Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itkin tänään ensimmäisen kerran Koronan takia. Ahdistaako muita?

Vierailija
29.03.2020 |

Ei ole vielä virus edes iskenyt. Olen yksinäinen ja pelottaakin. Ennen minulla oli kontakteja muihin. Kävin työpaikalla 8 tuntia päivässä, juttelin työkavereiden kanssa. Kävin jumpassa/joogassa 3-4 kertaa viikossa. Nyt olen ollut 2 viikkoa etätöissä ja kohta loppuu varmaan nekin. Pelottaa, saako sitten töitä mistään. Nyt on lomautusuhka vasta. Ensi viikko ainakin on vielä töitä etänä.

Viikonloppuisin kävin ystävän kanssa lenkillä tai lasillisella. Vielä viime viikonloppuna eräs perheellinen ystäväni pyysi lenkille ja käveltiin metsässä tunti. Tänä viikonloppuna hän ei enää uskaltanut lähteä edes lenkille yhdessä.

Olen nyhjöttänyt kotona. Tänään heräsin klo 7, makoilin tunnin vielä sängyssä ja tein sitten aamupalaa. Kävin kävelyllä n. 1,5 tuntia. Olin kotona jo klo 10.30. Sen jälkeen olen vain katsonut telkkaria ja luin vähän, tein ruokaa ja söin sitä kahdesti. Nyt pitäisi alkaa nukkua, ei nukuta. Ankeaa!

Äiti taivasteli puhelimessa, miten uusimaa on suljettu ja minä en pääse kotonakaan käymään. Niin, sehän ei ole ollut minun kotini 19 vuoteen. Olisin mennyt pääsiäiseksi, mutta oikeastaan ei edes harmita, kun meno peruuntuu. Äiti ei muusta puhukaan kuin koronasta ja yleensäkin ikävistä aiheista: kuka nyt on kuollut ja kenellä on syöpä.

Palaakohan Suomi koskaan ennalleen? Ja kestääkö yksin asuvien, kuten minun, mielenterveys tätä virusta?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritysten sijaan olisi syytä tukea tavallisia kansalaisia, joita toimeentulo huolettaa.

Mulla on aika vahva psyyke, enkä helposti ahdistu, mutta pari viikkoa vielä tätä ja alkaa muakin ahdistaa.

Yrittäkää laittaa itsellenne tavoitteita ja haaveita, jota pääsette toteuttamaan tulevaisuudessa. Lisäksi kriiseistä selviävät parhaiten ne, jotka viettävät mahdollisimman normaalia elämää. Käykää suihkussa, meikatkaa, kivat vaatteet päälle, hyvää ruokaa, viestittelyä kavereiden kanssa ja ulkoilua päiviin.

Pystytte tähän, tsemppiä!

Vierailija
22/37 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritysten sijaan olisi syytä tukea tavallisia kansalaisia, joita toimeentulo huolettaa.

Mulla on aika vahva psyyke, enkä helposti ahdistu, mutta pari viikkoa vielä tätä ja alkaa muakin ahdistaa.

Yrittäkää laittaa itsellenne tavoitteita ja haaveita, jota pääsette toteuttamaan tulevaisuudessa. Lisäksi kriiseistä selviävät parhaiten ne, jotka viettävät mahdollisimman normaalia elämää. Käykää suihkussa, meikatkaa, kivat vaatteet päälle, hyvää ruokaa, viestittelyä kavereiden kanssa ja ulkoilua päiviin.

Pystytte tähän, tsemppiä!

