Miten ansiosidonnaista verotetaan näin paljon?
Juuri IS:stä dramaattisen otsikon:
”Tapiolle jää eläkkeestä käteen 1 170 euroa kuukaudessa.”
Hän kuitenkin toteaa yksinelävänä pärjäävänsä, koska vuokra kaupungin asunnosta on alle 500 euroa. Yhden ihmisen laskuihin ja ruokaan juuri ja kuuri riittää siis vajaa 600 e kk.
Eli yksi eläkeläinen pärjää 600 eurolla -> huutavat otsikot. Kolmihenkinen perhe 300-400 e -> siitä ei puhuta.
Minä olen lomautuksen/irtisanomisen uhan alla Koronan takia. Vielä 2 viikkoa sitten olin vakaassa, vakituisessa työssä. Palkka 4500 e/kk. Siksi uskalsin lähteä alkuvuodesta huonosta liitosta, koska oletin voivani elättää kaksi lastani. Ajoituksen valitsin niin, että koeaikakin ehti loppua. Omistan puolet vanhasta asunnosta. Oli aikeita ostaa uusi asunto ja siihen oli jo lainalupaus sekä realistinen maksusuunnitelma, joka oli vuokraa halvempi kuussa.
Myöhästyin. Nyt kun tulot on epävarmat, en saa lainaa., vaan maksan asumisesta enemmän kuin omistusasunnossa. Ansiosidonnaisen verotuksen jälkeen minulle jää käteen 1700 euroa. Vuokra 1200 Helsingin hinnoilla on erittäin kohtuullinen kolmen hengen asunnosta (ja tämäkin on säästösyistä kaksio), silti todellisuus on, että vuokran ja pakollisten laskujen jälkeen jää 300-400 euroa kolmen hengen ruokiin, kasvavien lasten vaatteisiin, bussilippuihin (heh, jos niitä enää tarvitaan). Jos jotain yllättävää sattuu, ei siihen riitä rahaa.
Myönnän olevani katkera. Olen ollut työelämässä 15 v lähes keskeytyksettä, maksanut koko ajan kohtuullisen suurta veroa. Viime vuoden lopulla maksoin hetkellisesti 33 % veroa.
Olen aina ollut säästäväinen ja varautunut yllätyksiin. Jos lama olisi uhannut, olisin nähnyt merkkejä hitaasti kuukausien varrella. Silloin olisin taas alkanut säästää kaiken varalle. Nyt niitä yllätyksiä vaan tuli parissa kuukaudessa kaksi. Ensin ero. Käytin säästöjä vuokratakuuseen ja välttämättömiin huonekalu- ja tarvikehankintoihin. En varautunut siihen, että tarvitsen nyt vähintään 6 kk ajaksi lisävaroja aivan puskista tulleen epidemian takia. Ja ollaanko sen jälkeen sellaisessa lamassa, ettei ole vuosiin töitä?
Ensimmäistä kertaa elämässä mietin, miksi tein lapsia. Ei silti, ovat elämäni ainoa ilo. Mutta yksin voisin muuttaa halpaan itsemurhayksiöön ja syödä pelkkää riisiä. En tiedä mihin ihmeeseen kaikki rahat jo nyt hupenevat kun en missään käy. Mutta onhan näitä kustannuksia kun uuteen kotiin muuttaa: takuuvuokria, vakuutuksia, viikonloppuhesari, jonka pahaa aavistamatta juuri maksoin. On pyykkikonetta, mikroaaltouunia. Silti leveästi en elele. Syödään oerusmakaronilaatikkoa, eikä vieraita kutsuttu edes ennen pandemiaa.
Että näin leveästi sitä lomautetut makoilevat, kun moni tälläkin palstalla on kadehtinut ”isoilla ansiosidonnaisilla” olevia. Minusta palkkani (4500 e) oli kohtuullisen hyvä. Jotenkin olisin luullut, että käteenkin olisi jotain jäänyt ansiosidonnaisesta.
Ja koko ajan tässä uutta työtä haetaan. Rekrytoinnin ovat vaan nyt jäissä. Viimeksi olin työnhaussa vuosi sitten. Markkinat olivat hyvät, mutta työn löytämisessä kesti 4 kk, vaikka täysipäiväisesti haen. Tässä tilanteessa en edes uskalla ajatella kauanko kestää.
Kommentit (46)
Kai sinä vielä saat palkkaa, jos et kerran ole saanut virallista lomautusilmoitusta?
Mutta kun palkka loppuu, olet hyvin todennäköisesti oikeutettu asumistukeen
Vierailija kirjoitti:
Ei kai lopullisessa verotuksessa ole mitään eroa. Ennakonpidätys voi olla turhan korkea kyllä. Kassoilla on joku minimiprosentti jonka ottavat ansiosidonnaisesta.
