Minusta taitaa tulla siivooja
En vaan pysty parempaan. Vanhemmat sanoo vieläkin että kyllä sinä pystyt vaikka yliopistossa opiskelemaan. Mutta kun en ole saanut lukion jälkeen ainuttakaan tutkintoa suoritettua missään oppilaitoksessa loppuun. Lukio meni läpi juuri ja juuri, eikö sekin ole jo jonkinlainen merkki. Miksei ihmiset vaan voi lopettaa jankuttamista? Saisinko viimein saavuttaa jonkinlaisen rauhan ja olla onnellinen, omalla tavallani? Siivoojan uran rakentamista tuskin pystyn edes minä sössimään, vai pystynkö?
Kommentit (20)
Kysymys on siitä pystytkö tekemään tuota työtä, fyysisesti raskasta ja paikasta riippuen vastuulisempaa esim. leikkaussalin siivoaminen on aivan muuta kuin joku rappusiivous. Omalla kotisiivousyrityksellä voi nykyään tienata ihan kivasti ja kun on päässyt alkuun niin voi sitä omaa työtä vähentää ja palkata henkilökuntaa. Siivous on erittäin tärkeää työtä, "vain siivoaja" on todellista vähättelyä, varsinkin nyt koronan takia pitäisi todella ihmisten ymmärtää miten tärkeää työtä siivoaja tekee, ilman heidän panostustaan tää epidemian olisi jo ajat sitten levinnyt kulovalkean tavoin.
En pelkää fyysistä työskentelyä. Kyse ei ole siitä, että pitäisi jotenkin erityisesti päästä helpolla, tai mahdollisimman vähällä. Tuntuu siltä, että vähääkään monimutkaisemman ammatin oppimisessa on se riski, että se onkin minulle liian monimutkaista. Siivouksenkin voi kyllä tehdä huonosti, tiedän. Ei sekään ole automaattisesti läpihuutojuttu. Mutta uskon, että minä pystyisin oppimaan tekemään sen hyvin.
... Ap ja muut "joka toinen soveltuu siivoojan työhön koska niin helppoa" -ihmiset: voitte suksia suolle. Ei tarvi edes lähettää sitä hakemusta. Ette ole toivottuja. Menkää pois jne.
Vierailija kirjoitti:
... Ap ja muut "joka toinen soveltuu siivoojan työhön koska niin helppoa" -ihmiset: voitte suksia suolle. Ei tarvi edes lähettää sitä hakemusta. Ette ole toivottuja. Menkää pois jne.
No eipäs nyt yritetä luoda siitä siivoamisesta jotain sankarihommaa, kyllähän se on kaikille selvää että se ei ole mitään rakettitiedettä ja ainoa mikä karsii saamattomimmat pois voi olla jokin fyysinen rasitus joka sekin on siivoojan hommassa paljon vähäisempää kuin vaikka rakennuspurkajan työt yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipäs nyt yritetä luoda siitä siivoamisesta jotain sankarihommaa, kyllähän se on kaikille selvää että se ei ole mitään rakettitiedettä ja ainoa mikä karsii saamattomimmat pois voi olla jokin fyysinen rasitus joka sekin on siivoojan hommassa paljon vähäisempää kuin vaikka rakennuspurkajan työt yms.
Et selvästi ole kyseistä työtä tehnyt, joten keskustelun jatkaminen tästä eteenpäin on minun aikani haaskaamista. Hyvää päivänjatkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et selvästi ole kyseistä työtä tehnyt, joten keskustelun jatkaminen tästä eteenpäin on minun aikani haaskaamista. Hyvää päivänjatkoa.
Minä olen ja ihan samaa mieltä edellisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja milloin teit tätä työtä, minkätyyppistä?
Puhdastila? Teollisuus? Ulkotila? Toimisto?
Perus- vai päivittäis-?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ja ihan samaa mieltä edellisen kanssa.
Saitko potkut vai oletko muusta syystä katkera?
Ei se ole huono alavalinta. Toki on huonoja työpaikkoja, mutta käytännössä paperillinen voi valita omansa. Irtisanouduin juuri sairaanhoitopiiriltä, takana 16 vuotta laitoshuoltajan hommia. Sillä tuli maksettua asuntolaina ja elätettyä perhe. KVTES on ihan inhimillinen, samoin julkisen sektorin työpaikat.
