Ihmettelen puheita, joiden mukaan korona tekee ihmisistä yhteisöllisempiä ja saa parhaat puolet esiin
Siis häh? Minä ainakin olen nähnyt ihmisten teennäisen toisten ajattelun loistavan poissaolollaan ja olen aivan varma, että koronan jälkeen kakkien asenteet vain kovenevat. Esim. aletaan vaatia, että seuraavassa pandemiassa annetaan luonnonvalinnan karsia heikot keskuudestamme, ettei vahvojen tarvitse kärsiä taloudellisesti.
Kommentit (51)
Tuota "heikot kuolkoon pois" tapahtuu jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Hyväosaisten maailmassa juu.
Mutta tyhmäähän se onkin uhrata oma henkensä tai terveytensä sellasen puolesta, joka pian kuitenkin johonkin kuolisi.
Ap
Riippuu tietysti ihmisistä. Mutta eri puolilla Suomea on jo ryhdytty vapaaehtoistyönä auttamaan erityisesti ikäihmisiä, jotka eivät itse voi nyt mennä kauppaan ja muille asioille.
Eli huono-osaiset pysyvät ikuisesti huono-osaisina, koska menevät pandemiassakin auttamaan sairastuneita ja sairastuvat itsekin. Jos siitä siis jää jotain pysyviä haittoja tai jos oma terveys ei kestäkään. Jos siis puhutaan, että hyväosaiset eivät riskeeraa itseään. Eikö se ole ainoastaan viisasta?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tietysti ihmisistä. Mutta eri puolilla Suomea on jo ryhdytty vapaaehtoistyönä auttamaan erityisesti ikäihmisiä, jotka eivät itse voi nyt mennä kauppaan ja muille asioille.
Niin no jos sillä viitataan tuohon. Ainahan ihmiset silloin ovat valmiita auttamaan, jos se ei ole itseltä pois, tietenkin. Ja hyvä niin se onkin.
Ap
Kyllä näyttää aivan päinvastaiselta sekä Facebook-ryhmissä että tällä palstalla. Ihmisten viha toisiaan kohtaan on jotain aivan käsittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no jos sillä viitataan tuohon. Ainahan ihmiset silloin ovat valmiita auttamaan, jos se ei ole itseltä pois, tietenkin. Ja hyvä niin se onkin.
Ap
Mihin sä sitten viittasit yhteisöllisyydestä puhuessasi?
Auttamishalukin näyttää joillekin olevan halu päästä itse julkisuuteen. On näin ollut ennenkin. Kyllä se auttamishalu siellä taustalla on, mutta silti siitä halutaan hyötyä.
Asenteet uusimaalaisia kohtaan ovat koventuneet. Ei se meidän vikamme ole, että maan vilkkaimmin liikennöity lentokenttä on meidän maakunnassamme ja kaikki korona-alueilla vierailleet suomalaiset matkustivat sen kautta kotiin, monet vieläpä meidän julkisia liikennevälineitämme käyttäen.
En minäkään ymmärrä mitä yhteisöllisyyttä tässä on muka noussut. Vanhuksia kyllä paapotaan, vaikka monet ehdoin tahdoin ryysäävät kauppoihin ja julkisille paikoille. Lapsiin ja lapsiperheisiin suhtaudutaan kuin rikollisiin ja heidät onkin käytännössä teljetty koteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMihin sä sitten viittasit yhteisöllisyydestä puhuessasi?
Ne uutiset, joita olen aiheesta lukenut olivat sitä mieltä, että korona parantaa ihmisten yhteisöllisyyttä senkin jälkeen, kun tauti on ohi. En ota kantaa, mihin yhteisöllisyyteen niissä jutuissa viitattiin. Siellä oli se sana, kopioin sen tähän sieltä.
Ehkä sillä viitattiin avuksi olemiseen. Minusta jokaisen olisi katsottava, että selviytyy itse, eikä tukeuduttava toisiin, siis normaalitilanteessa. Toki korona on poikkeus, eli tarvitaan apua eri lailla, kuin silloin, kun on itse turvallista käydä kaupassa. En vain laskisi inhimillisyyttä yhteisöllisyydeksi. Eli pidän sitä normaalina inhimillisyytenä, että toisia autetaan, jos voidaan ja jos sille avuntarpeelle on hyvä syy.
