Pitäisikö laittaa asunto myyntiin nyt?
Olen ollut pidemmällä sairauslomalla ja se syö tulojani aika rankasti. Nyt tuli sitten koronakriisi ja joudun osa-aikaisesti lomautetuksi. Mitään takeita ei ole, että lomautuksen jälkeen työt jatkuvat taas normaalisti, jos koronatilanne tästä vielä pahenee ja vaikuttaa työnantajani tilanteeseen. Pelkään, että saatan jäädä kokonaan lomautetuksi tai työttömäksi. Siinä tilanteessa minulla ei olisi mitään mahdollisuuksia lyhentää asuntolainaa.
Pitäiskö laittaa asunto myyntiin jo nyt, kun vielä jotenkin pärjäillään? Vai onko myyntiajatus ihan toivoton joka tapauksessa? Onko kukaan vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (17)
Ei kannata myydä just nyt.
Elämää on myös koronan jälkeen.
Niin oli myös 1990-luvun rankan laman jälkeen, kun pahimmasta selvittiin.
Jos asunnosta ei ole sellaista velkaa, josta ei selviä, niin vain täyshullu alkaa myydä asuntoaan juuri nyt.
Pyydä pankilta vapaita kuukausia lainan maksuun.
Jos jäät työttömäksi nykyisestä työstäsi, niin kenties sinulla on mahdollisuus saada töitä jostain muualta?
Korona haittaa elämää pitkään, mutta sen jälkeen kaikki toiminta virkistyy ja työnkin saanti helpottuu, toivottavasti.
Älä tee mitään paniikki ratkaisuja. Toimi ajatellen ja rauhallisesti.
Älä ole hysteerinen ap.
Mieti asioita tarkkaan ja huolella.
Ehkä kaikki ei olekaan niin epätoivoista, kuin omassa mielessäsi kuvittelet.
Äläkä myy asuntoasi missään paniikissa, häviät siinä paljon rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Missä asuisit, jos myisit?
Muuttaisin vuokralle. Jos jäisin äkillisesti työttömäksi, saisin asumistukea.
Ap
Taivas on putoamassa niskaan, joten kannattaa laittaa myyntiin se asunto hyvän sään aikana. Kun siitä vielä jotain saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tän kriisin jälkeen hinnat lähtee ennätysmäiseen nousuun. Silloin sua harmittaa että myit ja koska hinnat nousee niin paljon, et välttämättä enää pysty ostamaan omaa ja makselet vuokraa loppuelämäsi ajan. Sen sijaan että omistaisit arvokkaan asunto-osakkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata myydä just nyt.
Elämää on myös koronan jälkeen.
Niin oli myös 1990-luvun rankan laman jälkeen, kun pahimmasta selvittiin.Jos asunnosta ei ole sellaista velkaa, josta ei selviä, niin vain täyshullu alkaa myydä asuntoaan juuri nyt.
Olen aika pessimisti, mutta 90-luvun lamassa moni myös menetti kaiken kärsii siitä edelleen.
Minulla on asunnosta niin paljon velkaa ja sen verran iso kuukausierä, etten selviä siitä työttömänä.
Ja uutta työtä olisi hakemassa kanssani kymmeniä tuhansia muita työttömäksi jääneitä.
Ap
Pankista saa lyhennysvapaita. Jostain 200 000 euron asuntolainasta korot ovat tällä hetkellä vain n 80 euroa kuukaudessa. Mutta muuta vaan vuokralle jos maksat mieluummin vuokranantajan asuntoa (vaikka provohan tuo aloitus oli).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tän kriisin jälkeen hinnat lähtee ennätysmäiseen nousuun. Silloin sua harmittaa että myit ja koska hinnat nousee niin paljon, et välttämättä enää pysty ostamaan omaa ja makselet vuokraa loppuelämäsi ajan. Sen sijaan että omistaisit arvokkaan asunto-osakkeen.
Olet kyllä totaalisen väärässä. Hinnat putoavat, korot nousevat. Kohta on halpoja asuntoja myynnissä pilvin pimein.
Asuntonäytöissä voi olla aika hiljaista...
Ovelat äveriäät odottelevat jo pakkomyyntejä. Asuntoja, jotka joutuvat vasaran alle.
Sitä en tiedä, milloin pääsevät porsastelemaan eli ostamaan sikahalvalla ahdinkoon joutuvien kämppiä.
Vain yksityisnäyttöjä on tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Pankista saa lyhennysvapaita. Jostain 200 000 euron asuntolainasta korot ovat tällä hetkellä vain n 80 euroa kuukaudessa. Mutta muuta vaan vuokralle jos maksat mieluummin vuokranantajan asuntoa (vaikka provohan tuo aloitus oli).
Mulla on valitettavasti paljon tuota isommat korkokulut, n. 150 e kuussa. Ja osaisin kyllä keksiä paljon kiinnostavampia provoja, jos haluaisin.
Ap
Voit laittaa myyntiin, mutta liian halvalla ei kannata kuitenkaan myydä vaan odottaa kolme, neljä vuotta, jos pystyt.
Mun piti laittaa talo koronakriisin alla myyntiin mutta nyt odottelen että nämä yleiset karanteeniajat ylitetään ja vapaa liikkuvuus palautuu. Jos ei ole pakko niin odottaisin hetken.
Tosi vaikeaa on tietää, miten kannattaisi tehdä, kun ei yhtään tiedä mitä on edessä. Pelkään tekeväni väärän ratkaisun. En haluaisi myydä ja muuttaa, siinä on niin iso hommakin! Mutta en halua tilannetta, jossa rahat on loppu, työt loppuu ja koronakriisi on edelleen päällä ja asuntojen hinnat romahtaa eikä kukaan osta.
Ap