Mistä nää vanhukset saa koronan, kun suurinosa oleilee kotona
Noin niinkun muutenkin, onko pääkaupunkiseudulla sit vaan niin pahana se, että leviää kauppareissullakin?
Kommentit (35)
Itse olen kotihoidossa töissä ja kyllä näillä vanhuksilla ramppaa vieraita vieläkin. Ymmärrän kyllä jos yksi omainen kävisi, jos vaikka joutuu hoitamaan jotain omaisen asioita, mutta monella käy ihan "turhia" vieraita. Jopa asiakkailla joilla on vakava perussairaus. Ei vaan tunnu menevän perille. Kotihoidon nyt on pakko käydä, kun ei ne asiakkaat yhtäkkiä yksin siellä pärjää. Parhaassa tapauksessa ne vieraat sitten tartuttaa sen asiakkaan ja siinä sivussa useamman hoitajan. Että turha aina hoitajia kaikesta syyttää.
Oltiin oltu jo kauan sijaisperheessä, äiti ei kyennyt katkeruudeltaan meistä huolehtimaan.
Lopulta hänet löydettiinkin menehtyneenä koneensa ääreltä vauva.fi/aihe vapaa -keskustelupalsta auki,
viimeisinä kirjoittamansa sanat "ahne s" ruudulle jämähtäneenä.
Kuolinsyy katkeruuden aiheuttama immuunipuutos, mikä altisti kohtalokkaalle covid-19 virukselle.
Tiedän vanhuksen , jolla korona. Vain kotipalvelu ja ruokapalvelu käynyt.
Niiltä läheisiltä ihmisiltä. Kuullut niin monta kertaa näitä kun näen vaan sen vanhempani.
Ei uskota että nyt niitä vanhempia ei tavata.
Tuossa olen katsellut parvekkeeltani jo useampana päivänä, kuinka tällainen reipas äityli tuo lapsensa iäkkäälle äidilleen hoitoon. Lapset tietenkin leikkivät pihalla muiden lasten kanssa samoilla leluilla. Onkohan tässä perheessä tyhmyys periytyvää?
Kunpa pysyisivätkin kotona. Minun suvussa on useampi vanha jäärä joille nuoremmat sukulaiset toisivat mielellään ruoat ja lääkkeet kotiin. Mutta kun ei kelpaa, vaan yhdeksänkymppisenä pitää itse hoiperrella sinne kauppaan kun "ei minuun mikään tartu" ja "oon tähänkin asti itse asiani hoitanut" jne. Ei noita oikein voi kotiin lukitakaan tai mihinkään kiinni sitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ja lastenlapset ovat reissanneet Italiassa, Itävallassa, Levillä tai Espanjassa. Tai sitten näiden tuttavat taikka työtoverit.
Ihan sama missä lapsenlapset on ollut, jos pappa pysyy karanteenissa eikä tapaa heitä niin eihän se hänelle tartu.
Niiden lastenhan se pitäisi pysyä karanteenissa eikä levittää hakemaansa virusta ympäriinsä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kaupan kassa ja meillä käy päivittäin erittäin iäkkäitä ostoksilla :(
Varmaan iäkkääksi lasketaan kaikki eläkeläiset eli 64 plusvuotiaat. Yritän häiritä kaupan kassoja mahdollisimman vähän ja käyn kaupassa vain kerran kahdessa viikossa ja silloinkin hiljaisena aikana. Anteeksi.
Tosin lähikauppani kassa on aivan ihana ja ystävällinen nuori nainen.
Ihan päivittäin käyn töissä... Varhaiskasvatus pyörii. Yksi sairastunut tai kantaja saa koronan kivasti leviämään. Sitä odotellessa.
Mitäpä jos meiltä kaikilta yli 7-kymppisiltä kysyttäisiin, olemmeko pysytelleet kotosalla ja noudattaneet ohjeita, että vain pakottavasta syystä kauppaan tai apteekkiin, niin minkähänlainen tulos tulisi. Meitä on tietääkseni noin 800 000. Uskaltaisin melkein väittää, että noita kertomianne kurittomia ikäihmisiä on vain pieni vähemmistö koko joukosta. Me kotihiiret kun emme näy juurikaan katukuvassa.
