviä tekemättömän osan luokalle, jos pipo kerran kiristää noin kovasti. Kun kerran olet se byrokraatti joka sen päättää, jos peppua sattuu kutittamaan siihen malliin.
Kiva kun teitä opeja on täällä paikalla, ehkä luette myös minun viestini. Rauhoittukaa nyt jo herranjumala. Suomi on poikkeusoloissa ja joka kodissa oireillaan jollain tavalla. Meillä lapsi joutui tämän koko kahden viikon ajan tehdä aika itsekseen, koska minä olen ollut sairaana pedin pohjalla, enkä vieläkään ole terve mutta yritän jo vähän auttaa vaikeimmissa tietoteknisissä ongelmissa.
Joka kodissa on eri tilanne, voi olla sairautta ja vaikka mitä huolta. Yrittäkää nyt ymmärtää tässä ajassa. Mä itse sanoisin että soita sinne kotiin ja kysy mitä kuuluu, kerro nätisti että oppilaan täytyisi alkaa nyt tekemään niitä tehtäviä tai muuten oppilaan on mahdollisesti jäätävä luokalle jos koko kevät menee lintsaten.
Mutta armahtakaa nyt vähän. Ei joka asiasta tarvitse sakottaa.
Byrokratia nimenomaan tekee siitä luokalle jättämisestä nykyään äärettömän pitkän prosessin ja ap on pulassa, jos lähtee oikomaan säädöksiä, jotka koskevat häntä virkamiehenä. Ap, vinkki: laske rimaa, löysää pipoa, tee parhaasi, yhteys esimieheen ja sosiaalipuoleen, varmista kolmiportainen tuki myös etäopiskelussa. Nämä on sun velvollisuuksia, tajuatko?
Vierailija kirjoitti:
Luokalle jättäminen on tehty erittäin hankalaksi, opena olen sitä mieltä, että tässä on menty metsään, mutta minkäs teet. Erityisellä tuella on roikotettava niitä heikkoja mukana, näin se nykyään menee.
Pitäisi tarttua kiinni mahdollisuudesta palata tulevaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on jos vanhempi ei käytä wilmaa?
Niin eihän se opettaminen ollut vanhempien vastuulla. Miksi ap ei siis ota yhteyttä oppilaisiin?
Ei ehkä opettaminen, mutta vanhemmat huolehtivat siitä, että lapsi lähteen aamulla asiallisesti kouluun. On lyhyt matkakin nyt.
Ap, soita vanhemmille. Entä jos siellä kotona ei ole kunnon nettiyhteyttä, ei konetta millä tehdä tehtäviä?? Vanhemmat irtisanottuja ja masentuneita? Soita ja kysy kuulumiset, kysy miten voit auttaa koulun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, soita vanhemmille. Entä jos siellä kotona ei ole kunnon nettiyhteyttä, ei konetta millä tehdä tehtäviä?? Vanhemmat irtisanottuja ja masentuneita? Soita ja kysy kuulumiset, kysy miten voit auttaa koulun kanssa.
Liikaa vaivaa. Liksa juoksee vähemmälläkin.
Erityisentuen oppilaat ovat edelleen oikeutettuja lähiopetukseen,muistakaa tämäkin vaihtoehto heidän kohdallaan!!
Siis jos oppilaan etäopiskelusta ei tule mitään ja hän on erityisentuen oppilas.
Minä olen parin oppilaan kohdalla käynyt heidän kotona ja käyty pihalla keskustelu 10m päästä toisistamme, että käyn niin monta kertaa, että menee perille. Ei ole enää tarvinnut käydä.