Tukien leikkaaminen
Koska yhteiskunta tekee jatkuvasti tappiota koronalla, niin näen tukien leikkaamisen erittäin mahdollisena skenaariona.
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä tukiasiat ovat sellaiset, joiden lakkauttamisesta on helppo huudella, kun itsellä on työ, terveet lapset, asunto ja yleisesti ottaen kaikki hyvin.
Mutta oletteko ajatelleet, että joskus se onni voi kääntyä ja sitä tukea voi tarvita itse. Haluatko, että heikommin pärjäävä lapsesi jää kaikkien tukien ulkopuolelle ja syrjätyy elämässä? Haluatko, että perheesi elää siinä alipalkatussa pätkätyöhelvetissä ja miettii joka päivä, mistä haalisi ruoan perheelle? Entä jos itse vammaudut tai sinulle syntyy vammainen lapsi?
Tuet juuri mahdollistavat sen syrjäytymisen. Eli kun nuori aikuinen saa tukia, niin sitten pystyy eristäytymään kerrostaloyksiöön pleikkarin, pakastepitsan ja kokispullon kanssa.
Ilman tukia niiden syrjäytyneiden olisi pakko olla aloitteellisia ja toimeliaita, sen sijaan, että vain passivoituisivat ja eristäytyisivät.
Ei ne nuoret syrjäydy itsestään vaan monenlaisen tuen puuttuessa eikä vain rahallisen tuen. Ja joillakin ei oikeasti ole edellytyksia hankkitua mihin tahansa ammattiin, toiset ei edes voi mennä ammattiin johon haluaisivat, jos on jokin sairaus tai vamma rajoittamassa. Entä kun niitä sairauksia tai vammoja on useampi samalla yksilöllä, kaikki ei aina näy ulospäin, mutta rajoitteet ovat silti sille nuorelle todellisia.
Monella on lisäksi kodin tukikin pientä, jos vanhempien pitää käydä useammassa työssä sen takia, että palkat ovat niin surkeita. Jos näiltä vielä viedään tuetkin pois, niin elämä vaikeutuu entisestään eikä sille nuorelle jää ainakaan yhtään enempää aikaa. Mitkään asiat eivät ole niin simppeleitä kuin sinä kuvittelet.
Ennen vanhaan ei ollut tätä syrjäytymisilmiötä. Silloin purtiin hammasta ja käytiin koulussa ja töissä vaikka olisikin ahdistanut tai oltu alakuloisia. Ja se epämukavuusalueella olo kannatti, koska juuri se on se, mikä vie elämää eteenpäin.
Nykyisessä tukiyhteiskunnassa ihmisen ei ole mikään pakko mennä epämukavuusalueelleen, ja sen seuraukset kyllä huomaa.
Toisaalta ennen oli paljon enemmän tarjolla sellaisia aputöitä joita ei nykyään ole olemassakaan. Myös heikommalla olevat ihmiset kelpasivat töihin. On vaikea muuttua syrjäytyneestä huonostikoulutetusta yhtäkkiä reippaaksi executive manageriksi.
Tavallinen itkuvirsi on aina vedota siihen kuinka ennen oli helpompaa. Silloin oli kyllä enemmän hanttihommia, mutta ei ollut esim. lainkaan töitä joita pystyy tekemään etänä vaikka työnantaja olisi toisella puolella maapalloa. Myös sellaisissa töissä on paljon tehtäviä, jotka eivät todellakaan vaadi korkeakoulututkintoa tai valtavaa älykkyyttä. Nykyajan työllistymismahdollisuudet ovat aivan valtavan paljon laajemmat kuin ennen, paitsi tietenkin paatuneen elämäntapatyöttömän mielestä. Vaivaa oman työllistymisen eteen ei haluta nähdä, vaan työpaikat pitäisi tuoda tarjottimella, töiden pitäisi olla mielekkäitä ja niistä pitäisi maksaa rutkasti liksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan varma asia.
Juujuu ja UFOliskomiehet on kaiken takana. Ota ne lääkkeet, apteekit on koronaepidemian aikanakin auki.
En saanut reseptiä, vaikka sanoin, että vauva-palstalla suositeltiin. Apteekista ei myyty ilman sitä. Katukauppa on nyt hiljentynyt.
