Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos kaikilla olisi nyt hengityssuojain ulkona, pysähtyisikö tartunnat?

Vierailija
28.03.2020 |

Ehkä se ei suojaa tartunnalta käyttäjäänsä, ehkä voi suojata jonkun verran. Mutta jos kaikilla olisi hengityssuoja, eikö se estäisi virusta leviämästä kuitenkin?

Jos näin on, miksi koko ajan on hoettu, että hengitysduojista ei ole apua?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki pysyis 8 viikkoa poikkeuksetta sisätiloissa viirus häviäisi.

Eli jos heti helmikuun lopussa olisi sanottu kaikille, että ostakaa kotiin 2 kk ruoat ja vessapaperi ja sitten kukaan ei liiku omaa pihaa kauempana, niin epidemiaa ei olisi? Jos näin on, miksi niin ei tehty heti?

Ja mitähän tapahtuisi jos kaikki olisi kotona sen 2 kk. Sähkö tulisi edelleen sieltä töpselistä ja vesi hanasta vai? Roskis tyhjenisi itsestään eikä kukaan tarvitsisi missään apua? Kuka tietäisi milloin on turvallista ryömiä ulos bunkkerista?

Vierailija
22/46 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tarttuuko korona märistä peräaivastuksista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että FFP2 tai FFP3 suojain vähentää tartuntariskiä. Ei kuitenkaan 100% suoja viruksia vastaan.

Vierailija
24/46 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suojaisi. Tämä ei ole uskon asia, vaan asiasta on tehty tutkimuksia. Jopa itsetehty suoja jossa kaksinkertainen puuvillakangas tuo suojaa. Huomatkaa, että sinun maskisi suojaa minua ja minun sinua. Eli maski naamalla et itse levitä koronaa ympäristöösi yhtä paljon kuin suojaamattomana. Maski ei estä sinua saamasta koronatartuntaa muilta. Tämän takia KAIKKIEN tulisi käyttää maskia. Iso osa levittäjistä on itse oireettomia tai hyvin lieväoireisia eivätkä siis itse edes tiedä olevansa tartuttajia. Nämä tartunnat saataisiin vähenemään jos kaikilla olisi maski.

Katsokaa Tsekkejä, siellä tämä strategia on tuottanut tulosta.

Jos vaihtoehto on pitää maskia tai olla kesän yli kotona karanteenissa, valitsen maskin ehdottomasti!

Vierailija
25/46 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Science Magasin haastatteli Kiinan johtavaa virologia:

Gao later earned a Ph.D. in biochemistry at the University of Oxford and did postdocs there and at Harvard University, specializing in immunology and virology. His research specializes in viruses that have fragile lipid membranes called envelopes—a group that includes SARS-CoV-2—and how they enter cells and also move between species.

Q: What mistakes are other countries making?

A: The big mistake in the U.S. and Europe, in my opinion, is that people aren’t wearing masks. This virus is transmitted by droplets and close contact. Droplets play a very important role—you’ve got to wear a mask, because when you speak, there are always droplets coming out of your mouth. Many people have asymptomatic or presymptomatic infections. If they are wearing face masks, it can prevent droplets that carry the virus from escaping and infecting others.

https://www.sciencemag.org/news/2020/03/not-wearing-masks-protect-again…

Vierailija
26/46 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tarvitaan maskipakko tai edes vahva suositus myös Suomeen! Se olisi keino, jonka avulla päästäisiin purkamaan lock-down. Siihen yhdistettynä tietysti käsihygienia, massiiviset testaukset, tartuntaketjujen jäljitys ja infektoituneiden karanteeni.

Vierailija
27/46 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Maski ei suojaa tartunnalta, ainoastaan hidastaa leviämistä kun hengityksen mukana kulkevat pöpöt jää maskiin eikä pöllyä joka kerta ilmaan kun hengittää tai avaa suunsa. Kertakäyttöistä maskia pitäisi lisäksi vaihtaa aina uuteen ja puhtaaseen joka päivä.

Netti on pullollaan ohjeita kuinka sellaisen tekee äkkiä kankaasta. Lisäksi ammattilaisten neuvoja, että vaikka itse tehty ei ole samaa kuin lääketieteelliset, vähentää niiden käyttö huomattavasti tartuntaketjuja vaikka ei pesisi joka ilta.

Tuota ohjetta katsoessani näyttäisi muutamassa minuutissa tekevän sellaisen. Puoleen tuntiin varmaan yksi joka viikonpäivälle.

