Hajottaa, ettei lieviä tapauksia testata
Työkaverilla oli koronaan viittaava, viikon päästä oireiden alkamisesta vaikeaksi heittäytynyt hengitysvaikeuksilla oireillut tauti. Itselläni alkoivat oireet kahdeksan päivää sitten ja eilen, viikon päästä alkamisesta, oli illalla todella vaikea olo. Miehellä alkoi oireet kolme päivää sitten. Eli odotellaan, tuleeko hänellekin neljän päivän päästä jokin pahenemisvaihe. (Tämä n. viikon kuluttua tullut paheneminen ilmeisesti kuuluu koronaan ja on se vaihe, jolloin vaikeat tapaukset joutuvat sairaalaan.)
Alan olla jo hermoraunio, ettei meistä kellään oireet ole tarpeeksi vahvat (ts. ei tarvitse sairaalahoitoa), että olisi testattu. Omaolo.fi -testistä tulee vaan, että "jaksele". Paitsi niinä hetkinä, kun on ollut se vaikein, jos sen käy täyttämässä ja vastaakin "kyllä" kohtaan "Tunnetko hengästyväsi levossa tai pienessä rasituksessa?" - tulos onkin, että "ota välittömästi yhteyttä terveydenhuoltoon". Nämä pahat oireet on itsellä kuitenkin olleet vain illalla myöhään ja olen ajatellut, että soitan sitten huomenna - aamulla on taas helpompaa.
En sitten ole soitellut, kun on kerran kielletty soittamasta.
Saisi nyt jo sen tiedon, onko tämä se hiiskatin korona vai onko pelkkä luulotauti, tietäisi myös voisiko sitten oireiden poistuttua tarjoutua kauppa-avuksi ja kuskaamaan vieraita koiria yms. jos olisi se immuniteetti niin ei ovenraosta höngityt basillit haittaa.
Kommentit (14)
Jos oireesi eivät vaadi sairaalahoitoa niin on lopulta täysin yhdentekevää onko se korona vai ei. OIreellisina teidän on joka tapauksessa velvollisuus eristää itsenne muista kanssaihmisistä oli oireiden syy sitten mikä vain.
Olisi kyllä kiva tosiaan tietää. Minulla on ollut vaikka kuinka monta lievää flunssaa syksystä asti ja olen lähes aina jollain tapaa nuhainen. Mutta ei kyllä kannata ajatella, että tauti tuo immuniteetin kin sitä ei kukaan tiedä, että tuoko vai voiko sairastua ja sairastuttaa uudelleenkin. Esim kausi influenssa voi tulla monta kertaa.
Mielestäni olisi hyvä tietää onko koronavirus ollut itselläni vai ei. Siten tietäisi onko sitä vastaan ainakin jonkun aikaa kestävä immuniteetti eikä odottelisi turhaan kokoajan että milloinkahan sitä sairastuu siihen jos sen on JO sairastanut niin turhaa stressaamista asian tiimoilta.
Mihin se testaaminen vaikuttaa, kun hoito on sama, oli kyse sitten koronasta tai flunssasta? Lepoa kotona karanteenissa. Ymmärrän että olisi mielenkiintoista tietää, mutta kaikkien testaaminen hajottaisi terveydenhuollon.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni olisi hyvä tietää onko koronavirus ollut itselläni vai ei. Siten tietäisi onko sitä vastaan ainakin jonkun aikaa kestävä immuniteetti eikä odottelisi turhaan kokoajan että milloinkahan sitä sairastuu siihen jos sen on JO sairastanut niin turhaa stressaamista asian tiimoilta.
Tämä. Itse ainakin haluaisin tietää onko nämä omituiset flunssaoireeni koronaa. Olisi helpotus saada tietää onko sen sairastanut.
Totta kai, ymmärrän kaiken tämän. Saa kai silti hermoja kiristää. Ollaan karanteenia vastaavissa olosuhteissa eikä kaupassakaan ole nyt käyty yli viikkoon (mikä alkaa kohta ruokavaliossa näkyä, koska ei tullut kuukausiksi hamstrattua.)
Ero kai vaan olisi, että osaisi sitten suhtautua asianmukaisella vakavuudella näihin oireisiin.
Oireemme, kenelläkään kolmesta mainitusta, ei muistuta lainkaan tavallista flunssaa. Pahimpia hetkiä/päiviä lukuunottamatta toimintakyky on muuten täysin normaali, mutta hengittäminen eri tavoin omituisen tuntuista, vaivalloista tai kivuliasta. Huonoina hetkinä oireita voimistaa ainakin itsellä pelko siitä, jos onkin korona ja menossa huonompaan suuntaan, mielikuvat itsestä heittämässä lapsille jäähyväisiä videopuhelimen välityksellä ei helpota rintakehässä tuntuvaa polttoa ja kipua kyllä yhtään.
Mutta totta kai ymmärrän, miksi ei testata. Sanonpahan vain, että keuhko-oireista kärsivälle se on pikkasen rasittavaa.
Testi ei ketään autuaaksi tee. Jos olet sairas, pysy kotona sairastamassa. Parempi kuin että kaikki lievät tapaukset tulvehtisivat sairaalaan testeihin. Nekin jotka tulis sinne ilman koronaa, poistuisivat sen kanssa.
Minulle on muuten ihan sama, mikä tauti on kyseessä, mutta raivostuttavaa on se, että lapsella on nyt oireet (hyvin lievät, kuumeesta ja yskästä huolimatta voi hyvin), mutta koska ei testata eikä tarvitse hoitoa, sain vain kahdelle päivälle terveyskeskuksesta poissaoloselvityksen, eli jos lapsi on maanantaina oireeton, minulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin viedä lapsi päiväkotiin ja mennä itse töihin mahdollisesti tartuttamaan muut sillä työnantajani on vastuuton ku*ipää joka ei jousta.
Samalla viranomaiset suosittelevat pysymään kotona jos on mahdollista, että on tartunnan saanut. Ainoa toivoni noudattaa tätä on se, että sairastun viikonlopun aikana itse ja voin hakea itselleni sairaslomaa jotta voin olla luvallisesti töistä pois. On tämä väärin.
Testeihin vaan ap, samassa tilassa olette kaikki. Koronan saat viimeistään kun odotat vuoroasi testeihin.
Testaaminen ei auta sinun tilannetta millään tavalla. Samalla se kuitenkin aiheuttaisi lisää kuormitusta terveydenhoitojärjestelmälle. Ehdottomasti säästetään resurssit hoitoa oikeasti tarvitseville!!
Jos kaikki halukkaat testattaisiin ei sairaalat ehtisi mitään muuta tekemään kuin niitä testejä. Siinä jäisi vakavasti sairaat hoitamatta.
Vierailija kirjoitti:
Testaaminen ei auta sinun tilannetta millään tavalla. Samalla se kuitenkin aiheuttaisi lisää kuormitusta terveydenhoitojärjestelmälle. Ehdottomasti säästetään resurssit hoitoa oikeasti tarvitseville!!
Jos kaikki halukkaat testattaisiin ei sairaalat ehtisi mitään muuta tekemään kuin niitä testejä. Siinä jäisi vakavasti sairaat hoitamatta.
Se on hyvä juuri näin. Jätetään turhat kuormittavat tekijät pois ja hoidetaan ne jotka sitä hoitoa tarvitsevat. Mitä siitä tulisi, jos kaikki testattaisiin? Sinulla on nyt todettu korona lähde kotiin. Ja sitten taas kokeataan olevansa jollain tavalla uhreja ja liioittelaan niitä tseensä kohdistuvia negatiivisia asioita, kun ei saa sitä hoitoa. Eli joka tapauksessa oltaisiin tyytymättömiä ja se pää ei pysyisi kasassa.
Muutama lievästi sairastunut pääsi testeihin ja korona todettiin. Pari esimerkkiä:
Olishan se kiva tietää, mutta eipä sillä tiedolla mitään tee. Pääkaupunkiseudulla on jo monta kymmentä tuhatta koronatartuntaa eli ei niitä kaikkia saada millään testattua.
Tiukkaa koronaöyhötystä jälleen!