Kasvomaskien avulla Japani peittosi koronaviruksen ilman karanteeneja - 80% ihmisistä noudatti kasvomaskin käyttämistä ja se eliminoi viruksen
"Masks seems to be why Tokyo is business as usual without lockdowns or quarantines: “An 80% compliance rate [in wearing face masks] essentially eliminated the influenza outbreak.” "
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30229968/
Toisaalla meillä täällä kotisuomessa ollaan yhä Huhtikuun alkaessa siinä tilanteessa, jossa THL on yhä deniaalivaiheessa eivätkä uskalla vieläkään menettää kasvojaan ja myöntää että olivat väärässä: kasvomaskit sittenkin toimivat!
Hölmö on se ihminen, joka nyt poistuu kotoaan ihmisten ilmoille ilman vähintäänkin omatekoinen maski tai vaikkapa putkikauluri kasvoillansa.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Ei virusta voi ELIMINOIDA kasvomaskeilla.
Ja influenssoja monia, ei vain yhtä. Koronaakin on eri laatuja.
Sars ja Mers esim. on koronaa
Mutta nyt siis puhutaan taudeista, jotka leviävät pääasiassa pisaroina. Pisarat sisältävät paljon viruksia, ja pisarat käyttäytyvät samalla tavalla viruksesta riippumatta - lentelevät suusta puhuessa, huutaessa, nauraessa ja yskiessä. Maski pysäyttää pisarat, jotka olisivat muuten lentäneet suuhusi ja nenääsi, sekä myös ne, jotka sinä olisit taudinkantajana sylkenyt suustasi jopa ihan vain puhuessa. Aerosoleja tavallinen maski ei pysäytä, mutta ehkäisee kyllä osittain silloin niiden muodostumista, kun taudin kantaja itse käyttää maskia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkki on influenssasta ei koronasta.
Molemmilla taudeilla on pääasiallinen tartuntamuoto pisaratartunta, ja pisaroita vastaan maski on tehokas.
Miinustelkaa vaan, mutta katsokaa itse Googlesta vaikka hakusanoilla droplet transmission face masks, niin tukimuksia tulee vastaan. En jaksa enää tästä aiheesta vängätä täällä. Käyttäkää maskia tai olkaa käyttämättä, mitä se minulle kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkki on influenssasta ei koronasta.
Molemmilla taudeilla on pääasiallinen tartuntamuoto pisaratartunta, ja pisaroita vastaan maski on tehokas.
No eikä ole. Tavallinen, yleisesti käytetty paperimaski tai itse ommeltu kangasmaski päästää puolet tartunnan saaneen hengitysilman aerosolista lävitse, ja kun ihmisillä on taipumus korjailla sitä vähän väliä, naamaa näpelöidessä menee bakteereita sormiin ja kulkeutuu maskin alle.
Tehokkaat tartuntatautimaskit taas ovat niin tiiviitä, ettei niillä pysty hengittämään kunnolla ja kokenut lääkärikin kykenee käyttämään sellaisia noin max puoli h kerrallaan. Eli hyvin lyhyen ajan. Niitä ei ole juuri mistään saatavilla.
Sellainen kunnon maski, jossa vaihdettava suodatin, niin niitä käyttää esim pölyisissä oloissa töitä tekevät rakennusmiehet koko työpäivän. Ja sellainen päällä on ihan hyvä hengittää.
Eikä nyt kuulu tuntikausia hengailla jossain kauppakeskuksessa. Puolessa tunnissa ostaa kyllä perheelle viikon ruokaostokset, kun ei haahuile siellä myymälässä ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo tieto auta kun maskeja ei ole.
Jos niitä osaavat tsekit tehdä itse, niin eiköhän se onnistu täälläkin. Meilläkin on ompelukoneita.
Minä olen jo pari kertaa heittänyt ffp3 maskin naamalle kauppaan mennessä. Kyllähän pikkupaikkakunnalla sillä katseita saa, mutta en välitä. Maski naamalle vaan. Taudin estämiseksi hoitohenkilökuntakin niitä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei virusta voi ELIMINOIDA kasvomaskeilla.
Ja influenssoja monia, ei vain yhtä. Koronaakin on eri laatuja.
Sars ja Mers esim. on koronaaMutta nyt siis puhutaan taudeista, jotka leviävät pääasiassa pisaroina. Pisarat sisältävät paljon viruksia, ja pisarat käyttäytyvät samalla tavalla viruksesta riippumatta - lentelevät suusta puhuessa, huutaessa, nauraessa ja yskiessä. Maski pysäyttää pisarat, jotka olisivat muuten lentäneet suuhusi ja nenääsi, sekä myös ne, jotka sinä olisit taudinkantajana sylkenyt suustasi jopa ihan vain puhuessa. Aerosoleja tavallinen maski ei pysäytä, mutta ehkäisee kyllä osittain silloin niiden muodostumista, kun taudin kantaja itse käyttää maskia.
Mutta kun ei virusta voi ELIMINOIDA.
Sen vaikutusta ja leviämistä voidaan kyllä estää, mutta ei täysin lopettaa.