Vierailija
28/46 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hengityssuojainten käytön asiantuntija, en töissä olen koskaan sellaisia käyttänyt enkä ole koskaan ollut hoitotyössä. Olen kuitenkin mikrobiologi eli ymmärrän jotain mikrobien leviämisestä. Tämän perusteella oletan, että hengityssuojainta pitäisi käyttää näin:

-se on koko ajan suun ja nenän edessä

-laittamisen jälkeen pitää pestä kädet, koska laittaessa joudut koskettelemaan kasvojasi

-maskia ei saa kosketella, esim. korjailla asentoa, koska samalla koskettelet naamaasi, tai se pitää tehdä hanskat kädessä ja vaihtaa heti hanskat

-silmiä ei myöskään saa hieroa/raapia

-jos aivastat sinne maskin sisään (tai jos joku toinen aivastaa naamallesi), niin se pitää heti ottaa pois, mieluiten hanskat kädessä, laittaa kannelliseen roskiin, heittää hanskat pois ja/tai pestä kädet, aloittaa koko homma alusta uuden maskin kanssa

Korjatkaa hoitotyön asiantuntijat, kuinka paljon meni pieleen. Jos edes sinnepäin, Kysynpä vain kuka pystyisi tällaista vetämään arkielämässään koko hereillä oloajan. Töissä eri juttu, koska siellä opitut koreografiat, mutta kyllä varmaan hoitotyössäkin tulee pakosti paljon virheitä suojien kanssa, koska täydellinen suojaus ei ole inhimillisesti katsoen mahdollista.

Vierailija
29/46 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt joka mamma ompelemaan suojia vaikka vanhoista teepaidoista (tutkitusti ihan ok tehokas suoja). Pelastetaan me Suomi eikä jäädä odottamaan THL:n jäärien suunnanmuutosta. Maailman parhaat ekspertit jo suosittelee kasvomaskeja.

Vierailija
30/46 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisällä niitä pitää pitää eikä ulkoillessa

Vierailija
31/46 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko apn pieneen päähän saanut thl mengele porukka uskoteltua että FFP3 tason maski, suojalasit ja kumihanskat ei suojaa käyttäjäänsä tartunnalta? Hykertelen täällä.

Vierailija
32/46 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ne maksaisi? 2kk, 5,5miljoonaa suomalaista= 60*5,5 = 330miljonaa maskia

Vierailija
33/46 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole hengityssuojainten käytön asiantuntija, en töissä olen koskaan sellaisia käyttänyt enkä ole koskaan ollut hoitotyössä. Olen kuitenkin mikrobiologi eli ymmärrän jotain mikrobien leviämisestä. Tämän perusteella oletan, että hengityssuojainta pitäisi käyttää näin:

-se on koko ajan suun ja nenän edessä

-laittamisen jälkeen pitää pestä kädet, koska laittaessa joudut koskettelemaan kasvojasi

-maskia ei saa kosketella, esim. korjailla asentoa, koska samalla koskettelet naamaasi, tai se pitää tehdä hanskat kädessä ja vaihtaa heti hanskat

-silmiä ei myöskään saa hieroa/raapia

-jos aivastat sinne maskin sisään (tai jos joku toinen aivastaa naamallesi), niin se pitää heti ottaa pois, mieluiten hanskat kädessä, laittaa kannelliseen roskiin, heittää hanskat pois ja/tai pestä kädet, aloittaa koko homma alusta uuden maskin kanssa

Korjatkaa hoitotyön asiantuntijat, kuinka paljon meni pieleen. Jos edes sinnepäin, Kysynpä vain kuka pystyisi tällaista vetämään arkielämässään koko hereillä oloajan. Töissä eri juttu, koska siellä opitut koreografiat, mutta kyllä varmaan hoitotyössäkin tulee pakosti paljon virheitä suojien kanssa, koska täydellinen suojaus ei ole inhimillisesti katsoen mahdollista.

Sen maskin tarkoitus on estää omia pärskeitä leviämästä ympäristöön. Maskin käyttö ei ole rakettitiedettä. On useita tutkimuksia, jotka osoittavat että maski + käsihygienia yhdessä ovat erittäin tehokas keino hidastaa virusten leviämistä.

Vierailija
34/46 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei estä kun niitä tartuntoja on jo kehittymässä satoja tuhansia ja levität virusta jo ennen oireita.

Mutta jos kaikilla olisi hengityssuoja? Ihan kaikilla, oli oireita tai ei? Pysäyttäisikö se leviämisen? 

Kyllä aivan varmasti. Jos siis sen lisäksi kaikki vähentää ihmiskontaktit minimiin ja pitää 2 m turvavälin ulkona kaikkiin. Ulkona jos ei ketään lähellä maskia ei tarvita. Mutta rappukäytävässä/hississä, kaupassa ja kaikissa sisätiloissa missä ihmisiä on tai on juuri ollut(ovat voineet yskiä hississä juuri ennen kun tulet siihen) ja oireettomatkin levittävät. Virus leviää ihmiseen silmän, nenän ja suun kautta. Käsiin hanskat ettet levitä viruskäsillä naamaasi. Silmiin uimalasit tai mahd tiiviit lasit, nenän ja suun eteen huivi jonka sisälle viritä terveyssiteitä tai vaikka yksi kemikaaliton vaippa, esim muumi. Kun naamasi edessä on fyysinen este se oikeasti auttaa. Tämä huivisidehässäkkä on todellakin parempi kuin ei mitään vaikka kuka sanoisi mitä. Ajattele järjellä, henkäiset avonaisen suun/nenän kautta viruksen keuhkoihisi helposti ilmasta mutta este on todellakin este. Ja se suojaa myös muita jos olet jo oireeton tartuttaja. siksi KAIKKIEN tulisi läyttää maskia! Käytä hissin sijaan rappuja, ja mene ne ripeästi alas.

Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa Minuun. Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko Minä teille, että Minä menen valmistamaan teille sijaa? Ja vaikka Minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin, ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä missa Minä olen. Ja mihin Minä menen-tien sinne te tiedätte." Tuomas sanoi Hänelle: "Herra, me emme tiedä mihin Sinä menet, kuinka sitten tietäisimme tien?" Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie, totuus ja elämä, Ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin Minun kauttani."

Joh.14:1-6ain Suomessa aniharvat käyttävät maskia. Se on järkyttävää typeryyttä. Tappava tauti kyseessä.

Vierailija
35/46 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aivan varmasti. Jos siis sen lisäksi kaikki vähentää ihmiskontaktit minimiin ja pitää 2 m turvavälin ulkona kaikkiin. Ulkona jos ei ketään lähellä maskia ei tarvita. Mutta rappukäytävässä/hississä, kaupassa ja kaikissa sisätiloissa missä ihmisiä on tai on juuri ollut(ovat voineet yskiä hississä juuri ennen kun tulet siihen) ja oireettomatkin levittävät. Virus leviää ihmiseen silmän, nenän ja suun kautta. Käsiin hanskat ettet levitä viruskäsillä naamaasi. Silmiin uimalasit tai mahd tiiviit lasit, nenän ja suun eteen huivi jonka sisälle viritä terveyssiteitä tai vaikka yksi kemikaaliton vaippa, esim muumi. Kun naamasi edessä on fyysinen este se oikeasti auttaa. Tämä huivisidehässäkkä on todellakin parempi kuin ei mitään vaikka kuka sanoisi mitä. Ajattele järjellä, henkäiset avonaisen suun/nenän kautta viruksen keuhkoihisi helposti ilmasta mutta este on todellakin este. Ja se suojaa myös muita jos olet jo oireeton tartuttaja. siksi KAIKKIEN tulisi läyttää maskia! Käytä hissin sijaan rappuja, ja mene ne ripeästi alas.

Vierailija
36/46 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ne maksaisi? 2kk, 5,5miljoonaa suomalaista= 60*5,5 = 330miljonaa maskia

Tsekeissä on jo pakollinen. Siellä niitä on ihmiset tehneet paljon itse. Tiivis puuvillakangas soveltuu hyvin. Myös imurin pölypusdista saa tehokkaan suojan tehtyä. Ja ne voi uudelleenkäyttää jos pesee / lämpökäsittelee suojan (tunti 60 asteessa tappaa viruksen).

Vierailija
37/46 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tehtäisiin niinkuin on käsketty niin taudin eteneminen hidastuis.

Jokaisella on huivi ja nahka/puuvilla tms hanskat joista saa ihan riittävät suu ja käsi suojat pakolliselle kauppa ja apteekki reissulle joten jätetään ne kertakäyttöiset suojukset ammattilaisille.

Vierailija
38/46 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pitäisi nyt käynnistää teollinen hengityssuojainten tuotanto. Kirurginmaskillakin voi estää viruksen tarttumista muihin. Maskin puuttuessa kaksinkertainen puuvillakangaskin käy!

Vierailija
39/46 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki konkkaan menneet suomalaiset ompelimot nyt hengityssuojia tekemään. Osaamista löytyy ja varmaan tilat ja välineetkin jossain tallella. Valtion avustuksella tuotanto käyntiin!

Tiskihanskat on kätevät suojautumiseen. Ne voi pestä saippualla kuten kädetkin ja niillä toimii kännykän kosketusnäyttö. Voisivat vain valmistaa niitä esim. mustana niin olisivat esteettisempiä. Hiostaa vähän mutta kyllä niitä kauppareissun ajan voi pitää.

Puhelimen voi desinfioida kertakäyttöisillä alkoholipyyhkeillä kaupassa tms ihmisten ilmoilla käynnin jälkeen.

Vierailija
40/46 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ne ole hamstrattu jo ajat sitten.

Samoin käsidesit. Teen muuten liikkuvaa työtä pitkin pk-seutua, ja töitä toki edelleen tehtävä. Ostin yhden käsidesin ennen kuin tämä alkoi, ja se alkaa ehtyä. Vähän kyllä hirvittää sen jälkeen, koska kaikki käsidesit on hamstrattu ajat sitten, eikä kertakäyttöihanskojakaan ole vähään aikaan näkynyt missään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi