Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Slinda minipillerit

guest
30.03.2020 |

Hei! Onko täällä ketään joka olisi aloittanut nämä uudet Slinda pillerit? Itse aloitin pari viikkoa sitten, koska en migreenini takia voinut jatkaa e-pillereillä. Miten teillä on mennyt Slindojen kanssa?

Kommentit (1254)

Vierailija
821/1254 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuossa muutama kommentti takaperin päivitellyt tiheitä kuukautisvuotoja. Tänään alkoi neljättä kertaa vuoto niin, että kierron pituus vain kaksi viikkoa. Käytännössä siis joka toinen viikko ollut menkat.

Vuoto on ruskeaa ja ei lainkaan runsasta, ehkä joka kerralla vähän vähäisempää. Onkohan tässä vielä toivoa, että tasaantuisi..

Lumepillerit oon syönyt, oiskohan niiden skippaamisella merkitystä.

Vierailija
822/1254 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aivan samaa ongelmaa ihon kuivuuden ja kutinan lisäks kun aiemmalla kommentoijalla että epämäärästä rusehtavaa vuotoa on nyt ollu n. jokatoinen viikko viimesen 3 liuskan ajan. Nyt tein ekaa kertaa 5kk aikana niin että alotin syömään toista liuskaa putkeen ja jätin lumepillerit väliin, ilmeisesti tälläkään ei ollu vaikutusta koska sama niukka ruskea vuotelu jatkuu. Ajattelin yrittää syödä vielä kolmannen liuskan putkeen ja kattoa asettuuko homma sillä.. alkaa kyllä olla vähän epätoivosta näiden kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/1254 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari viikko syönyt kolmen päivän unohdusta lukuunottamatta. Hikoilen ja haisen, koko ajan jano ja vatsaa turvottaa, huulet on tosi kuivat plus jatkuvaa päänsärkyä, johon ei särkylääke tehoa. Nyt muutaman päivän myös pientä ihmeellistä tiputteluvuotoa.

Miten pitkään tätä pitää jatkaa?

Vierailija
824/1254 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen aloitin toisena vuotopäivänä.

Tänään jo heräsin kramulamaiseen päänsärkyyn, nukuin 10h.

Onko normaalia ja meneekö ohi?

Tyttärellä lisääntyi migreenityyppiset päänsäryt Slindan myötä. On syönyt sitkeästi pillereitä nyt jo useamman kuukauden.

Multa gyne kysyi onko migreenitaipumusta, mutta eipä maininnut että slinda voi sitä aiheuttaa.

Ei ollut aiemmin,mutta nyt on ja alkoi heti.

Vierailija
825/1254 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin ehkäisyneuvolaan, kehoittivat vielä kokeilemaan siten, etten ota lumepillereitä ollenkaan vaan söisin kokoajan putkeen. Vielä sitä kokeilen. Just tossa 11 päivän menkkojen jälkeen olikin jo muutama menkaton päivä, nyt alko taas. Hohhoijaa.

Vierailija
826/1254 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan vaihtanut Slindasta Cerazetteen? Miten kävi kroppavaikutusten?

Vierailija
827/1254 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle gyne sanoi, että lumetabletit näissä ihan syystä, eikä edes ehdottanut niiden skippaamista. Kuulemma kohdun limakalvo paksunee aina jonkin verran, joten hyvä olisi tulla tyhjennysvuoto.

No tosi kivaa, jos tulee kahdesti kuussa..

Vaihtoehdoksi esitti desogestrel sandoz. Taidan antaa vielä slindoille hetken aikaa, ennen kuin menen vaihtamaan...

Vierailija
828/1254 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle gyne sanoi, että lumetabletit näissä ihan syystä, eikä edes ehdottanut niiden skippaamista. Kuulemma kohdun limakalvo paksunee aina jonkin verran, joten hyvä olisi tulla tyhjennysvuoto.

Vaihtoehdoksi esitti desogestrel sandoz. Taidan antaa vielä slindoille hetken aikaa, ennen kuin menen vaihtamaan...

Tämä tauon suosittelu on väärää tietoa, joka perustuu alun perin siihen, että e-pillerit saatiin markkinoitua uskovaisille paremmin sillä, että niissä ohjeistettiin pitämään "luonnollinen" tauko aina kerran kuussa. Saattoi olla pientä lobbausta myös kuukautissuojia ja tamponeita valmistavalta teollisuudelta :) Todellisuudessa mitään taukoja ei tarvitse pitää eikä kohtua "tyhjentää", vaan pillereitä kuin pillereitä voi syödä putkeen niin kauan kuin lystää, tai siihen asti kun tulee tiputteluvuotoa. Itse voi kokeilla, mikä omalle keholle tuntuu hyvältä (kunhan muistaa ottaa pillerit säännöllisesti joka tapauksessa ehkäisytehon ylläpitämiseksi).