Käyn vielä muutaman kerran lääkärissä, niin luulen saavani majoituksen ja ruoankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä voi vaikka luoda itse itselleen (yrittäjyys).
Okei, ideoipa toimiva yritys nyt tähän ketjuun. Budjetti 0 euroa, lainan hakeminen ei onnistu. Mikä tahansa vähänkään palvelualaan ja ihmisten kohtaamiseen liittyvä idea saman tien pois mielestä koronaviruksen takia.
Anna palaa. Kuningasidea tähän ketjuun nyt heti jos se kerran niin helppoa ja vaivatonta on.
Olen eri, mutta esim. siivous, ikkunan pesu, nurmikon leikkuu, kaupassa käynti ja muu apu vanhuksille. Paperisodan teet itse osoitteessa palkka.fi. Toimii! Tein tälläista viime vuonna.
Mutta tähän voit sitten jatkaa, miksi se ei käy.
Syitä löytyy ihan varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki lakkautetaan ensimmäisenä, siitä ei ole kuin hyviä seurauksia. Väestö jakautuu sen jälkeen tasaisemmin koko maahan, kun kalliilla alueilla ei voi enää asustella yhteiskunnan piikkiin.
Asumistuella ei todellakaan asustella kalliilla alueilla. Kokeile joskus. Ja miten ajattelit hoitaa kodittomaksi jäävät?
Koko pääkaupunkiseutu on kallista aluetta. Yleistä asumistukea saa pelkästään pääkaupunkiseudulla melkein 120 000 ruokakuntaa. Ei tarvitse kenenkään jäädä kodittomaksi, siirtymäaikana osoitetaan uudet kodit lähtökohtaisesti muuttotappiokunnista jos ei itse kykene itselleen uutta asuntoa järjestämään tai hankkia rahaa omien asumiskustannuksiensa kattamiseen. On täysin järjetöntä, kestämätöntä ja kohtuutonta, että työssäkäyvä ja työtön voivat asua samassa rapussa ja molemmille jää suurin piirtein yhtä paljon käteen kulujen jälkeen.
Haista idiootti v*ttu, työssäkäyvälle jää paljon enemmän rahaa asumistuen jälkeenkin vaikka ei saisi sitä! V*tun pelle kapitalisti, hyppää järveen. Nulkki!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki lakkautetaan ensimmäisenä, siitä ei ole kuin hyviä seurauksia. Väestö jakautuu sen jälkeen tasaisemmin koko maahan, kun kalliilla alueilla ei voi enää asustella yhteiskunnan piikkiin.
Asumistuella ei todellakaan asustella kalliilla alueilla. Kokeile joskus. Ja miten ajattelit hoitaa kodittomaksi jäävät?
Koko pääkaupunkiseutu on kallista aluetta. Yleistä asumistukea saa pelkästään pääkaupunkiseudulla melkein 120 000 ruokakuntaa. Ei tarvitse kenenkään jäädä kodittomaksi, siirtymäaikana osoitetaan uudet kodit lähtökohtaisesti muuttotappiokunnista jos ei itse kykene itselleen uutta asuntoa järjestämään tai hankkia rahaa omien asumiskustannuksiensa kattamiseen. On täysin järjetöntä, kestämätöntä ja kohtuutonta, että työssäkäyvä ja työtön voivat asua samassa rapussa ja molemmille jää suurin piirtein yhtä paljon käteen kulujen jälkeen.
Muuta ite landelle ääliö, mä asun ainaki STADIS.
Palkkaa saavat saa paljon enemmän käteen kuin tukia saavat. Idiootteja täynnä tääkin ketju. Tuet vie murto-osan valtion budjetista, ja täällä huudellaan kuin se olisi kaikkein isoin ongelma.
Toi muuttotappiokunnista sönköttävä voi syödä omaa paskaansa.
80-neliön kolmio, mahtuu hyvin kaksi perhettä. Yhteinen keittiö, kylppäri ja olohuone. Vuokra 580 € tässä asunnossa, jossa asumme. Tosin meitä on kaksi, lapset aikuisia. Paikkakunnasta riippuen tietysti vuokra. Mutta 10 neliötä per nuppi riittää. Telttaa parempi vaihtoehto.