Itse elän yksin eikä normaali elämänikään juuri poikkea karanteeninomaisesta elämästä. Ainut poikkeus lienee, että normaaliaikoina liikun päivittäin ulkosalla ja poikkean kauppoihin katselemaan tavaroita ja ihmisiä. Nyt käyn vain kerran tai kaksi pikaisesti hiljaiseen aikaan kaupassa enkä jää katselemaan sen enmpää tavaroita kuin ihmisiäkään. Teen valmiiksi ostoslistan ja kerään sen mukaan tavarat. Kassalla maksan kortilla. Ja kotiin tultuani pesen käteni huolellisesti vedellä ja saippualla. Käsidesiä en ole onnistunut saamaan kuin pienenpienen pullon ja sitä varjelen kuin kruununjalokiveä. Toistaiseksi olen säilynyt terveenä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kaupan kassa ja meillä käy päivittäin erittäin iäkkäitä ostoksilla :(
Iäkäs isäni käy kyllä luonasi ostoksilla, mutta aina kertakäyttöinen hengityssuoja kasvoilla ja kertakäyttökäsineet käsissä ja keskiyöllä, koska kauppasi on silloin onneksi auki.
Hän kun ei suostu siihen, että me kävisimme kaupassa, koska ei halua olla vaivaksi ja haluaa muutenkin niitä tiettyjä tuotteita ostaa ja valita ihan itse.
Ainakin kolme kuolleista iäkkäistä oli Italiasta palanneiden omaisia. John Hartwall sai koronan Alpeilta tulleelta yhtiön nykyiseltä toimarilta.
Olen kuullut jonkun vanhuksen valittavan, ettei jaksa kerralla enempää ostoksia kantaa ja siksi täytyy käydä usein. Olen miettinyt, että ilkeäisikö tarjota, että vien autolla hänen ostoksensa kotivovelleen ja odottaisin, kun hän tulee kävellen kaupasta. En haluaisi ottaa ketään kyytiin, kun työskentelen sairaiden kanssa itse.
Lähikaupathan voisivat ehkä järjestää vaikka jonkun työttömän tuollaiseen vapaaehtoistyöhön. Riittäisi siihen joku mopoautokin.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos meiltä kaikilta yli 7-kymppisiltä kysyttäisiin, olemmeko pysytelleet kotosalla ja noudattaneet ohjeita, että vain pakottavasta syystä kauppaan tai apteekkiin, niin minkähänlainen tulos tulisi. Meitä on tietääkseni noin 800 000. Uskaltaisin melkein väittää, että noita kertomianne kurittomia ikäihmisiä on vain pieni vähemmistö koko joukosta. Me kotihiiret kun emme näy juurikaan katukuvassa.
Itse elän yksin eikä normaali elämänikään juuri poikkea karanteeninomaisesta elämästä. Ainut poikkeus lienee, että normaaliaikoina liikun päivittäin ulkosalla ja poikkean kauppoihin katselemaan tavaroita ja ihmisiä. Nyt käyn vain kerran tai kaksi pikaisesti hiljaiseen aikaan kaupassa enkä jää katselemaan sen enmpää tavaroita kuin ihmisiäkään. Teen valmiiksi ostoslistan ja kerään sen mukaan tavarat. Kassalla maksan kortilla. Ja kotiin tultuani pesen käteni huolellisesti vedellä ja saippualla. Käsidesiä en ole onnistunut saamaan kuin pienenpienen pullon ja sitä varjelen kuin kruununjalokiveä. Toistaiseksi olen säilynyt terveenä.
Hyvä sinä! Noin toimivat useimmat ikäisesi, koska heillä ei vielä alkanut muistisairaus ei ole aiheuttanut alentunutta kykyä ymmärtää koronan vaikutusta edes itseensä saati yhteiskunnan ja sairaanhoidon rerusseihin. Ja eivätkä sen puoleen osa nuorempaakaan sukupolvea, jotka pitävät ehkä vanhustaan itsekkäänä, jos se uskaltautuu sanomaan, että ette nyt tule kyläilemään.
Itsekin jouduin kääntämään pyhän kelkkani siitä, että en ikinä osta mitään verkosta. Olen jo kahdesti tehdyt apteekkitilauksen ja nyt tilasin muutakin tarvitsemaani, kun en todellakaan halua mihinkään Prismaan mennä pyörimään.
Taas oli Triplan Prisma täynnä näitä estottomasti joka suuntaan köhiviä ja nuollulla sormella muovipussia avaavia ikäihmisiä. Jos vielä ovat yhtään kuin omat isovanhempani olivat, eivät kuin vähän huuhtaise vedellä käsiään kotiin tullessaan, jos sitäkään.
Prismassakin on aamu varattu pelkästään riskiryhmille. Miksi pitää ehdoin tahdoin ängetä väenpaljouteen, kun on riskiryhmää?