Sain vähän siivoustöitä, ja nyt työkkäri haluaakin mut orjatöihin
Olen siis pitkäaikaistyötön ja sain vähän töitä jotka pystyn hoitamaan suht hyvin. Nyt työkkäristä soitettiin että mun pitäisi mennä siivoomaan vanhustentalolle 5 päivänä viikossa 6h, työttömyyskorvausta vastaan. Kun kerroin etten ole työkykyinen niin he pyysivät lääkärin lausuntoa. Olen siis menossa lääkäriin mutta ihmetyttää, eikö tuo oikea työ olisi tärkeämpi työllistymisen kannalta? Toisaalta mulla ei ole hygienia koulutusta ja se puhui vanhustentalon siivoamisesta ja jostain keittiösiivouksesta. Epämiellyttävää että ihmistä koetetaan käyttää härskisti hyväkseen.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärtänyt. Olet töissä mutta et ole työkykyinen? Saatko siis soviteltua päivärahaa ja palkkaa vai nostatko työttömyysetuutta täytenä sekä palkkaa? Oletko ilmoittanut työstä kelaan?
Kuulostaa oudolta.
Sulla on työpaikka eli olet työkykyinen. Työkykyisiä ei saa lain mukaan pakottaa kuntouttavaan/harjoitteluun. Ja se päiväkohtainen lain mukainen minimi on 4 tuntia päivässä, enempään ei tarvitse eikä pidä suostua.
Olen vajaakuntoinen en siis täysin työkyvytön koska silloin joutaisin jollekin eläkkeelle. Väärä termi, sori siitä. Haluan kuntouttavaan työtoimintaan jotta saan purettua karenssin, mutta en pääse koska mulla on toi 3h/vkossa työ. Ap
Vierailija kirjoitti:
Nyt ap laskettelee lööperiä, nyt on korona-aika, ja kaikki työkkärin jutut on jäissä, kuntouttavat on kotona, edes koulujen työharjoittelut ei onnistu normaalisti vaan tekevät jotain etäopiskelua. Ei laiteta näinä aikoina ketään työttömyyden takia töihin riskeeraamaan. Jos on alan koulutus, niin sitten voidaan kutsua sairaalaan töihin kun tilanne pahenee. Muuten ei.
Siis kävin alustavan keskustelun kuntouttavasta työtoiminnasta tulevaisuuden varalle. Ja mulle sanottiin että he eivät nyt tee sopimuksia mutta kyllähän tää korona tilanne joskus poistuu. Aloitin siis tän työkkärin pommittamisen jo kk sitten. Ap
Onko sinulla koulutus siivoamiseen vai huvikseenko sinut laitetaan poistamaan vanhainkodin väestö?
Vierailija kirjoitti:
Oma vika, mitäs menit tekemään jotain silpputöitä. Työttömän kuuluu maata sohvalla ja juoda kaljaa, johan sen sanoo terve järkikin.
Näin se valitettavasti edelleen kaikesta hieromisesta ja vuosien työllistämisen jälkeen on. Edelleen joko tehdään työtä, josta saa jonkinlaista palkkaa, tai sitten ei tehdä mitään. Sillä välillä kustaan lähinnä omille kintuille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuon takia en uskalla kokeilla mitään duunarihommaa. Kokeiliisn, jos ei sitten pakosti sitä tyrkytettäisi myöhemmin.
Olen akateeminen pitkäaikaistyötön, jolla on fyysisiä rajoituksia hieman.
Vain hieman mutta estvät fyysisen työn tekemisen, edes osa-aikaisena? Itse olen akateeminen, joka tekee fyysistä duunarityötä ja elättää sillä itsensä. Enpä haluaisi olla akateeminen työtön.
Siis haluisin mennä itsekseni kokeilemaan fyysistä työtä vaikk osa-aikaisena.
En uskalla, koska sitten jos se ei sovikaan minulle, niin hirveä härdelli todistella vaivojaan, ettei mua jatkossa tyrkätä saman työhön.
Olisi kaikkien kannalta parempi, että töitä saisi hakea aivan itse pelkäämättä karensseja ja pakko-osoituksia. Työkkärin hoitaisi neuvonta ja auttaisi. Karenssi ja pakottaminen pois.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuon takia en uskalla kokeilla mitään duunarihommaa. Kokeiliisn, jos ei sitten pakosti sitä tyrkytettäisi myöhemmin.