Meidän rapussa asuu mies, jolla on ollut ainakin viikon ajan kova yskä. Se kuuluu rappukäytävään. Arvaa pelottaako kulkea rappukäytävässä. Tai jos se pöpö leviää ilmateitse omaan asuntoon. En ole edes ulkoillut kuin pakolliset, koska joudun päivittäin kuitenkin kulkemaan töihin ja takaisin kotiin. Välttelen varmuudeksi kaikkia rappukäytävässä liikkuvia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ahdistaa kans. Yhtäkkiä koko tulevaisuus onkin täysin epävarmaa. Ei sillä ettenkö olisi jo aiemmin tiennyt että kaikenlaista voi sattua, voi kuolla tai sairastua vakavasti tai saada kenkää töistä, mutta en tosiaan tähän kohtaan nyt ollut laskeskellut mitään maailman historian pahinta lamaa tai sitä että koko yhteiskuntarakenne muuttuu mahdollisesti pysyvästi. Lisäksi huoli tietenkin itse sairaudesta ja sen mahdollisuudesta, näin nuorena ihmisenä pidän kyllä huomattavasti todennäköisempänä sairastua koronaan ja vammautua pysyvästi, kuin saada joku vakava pitkäaikaissairaus joka vie työkyvyn. Vaikka hyvin on tiedossa, että nuoriakin vammautuu jatkuvasti onnettomuuksissa ja sairastuu vakavasti, mutta ennen se huoli siitä ei ole ollut näin konkreettista, että sattuisi omalle kohdalle. Välillä olen ihan lamaantunut tästä kaikesta ja välillä tulee sellainen taistelutahto, että nyt täytyy tehdä kaikkensa, että tästä selviää mahdollisimman vähillä vahingoilla.

Vierailija
24/37 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä itkin heti alkuun ihan räkä poskella hätää ja menetystä. Enää en sen jälkeen ole itkenyt, paitsi kun kuuntelin videolta, mitä työpaikkani toimitusjohtaja puhui työntekijöille. Liikutuin niin että tuli itku. 

Nyt olen aika rauhallinen, Suomelle taitaa käydä melko siedettävästi, potilasmäärä on jokseenkin hallinnassa ja porukka eristäytyneenä. Tragedioita on vielä edessä, mutta ei niin paljoa mitä pahimmillaan voisi olla. Välillä ahdistaa. 

Vierailija
25/37 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen koronasta seuraavan myös paljon hyvää. Se pakottaa kaikki pysähtymään ja muistamaan tärkeimmät asiat. Kuolema ja kuolevaisuus tulevat taas lähemmäksi.

Vierailija
26/37 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itkenyt, monesti. Lähinnä omia tekoja, miten ilkeä ollut miehelleni. Ei pelota oma kuikema, läheisten kyllä.

Vierailija
27/37 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ahdistaa. Työpaikkani on suht varma, mutta olen muutenkin yksinäinen ihminen ja työ on suuri osa sosiaalistä elämääni. Nyt etätyössä.

Sitäpaitsi suurempi ongelma on se, että normielämässä pystyn juuri ja juuri pitämään elämäni ja pääni kansassa. Ei elämässäni muutenkaan hurraamista ole, mutta meneehän se jotenkin kun on työssä kivoja ihmisiä, voi käydä uimassa ja teatterissa ja elokuvissa ja syödä hyvin... nyt ei ole mitään. Ja mikä on se arki johon palaan?

Vierailija
28/37 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahista eikä ole vielä tullut kyynel silmään kertaakaan. Itse suhtaudun koronaan asiapohjalta, en tunteella. Joten riskit on pienet ellei olemattomat itse taudin suhteen, ja talous on siinä mielessä kunnossa, että säästöillä pärjätään muutama vuosi mikäli ruuan hinta ei hirveästi nouse. Työt ei ole kylläkään vielä vähentyneet.

Koronahysteria on ihan kunkin korvien välissä. Syöpä on tuhat kertaa pahempi tauti, ja joka kolmas siihen kin sairastuu. Eikä elämä oikeasti ole mitään pumpulihöttöä, siihen kuuluu myös paljon kärsimystä, joka tosin normaalioloissa piilotetaan laitoksiin.

Vierailija
29/37 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tuo yksi kaverisi ei lähtenyt sinun kanssasi lenkille, mutta kysypä muilta. Kyllä ihmisiä höperöittää kotona oleminen, ihan varmasti joku lähtee kävelylle niin, että voitte pitää turvaetäisyyden ja saatte vähän seuraa.

Vierailija
30/37 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa ap, minullakin varmasti hajoaisi pää jos asuisin yksin. Mutta eiköhän tämä tästä mene ohi.

Kuulostaa ehkä typerältä mutta itse olen saanut iloa irti yhdestä nintendopelistä jossa rakennetaan omaa saarta, sisustetaan kotia, kalastellaan ja ystävystytään eläinten kanssa:D Saa ajan hyvin kulumaan eikä ja pelissä on lähes pelkästään mukavia asioita, ei mitään ahdistavaa.

