Presidentti Niinistö esitti turvallisuusneuvoston, ”nyrkin”, perustamista - Marinin hallitus, SDP ja eduskunnan puhemies kaatoivat esityksen
Tasavallan presidentin aloitteen mukaan uuteen kriisiolojen johtoryhmään olisi tullut edustus puolustusvoimista, poliisista, valtioneuvostosta ja esimerkiksi Huoltovarmuuskeskuksesta. Sen johtoon olisi nimitetty kokenut virkamiestaustainen henkilö, tässä tapauksessa todennäköisesti Luoma, joka on koulutukseltaan juristi.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/e913e8b2-e792-40b3-b766-807186f41…
Hallitus haluaa pitää asiassa vallan itsellään. Melkoista valtaan rakentumista tällaisena aikana, jolloin olisi tärkeää että ne ihmiset, jotka tietävät miten kriisejä voidaan strategisesti ja operatiivisesti selättää, olisivat ottaneet vastuuta asiassa. Kuvitteleeko hallitus, että he ovat hoitaneet asiat niin hyvin, ettei tuollaiselle ole tarvetta.
Kommentit (140)
Marinhan jyrähti jo, että kukaan ei häntä ohjaile. Se kertoo ihmisen luonteesta paljon. Valta usein sokaisee ja saa aikaan valheellisen itseriittoisuuden tunteen. On hyvä, että vallassa ollessaan haluaa tehdä päätöksiä, mutta viisautta on kuunnella myös eri vastuualueiden ruohonjuuritason asiantuntijoita.
”Nyrkki” tuskin olisi kilpaillut vallasta, vaan nimenomaan tukenut hallitusta kaikissa toimissa käytännön asioissa. Nyt hallitus kuuntelee vain yksipuolisia neuvonantajia, joilla ei ole kokemusta juuri muusta kuin paperinpyörittämisestä ja hiirenrullailusta. Käytännön tieto puuttuu. Ainoa käytäntö, jota kuullaan on Hus ja sitäkin liian myöhään.
Valta on niin kivaa vaikka olisi osaamaton ja kokematon
Päinvastoin. Mitään nyrkkejä ei tarvita, vaikka joku alatyylisesti kommentoi hallitusta.
"Koska mielestäni asia on huonosti, voidaan perustuslaista poiketa, antaa johto ns. Nyrkille"
Ihme touhua, hyvä että tuli julki
Vastenmielistä.
Muistaako kukaan miten Marin heitti 2 vkoa sitten nenäkkään kuuloisesti tiedotustilaisuudessa kansan odottaessa tietoa mitä tilanteelle vihdoin tehdään että ”hallitus ei ole lomaillut viikonloppuna, me olemme tehneet töitä”
No daa? Kun maata on kohtaamassa pahin katastrofi sotien jälkeen niin maan hallitus teki töitä ihanko viikonloppuna?
Tuo tiivistää kaiken naurettavuuden tämän puuhastelun ympärillä. ME päätämme itse. MINUA ei kukaan kehottanut. MINÄ en ota vastaan apua tai ohjeita kuin viimeisen pakon edessä ja julkisen nöyryytyksen uhatessa. Suomessa kuolee tuhansia ihmisiä egokamppailujen ja kokemattoman ja herkkähipiäisen pääministerin vuoksi.
Presidentti hoitaa ulkopolitiikan, pm ja hallitus sisäpolitiikan.
Marinilla on painetta todistaa kuinka naisjoukko hoitaa homman. Ylpeys käy lankeemuksen edellä.
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Mitään nyrkkejä ei tarvita, vaikka joku alatyylisesti kommentoi hallitusta.
"Koska mielestäni asia on huonosti, voidaan perustuslaista poiketa, antaa johto ns. Nyrkille"
Ihme touhua, hyvä että tuli julki
Nyt on hallitus itse poikkeuslailla rajoittanut kansalaisten perusoikeuksia, mutta kun on kyse omasta vallasta, niin siinä menee raja. Mikähän logiikka tuossa on. Sen rajan yli on jo astuttu, että tuota argumenttia voisi käyttää.
Persumeininkiä semmoiset. Se Elisa Viihteen filmisarja on tosin hyvä.
Raimo Luoma oli Rinteen valtiosihteeri ja varmaa ihan pätevä henkilö sinänsä.
Mutta kyllä valta ja vastuu on pääministerillä ja hallituksella eikä sitä voi kenellekään virkamiehelle luovuttaa. Ei kukaan pääministeri luovuttaisi valtaansa jollekin virkamiehelle.
Vierailija kirjoitti:
Vastenmielistä.
Muistaako kukaan miten Marin heitti 2 vkoa sitten nenäkkään kuuloisesti tiedotustilaisuudessa kansan odottaessa tietoa mitä tilanteelle vihdoin tehdään että ”hallitus ei ole lomaillut viikonloppuna, me olemme tehneet töitä”
No daa? Kun maata on kohtaamassa pahin katastrofi sotien jälkeen niin maan hallitus teki töitä ihanko viikonloppuna?Tuo tiivistää kaiken naurettavuuden tämän puuhastelun ympärillä. ME päätämme itse. MINUA ei kukaan kehottanut. MINÄ en ota vastaan apua tai ohjeita kuin viimeisen pakon edessä ja julkisen nöyryytyksen uhatessa. Suomessa kuolee tuhansia ihmisiä egokamppailujen ja kokemattoman ja herkkähipiäisen pääministerin vuoksi.