Tämä on siis tutkittu juttu, josta on Suomessa uutisoitu jopa Ilta-Sanomissa viime vuosina. Uutinen ei vaan ole tavoittanut suomalaisia lääkäreitä, niin kuin ei moni muukaan lääketieteellinen asia, joka muualla maailmassa on ihan arkipäiväinen, tunnettu tosiasia. Pienellä googlaamisella löydät paljon julkaisuja aiheesta. Gynekologia voi ja toisinaan kannattaa myös vaihtaa.

Kohdun "tyhjentämisellä" ei ole mitään hyödyllistä terveysvaikutusta ja toisaalta kuukautisten harventaminen tai pois jättäminen vie pois myös kuukautiskivut ja PMS-oireet sekä puljaamisen kuukautissuojien ym. kanssa.

Vierailija
829/1254 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tauon suosittelu on väärää tietoa, joka perustuu alun perin siihen, että e-pillerit saatiin markkinoitua uskovaisille paremmin sillä, että niissä ohjeistettiin pitämään "luonnollinen" tauko aina kerran kuussa. Saattoi olla pientä lobbausta myös kuukautissuojia ja tamponeita valmistavalta teollisuudelta :) Todellisuudessa mitään taukoja ei tarvitse pitää eikä kohtua "tyhjentää", vaan pillereitä kuin pillereitä voi syödä putkeen niin kauan kuin lystää, tai siihen asti kun tulee tiputteluvuotoa. Itse voi kokeilla, mikä omalle keholle tuntuu hyvältä (kunhan muistaa ottaa pillerit säännöllisesti joka tapauksessa ehkäisytehon ylläpitämiseksi).

Tämä on siis tutkittu juttu, josta on Suomessa uutisoitu jopa Ilta-Sanomissa viime vuosina. Uutinen ei vaan ole tavoittanut suomalaisia lääkäreitä, niin kuin ei moni muukaan lääketieteellinen asia, joka muualla maailmassa on ihan arkipäiväinen, tunnettu tosiasia. Pienellä googlaamisella löydät paljon julkaisuja aiheesta. Gynekologia voi ja toisinaan kannattaa myös vaihtaa.

Kohdun "tyhjentämisellä" ei ole mitään hyödyllistä terveysvaikutusta ja toisaalta kuukautisten harventaminen tai pois jättäminen vie pois myös kuukautiskivut ja PMS-oireet sekä puljaamisen kuukautissuojien ym. kanssa.

Juurikin näin! Suomessa ollaan tässä asiassa ihan helvetin tietämättömiä. Naisen ei kuulu vuotaa vaan olla ennemminkin raskaana. Siksi, monenkin gynekologin mukaan, kun raskauksia ei enää ole siihen tahtiin miten nainen suunniteltu, on terveyden kannalta HYVÄ asia saattaa kohtu pillereillä (mini tai minipilleriä vastaava menetelmä) vuodottomaan tilaan ja kohtu lepotilaan. Kyselkääpä enemmän kun gynellä käytte. Ei se menkkavuoto sinne kohtuun kerry ja kerry..

Vierailija
830/1254 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilut kolme viikkoa olen syönnyt, enkä tiedä lopetanko laatan loppumiseen vai jatkanko.

Plussana on mieliala ok, halutkin tavanomaiset, ei kuivumisen tunnetta.

Miinuksena kaikkein inhottavin vaikutus on hengästyminen ja pienestä hikoileminen. Salilla käymisestäkään ei tahdo tulla mitään kun happi ei tunnu kulkevan ja selkä märkänä alkulämmittelyn aikana. Myös roskienvienti ja kävely kolmoskerrokseen saa hikipisarat kirpoamaan puuskutuksen lomassa.

Hierojallakin käyty, joten ei rintaranka/hartiat jumissa ole, josta voisi johtua hengästymisen tunne.

Tiedä helpottavatko sivuvaikutukset pidemmän käytön myötä? Muuten näistä oireista huolimatta vaikuttaisi sopivalta.

Vierailija
831/1254 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt käyttänyt reilu puoli vuotta. Menkat on pysynyt poissa koko sen ajan, mitään muita muutoksia tai oireita en ole huomannut. Eli minulle nämä näyttäisi sopivan.

