Suomessa jo nyt jätetään vanhoja ja sairaita hoitamatta
Suomessa jo nyt jätetään vanhoja ja sairaita hoitamatta, mutta siitä ei ole tehty virallista päätöstä, koska siitä nousisi valtava meteli. Olen sen nähnyt että niin tapahtuu ja lääkäri on minulle sanonut näin, että jo nyt tehohoito voidaan lopettaa jos on vanha, sairas eikä ole tukiverkostoa eli että on yksinäinen ihminen.
Kommentit (18)
Niin, sitä tehohoitoa ei anneta jos se vain pitkittää kärsimyksiä. On armollisempaa antaa kuolla kuin pitkittää elämää ja kärsimyksiä loputtomiin.
Yli 80-vuotiaiden pitäisi itsekin älytä tehdä hoitotahto, jossa tehohoito kielletään. He ovat eläneet jo pitkän elämän.
Tämän kriisin jälkeen tiedämme mikä on Suomen terveydenhuollon todellinen taso. Toivon että pääsen sen näkemään.
Suomessa on vallalla aivan samat hoitokäytännöt tällä hetkellä kuin aina muulloinkin. Tehohoitoa annetaan niille ihmisille, joiden asiantuntevat lääkärit arviointikriteerien perusteella näkevät siitä hyötyvän eli niille, jotka tehohoitojakson jälkeen pystytvät suurella todennäköisyydellä palaamaan ihmisarvoiseen elämään. Heikkokuntoisia vanhuksia ja vakavasti sairaita ei lähdetä turhaan kiduttamaan päivien ja viikkojen laitehoitojaksoilla, jos suurella todennäköisyydellä lopputuloksena kuitenkin on kuolema tai jääminen lopuiksi muutamaksi vuodeksi kiinni koneisiin sairaalaan. Tämä olisi eetsesit sekä inhimillisesti katsoen aivan turhaa ihmisen kärsimyksen lisäämistä, vaikka joku itsekeskeinen omainen toista mieltä saattaakin olla.
Niin on tehty aina. Jos Alma 85v sairastuu vanhainkodissa ärhäkkään keuhkokuumeeseen ei häntä teholle viedä. Hoitaja tuikkii morfiinia kipuihin ja Alman annetaan lähteä.
Joo, meillekkin on kotihoidossa jokaiselle hoitajalle annettu kannettavaksi lopetuspiikki, minkä voi antaa vanhukselle tai heikolle, jos rupee yskimään. Saadaan säätettyä tehopaikat nuoremmille.
Suomessa on noin 30 000 ihmistä palliatiivisen hoidon tarpeessa vuosittain, sitä saavien määrää en tiedä. Nämä henkilöt eivät varmaan tule tehohoitopaikkoja viemään, mutta jättävät tilastoihin lukuja, jos heiltä korona jostain syystä testataan tai todetaan.
Miksi pitkäaikaissairaita vanhuksia pitäisi tehohoitaa? 79-v Alzheimerpotilas tai jotain muuta hitaasti etenevää pitkäaikaissairautta; miksi heidän elämäänsä edes pitäisi pitkittää jos he sairastuvat? Vuosikymmeniä sitten ei ollut edes nykyisen kaltaisia mahdollisuuksia elämänjatkamiseen koneellisesti, ei tämä ole mikään uusi tai huonommaksi mennyt asia.
Moni vanhus haluaa elää.
Mieheni täti oli laittanut ison lapun pöydälle, että haluan elvytyksen. (Löytyi kuitenkin kotoaan jo kuolleena, epäilen, että rannenappi oli epävarma. Välillä toimi välillä ei. Nimittäin viikkoa aiemmin ei ollut toiminut. Järki naisella oli tallella.)
Lopetuspiikkien jakamisessa ei pitäisi olla turhaa byrokratiaa. Piikit R-kioskille ja jokainen saa ostaa sellaisen ja antaa pistoksen kenelle haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, sitä tehohoitoa ei anneta jos se vain pitkittää kärsimyksiä. On armollisempaa antaa kuolla kuin pitkittää elämää ja kärsimyksiä loputtomiin.
Yli 80-vuotiaiden pitäisi itsekin älytä tehdä hoitotahto, jossa tehohoito kielletään. He ovat eläneet jo pitkän elämän.
Mutta eihän heidän tarvitse älytä tehdä hoitotahtoa, jos heille ei joka tapauksessa anneta tehohoitoa?
