Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kodin pitäminen siistinä on jatkuvaa työtä

Vierailija
29.06.2006 |

huoh! Kaikki aina sanoo, että jos ei päästä kertymään on siivoaminen paljon helpompaa.. enpä ole huomannut. Olen nyt ottanut ensimmäistä kertaa itseäni kunnolla niskasta kiinni ja kuukauden olen pitänyt kodin siistinä, joka päivä saa 1-1.5 tuntia siivota, että pysyy siistinä. Jos tekee sen kunnon siivouksen kerran, pari kuussa niin siihenkin menee vain 3-4tuntia kerralla, eli tuo jatkuvasti siistinä pitäminen on huomattavan paljon hankalampaa ja aikaavievämpää (mikä sana =D ) kuin se, että näkyy elämisen jäljet. Toki siisti koti on viihtyisämpi, mutta ei se mikään helppo homma ole.

Ja nyt oon sitten huomannut kun mies aina kitisee kun mä sotken, eilen mä senkin sotkuja siivoilin ja se ei laita tikkua ristiin. Meidän lapsi halusi eilen potalle kun lapsen isä makasi sängyssä (lapset oli päivän hoidossa, mies kotona, minä töissä ja minä siivosin illalla) olin juuri siivoamassa keittiöstä ruoan jälkeen pöytää jne. niin mies ei voinut ees sitä tehdä kun mä olin lähempänä *argh* Oon oikeasti kuvitellut, että ehkä se olenkin minä joka sotken enemmän, mutta nyt oon huomannut, että kyllä se on se mies ja ei se ainakaan tee mitään sen eteen (tai no, yleensä se kauheella valituksella laittaa jonkun maitopurkin roskikseen, ehkä.. tai sit käskee mun laittaa sen) ja eilen kun imuroin ja se oli tietokoneella ja tiellä niin se valitti kun ei saa mitään tehdä..

Mikä miehen haukkumisviesti tästä oikein tuli.. ei se ollut tarkoitus, mutta juttua vain tuli... joo, aikas turha viesti tämäkin

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

meillä ei ole kuin 70 neliötä siivottavaa ja kyllä minä saan siivouksee kulumaan aikaa huomattavasti enemmän kuin 1-1,5 tuntia päivässä. noin 4 tuntia kotitöitä päivässä olisi realistisempi..

Meillä on 110 neliötä ja viikkosiivouksenkin teen kahdessa tunnissa. Siihen kuuluu, lattian luuttuaminen ja imurointi. Pölyt pyyhin ja siivoan vessat sekä vaihdan lakanat.

Päivittäin imuroin ja sitten ne tavalliset pyykinpesut ja tiskit, tarvittaessa pyyhin tahroja ja pesen pöntöt tai lavuaarit. Mitenkään mä en saa siihen 4 tuntia kulumaan.

Toisaalta mulla on jo ihan omat rituaalit ja kaikki sujuu rutiinilla.

Vierailija
2/19 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Näin kesäaikaan imuroin ja pyyhin lattiat joka toinen päivä. Mattoja en vie ulos vaan nostelen niitä ja imuroin mattojen alta. Samoin pyyhin pölyt joka toinen päivä, mutta en todellakaan kaikilta pinnoilta, vaan vain olkkarista, josta sen huomaa kirjahyllystä ja telkun päältä. Kirjahyllyssäkään ei rojua ole, vaan kirjat, ja niitä ei sieltä tarvitse nostaa pois normaalia viikkosiivousta tehdessä. Kerrallaan tuohon siivoukseen menee aikaa n. 20 min. ja se joka toinen päivä.

En siis siivoa koko kämppää, vaan olkkarin, keittiön ja eteisen. Vessan siivoan kerran viikossa ja siihen menee aikaa 20 min.

.

Meillä ei ole kuin 140 neliötä tilaa, mutta silti pelkkään huolelliseen imurointiin menee aikaa tunti. Vaikka imuroisin ja pesisin vain keittiön ja olkkarin lattiat, niin 20 minuuttia ei riittäisi mihinkään. Ja kun muista huoneista sitten siirtyy ainakin kesäisin kivat määrät hiekkaa ja roskia (4 lasta), niin sehän olisi hukkaan heitettyä siivousaikaa.

