Sauli Niinistön on erittäin vaikea ymmärtää koronakurittomia
Presidentin mukaan ohjeita on yritetty antaa jo riittävän monta kertaa.
– Minun on erittäin vaikeaa ymmärtää ihmistä, joka nyt käyttäytyy vastoin sitä, mikä on maailmaltakin opitun valossa välttämätöntä. Sellaista ihmistä, joka ei nyt kuuntelisi sisäisen järjen ääntä, Niinistö sanoo.
Paino on sanoilla erittäin vaikeaa.
Hallitus ei saanut parlamentaarisesta prosessista ulos viikonlopuksi määräystään baarien, ravintoloiden ja yökerhojen sulkemiseksi. Niinistön mukaan asian pitää olla kaikille silti jo selvä. Ne tulisi laittaa kiinni ja asiakkaiden pysyä poissa auki olevista. Monet hallituksen vetoomuksia noudattavatkin, mutta Niinistöllä on väkevä viesti niille, jotka eivät aio niin tehdä.
– Jos se ei ole jollekin vielä perille mennyt, alkaa se tuntua tarkoitukselliselta välinpitämättömyydeltä. Ja minä en sellaista halua ollenkaan hyväksyä.
.
Maaliskuun 8. päivä presidentti Niinistö kirjoitti myöhään illalla Facebook-päivityksen. Hän varoitti siinä, ettei vaaratonta matkaa enää ole. Hän myös kehotti Suomeen palanneita pidättyväisyyteen, jottei tauti leviä.
Asia ei mennyt läpi.
Viime päivinä kotiin on palannut suuria määriä suomalaisia pahassa koronatilanteessa olevasta Espanjasta ja myös muista maista. Heidän on annettu pakkaantua lentokentältä julkisiin kulkuneuvoihin ja palata koteihinsa ilman mitään tarkempaa kontrollia. Jokaisen on itse pitänyt tajuta eristää itsensä kahdeksi viikoksi.
.
Presidentti Niinistö pitää Suomeen palaavia suurena tartuntariskinä ja painottaa palaajilla olevan iso vastuu harteillaan. Hänellä ei kuitenkaan ole tarkkoja tietoja siitä, miten lentokentällä on toimittu.
.
– Täytyy ymmärtää se, että jos meillä on paha nyt tässä, niin pahin on vasta edessä. Se tulee koettelemaan meitä monella tavalla. Vastapainona on sitten elämä, turvallisuus ja terveys. Elämää tärkeämpää asiaa ihmisellä ei ole.
Niinistön mukaan koronan tuomien rajaustoimien kanssa eläminen on kestävyyslaji, mutta ihminen löytää itsestään tiukassa paikassa uusia ulottuvuuksia.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä mene mökille - tule heti pois, jos olet siellä
Poikkeustoimenpiteiden ainoa tarkoitus on rajoittaa liikkumista. Kesämökille meneminen on liikkumista. Kaikki ”muuten vain” -matkustaminen on kielletty, eikä vapaa-ajan asunto ole taikakeino välttää tartuntaa. Omasta suojastaan voi huolehtia myös kaupungissa. Mökille ehtineet viruksen kantajat voivat sen sijaan kuormittaa pienten sairaanhoitopiirien kantokykyä, jos he joutuvat sairaalahoitoon. Tästä syystä maalta on syytä palata välittömästi vakinaiseen kotiin.
Sitä olen tässä pohtinut, että eikö niissä mökkikunnissa ole siis ollenkaan terveydenhoitopuolella otettu mökkiläisiä huomioon? Sehän olisi ihan hullua, kun ne normaalioloissakin asuvat siellä usein puoli vuotta joka vuosi. Heille ei ole laskettu yhtään hoitajaa, ei yhtään tehopaikkaa?
Millä rahoilla? Mökkiläiset maksavat veronsa asuinkuntaansa.
Ja sitten jos he kesällä sairastuvat tai lyövät kirveellä sormeensa, niin mökkikunta pesee kätensä? Terveyskeskuksesta käsketään ajamaan Helsinkiin? Kuka hullu tuollaisista syrjäkylistä mökin ostaa?
"– Minun on erittäin vaikeaa ymmärtää ihmistä, joka nyt käyttäytyy vastoin sitä, mikä on maailmaltakin opitun valossa välttämätöntä. Sellaista ihmistä, joka ei nyt kuuntelisi sisäisen järjen ääntä, Niinistö sanoo."
Aivan totta: minun oli helmikuussa hyvin vaikea ymmärtää THL:n hyssyttelyä ja hallituksen toimimattomuutta, kun matkailun annettiin jatkua rajoituksitta Suomen ja Italian välillä. Itse siihen aikaan kannoin kassikaupalla ruokaa tänne mökilleni ja täydensin lääkevarastoa, ihan vain sisäisen järjen ääntäni kuunnellen. Mitähän ääniä Marin ja kumppanit silloin kuuntelivat?
Vierailija kirjoitti:
Näille jotka eivät vaan välitä, voisi antaa allekirjoitettavaksi myös lomakkeen jossa kieltäytyvät koronaviruksen hoidosta ja sairaalaan tulosta. Voisi avata silmiä paremmin.
Allekirjoittaisin heti. Valitettavasti silläkään ei saada tätä nykyistä sekoilua ratkeamaan.
Vierailija kirjoitti:
Näille jotka eivät vaan välitä, voisi antaa allekirjoitettavaksi myös lomakkeen jossa kieltäytyvät koronaviruksen hoidosta ja sairaalaan tulosta. Voisi avata silmiä paremmin.
Eipä noita influenssia ole ennenkään sairaalan asti menty hoidattamaan. Turhaan te keuhkoatte välittämisestä, kun itse toivotte jatkuvasti muiden kuolemaa jos eivät ole samaa mieltä asiasta kuin te.
Eihän sellaista lomaketta tietenkään voi tehdä, koska kaikkia pitää suojella. Luulen että monet näistä nykyisistä toisinajattelijoista ja taudin levittäjistä varmasti havahtuvat viimeistään siellä sairaalassa maatessaan. Tosi surullista ja ihan kaikkien kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Kukahan meitä suojelisi näiltä idiooteilta?
Missä se lomake annettaisiin tai kenelle se lähetettäisiin? Mistä resurssit selvittämiseen? jne.
Kovina aikoina tarvitaan hyvä presidentti. Hyvinä aikoina pärjää huonommallakin. Olen tyytyväinen että Sauli on nyt.
Vierailija kirjoitti:
"– Minun on erittäin vaikeaa ymmärtää ihmistä, joka nyt käyttäytyy vastoin sitä, mikä on maailmaltakin opitun valossa välttämätöntä. Sellaista ihmistä, joka ei nyt kuuntelisi sisäisen järjen ääntä, Niinistö sanoo."
Aivan totta: minun oli helmikuussa hyvin vaikea ymmärtää THL:n hyssyttelyä ja hallituksen toimimattomuutta, kun matkailun annettiin jatkua rajoituksitta Suomen ja Italian välillä. Itse siihen aikaan kannoin kassikaupalla ruokaa tänne mökilleni ja täydensin lääkevarastoa, ihan vain sisäisen järjen ääntäni kuunnellen. Mitähän ääniä Marin ja kumppanit silloin kuuntelivat?
Näinhän tuo on. Helppo se Niinistönkin on jälkiviisaana uhota, kun katastrofi on jo tapahtunut. Paljon kunnioitettavampia hänen puheensa olisivat olleet jos hän olisi tällaisia puhunut jo tammikuussa, jolloin moni jo tajusi tilanteen vakavuuden ja yritti siitä varoittaa. Päättäjät kuitenkin nukkuivatb ruususen unta. Tällaista oli palaute kritiikkiin perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiurulta tammikuussa:
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006390666.html
Perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru (sd) vastasi Oulussa kansanedustajien kritiikkiin hallituksen vaitonaisuudesta koronaviruksen torjumisessa.
Kiuru ei ymmärrä kansanedustajien kritiikkiä. Hän totesi useaan kertaan, ettei tilanne vaadi hallituksen reagointia. Asia ei ole hänen mielestään poliittinen ja siihen on suhtauduttava rauhallisesti eikä paniikkia saa lietsoa.
Kiurun mukaan Suomi on kiinalaisille vilkas matkailun kohdemaa ja siksi viruksen leviämiseen on varauduttu hyvissä ajoin.
– Tämä on WHO:n mukaan kansainvälinen epidemia ja olemme ryhtyneet toimiin, joita tällaiset tapaukset vaativat. Asiantuntijoiden näkökulmasta viruksen leviämisriski on pieni, siihen pitää uskoa, Kiuru sanoi.
Miksi hallitus on nyt alkanut reagoida? Onko asiasta loppujen lopuksi kuitenkin tullut poliittinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän tuo on. Helppo se Niinistönkin on jälkiviisaana uhota, kun katastrofi on jo tapahtunut. Paljon kunnioitettavampia hänen puheensa olisivat olleet jos hän olisi tällaisia puhunut jo tammikuussa, jolloin moni jo tajusi tilanteen vakavuuden ja yritti siitä varoittaa. Päättäjät kuitenkin nukkuivatb ruususen unta. Tällaista oli palaute kritiikkiin perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiurulta tammikuussa:
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006390666.html
Perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru (sd) vastasi Oulussa kansanedustajien kritiikkiin hallituksen vaitonaisuudesta koronaviruksen torjumisessa.
Kiuru ei ymmärrä kansanedustajien kritiikkiä. Hän totesi useaan kertaan, ettei tilanne vaadi hallituksen reagointia. Asia ei ole hänen mielestään poliittinen ja siihen on suhtauduttava rauhallisesti eikä paniikkia saa lietsoa.
Kiurun mukaan Suomi on kiinalaisille vilkas matkailun kohdemaa ja siksi viruksen leviämiseen on varauduttu hyvissä ajoin.
– Tämä on WHO:n mukaan kansainvälinen epidemia ja olemme ryhtyneet toimiin, joita tällaiset tapaukset vaativat. Asiantuntijoiden näkökulmasta viruksen leviämisriski on pieni, siihen pitää uskoa, Kiuru sanoi.
Miksi hallitus on nyt alkanut reagoida? Onko asiasta loppujen lopuksi kuitenkin tullut poliittinen?
Kiitos tästä artikkelista! Näitä on kyllä netissä vastaavia muitakin, mutta tämä jo yksinään kertoo hyvin, miten pihalla hallitus ja THL olivat silloin, kun moni tavallinen tallaaja oli todella huolissaan ja jotkut todella valmistautuivat tulevaan, esimerkiksi siirtymään mökeilleen - mikä nyt sitten on lähestulkoon kriminalisoitu hallituksen ja "asiantuntijoiden" toimesta. Minä ainakaan en anna tällaisen hallituksen päättää siitä, mikä on minulle turvallista, vaan kuuntelen sitä sisäisen järkeni ääntä jatkossakin ja toimin sen mukaan.
Minusta Sauli Niinistö on hyvä presidentti, mutta hän olisi voinut herätellä hallitusta painokkaasti jo helmikuussa. Hän voisi myös tiedostaa, että hänen kansalaisille suuntaamansa Facebook-päivitykset eivät tavoita kaikkia kansalaisia. Mitä tulee reserviläisten kutsumiseen palvelukseen, jonka hän mainitsee mahdollisuutena, niin miten sellainen palvelisi viruksen leviämisen estämistä?
Niin. Eli aasintuntijatkaan eivät tiedä: SAATTAA olla
Voinhan minäkin heilutella käsiä ja heitellä ilmaan vaikka mitä!
Zinc
Kyllä mikä tahansa muu tauti voi olla samaan aikaan, kun sairastaa coronaa