Vain sellaisen ihmisen, iästä ja terveydentilasta riippumatta, joka itse ei tahdo tulla tehohoidetuksi, tulee tehdä hoitotahto. Keneltäkään toiselta ei tule sellaista odottaa. Hoitotahto on allekirjoittajan oma tahto. Jos henkilö allekirjoittaa hoitotahdon muiden painostuksesta, sen koko idea on mennyt pilalle.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Miksi yksinäinen monisairas kurppa haluaisi edes elää? He ovat elämänsä jo eläneet kukaan täysjärkinen halua tuossa tilanteessa itseään enää "pelastaa".
Eikö pidä olla edes iso sairaus. Edes haavatulehdusta tai poskiontelo/korvatulehdusta joka turvottaa puoli naamaa ei osata terv. Keskuksessa hoitaa. Ja erikoissairaanhoidosaakin arpomalla.
Nyt kannattaa käydä tekemässä hoitotahto Omakannan sivulla. Kunnon vielä järjissään.
Tuttuni 65v mies oli tehnyt ja laittanut viisaasti siihen ehdot, milloin ei pidä elvyttää.
Kun suojaat itsesi, suojelet myös näitä vanhuksia ja monisairaita.
Minä aloitin maskin käytön jo maaliskuun alussa(vai jopa helmikuun lopussa?) Kyllä sain pilkkaa osakseni. Mutta ei kaduta. laittakaa edes huivi ja sen alle terveysside/vaippa tai pölynimurin hepasuodatin. Itse tilasin ajoissa oikean maskin, koska olen riskiryhmää ja näin ettei Suomi edes sulkenut corona-koulua jossa se sai levitä. Eikä testaa edelleenkään kaikkia, ei jäljitä tartuntaketjuja, baarit edelleen eilen auki, kauppakeskukset, metrot kulkee jne jne jne..... Eli tämä leviää leviämistään, ainoa keino on itse suojata itsensä.hanskat ja suojalasitkin hyvät. Hanskat estää ettei hiero silmää ja saa virusta silmän kautta, laseissa tämä pointti myös. Ja ettei ilman kautta mene. Mene edes pikaiseen huivi naamalla rappukäytävästä, suosi rappuja älä hissiä.
Ihmettelen, miksi meidän terveydenhuollossa työskentelevät nostettiin korkeimmalle jalustalle jo siinä vaiheessa, kun sairastuneita oli virallisen tiedon mukaan alle 500. Miksi ylistetään sellaista tahoa, joka käännyttää ihmiset pois, vaikka tämä epäilisi sairastuneensa koronaan ja tauti ei ole mitenkään lievänä? Jossain uutisissa oli viikonloppuna mies, joka ei ollut meinannut saada edes ambulanssia paikalle, kun puhelimitse tehdään arvioita ihan liian alakanttiin eikä uskota, mitä sairastunut kertoo. Kuka ottaa vastuun näissä tapauksissa niistä, jotka kuolevat kotiinsa?
Vierailija kirjoitti:
Kun suojaat itsesi, suojelet myös näitä vanhuksia ja monisairaita.
Minä aloitin maskin käytön jo maaliskuun alussa(vai jopa helmikuun lopussa?) Kyllä sain pilkkaa osakseni. Mutta ei kaduta. laittakaa edes huivi ja sen alle terveysside/vaippa tai pölynimurin hepasuodatin. Itse tilasin ajoissa oikean maskin, koska olen riskiryhmää ja näin ettei Suomi edes sulkenut corona-koulua jossa se sai levitä. Eikä testaa edelleenkään kaikkia, ei jäljitä tartuntaketjuja, baarit edelleen eilen auki, kauppakeskukset, metrot kulkee jne jne jne..... Eli tämä leviää leviämistään, ainoa keino on itse suojata itsensä.hanskat ja suojalasitkin hyvät. Hanskat estää ettei hiero silmää ja saa virusta silmän kautta, laseissa tämä pointti myös. Ja ettei ilman kautta mene. Mene edes pikaiseen huivi naamalla rappukäytävästä, suosi rappuja älä hissiä.
Hui, melkein otin viestin todesta.
Vierailija kirjoitti:
Joo, meillekkin on kotihoidossa jokaiselle hoitajalle annettu kannettavaksi lopetuspiikki, minkä voi antaa vanhukselle tai heikolle, jos rupee yskimään. Saadaan säätettyä tehopaikat nuoremmille.
0/5.
Sanotaanhan se ihan julkisesti. Jos äärimmäisen raskaalla hoidolla saadaan vain vähän lisäaikaa, niin miksi rääkätä potilasta turhaan. Ei se tehohoito helppoa ole potilaan kestää.