Ero on myös lopullisessa verotuksessa, koska palkkatuloista tehdään vähennyksiä, joita ei tehdä etuuksista. Mutta toisaalta etuuksista ei myöskään mene eläke- ja työttömyysvakuutusmaksuja.
Ap:n kertomat käteenjäävistä summista vaikuttavat täysin realistisilta.
saako liikamaksetut verot palautuksena? mulla olisi pitänyt olla 19,5%, mutta en tajunnut hakea muutoscerokorttia, joten pidättivät 25% mukaan
Vierailija kirjoitti:
saako liikamaksetut verot palautuksena? mulla olisi pitänyt olla 19,5%, mutta en tajunnut hakea muutoscerokorttia, joten pidättivät 25% mukaan
Tottakai saat palautuksena, jos on maksettu liikaa.
Vierailija kirjoitti:
No oikeastaan ongelma on, että ansiosidonnaisen määrä on noin pieni. Nopeasti laskettuna sitä saa vain 60 % palkasta. Sinänsä summa on jo alkujaan niin pieni, ettei ole isoa merkitystä onko vero 25 % vai 20 %. Mutta tulot siis putoavat 60 %.
Tuntuuhan se, jos tulot putoavat 1400 e /kk. Kun ei ole ennenkään leveästi elelty, niin ei voi turhasta juuri karsia.
Tiedän tunteen. Minä sain ansiosidonnaisesta saman verran käteen. Ja bruttotulot oli töissä ollessa 4400e, ansiosidonnainen 2200-2300e brutto ja netto 1700e.
Ihmiset, jotks hokevat korjaa verokorttisi eivät ymmärrä Suomen verotusta.
Tukien kuten eläke ja ansiosidonnsinen verotus on todella kovaa.
Yritä etsiä osapäivätyö, niin saat hieman enemmän rahaa. Ei-oman alan työ sopii tarkoitukseen hyvin.
Kassan sivuilta löydät laskurin, jolla näet minkä verran osa-aikatyön tulot vie ansiosidonnaisests tulosta. Nyrkkisääntö on se 300 verotonta tuloa ja sen päällä olevasta osasta veroa menee 50%.
Saatko ex-mieheltäsi elatusta lapsiin? Voisivatko lapset tehdä nyt tai muutaman vuoden päästä osa-aikatyötä?
Tsemppiä tilanteeseen!
Jouduin työttömäksi muutama vuosi sitten. Ehkä seuraavalla kerralla en saa kaikkia nerokkaita kommentteja kuinka ansiosidonnaisella kyllä pärjää ja kyllä se siitä jne. Mieheni joutui nyt lomautetuksi ja jauhaa noita samoja asioita minulle ihan järkyttyneenä. En oikeasti tiennyt mitä sanoa, luuliko että valehtelin silloin pari vuotta sitten vai olenko elänyt eri miehen kanssa kun uutisena tuli?
Lisäksi oli niin koskematon että liittyi syksyllä kassaan vaan tappelun jälkeen, no tuli just 26 viikkoa jäsenyyttä täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae asumistukea. Ja onhan sinulla tuloina myös kahden lapsen lapsilisät yksinhuoltajakorotuksella sekä elatustuet.
En saa elatustukea. Lapsilisä menee tarhamaksuun, jota ennen virallista lomautuslappua peritään 350 e/kk. Maksut juoksevat, vaikka tarhaan ei asiaa. Siihen pitäisi tulla pikainen muutos! On se kovaa, jos tarha kiinni esim 3 kk ja siitä lystistä maksan tonnin tyhjää.
Mikset saa elatustukea? Miksi joudut maksamaan päiväkotimaksun yksin? Tämä ei nyt täsmää. Laskelmiin et ottanut mukaan lapsilisiä, miksi?
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaisesta verotetaan aina vähintään 25 %. Koska tulonhankkimisvähennystä yms. ei ole.
Höpöhöpö, ei kannata puhua asioista joista ei tiedä.
Oli monenkin kannattanut miettiä silloin, kun huuteli Sipilän kannustamana, että työttömät kusettaa. Joku päivä sinä itse voit olla se työtön eikä tulevasta tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaisesta verotetaan aina vähintään 25 %. Koska tulonhankkimisvähennystä yms. ei ole.
Tyottömyyskorvauksen verotus on 25 %.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Tulonhankkimisvähennystä ei saa, mutta vero% on nyt 18 %. Työssä ollessa se oli 23,5 %. Kaksi alle kouluikäistä lasta on, mutta eivät tarvitse minkäänlaista päivähoitoa nyt, kun olen kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyottömyyskorvauksen verotus on 25 %.