Vierailija
832/1254 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä nyt harkinnassa lumepillereiden skippaus, mutta toisaalta pelottaa mahdollinen vuotojen paheneminen entisestään :/ ärsyttää. Vaikka eipä näitä tiedä kuin kokeilemalla.

Vierailija
833/1254 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on helpottanut hikoilu ajan kanssa. Mutta tämä hiustenlähtö! Ihan kamalaa. Mulla on hiukset ohentuneet ihan kamalasti. Onko jollakin helpottanut hiustenlähtö?

Vierailija
834/1254 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla rupes vuotaan jatkuvasti. Ylimääräiset menkat taas keskellä laattaa, pari päivää välissä ja taas jatkuu. Ei kiitos enää, menee vaihtoon.

Vierailija
835/1254 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin nyt lopettaa 5kk yrityksen jälkeen Slindat. Viimeiset 3kk oli vuotoja joka toinen viikko, sen lisäks nyt 3 kertaa putkeen samaan aikaan kuusta silmät ja muut limakalvot on kun Saharan aavikko, kutinaa ja kirvelee ja hyvä kun silmät liikkuu päässä kun oon niin kuiva. Tän lisäks oon huomannu et aina välillä yhtäkkiä aamuyöstä herään kuumuuteen ja hetken päästä kuitenki kylmä. Nyt sit selvisi että nää oireet täsmää estrogeenin puutteeseen jota Slinda blokkaa tuottamasta munasarjoista. Oon kohta 35v nainen eli vaihdevuosioireet pitäisi olla vielä kaukana. Joten hormonit hetkeksi pois ja ehkä myöhemmin uus yritys yhdistelmäehkäisyllä jos jostain syystä tulee tarvetta.

Vierailija
836/1254 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on helpottanut hikoilu ajan kanssa. Mutta tämä hiustenlähtö! Ihan kamalaa. Mulla on hiukset ohentuneet ihan kamalasti. Onko jollakin helpottanut hiustenlähtö?

No itse juuri lopetin Slindat, isona syynä tää hiustenlähtö. Toivottavasti loppuu pian, pari päivää vasta oon ollut ilman pillereitä. 

Vierailija
837/1254 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuukauden syönyt. Endometrioosikipuhin on yllättävästi jopa auttaneet, olin hyvin epäilevä asian suhteen.

Kaikki muu onkin sit perseestä. Masennus ja ahdistus on pahentuneet sille tasolle, etten uskalla ovesta ulos. En muista koska viimeksi seksi olisi kiinnostanut. Jotain ihme vuotoa joka päivä. Rauhoittavaa menee joka päivä.

Mitä hittoa mä teen, kun nää selvästi hoitaa endoa mutta mä vaan en kestä tätä oloa???

Vierailija
838/1254 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuukauden syönyt. Endometrioosikipuhin on yllättävästi jopa auttaneet, olin hyvin epäilevä asian suhteen.

Kaikki muu onkin sit perseestä. Masennus ja ahdistus on pahentuneet sille tasolle, etten uskalla ovesta ulos. En muista koska viimeksi seksi olisi kiinnostanut. Jotain ihme vuotoa joka päivä. Rauhoittavaa menee joka päivä.

Mitä hittoa mä teen, kun nää selvästi hoitaa endoa mutta mä vaan en kestä tätä oloa???

Onko endometrioosin hoitoon mitään, mikä ei vaikuta mielialaan? Ssri mulla on käytössä muutenkin ja nostin sen annostusta mittään helevetti sentään kestä siltikään.

Melkein mieluummin ottaisin ne lamaavat vatsakivut takaisin.

Vierailija
839/1254 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos täällä on joitakuita slindasta desogestreeliä sisältävään valmisteeseen (cerazette, desogestrol, azalia...) vaihtaneita, niin kiinnostaisi, onko sopinut paremmin.

Vierailija
840/1254 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos täällä on joitakuita slindasta desogestreeliä sisältävään valmisteeseen (cerazette, desogestrol, azalia...) vaihtaneita, niin kiinnostaisi, onko sopinut paremmin.

Mä vaihdoin aikanaan cerazetestä slindaa koska cerazettet aiheutti mulle jatkuvaa vuotoo. Slindal se homma helpotti mut lopetin parin vuoden jälkee neki ku olin niin kiukkune koko ajan.

Nyt parii vuotta myöhemmi aion antaa niille uude mahdollisuuden ( totesin et iha sama ku oon muutenki tälläne kiukkupylly ).

Mut oli kyl kivaa olla ilma mittää ylimääräsii hormooneit