Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etelä-Euroopassa kuollaan herkästi koronaan, koska siellä on ollut tapana syöttää ihmisille ja eläimille paljon antibiootteja?

Vierailija
29.03.2020 |

"Tässäkö on yksi selitys Italian ja Espanjan koronatilanteeseen?"

"Etelä-Euroopassa on käytetty antibiootteja leväperäisesti ihmisille ja eläimille, mikä lisää resistenssiriskiä."

"Koronavirus poikkeaa tavanomaisesta kausittaisesta flunssasta siinä, että monilla potilaista kehittyy keuhkokuume. Vakavia tapauksia hoidetaan antamalla lisähappea.

Jotta vakavasti sairastuneet potilaat eivät sairastuisi myös bakteeri-infektioon, heille annetaan usein antibiootteja osana hoitoa. Antibiootit eivät pure koronavirukseen, mutta ne tuhoavat bakteereita."

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ulkomaat/artikkeli-1.1031424

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

The New York Times lehdessä on hyvä juttu Italian koronatilanteesta. Lehden toimittaja pääsi Punaisen ristin ensihoitajien mukana seuraamaan tilannetta paikan päällä, toimittaja pääsi myös ihmisten koteihin seuraamaan kun ambulanssilla lähdettiin siirtämään koronapotilasta sairaalaan.

Jutun perusteella jäi sellainen vaikutelma, että siirto sairaalaan tapahtui siinä vaiheessa kun tilanne on tosi huono, käytännössä toivoton. Sairaalassa nämä ihmiset kuoli parissa päivässä. Osa on jo lähes tajuttomia kun sairaalaan päästään. Kotihoito on koostunut lähinnä happipullosta. Tuskin nämä huonokuntoiset ja iäkkäät ihmiset ovat pystyneet huolehtimaan esim riittävästä nesteytyksestä. Varmaankin moni Italialainen koronainfektion uhri on kuollut ihan vain graaviin kuivumaan ja siitä seuraaviin elektrolyytihäiriöihin ja munuaisten pettämiseen. Monille lienee kehittynyt myös tavallinen bakteerikeuhkokuume, johon ei hoitoa saanut ja kehittynyt sepsiksiä.

Vierailija
2/38 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

The New York Times lehdessä on hyvä juttu Italian koronatilanteesta. Lehden toimittaja pääsi Punaisen ristin ensihoitajien mukana seuraamaan tilannetta paikan päällä, toimittaja pääsi myös ihmisten koteihin seuraamaan kun ambulanssilla lähdettiin siirtämään koronapotilasta sairaalaan.

Jutun perusteella jäi sellainen vaikutelma, että siirto sairaalaan tapahtui siinä vaiheessa kun tilanne on tosi huono, käytännössä toivoton. Sairaalassa nämä ihmiset kuoli parissa päivässä. Osa on jo lähes tajuttomia kun sairaalaan päästään. Kotihoito on koostunut lähinnä happipullosta. Tuskin nämä huonokuntoiset ja iäkkäät ihmiset ovat pystyneet huolehtimaan esim riittävästä nesteytyksestä. Varmaankin moni Italialainen koronainfektion uhri on kuollut ihan vain graaviin kuivumaan ja siitä seuraaviin elektrolyytihäiriöihin ja munuaisten pettämiseen. Monille lienee kehittynyt myös tavallinen bakteerikeuhkokuume, johon ei hoitoa saanut ja kehittynyt sepsiksiä.

Älä koita vähätellä tilannetta ja sepittää muita. Korona tappaa! Pistäisit edes kunnollisen lähteen niinkuin IL tai IS ennen kuin rupeet porvoilee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että yksi suuri syy on, se että ihmiset asuvat usean sukupolven yli samassa kodissa.

Ja lisäksi vammaisia ja vanhuksia on saanut käydä auttamassa ulkonaliikkumiskiellosta huolimatta.

ainakin toivon niin, meillähän vanhukset ja vammaiset suurimmaksi osaksi on eristetty hoitokoteihin ( ei tietenkään kaikiia, mutta iso osa)

Vierailija
4/38 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt näitä Italian ja Espanjan ja nyt USA:n suuria kuolleisuuksia mutta tässä saattaa hyvinkin olla syy.

Kiitos Suomi kun ette täällä anna helposti antibiootteja!!

Vierailija
5/38 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä tuon suhteen mikä on vaikutus antibioottien normikäytöllä, mutta kuulin koronapotilaita työkseen hoitavalta sukulaiselta että tuo on Suomessakin totta että usein siinä vaiheessa kun potilas päätyy tehohoitoon on heikentyneeseen vastustuskykyyn iskenyt jo muitakin pöpöjä kuin korona, esim. pneumokokki. Eli vaikka tulisi koronalääke, niin se ei välttämättä yksin siinä vaiheessa enää auttaisi. Ja siksi monet kehiteltävät lääkkeet onkin virus-  ja bakteerilääkkeen yhdistelmiä.

Vierailija
6/38 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tehotuotetutkin olisi noissa maissa luomua.

Vierailija
7/38 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin että ei osata hoitaa ja se näkyy. No ei ihme kun kuolee. Typerää sekoilua.

Vierailija
8/38 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poskisuukot. Siinä selitys, miksi tauti leviää Etelä-Euroopassa.

Vierailija
9/38 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdotonta tuota kait on varmaksi sanoa, mutta ihan varmasti tullaan tekemään tutkimuksia kuolleisuudesta noiden maiden ja esim. Pohjoismaiden välillä, erityisesti jos täällä se jää huomattavasti pienemmäksi.

