Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ansiosidonnaista verotetaan näin paljon?

Vierailija
28.03.2020 |

Juuri IS:stä dramaattisen otsikon:
”Tapiolle jää eläkkeestä käteen 1 170 euroa kuukaudessa.”
Hän kuitenkin toteaa yksinelävänä pärjäävänsä, koska vuokra kaupungin asunnosta on alle 500 euroa. Yhden ihmisen laskuihin ja ruokaan juuri ja kuuri riittää siis vajaa 600 e kk.

Eli yksi eläkeläinen pärjää 600 eurolla -> huutavat otsikot. Kolmihenkinen perhe 300-400 e -> siitä ei puhuta.

Minä olen lomautuksen/irtisanomisen uhan alla Koronan takia. Vielä 2 viikkoa sitten olin vakaassa, vakituisessa työssä. Palkka 4500 e/kk. Siksi uskalsin lähteä alkuvuodesta huonosta liitosta, koska oletin voivani elättää kaksi lastani. Ajoituksen valitsin niin, että koeaikakin ehti loppua. Omistan puolet vanhasta asunnosta. Oli aikeita ostaa uusi asunto ja siihen oli jo lainalupaus sekä realistinen maksusuunnitelma, joka oli vuokraa halvempi kuussa.

Myöhästyin. Nyt kun tulot on epävarmat, en saa lainaa., vaan maksan asumisesta enemmän kuin omistusasunnossa. Ansiosidonnaisen verotuksen jälkeen minulle jää käteen 1700 euroa. Vuokra 1200 Helsingin hinnoilla on erittäin kohtuullinen kolmen hengen asunnosta (ja tämäkin on säästösyistä kaksio), silti todellisuus on, että vuokran ja pakollisten laskujen jälkeen jää 300-400 euroa kolmen hengen ruokiin, kasvavien lasten vaatteisiin, bussilippuihin (heh, jos niitä enää tarvitaan). Jos jotain yllättävää sattuu, ei siihen riitä rahaa.

Myönnän olevani katkera. Olen ollut työelämässä 15 v lähes keskeytyksettä, maksanut koko ajan kohtuullisen suurta veroa. Viime vuoden lopulla maksoin hetkellisesti 33 % veroa.

Olen aina ollut säästäväinen ja varautunut yllätyksiin. Jos lama olisi uhannut, olisin nähnyt merkkejä hitaasti kuukausien varrella. Silloin olisin taas alkanut säästää kaiken varalle. Nyt niitä yllätyksiä vaan tuli parissa kuukaudessa kaksi. Ensin ero. Käytin säästöjä vuokratakuuseen ja välttämättömiin huonekalu- ja tarvikehankintoihin. En varautunut siihen, että tarvitsen nyt vähintään 6 kk ajaksi lisävaroja aivan puskista tulleen epidemian takia. Ja ollaanko sen jälkeen sellaisessa lamassa, ettei ole vuosiin töitä?

Ensimmäistä kertaa elämässä mietin, miksi tein lapsia. Ei silti, ovat elämäni ainoa ilo. Mutta yksin voisin muuttaa halpaan itsemurhayksiöön ja syödä pelkkää riisiä. En tiedä mihin ihmeeseen kaikki rahat jo nyt hupenevat kun en missään käy. Mutta onhan näitä kustannuksia kun uuteen kotiin muuttaa: takuuvuokria, vakuutuksia, viikonloppuhesari, jonka pahaa aavistamatta juuri maksoin. On pyykkikonetta, mikroaaltouunia. Silti leveästi en elele. Syödään oerusmakaronilaatikkoa, eikä vieraita kutsuttu edes ennen pandemiaa.

Että näin leveästi sitä lomautetut makoilevat, kun moni tälläkin palstalla on kadehtinut ”isoilla ansiosidonnaisilla” olevia. Minusta palkkani (4500 e) oli kohtuullisen hyvä. Jotenkin olisin luullut, että käteenkin olisi jotain jäänyt ansiosidonnaisesta.

Ja koko ajan tässä uutta työtä haetaan. Rekrytoinnin ovat vaan nyt jäissä. Viimeksi olin työnhaussa vuosi sitten. Markkinat olivat hyvät, mutta työn löytämisessä kesti 4 kk, vaikka täysipäiväisesti haen. Tässä tilanteessa en edes uskalla ajatella kauanko kestää.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dorka ei osaa hakea muutosverokorttia sosiaalietuuksille. Sillä saa työttömyystuen verotkin sinne 2% tasolle. Ei tarvitse maksella mitään naurettavia 20% joita saa sitten joskus 2v päästä korottomina.

Dorka ei tiedä nyt itse ansiosidonnaisesta mitään.