Eikä edes kaulaliina ESTÄ viruksen liikkumista. Estää kyllä aivastuksen yms liikkumisen, mutta virus partikkelit on niinkin pieniä että menevät sen naamarin läpi...
Tiedättekö mikä muu on tehokas tapa estää pisaratartuntoja? Olla pärskimättä ja köhimättä miten sattuu. Ei siihen mitää maskia tarvitse, ellei oo ihan daiju.
Ei hemmetti miten eroaa änkyttävän thl mummelin ohjeistus nyt ylessä verrattuna mitä tulee ulkomaiden huippu asiointuntijoihin. Noh jokainen uskoo mitä uskoo. Epätodellista kuunnella tuota epävarmaa änkytystä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö mikä muu on tehokas tapa estää pisaratartuntoja? Olla pärskimättä ja köhimättä miten sattuu. Ei siihen mitää maskia tarvitse, ellei oo ihan daiju.
Tutkimuksien mukaan korona pystyy leijumaan ilmassa useita tunteja. Leviää hengityksestä ilmaan tupakansavunlailla.
Ja Suomessa juuri nytkin työterveyshuollon asiantuntija televisiossa sanoi ettei maskeista ole hyötyä eikä niitä Euroopassa suositella.
Vähän ennen toimittaja juuri sanoi etrtä Saksassa suositellaan, vai mikä maa se oli. Ja neuvotaan ihmisiä itse tekemään maski, ellei voi ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen jo pari kertaa heittänyt ffp3 maskin naamalle kauppaan mennessä. Kyllähän pikkupaikkakunnalla sillä katseita saa, mutta en välitä. Maski naamalle vaan. Taudin estämiseksi hoitohenkilökuntakin niitä käyttää.
Tämä. Maski vaan nätisti naamaan tai kaulaliina jos ei muutakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo tieto auta kun maskeja ei ole.
On mulla kaapit väärällään maskeja, sillä oletin että tännekin tulisi maskin käyttöpakko, vaan eipä taida tulla. Eihän niitä muuren kehtaa pitää, kun ihmiset tuijottavat.
Kun laitat myös tummat lasit, et näe niin tarkkaan etsiä ihmisten mikroilmeitä.
Älä huoli. Tänään koko maskiajatus on sietämättömän väärä ja suorastaan vahingollinen. Viikon päästä se on jo pakollinen.
Mulla on moottoripyöräkypärä visiiri alhaalla asioidessani kaupassa
Kun se maskisi kontaminoituu hengität sitä virusta mittavia määriä, maskin käytön ajan. Pysy etäällä ihmisistä niin suojaudut varmemmin. Kun kaikilla ei ole maskia, niin kun joku yskäistessä kontaminoi lähellä olevien maskit niin sitten he hengittävät sitä virusta siitä maskistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimuksien mukaan korona pystyy leijumaan ilmassa useita tunteja. Leviää hengityksestä ilmaan tupakansavunlailla.
Jos leviää hengityksestä ilmaan savunlailla, niin silloinhan noi peruskäyttäjän maskit ovat turhia. Ja jos leijuu ilmassa, niin varmasti kulkeutuu vedon mukana kotiin ja tarttuu vaatteisiinkin.
Mulla on terveysside kuminauhalla kiinni suun edessä ja sieraimissa tamppoonit ja toki laskettelulasit.
Vierailija kirjoitti:
Pärskiminen ja köhiminen levittävät virusta, mutta myös puhuessa ilmaan erittyy sylkeä ja mikropartikkeleita, jotka levittävät virusta. Suojaimen tai huivin käyttö on ihan suositeltavaa. Parempi ylireagoida kuin huomata jälkikäteen alireagoineensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärskiminen ja köhiminen levittävät virusta, mutta myös puhuessa ilmaan erittyy sylkeä ja mikropartikkeleita, jotka levittävät virusta. Suojaimen tai huivin käyttö on ihan suositeltavaa. Parempi ylireagoida kuin huomata jälkikäteen alireagoineensa.
Ne mikropartikkelisi siinä huivissasi jotka ovat virusta, kulkevat vain varmemmin suuhusi jos pidät sitä naaman edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos leviää hengityksestä ilmaan savunlailla, niin silloinhan noi peruskäyttäjän maskit ovat turhia. Ja jos leijuu ilmassa, niin varmasti kulkeutuu vedon mukana kotiin ja tarttuu vaatteisiinkin.
Suojalasit, FFP3 tason maski, kumihanskat, ihon peittävät vaatteet ja huppupäähän suojaa tartunnalta. Vaatteet pestään kotiin tultaessa ja mennään heti kuumaan suihkuun. Ruoka uudelleen pakataan, tyhjät paketit hävitetään ulkoroskiin. Sata kertaa toistettu asia. Jos on epäselvää miten pitää suojautua niin katso miten ulkomaalaiset desinfioi ja hoitaa koronapotilaita.
Hyvä kun sattuu olemaan neljäkin ohutta trikoista tuubihuivia. Kun laittaa sen kaulalle ja nostaa nenän yli niin asia hoidettu.