Sain tietää että koko teinielämäni on somessa. Äitini kirjoitellut ja laittanut ties minkämoisia yksityskuvia nettiin.
terveisin 18v. Parastahan tässä on se, että hän perustelee tätä sillä, että olen varmasti itse jakanut herukuvia instagramsisassussa. Sitähän en ole koskaan tehnyt, olen kännykkä ja kone kädessä kasvanut, mutta en koskaan ladannut itsestäni kuvia/henkilökohtaista elämääni.
Oksettaa mitä kaikkea siellä on, aivan yksityisasioita. Mammat, älkää v*ttu jakako pikku Pano-Petterinne elämää someen, varsinkaan kertomatta. Sairasta ja oksettavaa.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Ei poista kuvia, vaan sanoo somettamisensa olevan oikeutettua juuri näiden perättömien perusteluiden lisäksi myös sillä, että voisi kertoa samat asiat ja näyttää samat kuvat sukulaisille. Mutta kun siellä on myös kööri jotain vanhoja setämiehiä, äidin kavereita, äidin miehen kavereita, ...
Valitat Facebookille suoraan, että eiole oikeutta näihin kuviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on kännykkä, joka on kasvanut kone kädessä.
Ei mikään ihme, jos äiti on semmoisesta somettanut!
Huoh.
Kännykkä ja kone. Nuo kädessä kasvanut.
Ihminen, joka ei ymmärrä huumoria.
Huoh.
Joo siis ymmärsin, että yritit olla hauska. Totta kai. Mutta et ollut.
Ap jatkaa vielä:
Tässä on jo neljättä päivää vaivannut todella löysät ulosteet tai oikeastaan ehkäpä jo ripuli olisi oikea termi.
Outoa tässä on se, että aamuisin kun herään, niin pitää juosta vessaan ja suoli tyhjenee todella ärhäkästi miltei kerralla. Aamuisin vessassa tarvitsee rampata noin 2-4 kertaa. Ja tämän ripuloinnin jälkeen joskus tulee melko heikko olo.
Kuitenkin kun suoli on jo ihan täysin tyhjä, niin pystyn kuitenkin syömään ja juomaan ihan normaalisti, eikä vatsa tunnu siihen reakoivan mitenkaan huonosti, mutta kuitenkin sitten päivän mittaan ei tarvitse käydä lainkaan vessassa, vaan sitten taas seuraavana aamuna ja kaikki sitten tyhjeneekin taas ripulina ulos.
Olisiko mitään konsteja miten tämän vaivan voisi saada jotenkin kuriin? Olisi melko kiusallista jos tämä vaiva ehtisi jatkua ensi viikkoon saakka, kun työtkin alkaisi silloin, enkä todellakaan haluaisi mahdollisesti myöhästyä ripulin takia tai sitten siellä töissä käyttää aikaana vessassa ramppailuun.
Ap
Mä oon laittanut mun lapsista joitain kuvia instaan, mutta aina oon kysynyt heidän luvan. Ja mulla on yksityinen tili ja tunnen kaikki seuraajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee rikosilmoitus.
Mitä lakia on rikottu?
https://www.riku.fi/rikosuhripaivystys/riku-lehti/riku-lehti-2-2017/jur…
Vierailija kirjoitti:
Kiva satu.
Joo, en tunne ketään tuon ikäistä, jolla olisi kännykkä. Kyllä niillä on puhelin.
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa vielä:
Tässä on jo neljättä päivää vaivannut todella löysät ulosteet tai oikeastaan ehkäpä jo ripuli olisi oikea termi.
Outoa tässä on se, että aamuisin kun herään, niin pitää juosta vessaan ja suoli tyhjenee todella ärhäkästi miltei kerralla. Aamuisin vessassa tarvitsee rampata noin 2-4 kertaa. Ja tämän ripuloinnin jälkeen joskus tulee melko heikko olo.
Kuitenkin kun suoli on jo ihan täysin tyhjä, niin pystyn kuitenkin syömään ja juomaan ihan normaalisti, eikä vatsa tunnu siihen reakoivan mitenkaan huonosti, mutta kuitenkin sitten päivän mittaan ei tarvitse käydä lainkaan vessassa, vaan sitten taas seuraavana aamuna ja kaikki sitten tyhjeneekin taas ripulina ulos.
Olisiko mitään konsteja miten tämän vaivan voisi saada jotenkin kuriin? Olisi melko kiusallista jos tämä vaiva ehtisi jatkua ensi viikkoon saakka, kun työtkin alkaisi silloin, enkä todellakaan haluaisi mahdollisesti myöhästyä ripulin takia tai sitten siellä töissä käyttää aikaana vessassa ramppailuun.
Ap
Mitäs jos et esiintyisi toisten nimissä?
Lupaa julkistaa äitisi yksityiselämä samalla tavalla. Voi tehota.
Suoraan sanottuna pidän lastensa kuvia nettiin laittavia vanhempia yksinkertaisina ja tyhminä. Äskettäin taas selailin Tinderiä ja välittömästi svaippaan vasemmalle, jos näitä tomppeliäitejä tulee vastaan. Jos ei varsinaisessa Tinder -kuvassa näy jälkikasvua, niin ainakin linkitetyissä Insta -kuvissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee rikosilmoitus.
Mitä lakia on rikottu?
Kai alaikäisellä on jotain yksityisyydensuojaa. Kyllä lakimiehet tietää. Jos sinulla on muutama satatuhatta ylimääräistä rahaa, niin palkkaa lakimies. Oikeuteen ei kannata köyhän mennä. On aika kallista touhua.