Epäilen ettei nuo ota apua vastaan edes viimeisen nöyryytyksen uhatessa. Sen siitä saa kun pistää feministejä ministereiksi.
Osa näistä hallitusta mollaavista kuuluu PVL järjestöön, joka on lailla kielletty.
Osa taas on Pietarin trollitehtaan hyödyllisiä idiootteja.
Molempien agenda on sama:
Hallituksen kyseenalaistaminen
Väärää tietoa harrastepohjalta levittävien lisäksi liikkeellä ovat myös valtiolliset toimijat. Sekä Yhdysvaltain että EU:n viranomaiset ovat raportoineet Venäjän masinoimista disinformaatiokampanjoista, jotka liittyvät koronapandemiaan.
Tavoite on hämmentää tilannetta, levittää informaatiosumua, luoda epäluuloja ja syödä virallisen tiedotuslinjan uskottavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Raimo Luoma oli Rinteen valtiosihteeri ja varmaa ihan pätevä henkilö sinänsä.
Mutta kyllä valta ja vastuu on pääministerillä ja hallituksella eikä sitä voi kenellekään virkamiehelle luovuttaa. Ei kukaan pääministeri luovuttaisi valtaansa jollekin virkamiehelle.
Kuten talvi- ja jatkosodassa esim. armeijaa johti pääministeri/presidentti? Joskus tarvitaan ammattilaisen apua. Viisas johtaja tajuaa käyttää muiden osaamista hyväkseen eikä roiku vallassa kiinni jääräpäisesti. Tuollainen valtaan takertuminen kuvastaa pikemminkin epävarmuutta ja vainoharhaa (ei kait ne muut ole syrjäyttämässä minua, ei onnistu...).
Miten tuollainen turvallisuusneuvosto toimisi käytännössä?
Joka tapauksessahan kaikki isommat päätökset pitäisi käsitellä ja tehdä hallituksessa.
Olisi kyllä hyvä jos eri ministeriöiden ja muiden toimijoiden toimintaa koordinoitaisiiin paremmin, mutta tämä olisi tietysti puhtaasti operatiivista toimintaa.
Nythän jo on operatiivinen keskus Valtioneuvoston kanslian alaisuudessa. Sen vetäjä on Marinin valtiosihteeri, joka on kyllä aika kokematon. Raimo Luoma olisi varmaan sille paikalle pätevämpi kyllä.
Avaaja ja kolme ensimmäistä ovat palkattuja trolleja. Pietarin trollitalo ja Bäckman asialla. Muut ovat hyödyllisiä idiootteja
Vierailija kirjoitti:
Väärää tietoa harrastepohjalta levittävien lisäksi liikkeellä ovat myös valtiolliset toimijat. Sekä Yhdysvaltain että EU:n viranomaiset ovat raportoineet Venäjän masinoimista disinformaatiokampanjoista, jotka liittyvät koronapandemiaan.
Tavoite on hämmentää tilannetta, levittää informaatiosumua, luoda epäluuloja ja syödä virallisen tiedotuslinjan uskottavuutta.
Siitäkö se johtuu että hallituksemme tuntuu harhailevan sumussa tämän ongelman ratkaisuyritystensä kanssa ja takertuu mitä hölmöimpiin keinoihin kuuntelematta muita kuin omaa kantaansa tukevia kommentteja.
Näissä oloissa ei voi eduskuntaakaan hajottaa ja järjestää uusia vaaleja. Joten parempi vain, että näillä mennään, ilman mitään virkamiesvallankaappausta.
Vierailija kirjoitti:
Osa näistä hallitusta mollaavista kuuluu PVL järjestöön, joka on lailla kielletty.
Osa taas on Pietarin trollitehtaan hyödyllisiä idiootteja.
Molempien agenda on sama:
Hallituksen kyseenalaistaminen
Onko oppositio nykyään kielletty Suomessa?
M/39 ei persu
Vierailija kirjoitti:
Avaaja ja kolme ensimmäistä ovat palkattuja trolleja. Pietarin trollitalo ja Bäckman asialla. Muut ovat hyödyllisiä idiootteja
Niitä trolleja on kait sitten iltalehdessäkin josta tuo juttu oli? Eli koitahan rauhoittua vai oletko itse trolli? Taidat olla näitä hallituksen "avustajia" kun niiden rajalliset kikat pomojensa touhujen selittelyissä alkaa olla nähty ja toistavat itseään.
Kamalaa, että Suomessa on valta kaapattu eikä sitä haluta edes osittain delegoida hädän keskellä. Toisaalta kun hallituksella lienee jo strategia koko vuodelle, se tahtoo itse määrätä sen mukaan. Jos se on myös imagolle tärkeää.