Olen akateeminen pitkäaikaistyötön, jolla on fyysisiä rajoituksia hieman.
Sama mulla. Pääsisin kyllä duunarihommiin, mutta en niitä hae mainitsemastasi syystä. Haen vain oman alan töitä.
Insinööri
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla koulutus siivoamiseen vai huvikseenko sinut laitetaan poistamaan vanhainkodin väestö?
Ei ole koulutusta. Ap
Olipahan kaikki termit mukavasti sekaisin. Välillä ap kirjoitti, että työkkärikorvausta vastaan siivoomaan ja sitten että mitä tästä saisi palkkaa jne. 😁 sä saisit työkokeilusta sen normi työmarkkinatuen plus 9e/pv. Kuntouttavat tuskin ennen elokuuta starttaavat enää, kun kesäkin tulee kohta ja virkailijat on kiireisiä/lomilla. Hallituksen virallinen päätös on, että ne ovat tauolla 13.4. saakka mutta selvää on jo nyt, että sitä joudutaan jatkamaan.
Juuri tänään mietin, että vuosi on 2020 ja Suomen systeemi ei edelleenkään tunnista kuin kaksi mahdollisuutta, kokoaikatöissä olevan tai pelkästään työttömän ihmisen. On kai se aina hyödyllisempää olla edes pienissä töissä kuin syljeksiä kattoon tai homehtua täysin järjettömissä palkattomissa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Olipahan kaikki termit mukavasti sekaisin. Välillä ap kirjoitti, että työkkärikorvausta vastaan siivoomaan ja sitten että mitä tästä saisi palkkaa jne. 😁 sä saisit työkokeilusta sen normi työmarkkinatuen plus 9e/pv. Kuntouttavat tuskin ennen elokuuta starttaavat enää, kun kesäkin tulee kohta ja virkailijat on kiireisiä/lomilla. Hallituksen virallinen päätös on, että ne ovat tauolla 13.4. saakka mutta selvää on jo nyt, että sitä joudutaan jatkamaan.
Ei vaan ajattelin soittaa ja kysyä palkasta ihan vaan koska työstä kuuluu maksaa palkkaa. Tiedän että sanovat että eivät maksa mitään. Kuntouttavaan työtoimintaan ei oteta nyt, mutta työkokeilusta en tiedä koska ei ole sama asia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ole kertonut työkkäriin, että sinulla on töitä etkä enää tarvitse mitään työttömyysetuutta? Ei ne ole ennustajia ja tiedä tuollaista, jos et mene itse sitä kertomaan.
Tosin ihan meidän kesken: ei työkkäristä soitella tuollaisia, nuo on aktivointisuunnitelmassa sovittavia asioita eikä mitään soitteluita.
Mutta kiva yritys.Luetun ymmärtäminen ei liene vahvimpia puoliasi?
Kyllä se on. Jos ei halua soittoja te-toimistosta, niin töihin mentyään ilmoittaa, että ei ole enää työnhakijana. Jos taas töitä on niin vähän, että tarvitsee soviteltua päivärahaa, niin silloin hyväksyy soitot. Te-toimistolla on täysi oikeus toimia tehdyn työllistymissuunnitelman mukaisesti ja ohjata työkokeiluun. Ei ne ylätyksenä tule, niistä sovitaan etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tänään mietin, että vuosi on 2020 ja Suomen systeemi ei edelleenkään tunnista kuin kaksi mahdollisuutta, kokoaikatöissä olevan tai pelkästään työttömän ihmisen. On kai se aina hyödyllisempää olla edes pienissä töissä kuin syljeksiä kattoon tai homehtua täysin järjettömissä palkattomissa töissä.
Kauhean kankeaa kyllä, eikä pari tuntia töitä viikossa tee ihmisestä täysin työkykyistä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärtänyt. Olet töissä mutta et ole työkykyinen? Saatko siis soviteltua päivärahaa ja palkkaa vai nostatko työttömyysetuutta täytenä sekä palkkaa? Oletko ilmoittanut työstä kelaan?
Kuulostaa oudolta.
