Uskaltaisitko mennä yksityiselle lääkäriasemalle tässä tilanteessa?
Minulla on siis ensi viikolla aika yksityiselle lääkäriasemalle. Kyseessä on lääkärin määräämä kuvantamistutkimus. Nyt mietin, uskallanko mennä sinne ollenkaan tämän koronatilanteen vuoksi. En asu Uudellamaalla, mutta kuitenkin maakunnassa, jossa on paljon koronatapauksia. Mitä tekisitte tilanteessani? Ajan siirtämisestä tuskin on hyötyä, koska koronatilanne luultavasti vaan pahenee ajan myötä.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana on, etten tiedä onko asia akuutti vai ei. Rinnassani on kyhmy, luultavasti hyvänlaatuinen, mutta kuvauksella se varmistuisi. - ap
Tähän kuvaukseen kyllä menisin heti. Rintojen patit kannattaa tutkia asap.
T röntgenhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana on, etten tiedä onko asia akuutti vai ei. Rinnassani on kyhmy, luultavasti hyvänlaatuinen, mutta kuvauksella se varmistuisi. - ap
T röntgenhoitaja
Patti on ollut minulla useamman vuoden eikä suvussani ole rintasyöpää, joten sen takia en usko, että olisi syöpää... Mutta mistä näitä tietää.
Mulla vähän sama juttu, en uskalla odottaa vaan menen ensi vkolla.
Jos kyseessä on Terveystalo, en menisi. Jos jokin muu, niin menisin. Terveystalossa ne ei hallitse tuota tartuntaepäiltyjen hygieenistä käsittelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T röntgenhoitajaPatti on ollut minulla useamman vuoden eikä suvussani ole rintasyöpää, joten sen takia en usko, että olisi syöpää... Mutta mistä näitä tietää.
Kyllä sitä syöpää tulee heillekin, joilla ei ole sukurasitetta. Rintasyöpä on naisten yleisin syöpä. Tiedät sitten, kun kuvautat sen. Menisin sinuna lääkäriin. Rintasyövällä on Suomessa hyvä ennuste. Mutta jos antaa sen levitä liian pitkälle piittaamatta oireista, niin sitten on peli menetetty. Sen takia sitä seulotaankin tietyn ikäisiltä kahden vuoden välein. Ja sen takia kehotetaan tutkimaan omat rinnat säännöllisesti. Soita terkkarille ja varaa aika. Onpahan asia selvitetty. Patti voi tosiaan ihan hyvin olla myös kysta tai hyvänlaatuinen kasvain. Mutta noi on aina syytä selvittää.
t. toinen röntgenhoitaja (miksi hitossa tällä palstalla on niin paljon rönäreitä?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T röntgenhoitajaPatti on ollut minulla useamman vuoden eikä suvussani ole rintasyöpää, joten sen takia en usko, että olisi syöpää... Mutta mistä näitä tietää.
Oman harkintasi mukaan teet ratkaisusi. Nyt on varmaan turvallisempaa käydä kuin kuukauden tai kahden päästä. Kuitenkin, jos kyhmy on ollut jo vuosia, niin olisiko tutkimusten viivästyminen esim. syksylle merkityksellistä? Etenkään jos sulla ei ole mitään selittämättömiä oireita, jotka voisivat kieliä ongelmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä et mennyt tutkimuksiin jo heti silloin, kun patin huomasit?? Onko ihmiset näin tietämättömiä vai välinpitämättömiä??
Uskaltaisin, siellähän on eri odotustilat. Hissiä välttäisin jos mahdollista.
Uskaltaisin, siellähän on eri odotustilat. Hissiä välttäisin jos mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä et mennyt tutkimuksiin jo heti silloin, kun patin huomasit?? Onko ihmiset näin tietämättömiä vai välinpitämättömiä??
Tutkitutin sen silloin aikoinaan terkkarilla, joka sanoi ettei huolta ole. Tuon jälkeen unohdin asian vuosiksi, kunnes viime aikoina rinta alkoi kipuilla ja hakeuduin uusiin tutkimuksiin lääkärille. Eli en ole välinpitämätön enkä tietämätön.