Vierailija
10/38 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikin noin helppoa

Vierailija
11/38 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, nyt se sitten kostautuu isosti se antibioottien huoleton käyttö sekä eläinlääkinnässä että ihmisillä (esim. Espanjassahan tavanomaisimpia antibiootteja saa ostettua ilman reseptiä, koska apteekkareilla on harkinnan mukaan oikeus myydä niitä ilman). 

Tärkeä tieto sinänsä tuo että on bakteeritulehduksilla on noin iso rooli kuolemaan johtavissa tapauksissa. Eli itse korona ei yksin olekaan se kauhea tappaja, vaan toimii kuten muutkin hengitystieinfektiovirukset: aiheuttavat omanlaisensa taudin, jonka seurauksena vastustuskyky on kovilla, ja voi iskeä komplikaationa bakteeritulehduksia. Ihan influenssassakin poski- ja otsaontelo-, keuhkoputkentulehdukset ja keuhkokuumeetkin on mahdollisia, tämä toki useammin taitaa mennä keuhkoihin. Iloinen asia on se että meillä ainakin tosiaan bakteeriperäisiä keuhkoinfektioita pystytään yleensä hoitamaan aika hyvinkin. 

Vierailija
12/38 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse miettinyt myös tätä yletöntä desinfiointia, jota nyt joka paikassa harrastetaan. Mahtaako olla seurauksena paljonkin vastustuskykyisiä taudinaiheuttajia, joihin eivät sitten tehoa mitkään aineet?

Vierailija
13/38 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, nyt se sitten kostautuu isosti se antibioottien huoleton käyttö sekä eläinlääkinnässä että ihmisillä (esim. Espanjassahan tavanomaisimpia antibiootteja saa ostettua ilman reseptiä, koska apteekkareilla on harkinnan mukaan oikeus myydä niitä ilman). 

Tärkeä tieto sinänsä tuo että on bakteeritulehduksilla on noin iso rooli kuolemaan johtavissa tapauksissa. Eli itse korona ei yksin olekaan se kauhea tappaja, vaan toimii kuten muutkin hengitystieinfektiovirukset: aiheuttavat omanlaisensa taudin, jonka seurauksena vastustuskyky on kovilla, ja voi iskeä komplikaationa bakteeritulehduksia. Ihan influenssassakin poski- ja otsaontelo-, keuhkoputkentulehdukset ja keuhkokuumeetkin on mahdollisia, tämä toki useammin taitaa mennä keuhkoihin. Iloinen asia on se että meillä ainakin tosiaan bakteeriperäisiä keuhkoinfektioita pystytään yleensä hoitamaan aika hyvinkin. 

En yhtään ihmettele. Minulle tuli koronan toisella viikolla kaikki elämäni aikana sairastamat bakteeritulehdukset, mutta se mikä oli outoa niin herpes rakkula ei tullut huulee. Sen nyt luulisi ensimmäisenä innostuvan kun immuniteetti romahtaa. Eikö ne mahdu samaan aikaan olemaan?

Vierailija
14/38 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran elämäni aikana joutunut ottaan antibioottikuurin, muuten välttelen niitä ellei ole aivan pakko ottaa.

Vierailija
15/38 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse miettinyt myös tätä yletöntä desinfiointia, jota nyt joka paikassa harrastetaan. Mahtaako olla seurauksena paljonkin vastustuskykyisiä taudinaiheuttajia, joihin eivät sitten tehoa mitkään aineet?

Ainoastaan eritetahrat poistetaan desinfioivilla aineilla, muuten käytössä on kaikkialla aivan tavallinen yleispuhdistusaine. Myös sairaalaolosuhteissa. Juuri tästä syystä, että emme ala tuottaa jotain superbakteereja. Tämäkään tapa ei tietääkseni ole kuin Suomessa ja pohjoismaissa. Muualla käytetään surutta desinfioivia aineita.

Vierailija
16/38 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin näin lyhyellä ajalla kehittyy, kun ei vuosia tofennäköisedti desinfiointia tehdä.

Tietysti onhan meitä varoiteltu ylisiivouksesta kotona eli ei saa käyttää liian desinfioivia turhaan

Vierailija
17/38 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen ajatellut. Tänäänkin katsellut, kun sekä Kiinassa että Etelä-Euroopassa peräti katuja ruiskutetaan jollain liuoksella. Eihän se koronavirus kai siellä kuivalla kadulla elä. Jos nuo desinfioinnit tehoaa koronaan, niin samalla menee kyllä paljon hyödyllisiäkin mikrobeja ja lopputulos huono. Taas vuoden parin päästä joku uusi epidemia. Ehkä tuo hurja desinfiointi nyt on vaan epätoivoinen yritys saada tilanne haltuun tai sitten esim. Kiinassa se ihmisten jättämä "likakuorma" on vaan niin paljon suurempi, että kaikki keinot täytyy käyttää.

Ilmeisesti Kiinassakin kuoltiin paljon myös kotiin tai kadulle, sairaalapaikkoja ei vaan riittänyt kaikille tarpeeksi ajoissa.

Vierailija
18/38 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Desinfiointi (alkoholi, desinfiointiaineet, lämpö)  ei kehitä resistenttejä kantoja, se kun vaan tappaa kaiken elollisen kohteesta...

Vierailija
19/38 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun käsitys kyllä on että sairaalassa desinfioidaan ja paljon, Suomessakin.

Vierailija
20/38 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Desinfiointi (alkoholi, desinfiointiaineet, lämpö)  ei kehitä resistenttejä kantoja, se kun vaan tappaa kaiken elollisen kohteesta...

Ei tapa ihan kaikkea. Ongelma onkin jos se tappaa kaikki hyvät pöpöt niin ne pahat mitkä eivät kuolleet pääsevät lisääntymään rauhassa.