Etkö tosiaan laske päivittäiseen siivoamiseen mitään muuta kuin lattian puhtaana pitämisen? Meillä tuntuu eniten aikaa menevän ruuanlaiton yhteydessä tapahtuvaan pintojen pyyhkimiseen ja ruokapöydän tyhjentämiseen ja pyyhkimiseen. Ja tietty astioiden vekslaamiseen edestakaisin pöytään, tiskikoneeseen ja taas kaappiin. Teen ruuan kahdesti päivässä ja niiden lisäksi syödään 3-4 välipalaa (sis. aamu- ja iltapalat).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kesälomalla huomaa, kuinka hirvittävästi aikaa ihan peruskotitöihin tuhrautuu. Jos on tottunut näitä hommia koko päivän tekemään, niin ehkä ei huomaakaan kotitöitä tekevänsäkään, mutta kun koko perhe on päivät töissä/koulussa/päivähoidossa ja joskus päivällinenkin syödään ulkona, niin eron todella huomaa, kun perhe syö 4-5 ateriaa päivässä kotona. Keittiössä saisi olla jatkuvasti ja joka aterian jälkeen se on yhtä räjähtäneen näköinen. Sitten taas astiat tiskiin, ruoat jääkaappiin, roskien pyyhintä ym. ja kohta taas laittamaan seuraavaa ateriaa.

Luulisin, että nämä perheet, joissa koti on jatkuvasti järjestyksessä, elävät muutenkin varsin tavanomaista ja järjestelmällistä elämää. Meidän perhe taas on muutenkin luovansorttinen, ja niinpä soittimia, nuotteja, CD-levyjä, papereita, kyniä, vesivärejä ym. putkahtaa esiin välittömästi, kun on ne juuri saanut pistettyä paikoilleen. Miksi siis vaivautua jatkuvasti, kun työ on kuitenkin " turhaa" . Lasten leikitkin ovat melkoisen luovia ja esimerkiksi junaradat harvoin pysyvät yhdessä huoneessa, vaan vähintään sivuraide luikertelee ovesta ulos.

Vierailija
4/19 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä IHMETTÄ kodissanne tapahtuu?!?!? Kun korjaa jälkensä heti (ja kaikki noudattaa samaa) niin sehän menee omalla painollaan.

Tämä tietenkin kannattaa opettaa myös miehelle ja lapsille että tavaroita ei jätetä lojumaan ja sotkut on siivottava saman tien.

Vierailija
5/19 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies kuitenkin huoltaa autoa ja vaihtaa renkaat, peseekin joskus, mä kyllä yleensä sitten vahaan sen auton.. mutta joo, kyllähän mä pihalla ruohonkin leikkaan, yleensä.. joskus mieskin sen tekee, harvemmin..

No yksi asia täytyy sanoa miehen kunniaksi, se tekee lähes aina ruoan, viikonloppuisin jos se menee töihin illaksi se tekee ennen sitä ruoan valmiiksi koko perheelle ja sitten taas jos menee aamuvuoroon niin töistä tullessaan sen tekee ja sitten vapaapäivinään tietenkin. Itse teen ruokaa ehkä 1-2krt/kk eli ei se ihan saamaton ole :)

ap

Vierailija
6/19 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyyhkii pöydät, tiskaa sellaiset astiat mitä ei voi koneeseen laittaa, järjestää päivän postin, pesee pyykkiä ja laittaa ne kuivumaan, imuroi lattiat (pakko imuroida päivittäin kun on kaksi koiraa ja kissoja) kerää lelut, petaa sängyn, siivoa kissanhiekkalaatikot (no, tota ei sinällään voi laskea siivoukseksi) jne. Kyllä siinä aikaa menee

Vierailija
7/19 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on selvät säännöt kaikille eli omat jäljet siivotaan. Lapset 5v ja 3v ei tätä oikein viitsi noudattaa, joten meillä on nyt sääntö ettei lasten leluja saa tuoda olkkariin. Vanhoja lehtiä ei säilytellä, vaan viedään joka viikko paperinkeräykseen, tavarat on karsittu eli mitään tarpeetonta meillä ei loju missään.

Näin kesäaikaan imuroin ja pyyhin lattiat joka toinen päivä. Mattoja en vie ulos vaan nostelen niitä ja imuroin mattojen alta. Samoin pyyhin pölyt joka toinen päivä, mutta en todellakaan kaikilta pinnoilta, vaan vain olkkarista, josta sen huomaa kirjahyllystä ja telkun päältä. Kirjahyllyssäkään ei rojua ole, vaan kirjat, ja niitä ei sieltä tarvitse nostaa pois normaalia viikkosiivousta tehdessä. Kerrallaan tuohon siivoukseen menee aikaa n. 20 min. ja se joka toinen päivä.

En siis siivoa koko kämppää, vaan olkkarin, keittiön ja eteisen. Vessan siivoan kerran viikossa ja siihen menee aikaa 20 min.

Pari kertaa vuodessa sitten isompaa siivousta.

Vierailija
8/19 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkia raivostuttavia koriste-esineitä ym.

Yritän niitä karsia aina ja nyt olenkin yrittänyt muutenkin selkeyttää kotiamme, eli pyrin hävittämään kaiken turhan. Meillä esim. olohuoneessa on kirjahylly joka hankaloittaa sijaintinsa vuoksi imuroimista ja ko. kirjahylly on aivan karmeassa kunnossa, olenkin nyt suunnitellut, että kesälomalla jos ja toivottavasti kun jaksan tyhjennän ko. hyllyn ja vien sen varastoon, samalla saa tilaa ja yhden riesan pois.

Itsekin hävitän kaikki lehdet heti luettuani, mutta mies ei.. se säilyttää jotain vuosia vanhoja lehtiä joita ei varmasti ikinä lue, mutta pakko ne on kuitenkin häneen mukaansa säilyttää.

ap

Vierailija
9/19 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodin siistinä pitäminen vaatii jatkuvaa työtä! Erityisesti kun mäkin olen kotona ja meillä on täällä 3 lasta jatkuvasti sotkemassa. Jos laskee mitä noihin siivoiluihin ja siistimiseen menee niin kyllä tuo 1½ h/päivä voi pitää paikkansa! Esim. jokaisen ruokaillun jälkeen keittiön lattia on kuin läävä... Lautasia pitää laittaa koneeseen, pitää tiskata kattiloita yms. Lapset vetää tavaroita huoneistaan ja sotkee olkkarissa. Pyykkikone pyörii päivittäin ja sitä saa olla tyhjentämässä/täyttämässä. Vessa haisee jatkuvasti kun vanhemmat lapset " pissaavat hieman viereen" .

Lisäksi meillä on puulämmitys ja nyt kesällä pitää joka toinen päivä laittaa pannuun tuli että saamme lämmintä vettä. Puita on kärrättävä sisään että on niitä puita mitä polttaa.

Huomattavasti vähemmän kotitöitä olisi luultavasti jos lapset päivän hoidossa.

Vierailija
10/19 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä siihen todellakaan kulu 1,5 h:ta vaikka 120 m2 okt:n on, 3 lasta ja koirakin vielä sotkemassa....imuroin lähes joka päivä, järjestelen irtotavarat sitämukaa paikoilleen kun niitä ei käytetä, lapset kerää itse lelunsa lattioilta jne...Isomman siivouksen teen sitten 1-2 viikon välein, jolloin myös pyyhin pölyt, luutuan lattiat ja pesen wc:n (sen voin pestä kyllä useamminkin,siinä ei kauan mene) jne.

Vierailija
11/19 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan sinne varastoon, sillä ei tee yhtikäs mitään.

Minä olen tehnyt sellaisen huushollikierroksen joka ilta, kun lapsi on mennyt nukkumaan: kierrän joka huoneen ja nostelen tavarat paikoilleen ja järjestän hyllyt pikaisesti. Se auttaa kummasti, kun aamulla edes on siistiä kun herää. Ja idean varastin täältä palstalta. Kiitos sen idean esittäjälle joskus kaksi vuotta sitten! Toimii!

Vierailija
12/19 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tietenkin suurimpana sotkijana se mies. jotenkin vaan tavarat pysyy järjestyksessä ja pölypallerot pois nurkista. Oiskohan syy tähän siisteyteen mun jatkuva huutaminen:)

Vierailija
13/19 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos mies nyt ei ihan sika ole, ei mitenkään voi mennä noin kauan perusjärjestyksen ylläpitoon. Vai pesetkö lattiatkin joka päivä?

Vierailija
14/19 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikki saman verran siivoaa päivässä jos on siisti koti. Toiset ovat vain luonteeltaan sellaisia että järjestävät huomaamattaan joka hetki. Jos se taas ei ole luonteenomaista, niin se on suorastaan ahdistavaa.

Vierailija
15/19 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta ei siihen siivoamiseen kauan aikaa kulu. Ja eihän kaikkea ole pakka tehdä ihan putkeen. Mä imuroin päivittäin, pidän taukoa ja täytän tiskikoneen ja se päälle, tauko ja samalla kun käyn vessassa niin pesen lavuaarin jne. Pikku hiljaa tulee tehtyä ja se ei sitten tunnu niin työläältä.

Vierailija
16/19 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen on tyytyväinen vähempään ja toinen taas ei... Äitini aina valittaa kuinka meillä on muka sotkuista vaikkei meillä mun mielestä ole siivotonta... Mä siivoan kyllä jatkuvasti ja kerään tavaroita pois. Mutta mun äitini onkin siivoushullu ja voisi siivota vaikka koko päivän ja joka päivä...

Vierailija
17/19 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en mäkään kaikkea tee yhteen putkeen, välillä istahdan lukemaan lehden jne. mutta kyllä siitä silti tulee. Vessan olen pessyt kerran viikossa, siihen menee 10-20minuuttia, lattiat pesen vain kerran viikossa. Mutta kyllä sitä aikaa silti menee, joillekin se ehkä menee ihan huomaamatta :) Joo, täytyy tuota kirjahyllyä katsella jos saisi sen vaikka jo viikonloppuna pois tosta jaloista.. etenkin kun varastossa ihan oikeasti hyllyä tarvittaisiin :)

ap

Vierailija
18/19 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis jos miehes ei ole siivonnut päivän aikana jos on kerran kotona, ja jos miehes ei osaa laittaa tiskikonetta päälle ja tyhjätä tms...

Ei se mitään mulla on samanlainen mies kun sulla, ei siis tee mitään.

Mutta ei ole kauaa jos ei muuta tapojaan, no se siitä mutta aikaa ei mene paljoakaan jos aina heti ruuan jälkeen siivoo astiat pois ja vie likaset vaatteet pyykkiin ja pesee pyykkiä sitä mukaan kun sitä kertyy, keräilee pitkin päivää leluja lattioilta yms...

Mutta tuo nyt onnistuu vain sillon kun on itse päivän kotona että sitten kun nuo hommat tekee töiden jälkeen niin yllättävää kyllä siihen menee aikaa.

Tiedän koska silloin kun oli töissä (nyt siis hoitovapaalla) niin tein kaikki nämä töiden jälkeen ja meillä oli mies kotona työttömänä... eli koko päivän mmiehen ja lapsen sotkut sain siivota.

Nyt siis kun palaan töihin niin olen miehelle tehnyt selväksi että niin ei tule jatkumaan joko hän tekee osuutensa tai minä lähden.

Vierailija
19/19 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei ole kuin 70 neliötä siivottavaa ja kyllä minä saan siivouksee kulumaan aikaa huomattavasti enemmän kuin 1-1,5 tuntia päivässä. noin 4 tuntia kotitöitä päivässä olisi realistisempi..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän