90-luvun sisustus - "ysäri" tulee taas
Minä ja kaveripiirini olemme syntyneet vv. -70-73, yo vm 1990 ja aloitin yliopisto-opiskelut silloin.
En tunnista kaikista "ysäri tulee" -jutuista lainkaan omaa opiskelijaelämää/nuorta aikuisuutta. Toimittajat ehkä 80-90-luvuilla syntyneitä ja menee sekaisin 70-80-90-luvut. Harmittaa, kun esitetään ikään kuin "junttisisustukseksi". Mitään parempaa väkeä en ole vaan tavallinen keskiluokkainen vantaalainen tyttö olin, tosin asuimme omakotitalossa siellä.
Olimme mieheni kanssa kihlapari ja muutimme Vesalaan juuri valmistuneeseen asuntoon. Kaupungin kämppä oli unelmien täyttymys, saimme täydet "pisteet", kun esikoisesta raskaus oli juuri valmistunut. Saimme ihanan, uuden kolmion. Keittiön kaapit valkoiset ja kaakelit mintun/vaal sinisen sävyjä. Mielestäni "stadin kämpän" sai ihmeen helpolla, kun olin opiskelija ja mies työelämässä jo. Makkariin provencelaisia kankaita ja valk rottinkia, sängynpääty oli rottinkia.
Asunto oli ihana, avokeittiö, harmaata muovimattoa, ikkunat eri kokoisia ja ikkunanpokat pastellivärisiä (vaaleansin, minttu, koralli) ja noista sai inspiraatiota sisustukseen. Ostimme ihanat mööpelit häälahjaksi saaduilla rahoilla. Hyllyt Lundiaa, matot yksivärisiä puuvillaisia räsymattoja/puuvillamattoja (valk, vaaleansininen, minttu, lila). Vauvan huone hentoa lilaa (ei voinut tietää, tuleeko tyttö vai poika) ja sinne ostettiin kalusteet Eerikinkadulta Pikku-Nallesta, jossa oli puusta jänisaiheisia lastenhuoneen kalusteita, mm. pupulamppu sävy sävyyn. Vauvanvaatteissa oli paljon ranskalaisia merkkejä, erikoisliikkeitä oli paljon.
Ihania vaatteita minulla ainakin oli valokuvista päätellen (merkkejä Jackpot, In Wear).
Eli ihan tyylikkäitä juttuja oli ysärillä. Ihanaa oli olla monta vuotta kotiäitinä rauhassa, kun työtilanne oli huono. Söimme kuitenkin paljon ravintoloissa paljon enkä muista taloudellisesti olleen tiukkaa. Sisäfilettäkin syötiin viikonloppuisin. Metrolla kuitenkin kuljettiin.
Mitään puhallettavaa tuolia en ole ikinä edes nähnyt, vaikka olen ollut kesätöissä huonekaluliikkeessä.
Mites muut?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Puhallettava tuoli, eikö noi olleet joskus 2000-l alkupuolella?
Aikakoneen video Aarresaari vuodelta 1996, jossa näkyy se kuuluisa puhallettava tuolikin. Myös nuo edellä mainitut helmiverhot. Oikein ysäriestetiikkaa kuumimillaan
Muistan peilit joissa oli mustia linnun kuvia yläkulmassa. Meillä ja kaverin kotona oli. Vai ovatko ne kasaria? Olen säilyttänyt muuten ysäriltä hyväkuntoisia Spice Girls-julisteita, niiden purkkatikkarien tarroja ja pakkauksia nostalgian vuoksi. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhallettava tuoli, eikö noi olleet joskus 2000-l alkupuolella?
Aikakoneen video Aarresaari vuodelta 1996, jossa näkyy se kuuluisa puhallettava tuolikin. Myös nuo edellä mainitut helmiverhot. Oikein ysäriestetiikkaa kuumimillaan
Nyt menee vähän oa, kun ei ole sisustuksesta kyse, mutta ton Aikakoneen Sanin meikit on itseasiassa paksuine kulmakarvoineen ihan nykypäivän instagram-muodin mukaiset. :D
Vierailija kirjoitti:
Muistan peilit joissa oli mustia linnun kuvia yläkulmassa. Meillä ja kaverin kotona oli. Vai ovatko ne kasaria? Olen säilyttänyt muuten ysäriltä hyväkuntoisia Spice Girls-julisteita, niiden purkkatikkarien tarroja ja pakkauksia nostalgian vuoksi. :D
Muistan itsekin tällaiset peilit, jossa oli joku koristeteteippaus reunassa. Taitaa olla enemmän kasaria, mutta moni tuohon aikaan kodeista löytynyt juttu oli hankittu jo 80-luvulla.
Ihan kiva, jos näin on. Tämän talon sisustus on nimittäin pysynyt käytännössä samana 90-luvulta asti.
Ysärillä just toi sävy sävyyn oli muotia. Meikissäkin oli hyvä muka jos oli luomiväri ja huulipuna samaa, tai huulipuna ja kynsilakka ja laukku... Myöhemmin yleistyi sen tajuaminen, että värit voi SOPIA yhteen ilman, että niiden on oltava samanlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Katselin juuri jotain Hynttyyt yhteen-DVD:tä ja se pastellisisustus tuntui suorastaan aggressiiviselta. Kaikki pastelliväreillä. Huhhuh.
Mieluummin jotain modernimpaa, vaikka valkoinen kirkkaan värisillä yksityiskohdilla.
Hynttyyt yhteen -sarjaa lähetettiin vuosina 1991-95, eli hyvin ysärin alussa ollaan oltu, eli sisustusmuoti enemmänkin kasaria. Huonekaluja yms hankitaan paljon pidemmälle ajalle ja ne on pysyvämpiä, kun esim vaatteet. Sohvaa ei voi vaihtaa ihan vaan mielen mukaan milloin huvittaa, kuin vaikka paitaa. Siksi varsinkin sisustustyylissä muoti juurikin valahtaa sinne seuraavan vuosikymmenen puolelle, niinkuin tuolla joku jo sanoikin. Mulla esim kaikki isot huonekalut hankittu ennen vuotta 2016, eli jos joku nyt 20-luvun alussa mun kotia kuvaisi, niin kyllä se enemmän sitten kai kymppiluvun tyyliä on. Nyt on myös helppo unohtaa, kuinka tuossa vaiheessa, kun ei vielä nettiä ollut, niin trendit kulki hyvin paljon hitaammin, kuin nykyään. Se oikea "tunnistettava" ysärimeininki alkoi jostain vuodesta 94 ja jatkui 2000-luvun alkuvuosille.
Hei jes!
Asun vanhassa talossa, joka on kalustettu ja remontoitu kauttaaltaan vuosina -93/-94. Sen on näköistäkin...
Että on sitten taas kohta tredikästä, kannatti olla muuttamatta mitään.
Talonpoikaishuonekalut, kustavilaisuus ja talonpoikaiset raitakankaat. Lundia. Rottinkituolit. Muistatteko Papasan-rottinkipallotuoli??? Haluaa sellaisen, tietääkö joku..?
Miten onkin koko Mix unohtunut muistin syövereistä :D Suosikin kyllä muistin ihan hyvin.