Ap on todennäköisesti opiskelija eli pienituloinen. Hän saa oikeusavun muutamalla satasella. Juttua hän ei tule häviämään missään asteessa. Joten go ap.
Vierailija kirjoitti:
Tee rikosilmoitus.
Just näin tai uhkaa edes, jos ei lopu sitten teet rikosilmoituksen.
Miettikkää bloggareiden lapsia? Ei miyään yksityisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on kännykkä, joka on kasvanut kone kädessä.
Ei mikään ihme, jos äiti on semmoisesta somettanut!
Ei ole, silloin lukisi "olen kännykkä, ja kone kädessä kasvanut". Ilman pilkkua hän on ihminen, joka on kasvanut kännykkä ja kone kädessä.
Väärin. Vaikka hän olisi kännykkä, pilkkua ei silti olisi. Lauseen nyt vain voi lukea kahdella eri tavalla, ja tuo turpo päätti lukea sen sillä tyhmällä.
Vierailija kirjoitti:
Lupaa julkistaa äitisi yksityiselämä samalla tavalla. Voi tehota.
Kullikarusellitarinoita ja mun mielenterveysongelmien laiminlyönnistähän tarinoita tosissaan riittäisi. Taitaa mennä vaan välit kuhan muutan täältä pian pois.
Olen aina ihmetellyt niitä vanhempia, useimmiten kyllä äitejä, jotka jakaa kaiken somessa. Itse olen julkaissut hyvin vähän lapsista mitään ja jos olen, niin kysynyt luvan saanko mainita. Vaikkei siis kuvaa edes olisi. Kuvia jaettu yhden käden sormilla laskettava määrä ja kaikki lapset liki täysi-ikäistä.
Heillä itselläänkin on tarkka seula, mitä julkaisevat. Hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt niitä vanhempia, useimmiten kyllä äitejä, jotka jakaa kaiken somessa. Itse olen julkaissut hyvin vähän lapsista mitään ja jos olen, niin kysynyt luvan saanko mainita. Vaikkei siis kuvaa edes olisi. Kuvia jaettu yhden käden sormilla laskettava määrä ja kaikki lapset liki täysi-ikäistä.
Useimmiten äitejä... ei ole, olen kyllä tehnyt ihan toisenlaisen havainnon tuossa somekäyttäytymisen vastuullisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon laittanut mun lapsista joitain kuvia instaan, mutta aina oon kysynyt heidän luvan. Ja mulla on yksityinen tili ja tunnen kaikki seuraajat.
Lapselta luvan kysyminen ei poista kuvan laittajan juridista vastuuta, sillä alle 15v lapselta ei voi odattaa sellaista kypsyyttä ja ymmärrystä, mitkä seuraukset voi kuvan laittamisella olla.
Ja vaikka sinulla on instassa tai facebookissa yksityinen tili ja tunnet kaikki seuraajat, se ei estä väärinkäytöksiä tai lapsen oikeuden rikkomista.
Ja kun olet liittynyt instaan tai facebookiin olet luovuttanut omistusoikeuden kuviin ja teksteihin kolmannelle osapuolelle, jotka viime kädessä päättävät mihin tarkoituksiin niitä käyttävät.
Tämän päivän nuoret ovat paljon valveutuneempia ja tietoisempia kuin heidän vanhempansa puutteelisin tiedot ja tulevaisuudessa tullaan näkemään lukemattomia oikeudenkäyntejä, kun lapset hakevat lain tuomaa turvaa ja oikeuksiaan vanhempiaan vastaan.
Ja mikä pahinta, ne voivat myös vaikeuttaa ja haitata elämää aikuisena ja elämässä.
Voisi vain kuvitella esim Sanna Marinin lapsuuden ja nuoruuden kuvat olevan kovaa valuuttaa maailmalla, jos vanhemmat olisi niitä julkaissut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten äitejä... ei ole, olen kyllä tehnyt ihan toisenlaisen havainnon tuossa somekäyttäytymisen vastuullisuudesta.
No, sun kokemus on sun, mun kokemus on mun. Ei kumpikaan ole väärä. Mulla on kontakteja sekä naisiin että miehiin somessa. Miehet eivät juurikaan julkaise lapsistaan mitään, 90 % tulee kyllä naisilta. Ei vaikutusta edes sillä, mikä ammattiryhmä / koulutustaso kyseessä.
Se, että sun kokemus on eri, ei tee mun kokemuksesta automaattisesti väärää. Vai mistä sinä tiedät millaisia päivityksiä minä sometileilläni näen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee rikosilmoitus.
Mitä lakia on rikottu?
Eiköhän tämä ole yksityisyyden loukkaus aika suoraan oppikirjasta.
Kyllä siitä oikeudessa saadaan niin monimutkaista, että oikeudenkäyntikulut nousevat kymmeniin tai satoihin tuhansiin. Maksaja vaihtuu aina vuorotelle eri oikeusasteisiin mennessä. Varaudu isoon laskuun.
Jos kysymys on lapsesta ja nuoresta, hän saa maksuttoman oikeudenkäynnin, lisäksi edunvalvojan, joka valvoo lapsen etua ja oikeutta ja lakimiehen veloituksetta valtion piikkiin, lapsen varallisuudesta riippumatta.
Vanhemmat maksavat tietenkin omat kulunsa.
Ei ole, silloin lukisi "olen kännykkä, ja kone kädessä kasvanut". Ilman pilkkua hän on ihminen, joka on kasvanut kännykkä ja kone kädessä.