Sulla on työpaikka eli olet työkykyinen. Työkykyisiä ei saa lain mukaan pakottaa kuntouttavaan/harjoitteluun. Ja se päiväkohtainen lain mukainen minimi on 4 tuntia päivässä, enempään ei tarvitse eikä pidä suostua.Olen vajaakuntoinen en siis täysin työkyvytön koska silloin joutaisin jollekin eläkkeelle. Väärä termi, sori siitä. Haluan kuntouttavaan työtoimintaan jotta saan purettua karenssin, mutta en pääse koska mulla on toi 3h/vkossa työ. Ap
Kuntouttava ja osa-aikatyö on täysin sallittua ja ok, kunhan suoriudut itse siitä eikä työt estä kutyyn osallistumista. Mutta tosiaan yli neljää tuntia ei ole sallittua pakottaa siihen. Voit tarkistaa kelalta.
Luulisi että ovat tyytyväisiä kun itse olet aktiivinen, hitto mikä järjestelmä 🙄
Mutta nyt kutyt ovat tosiaan jonkun aikaa jäissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ole kertonut työkkäriin, että sinulla on töitä etkä enää tarvitse mitään työttömyysetuutta? Ei ne ole ennustajia ja tiedä tuollaista, jos et mene itse sitä kertomaan.
Tosin ihan meidän kesken: ei työkkäristä soitella tuollaisia, nuo on aktivointisuunnitelmassa sovittavia asioita eikä mitään soitteluita.
Mutta kiva yritys.Luetun ymmärtäminen ei liene vahvimpia puoliasi?
Kyllä se on. Jos ei halua soittoja te-toimistosta, niin töihin mentyään ilmoittaa, että ei ole enää työnhakijana. Jos taas töitä on niin vähän, että tarvitsee soviteltua päivärahaa, niin silloin hyväksyy soitot. Te-toimistolla on täysi oikeus toimia tehdyn työllistymissuunnitelman mukaisesti ja ohjata työkokeiluun. Ei ne ylätyksenä tule, niistä sovitaan etukäteen.
Niin siis minä olin sinne yhteydessä karenssin pois saamiseksi ja kyllä toimeentulotuki on myöskin sidottu statukseen nro 02 eli työtön työnhakija. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa oudolta.
Sulla on työpaikka eli olet työkykyinen. Työkykyisiä ei saa lain mukaan pakottaa kuntouttavaan/harjoitteluun. Ja se päiväkohtainen lain mukainen minimi on 4 tuntia päivässä, enempään ei tarvitse eikä pidä suostua.Olen vajaakuntoinen en siis täysin työkyvytön koska silloin joutaisin jollekin eläkkeelle. Väärä termi, sori siitä. Haluan kuntouttavaan työtoimintaan jotta saan purettua karenssin, mutta en pääse koska mulla on toi 3h/vkossa työ. Ap
Kuntouttava ja osa-aikatyö on täysin sallittua ja ok, kunhan suoriudut itse siitä eikä työt estä kutyyn osallistumista. Mutta tosiaan yli neljää tuntia ei ole sallittua pakottaa siihen. Voit tarkistaa kelalta.
Luulisi että ovat tyytyväisiä kun itse olet aktiivinen, hitto mikä järjestelmä 🙄
Mutta nyt kutyt ovat tosiaan jonkun aikaa jäissä.
Onko tosiaan näin? Kiitos. Näin mullekin aluksi sanottiin. Jes. Toivoa siis on. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä sun aiempi ammatti on?
Mulla ei ole, enkä ole oikein ikinä ollut töissä. Ap
Siivoojan palkka vs korotettu työttömyysraha plus asumistuki plus toimeentulotuki, jota siis saa vuokraan edelleen, jos käy tällaisessa työkkärin jutussa, on aika lailla sama. Ja silloin saa myös sähkölaskut ym maksusitoumukset apteekkiin.
Nyt ap laskettelee lööperiä, nyt on korona-aika, ja kaikki työkkärin jutut on jäissä, kuntouttavat on kotona, edes koulujen työharjoittelut ei onnistu normaalisti vaan tekevät jotain etäopiskelua. Ei laiteta näinä aikoina ketään työttömyyden takia töihin riskeeraamaan. Jos on alan koulutus, niin sitten voidaan kutsua sairaalaan töihin kun tilanne pahenee. Muuten ei.