Minä mietin samaa. Ja sitä menisinkö ennemmin julkiselle vai yksityiselle. Molemmissa omat riskinsä.
Vierailija kirjoitti:
Minä mietin samaa. Ja sitä menisinkö ennemmin julkiselle vai yksityiselle. Molemmissa omat riskinsä.
Jos yksityiselle, niin älä mene Terveystalolle. Siitä oli juttua aiemmin viikolla, etteivät yhtään välitä koronan leviämisestä. Julkisella on yleensä paremmin varaa erotella hengitystieoireiset. Esimerkiksi HUSilla heidät on keskitetty tiettyihin sairaaloihin ja kaikkien potilaiden tartuntariski arvioidaan jo ilmoittautumisluukulla ja annetaan siinä maski, mikäli on epäily tartunnasta. Julkisella aikaa lääkärin käpelöinnistä kuvantamisaikaan on noin kuukauden odottelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yksityiselle, niin älä mene Terveystalolle. Siitä oli juttua aiemmin viikolla, etteivät yhtään välitä koronan leviämisestä. Julkisella on yleensä paremmin varaa erotella hengitystieoireiset. Esimerkiksi HUSilla heidät on keskitetty tiettyihin sairaaloihin ja kaikkien potilaiden tartuntariski arvioidaan jo ilmoittautumisluukulla ja annetaan siinä maski, mikäli on epäily tartunnasta. Julkisella aikaa lääkärin käpelöinnistä kuvantamisaikaan on noin kuukauden odottelu.
Minulla ei siis ole tarvetta kuvantamiselle, mutta kilpirauhaskokeet pitäisi luultavasti ottaa. Ja ne pitää harmi kyllä ottaa vieläpä aamupäivällä, mikä on labrassa yleensä pahin ruuhka-aika. Täällä on iso labra jonne ohjaavat julkiselta puolelta ja se on aina tupaten täynnä porukkaa. Mutta julkisella puolella taas itse lääkärikäynti voisi olla riskittömämpi kuin yksityisellä. Pitääkö muuten lääkärit nyt tänä aikana itse kasvomaskeja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika on juurikin Terveystalolle... Siellä ei siis eritellä oireilevia ja oireettomia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkitutin sen silloin aikoinaan terkkarilla, joka sanoi ettei huolta ole. Tuon jälkeen unohdin asian vuosiksi, kunnes viime aikoina rinta alkoi kipuilla ja hakeuduin uusiin tutkimuksiin lääkärille. Eli en ole välinpitämätön enkä tietämätön.
Terkkari ei kyllä pysty sanomaan mitään pattisi laadusta.
No itse kävin terveystalolla yskän takia.. piti chatata lääkärin kanssa ennenkuin sai lääkäriajan. Ja kyllä se lekuri ainakin käytti käsidesiä kuten minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan käyttämäni Terveystalo mitenkään erottele puhdas tai mehd. hengitystieinfektiot. SE on raha joka ratkaisee,valitettavasti.Olen pettynyt Terveystaloon.
Ovatko kovinkin tuoreita nuo sinun kaikkien SuomenTerveystalojen vastaanottotilojen tutkimuksesi? Oletko tehnyt vastaavanlaiset vertailut Terveyskeskuksissa? Muista kysyä myös kustannuksia? Terveyskeskuksissa ei ole kenellekään mitään kuluja, niinhän.
Vierailija kirjoitti:
No itse kävin terveystalolla yskän takia.. piti chatata lääkärin kanssa ennenkuin sai lääkäriajan. Ja kyllä se lekuri ainakin käytti käsidesiä kuten minäkin.
Sama kokemus eli ei mitään saumaa saada vastaanottoaikaa Terveystalolta flunssaoireilla vaan chat-ajan sai ja chat-lääkäriltä ohjeen hakeutua julkisen puolen päivystykseen, jos olo heikkenee. Tietysti nettiajanvarauksen takia on pieni riski, että asiakas vaan päättää viisveisata etusivun ohjeista ja varaa omatoimisesti ajan muiden turvallisuudesta välittämättä. Aloittajana menisin kuvaukseen. Muistat vaan perushygienian. Kuvantaminen on ainakin itsekäyttämässäni toimipisteessä jopa eri kerroksessa kuin perusvastaanotot.