Ehkäpä sulle sopii joku muu ala, kuin luku ala ?
Zinc
Onhan niitä paljon muitakin röitä, kuin siivous.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole huono alavalinta. Toki on huonoja työpaikkoja, mutta käytännössä paperillinen voi valita omansa. Irtisanouduin juuri sairaanhoitopiiriltä, takana 16 vuotta laitoshuoltajan hommia. Sillä tuli maksettua asuntolaina ja elätettyä perhe. KVTES on ihan inhimillinen, samoin julkisen sektorin työpaikat.
Ei! Moniin paikkoihin ei oteta jos on tutkinto, koska on "liian hyvä" eli pitää maksaa suurempaa palkkaa.
Onko sinulla lukihäiriö tms. este, joka haittaa opiskelua?
Miten siivoaminen onnistuu makuuasennon kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei! Moniin paikkoihin ei oteta jos on tutkinto, koska on "liian hyvä" eli pitää maksaa suurempaa palkkaa.
Ok. Sairaalassa paperit ovat edelleen vakipaikan ehto. Ymmärtääkseni uudet sijaisetkin sitoutuvat oppisopimuskoulutukseen, tosin näissä lienee sairaalakohtaisia eroja.
Totta se kyllä saattaa olla. Olen myös kulttuurialan FM, totaalisen kannattamaton veto. Silti, kuka niille pahimmille riistofirmoille menisikään, kun vaihtoehtoja on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Sairaalassa paperit ovat edelleen vakipaikan ehto. Ymmärtääkseni uudet sijaisetkin sitoutuvat oppisopimuskoulutukseen, tosin näissä lienee sairaalakohtaisia eroja.
Totta se kyllä saattaa olla. Olen myös kulttuurialan FM, totaalisen kannattamaton veto. Silti, kuka niille pahimmille riistofirmoille menisikään, kun vaihtoehtoja on?
P.o. sairaanhoitopiirikohtaisia eroja...
Eipä ne sulje toisiaan pois, meissä siivoojissa on myös paljon ihmisiä joilla on tutkinto toiselta alalta. Myös korkeakoulutettu voi päätyä siivoamaan, eikä siinä ole mitään hävettävää.
Älä ap välitä muiden sanomisista, kulje omaa polkuasi.
Jos kunto ja itsetunto on kohdillaan niin voin suositella, muuten kannattaa pohtia muita vaihtoehtoja.
Aloin siivoamaan suoraan lukion jälkeen ja 6 vuotta tällä tiellä oltu.
Fyysisesti raskasta, hommat pitää oppia hoitamaan erittäin nopeasti ja tarkasti, kiitoksen kuuleminen on harvinaista.
Tsemppiä!
Onhan se mukava ala ja työt jää varmasti työpaikalle. Lisäkoulutusta saa ainakin meilläpäin hyvin ja ammattitaitoaan pystyy jatkuvasti kehittämään ja mielenkiintonsa mukaan tuunata taitojaa. Maailman paras ammatti minusta. On muuten tutkimuskin olemassa, että se on maailman paras ammatti. Sairaalahuoltajat on onnellisin työntekijäryhmä maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se mukava ala ja työt jää varmasti työpaikalle. Lisäkoulutusta saa ainakin meilläpäin hyvin ja ammattitaitoaan pystyy jatkuvasti kehittämään ja mielenkiintonsa mukaan tuunata taitojaa. Maailman paras ammatti minusta. On muuten tutkimuskin olemassa, että se on maailman paras ammatti. Sairaalahuoltajat on onnellisin työntekijäryhmä maailmassa.
Taasko näitä mystisiä tutkimuksia joihin ei löydy minkäänlaista lähdettä?
Jos pystyt siivoojan raskaaseen ja huonosti palkattuun työhön, hyvä niin. Moni ei kyllä pysty, arvostusta heille jotka jaksaa sitä tehdä. Yksi tärkeimpiä töitä mitä on.
On tietty paljon helpompiakin töitä, jos helppoutta haet.