Vierailija
42/46 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, Tervetuloa vaan meidän muiden työttömien, vähävaraisten ja luusereiden joukkoon.

Olet lämpimästi tervetullut!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae asumistukea. Ja onhan sinulla tuloina myös kahden lapsen lapsilisät yksinhuoltajakorotuksella sekä elatustuet.

En saa elatustukea. Lapsilisä menee tarhamaksuun, jota ennen virallista lomautuslappua peritään 350 e/kk. Maksut juoksevat, vaikka tarhaan ei asiaa. Siihen pitäisi tulla pikainen muutos! On se kovaa, jos tarha kiinni esim 3 kk ja siitä lystistä maksan tonnin tyhjää.

Mikset saa elatustukea? Miksi joudut maksamaan päiväkotimaksun yksin? Tämä ei nyt täsmää. Laskelmiin et ottanut mukaan lapsilisiä, miksi?

Elatusapua (huom tuki eri asia) en saa, koska lasten huoltajuus 50/50. Tulomme olivat tähän saakka samat maksoimme lasten kulut puoliksi. Lapsilisät 200 e menevät tuohon tarhamaksuun 350 e.

Kun lopulta saan virallisen lomautus/irtisanomislapun, voin toki hakea hoitomaksut alennusta. Mutta vasta kun on palkkatoditus ansiosidonnaisesta.

Ansiosidonnaisesta on viikko omavastuuta, ja vasta kun saan todistuksen, voi hakea. Luoja tietää kauanko ratkaisu molemmissa instanssissa kestää nyt kun 200 000 suomalaista lomautusuhan alle.

Ja niille, jotka tässä viisastelevat muka varmassa työssä: minun työni pienyrityksessä tämä korona vei heti. Laman myötä vaikutukset etenevät hitaammin esim isoilla työantajille, mutta ne tuntuvat jossain vaiheessa meidän jokaisen toimeentulossa.

Vierailija
44/46 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä ne aiemman asunnon myyntirahat on? Ja mitenniin et saa elatusmaksuja? Jos omaa tossuuttaan lahjoittaa asunnon puolikkaan exälle eikä hae edes elatusmaksuja, niin turha siinä huonoja tukia on syyttää.

Asunnon kauppa tehdään minun ja exän välillä, hinnasta sovittu, kauppa oli tarkoitus tehdä nyt keväällä ja minun ostaa uusi. Nyt en siis saa lainaa, ja 160 000 eurolla ei saa Helsingistä

asuntoa kolmelle hengelle.

Olen maksanut asuntolainoja 15 vuotta, ja vihdoin keväällä lainan piti olla maksettu ja mahdollisuus ottaa uutta lainaa. Nyt tuo oman kodin pääoma pitää realisoida, jotta saan rahaa elämiseen. Miltähän se tuntuu, kun joutuu omasta kodista luopumaan. Veikkaan, että moni koko tämän 90-luvulla. Äitini oli silloin yh ja työtön, mutta koska hänellä oli omistusasunto, selvisimme jotenkin. Mulle kävi huonommin.

Vierailija
45/46 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ne aiemman asunnon myyntirahat on? Ja mitenniin et saa elatusmaksuja? Jos omaa tossuuttaan lahjoittaa asunnon puolikkaan exälle eikä hae edes elatusmaksuja, niin turha siinä huonoja tukia on syyttää.

Asunnon kauppa tehdään minun ja exän välillä, hinnasta sovittu, kauppa oli tarkoitus tehdä nyt keväällä ja minun ostaa uusi. Nyt en siis saa lainaa, ja 160 000 eurolla ei saa Helsingistä

asuntoa kolmelle hengelle.

Olen maksanut asuntolainoja 15 vuotta, ja vihdoin keväällä lainan piti olla maksettu ja mahdollisuus ottaa uutta lainaa. Nyt tuo oman kodin pääoma pitää realisoida, jotta saan rahaa elämiseen. Miltähän se tuntuu, kun joutuu omasta kodista luopumaan. Veikkaan, että moni koko tämän 90-luvulla. Äitini oli silloin yh ja työtön, mutta koska hänellä oli omistusasunto, selvisimme jotenkin. Mulle kävi huonommin.

Sulla on tulossa siis 160 tonnia rahaa, ja olet köyhä? Ok..............

Vierailija
46/46 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katkera, olen ollut 15 v lähes keskeytyksettä etuoikeutettu ja hyväonninen, ja nyt kun tulee kehnot ajat en olekaan suhteellisesti vielä etuoikeutetumpi ja hyväonnisempi. Paskaa! Kyllä minä olisin aiemman perusteella sen ansainnut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan