Kela vai YTK
Heips! Mulla on ongelma, kun en löydä järkevää tietoa ja kaikki soittopaikat on ruuhkautumu. Olen ilmoittautunut työkkäriin työttömäksi aikoinaan. Olen pitänyt työnhaun voimassa, vaikka olen ollut töissä todella paljon ilman työsopimusta sesonkihommissa. Olen ilmoittanut Kelalle aina tunnit ja saanut joka kuukausi kirjeen, et ei tuu rahaa, kun oot saanut palkkaa. Liityin YTKhon 27.8.19. Eli nyt olisi hetki että voisin siirtyä Kela tasolta ansiosidonnaiseen, mutta voinko, koska oon ollut virallisesti töissä työttömänä. Ja koskaan en tiennyt onko ens viikolla töitä.
Ja mistä tiedän milloin pitää laittaa hakemus YTK. Nyt oon täysin työtön 19.3. alkaen.
Kommentit (5)
YTK on kassa. Ja työkkärissä olen jo kokoaikainen työnhakija. Eli jostain tulee kirje, kun voin hakea YTK.
En ole koskaan ollut tässä tilanteessa.
Ilmottaudu työkkäriin, että tilanteesi on muuttunut eli olet kokonaan työtön ja mih8n kassaan 9let liittynyt. Työkkäri lähettää kassalle ja sinulle lausunnon oikeudestasi työttömyysturvaan. Tämän jälkeen voit alkaa hakea ansiosidonnaista kassasta.
Ota ekaksi yhteyttä te-toimistoon ja pyydä lausunto kassalle.
Pyydä te toimistosta lausunto kassalle. Sitten kahden viikon työttömyyden jälkeen täytä eka hakemus. Liitä siihen kaikki vaaditut liput ja laput. Kannattaa kaivaa palkkalaskelmat esille ja tarkistaa näkyykö tulorekisterissä tiedot oikein.
Ilmottaudu työkkäriin, että tilanteesi on muuttunut eli olet kokonaan työtön ja mih8n kassaan 9let liittynyt. Työkkäri lähettää kassalle ja sinulle lausunnon oikeudestasi työttömyysturvaan. Tämän jälkeen voit alkaa hakea ansiosidonnaista kassasta.