On, jos et hae muutosverokorttia etuutta varten. Jos et hae, niin saat todennäköisesti veronpalautusta.
Ohis
Tuntuu hassulta että 4500 euron bruttotuloilla AVIOLIITOSSA ei säästöön jäänyt sen enempää kuin että sait vuokrattua uuden kämpän ja huonekalut siihen. Mihin sun rahat ennen meni?
Mutta siis asiaan, voisit saada asumistukea, oletko hakenut sitä?
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen. Minä sain ansiosidonnaisesta saman verran käteen. Ja bruttotulot oli töissä ollessa 4400e, ansiosidonnainen 2200-2300e brutto ja netto 1700e.
Ihmiset, jotks hokevat korjaa verokorttisi eivät ymmärrä Suomen verotusta.
Tukien kuten eläke ja ansiosidonnsinen verotus on todella kovaa.
Yritä etsiä osapäivätyö, niin saat hieman enemmän rahaa. Ei-oman alan työ sopii tarkoitukseen hyvin.
Kassan sivuilta löydät laskurin, jolla näet minkä verran osa-aikatyön tulot vie ansiosidonnaisests tulosta. Nyrkkisääntö on se 300 verotonta tuloa ja sen päällä olevasta osasta veroa menee 50%.
Saatko ex-mieheltäsi elatusta lapsiin? Voisivatko lapset tehdä nyt tai muutaman vuoden päästä osa-aikatyötä?
Tsemppiä tilanteeseen!
Lapset 4 ja 8 v eivät voi tehdä työtä..
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu hassulta että 4500 euron bruttotuloilla AVIOLIITOSSA ei säästöön jäänyt sen enempää kuin että sait vuokrattua uuden kämpän ja huonekalut siihen. Mihin sun rahat ennen meni?
No siinä maksettiin asuntolainaa, avoliiton aikana. Bufferia on aina ollut muutaman kuukauden verran. Nyt eron myötä sitä joutui käyttämään kun yhtäkkiä tulee 3000 e takuuta, pitää ostaa kodinkoneita, lapsille huonekaluja.
Kyllä sitä säästöä vieläkin on, mutta tyhmempikin tietää, että jos työttömänä on vaikkapa vuoden, niin harvalla on vuodeksi säästöjä.
Missä ne aiemman asunnon myyntirahat on? Ja mitenniin et saa elatusmaksuja? Jos omaa tossuuttaan lahjoittaa asunnon puolikkaan exälle eikä hae edes elatusmaksuja, niin turha siinä huonoja tukia on syyttää.
Dorka ei osaa hakea muutosverokorttia sosiaalietuuksille. Sillä saa työttömyystuen verotkin sinne 2% tasolle. Ei tarvitse maksella mitään naurettavia 20% joita saa sitten joskus 2v päästä korottomina.
Vierailija kirjoitti:
3100 euron nettotulot pääkaupunkiseudulla eivät välttämättä nyt ole sellaiset, että niistä jää useita kymmeniä tonneja säästöön. Aika lailla maksoin lainoja, kerran vuodessa käytiin ulkomailla. Säästöjä käytin kahden lapsen hoitovapaisiin.
Uusia huonekaluja ei juuri ostettu - siksi eron koittaessa pitikin hankkia tarvittava. Et voi todella kysyä, että miten kaikki säästöt menee 3000 e takuuvuokraan, kolmen hengen talouden huonekaluihin, kodinkoneisiin (esim pesukone, tiskikone, mikro, pölynimuri). Johan tuosta tulee 6000 e heittämällä.
Ja kyllä, säästöjä on muutamaksi kuukaudeksi. Että nimenomaan minulla oli se 3-4 kk nettopalkka aina varalla. Tällaisia tilanteita varten ne säästöt oli. Mutta tämän jälkeen ei kovin moneksi kuukaudeksi ole säästöjä. Onko esim sulla koko ajan 20 000 e tilillä? Yllättävien tilanteidenkin jälkeen?
Ottaa päähän, että opiskelin ja painoin 50 tunnin viikkoa 15 vuotta töissä. Olisi sama, jos olisin jättänyt koulun ja mennyt hanttihommiin pienellä palkalla. Ja jäänyt siitä omasta halustani työttömäksi.. Samassa tilanteessa olisin taloudellisesti nyt.
En saa elatustukea. Lapsilisä menee tarhamaksuun, jota ennen virallista lomautuslappua peritään 350 e/kk. Maksut juoksevat, vaikka tarhaan ei asiaa. Siihen pitäisi tulla pikainen muutos! On se kovaa, jos tarha kiinni esim 3 kk ja siitä lystistä maksan tonnin tyhjää.