Ap
Muistan hyvin 1990-luvun laman ja keskustelut siltä ajalta.Iskulauseena oli 'Kaveria ei jätetä'. Alkuun heräsi kova toisten auttamisen halu ja jonkinlainen uusi yhteisöllisyyden tuntu.Mutta ei se kauan kestänyt. Köyhät ja heikossa asemassa olevat unohdettiin, alkoi taistelu rahasta ja vallasta.
Vierailija kirjoitti:
Asenteet uusimaalaisia kohtaan ovat koventuneet. Ei se meidän vikamme ole, että maan vilkkaimmin liikennöity lentokenttä on meidän maakunnassamme ja kaikki korona-alueilla vierailleet suomalaiset matkustivat sen kautta kotiin, monet vieläpä meidän julkisia liikennevälineitämme käyttäen.
Niin tai puhumattakaan asenteista niitä ulkomailta saapuvia kohtaan. Tosi inhimillistä ja yhteisöllistä! Not.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ymmärrä mitä yhteisöllisyyttä tässä on muka noussut. Vanhuksia kyllä paapotaan, vaikka monet ehdoin tahdoin ryysäävät kauppoihin ja julkisille paikoille. Lapsiin ja lapsiperheisiin suhtaudutaan kuin rikollisiin ja heidät onkin käytännössä teljetty koteihin.
Ainakin Helsingissä Nappi Naapurien aloittama Korona-apu ei ole vain vanhuksille vaan kaikille, myös lapsiperheille.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näyttää aivan päinvastaiselta sekä Facebook-ryhmissä että tällä palstalla. Ihmisten viha toisiaan kohtaan on jotain aivan käsittämätöntä.
Niin ja myös ymmärtämättömyys toisten tilanteita kohtaan. Hyvänä esimerkkinä esim. nämä ulkomailta palaajat. Että siis eikö kannattaisi ennemmin keskustella ihmisten koventuneista asenteista, eikä lässyttää, miten hyviä kaikki nyt ovat toisilleen? En itse ainakaan yllättynyt siitä, että kaupassakäyntiä avustetaan, ennemmin itse yllätyin ihmisten ymmärtämättömyydestä sen suhteen, että muilla on erilainen elämäntilanne kuin vauhkoajalla.
Ap
Varovaisuus on meidän kylällä lisääntynyt olisin huolissani jos mitään muutosta ei olisi tapahtunut, koska se kertoisi välinpitämättömyydestä.
Minäkään en usko että tämä kriisi lähentäisi suomalaisia. Hysterian vallassa etsitään syyllisiä taudin leviämiseen. Koko maailma on viruksen kynsissä, joten olisi sangen lapsellista kuvitella että Suomi selviäisi ilman virusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMihin sä sitten viittasit yhteisöllisyydestä puhuessasi?
Ne uutiset, joita olen aiheesta lukenut olivat sitä mieltä, että korona parantaa ihmisten yhteisöllisyyttä senkin jälkeen, kun tauti on ohi. En ota kantaa, mihin yhteisöllisyyteen niissä jutuissa viitattiin. Siellä oli se sana, kopioin sen tähän sieltä.
Ehkä sillä viitattiin avuksi olemiseen. Minusta jokaisen olisi katsottava, että selviytyy itse, eikä tukeuduttava toisiin, siis normaalitilanteessa. Toki korona on poikkeus, eli tarvitaan apua eri lailla, kuin silloin, kun on itse turvallista käydä kaupassa. En vain laskisi inhimillisyyttä yhteisöllisyydeksi. Eli pidän sitä normaalina inhimillisyytenä, että toisia autetaan, jos voidaan ja jos sille avuntarpeelle on hyvä syy.
Ap
Okei. En ole lukenut kyseisiä uutisia. Se on tietysti selvää, ettei suomalaisista koronan jälkeenkään tule sellaisia kuin esim suomenruotsalaiset. Ja juuri tuon mainitsemasi ajattelutavan vuoksi eli että itse pitää pärjätä. Tämä yksinpärjäämisen kulttuuri ei suomalaisista lähde yhdellä koronalla. Mutta mä kyllä uskon, että suomalaisissa on ollut jo ennen koronaakin yhteisöllisyyttä kaipaavia yksilöitä ja tämä epidemia voi olla sysäys, jonka ansiosta he jatkavat yhteisöllisyyttä vielä epidemian jälkeenkin. Mä olen kuulunut yhteisöön syntymästäni lähtien, joten yhteisöllisyys on mulle aina ollut täysin normaalia.
Hyväosaisten maailmassa juu.