Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ennen koronakriisiä pidin postapokalyptisen fiktion kuvauksia ihmisten ahneudesta ja itsekkyydestä epäuskottavana

Vierailija
27.03.2020 |

Siis kun elokuvissa, kirjoissa, peleissä jne. joissa kuvataan maailmanloppua, zombie-epidemiaa tai jotain katastrofia, monet selviytyjistä ovat tosi itsekkäitä ja ahneita kriisin keskellä.

Olen aina ajatellut, että onpa epäuskottavaa ja liioiteltua: että kyllähän nyt useimmat ihmiset tuollaisessakin tilanteessa ajattelevat yhteistä hyvää ja tekevät kaikkensa sen eteen.

No enpä ajattele niin enää. Suomalaisten ihmisten itsekkyys on todella päässyt yllättämään ja samalla vetänyt mielen surulliseksi. Hamstrataan ruokaa ja lääkkeitä, reissataan ensin ympäri maapalloa ja sitten ympäri Suomea, paetaan mökeille jne. vaikka valtiovalta on erikseen sanonut, että niin ei saa tehdä.

Moni ei ajattele kuin omaa napaansa.

Toistaiseksi onneksi suurin osa noudattaa sääntöjä ja ajattelee koko yhteiskuntaa. Mutta jos tulossa olisi oikeasti maailmanloppu, olisi pakko alkaa itselläkin pelata omilla säännöillä, jotta selviäisi.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole yllättynyt

Vierailija
2/16 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, luottaminen ihmisten omaan järjenkäyttöön ja yhteisen edun ajamiseen on turhaa. Vain pakkokeinot toimivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole itsekkyyttä jos haluaa esim. mökilleen. Itse ainakin pidän sitä ihan järkevänä toimintana, joka ei vahingoita muita millään tavalla. Ja itse en ole mökinomistaja, mutta jos olisin, niin varmaan lähtisin mökille.

Vierailija
4/16 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ihmisten itsekkyyden näkee ihan arkielämässäkin. Eli ei tullut yllätyksenä.

Vierailija
5/16 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina tiennyt, että ihmiset ovat ahneita ja itsekkäitä. Olen luultavasti itsekin joissakin tilanteissa. 

Vierailija
6/16 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmiset ei luota johtajiinsa, niin he ajattelevat että on pakko ajatella itse ja selvitä itse. En kyllä ymmärrä mitä suomalaiset marisee. Suomen hallitus on vetänyt tosi hyvin. Terveisiä Ruotsista. En todellakaan osallistu oman perheen kanssa tähän laumatartuttamisoperaatioon, joka täällä on pistetty käyntiin, joka kuulemma pelastaa tämän maan. Harmi vaan niille jotka kuolee.

Vierailija
7/16 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelevat rahaa enemmän kuin ihmishenkiä.

Ja ei tullu yllätyksenä.

Vierailija
8/16 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen yllättynyt.

Myös siitä, että ei noudateta annettuja simppeleitä flunssa-ohjeita.

Tai vaaditaan muita noudattamaan vielä enemmän kuin on ohjeistettu, ja sitten naureskellaan muina miehinä jäljestäpäin, kun tuli pomotettua muita oikein kunnolla. (Kyllä törmäsin tällaiseen tyyppiin yksi päivä, ja hämmästelen tyypin käytöstä vieläkin. Toivon että en olisi nähnyt kys. tyyppiä tapahtuneen jälkeen hymyilemässä hyväntuulisena itsekseen ilman aikaisemmin pitämiään suojavarusteitaan. Olikohan joku pikkupomo, jolla on tullut patoumia etätöissä, kun ei ole hetkeen päässyt kyykyttämään ketään alaistaan töissä?)

Hysteeriset ihmiset pimahtaa ihan oikeasti tässä kriisissä. 

Vierailija
9/16 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta taas esimerkiksi entisissä Neuvostoliiton alueen maissa köyhät ihmiset ovat todella vieraanvaraisia ja antavat vähästään vieraalle. Maallinen rikkaus tekee ihmisestä monesti itsekkään ja kylmän.

Vierailija
10/16 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ihmisten itsekkyyden näkee ihan arkielämässäkin. Eli ei tullut yllätyksenä.

Mulle tuli yllätyksenä mm. se että lähdetään matkalle epidemia-alueelle vielä siinä vaiheessa, kun on varoitettu asiasta, ja vaikka saisi osan matkan hinnasta takaisin.

Vierailija
11/16 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, vähän sama fiilis. Kyllä sitä aina tiesi että kuspäitä on porukassa, mutta niin todella paljon. En enäö yhtään kyseenalaista kaikkea idioottimaista toimintaa kauhuleffoissa yms. Ihmiset vaan ihan oikeasti on niin tyhmiä ja itsekkäitä. Mitenhän me ollaa lajina koskaan selvitty näinkään pitkälle?

Vierailija
12/16 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta taas esimerkiksi entisissä Neuvostoliiton alueen maissa köyhät ihmiset ovat todella vieraanvaraisia ja antavat vähästään vieraalle. Maallinen rikkaus tekee ihmisestä monesti itsekkään ja kylmän.

Vai tekisikö varovaisen? Kun kaikki yrittää hyötyä.

Vierailija
13/16 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas samaiset elokuvat ja kirjat ovat opettaneet ymmärtämään ihmisten ahneutta, tyhmyyttä ja panikointia. Jotenkin olen osannut näiden avulla valmistautua tähän ja osaan nyt toimia ja ajatella rationaalisesti.

Alfred Henry Lewis "There are only nine meals between mankind and anarchy.”

Vierailija
14/16 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole yhtään yllättynyt.

Kyllähän esimerkiksi suhtautuminen ilmaston lämpenemiseen on nostanut esille aivan samat piirteet. Millään muulla ei ole mitään väliä kuin omien mielihalujen tyydyttämisellä. Vaaroihin ei haluta uskoa ja pilkataan ja vähätellään niitä, jotka ottavat riskit tosissaan. Tai jos uskotaankin, niin laskelmoidaan kylmästi, että joutuuko itse kärsijöiden joukkoon ja jos ei todennäköisesti joudu, niin jatketaan entiseen malliin, koska ei muilla tai tulevaisuuden maailmalla ole väliä.

Vierailija
15/16 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen valitettavasti huomannut tämän aikoinaan jo työkavereistani. Minulla oli paljon henkilökohtaisia vaikeuksia, enkä päässyt juhlimaan, shoppaamaan ja matkustamaan samalla mitalla kuin työkaverit. Vaan jouduin nöyränä taistelemaan itseni irti vaikeuksista. Jossain vaiheessa rupesi tympimään työkavereiden pohjaton ahneus, itsekkyys ja röyhkeys. Nyt olen hakeutunut alalle, missä suurin osa työkavereista on aidosti kilttejä ja auttavaisia. Se on erittäin hyvä asia tässä tilanteessa. Auttaa jaksamaan.

Vierailija
16/16 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen yllättynyt.

Myös siitä, että ei noudateta annettuja simppeleitä flunssa-ohjeita.

Tai vaaditaan muita noudattamaan vielä enemmän kuin on ohjeistettu, ja sitten naureskellaan muina miehinä jäljestäpäin, kun tuli pomotettua muita oikein kunnolla. (Kyllä törmäsin tällaiseen tyyppiin yksi päivä, ja hämmästelen tyypin käytöstä vieläkin. Toivon että en olisi nähnyt kys. tyyppiä tapahtuneen jälkeen hymyilemässä hyväntuulisena itsekseen ilman aikaisemmin pitämiään suojavarusteitaan. Olikohan joku pikkupomo, jolla on tullut patoumia etätöissä, kun ei ole hetkeen päässyt kyykyttämään ketään alaistaan töissä?)

Hysteeriset ihmiset pimahtaa ihan oikeasti tässä kriisissä. 

Mulla on myös tällanen moraalinvartija lähipiirissä. Onneksi pelkää niin hysteerisesti tätä koronaa, että ei uskalla käydä turvavälin rikkojiin fyysisesti käsiksi. Aivan umpihullu.