Vierailija
31/37 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista, kun ei ole vaikuttanut mitenkään mihinkään omassa elämässäni. Tai sitten se johtuu siitä, että on isompiakin ongelmia elämässä kuin joku flunssa.

Vierailija
32/37 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen itkin ekan kerran kun sain lomautusilmoituksen. Iso asuntolaina, kaksi pientä lasta ja kolmas tulossa. Nyt mietitään miten kitkutetaan äitiyslomaan asti, jos ei työttömyyskassan maksukyky riitä. Kaikki säästöt menneet muuttoon joka oli vuoden vaihteessa.

Toisaalta itkin myös helpotuksesta, ettei tarvii jatkaa raskaana ollessa asiakaspalvelutyössä. Pelkään tartuntaa ja sitä ettei tiedetä kuinka se vaikuttaa sikiöön.

Vierailija
33/37 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kyllästyttää, ei ahdista. Olen surullinen, kun olen asiakaspalvelutyössä (olin juuri talvilomalla, joten olen ollut tauolla) ja tiedän, että monilla asiakkaillani on tiukempi ja vaikeampi taloudellinen tilanne. Toisaalta olen stressaajaluonne ja en pidä omaa tilannettakaan täysin varmana.

Sain juuri tietää, että yksi vanha ystäväni on sairastunut vakavasti ja se kyllä järkyttää. Siihen verrattuna oma tilanne, että on tylsää, yksinäistä ja tv-ohjelmat kyllästyttää, on ihan eri sarjassa.

Vierailija
34/37 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista. On perhe, ei velkaa, taattu työpaikka. Rahaa jää ylikin kun ei voi käydä missään. Edes töissä ei ahdista, vaikka korona on nurkan takana koko ajan (hoitoala). Elän kulloinkin vallitsevan tilanteen mukaan ja sopeudun muutoksiin. En osaa enkä jaksa ahdistua etukäteen.

Toivon vilpittömästi jaksamista kaikille, joiden asiat eivät ole näin hyvin ❤️

Vierailija
35/37 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ahistaa. Olen töissä hoitoalalla. En hoida potilaita, mutta tapaan kasvokkain. Joukossa voi olla niitä koronaa sairastavia. Se pelottaa, koska sairastan itse astmaa. Työterveyshuollosta sanottiin, että ei ole mahdollista laittaa kaikkia astmaatikkoja etätöihin tai siirtää toiseen työpisteeseen.

Vierailija
36/37 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa, koska perheyritys ja velkaa hitosti. Piti tuloutua tässä kevään aikana mutta saa nähdä milloin, ehkä vasta vuoden päästä ja sittenkin tod.näk. menee tappiolle. Lainat juoksee, tuloja puolet siitä mitä pitäisi, en oikeesti tiedä millä eletään parin kk.n päästä. Taisi mennä koko loppuelämä koronaviemäriin. Yritystoiminta oli kannatavaa tähän asti. MUTTA emme ole sairastuneet, emme yksinyrittäjiä, lainaa tuskin saamme enempää, eikä kannata ottaa koska ei pystytä maksamaan takaisin yhtään. Eli mitkään hallituksen toimet ei auta meitä pennin vertaa.

Vierailija
37/37 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näen koronasta seuraavan myös paljon hyvää. Se pakottaa kaikki pysähtymään ja muistamaan tärkeimmät asiat. Kuolema ja kuolevaisuus tulevat taas lähemmäksi.

Kyllä, pakottaa muistamaan kuolevaisuuden, kun on näläkä! Rahat loppuu ja joka sentti pitää laskea, kun ei tiedä, milloin tulee taas tilille rahaa. Huom! Huhtikuulta ei tule edes palkkaa, joten joka sentti menee vuokraan 15.4. ja puhelin- ja nettilaskuun 18.4. sekä vakuutusmaksuun 8.4. olen laskenut, että maaliskuun tili (15.3.) on käytetty viimeistään 18.4., vaikka käyttäisin ruokakauppaan vain 25€ viikossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän