Miten voi olla mahdollista, että ihmiset LÄHTEVÄT pk-seudulta kun pyydetään PYSYMÄÄN täällä?
Ihan oikeasti. Nyt tämä koko rajoitus on yhtä tyhjän kanssa! Iso kasa porukkaa lähti tänään pk-seudulta mökeille ympäri Suomea.
Siis miten ihmiset voivat olla näin itsekkäitä? Terveydenhuoltoa ei näköjään arvosteta YHTÄÄN! Hävetkää oikeasti!
Olen sanaton.
Kommentit (322)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInkä helvataan takia te niitä hesalaisia syytätte?
Hallitus ja Thl tähän koko sopppaan on syyllinen ja aina liian myöhässä jos jotain tekevät.
Ei osaa maasta voi sulkea sanomalla, "ensi viikolla ei sitten saa enää kulkea".
Ne määräykset pitää tehdä salaa kriisiaikoina ja panna täytäntöön aamuyöllä ihmisten vielä nukkuessa.
KUka hemmetin idiootti jäisi johonkin rupuiseen kerrostalokuutioon, jossa naapurit sairastuvat ja ennenkuin huomaakaan itsekin on koronan kynsissä omassa luukussaan?
Jos vaihtoehtona on tautivapaa kesämökki, mökin tekemiset, saunat, ulkoilut metsässä ym?
Jos hallitus on tekevinään, niin kansa on noudattavinaan.
Yhtä veivaamista koko homma ja neuvot kansalaisille luokkaa, peskää käsiänne, yskikää hihoihinne ja koittakaa selvitä, sillä me teemme jokaisen tekomme viikkoa tai kahta liian myöhään, emmekä enää pysty tilannettaa hallitsemaan, emmekä ole koskaan pystyneet. KUnhan lätisemme kuorossa pa skaa.
Sanoisivat suoraan mikä on tarkoitus.
Thl:n ohjeiden perusteella me annamme koko kansan sairastua mahdollisimman nopeasti saadaksemme joukkosuojan raatoluvusta piittaamatta, sillä uudenmaan sulkeminen ja asiasta tiedottaminen etukäteen viittaa tahalliseen kansalaisten sairastuttamiseen.
Ihmettelen kanssa, miksi homma tehtiin näin? Miksei ensin sulkuja ja sitten ilmoitetaan rajoituksista? Oliko koko ajan tavoite, että Uudeltamaalta lähtee vyöry liikkeelle, että saadaan tauti leviämään nopeammin?
Miten ajattelit, että tuo olisi ollut käytännössä mahdollista? Sulkuihinhan tarvittiin poliittinen päätös ja eduskunnan hyväksyntä, ja edustuksellisessa demokratiassa päätöksenteon tulee olla julkista ja kansalaisilla tulee olla mahdollisuus seurata päätöksentekoa.
Olen mökillä Uudellamaalla. Toin ruuat kotimarketista. Kotiterkkariin ja -sairaalaan ei ole pitkä matka. Mihinkään ei ole tarkoitus mennä paitsi takaisin kotiin jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu vähän ihmeelliseltä. Hallitukselta on tullut vakava vetoomus siitä, että kaikki pysyisivät kotonaan - tätä ohjetta ei mielestäni ole kauhean vaikea ymmärtää. Tietoa on tullut paljon ja ainakin minulle on ihan selvää se, että tässä ei nyt ole kyse vain minusta ja minun terveydestäni vaan ihan koko kansasta. Asun Helsingissä, eikä tulisi mieleenikään lähteä nyt täältä pois ja ottaa sitä riskiä että levittäisin tautia. Ja joo, ei kaadu seinät päälle, on mukava koti ja ulkoilemaankin pääsee. Toki joutuu etsimään vähän uusia reittejä kun kaikki näyttävät lähtevän isolla porukalla ulkoilemaan, mutta siitäkin selviää. Malttia.
Pariisissa tehtiin muuten juuri tämä sama virhe, porukka pakeni sieltä maaseudulle, tehokkaasti levittäen taudin koko maahan.
Mitä Ukko ylijumalia ne Thl:n virheellisiä neuvoja antavat ja hallituksen vastuunpakoilijat ovat?
Samanlaisia ihmisiä kuin sinä ja minä.
Jos kehotan sinua vakavasti, erittäin vakavasti ja suoraansanoen uhkaillen netin välityksellä pidättelemään pierujasi viikonlopun ajan, pelottaako ja tekisikö mieli totella?
No eipä juuri väittäisin ja jos jollekin tervejärkiselle ihmiselle annetaan neuvo jäädä ghettoon sairastumaan muiden mukana sen vuoksi ettemme me osanneet suojella sinua aiemmin ja nyt ainoa keinosi on saada koronatartunta, ettet meidän mokailujemme seurauksena sairastuta kaupan kassaa hevonkuukkelinperseessä mökkipaikkakunnallasi, mitäpä luulet, kumman sana painaa loppupeleissä enemmän?
Norsunluutornissaan istuvan hallituksen, joka ei saa mitään aikaiseksi ja jos saa, viikkoja liian myöhään vai perheensä puolesta huolestuneiden vanhempien, jotka suojelevat lapasiaan ja itseään pakenemalla tautialueelta vapaammille vesille.
Niin ihmiskunta on kriisejä kohdatessaan aina tehnyt ja tulee tekemään, ellei päättäjillä ole munaa pysäyttää tätä toimintaa voimakeinoin.
Koronasta on ollut melko selkeää uutisointia jo kuukausien ajan. Siitä on voinut päätellä että olennainen osa taudin torjuntaa on sen leviämisen estäminen, kuten esim. Kiinassa tehtiin. Jos noudatat ohjeita turvaväleistä ja sosiaalisesta eristäytymisestä, miksi lapsesi olisi vaarassa? Ymmärrän kyllä että ollaan huolissaan tilanteesta, mutta rehellisesti sanottuna enemmän olen kuullut juttua siitä, että ihmisillä kaatuvat seinät päälle ja halutaan maaseudulle laittamaan mökin pihaa, lapset voivat hyppiä trampalla jne. Inhimillistä, mutta ei silti oikein tässä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla että joku ei ymmärrä ihmisten pakoa pois korona-alueelta luonnollisena reaktiona? Sama ilmiö on toistunut kaikissa maissa, joissa on ehtinyt/pystynyt tuon pakenemisen tekemään. Kyseessä on luonnollinen ja inhimillinen reaktio.
Ehkäpä sen takia, että on tietoa, että niissä maissa, missä tuo pakoreaktio on tapahtunut, myös kriisi on räjähtänyt käsiin. Sen sijaan maissa, joissa sosiaalinen eristäytyminen ja ihmisten liikkuvuuden rajoittaminen on toiminut, kriisi on saatu tehokkaammin kuriin. Ohjeistuksen noudattaminen siis palvelee ihan kaikkien etua, myös mökkipakolaisten itsensä etua, mutta he eivät vain välitä. Useimmat vain uhittelevat ja haukkuvat muita kateellisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla että joku ei ymmärrä ihmisten pakoa pois korona-alueelta luonnollisena reaktiona? Sama ilmiö on toistunut kaikissa maissa, joissa on ehtinyt/pystynyt tuon pakenemisen tekemään. Kyseessä on luonnollinen ja inhimillinen reaktio.
Ehkäpä sen takia, että on tietoa, että niissä maissa, missä tuo pakoreaktio on tapahtunut, myös kriisi on räjähtänyt käsiin. Sen sijaan maissa, joissa sosiaalinen eristäytyminen ja ihmisten liikkuvuuden rajoittaminen on toiminut, kriisi on saatu tehokkaammin kuriin. Ohjeistuksen noudattaminen siis palvelee ihan kaikkien etua, myös mökkipakolaisten itsensä etua, mutta he eivät vain välitä. Useimmat vain uhittelevat ja haukkuvat muita kateellisiksi.
Yksilötasolla sille mökkiläiselle on parasta olla siellä mökillään. Ne satunnaiset ruuan täydennykset ovat hyvin epätodennäköinen paikka napata tartunta, jos järkevästi toimii.
Väestötasolla asia toki menee kuten kuvaat.
Ei minuakaan kauheasti oikeasti kiinnosta koko Suomi, jos oma turvallisuus on vaakalaudalla. Meidän suvulla olisi kyllä mökki, mutta se on niin alkeellinen, ettei siellä näin kylmillä vielä oikein viihdy. Ja muutenkin itse joudun töissä käymään, kaikkea en saa tehtyä etänä. Kesäksi kyllä eristäydytään sinne perheen kanssa, jos tilanne on vielä paha.
Vierailija kirjoitti:
Verified
Koronaviruksen ottaminen tosissaan on ensisijaisen tärkeää. Oon kuitenkin lopen uupunut tähän syyllistämiseen, jota tulee joka suunnasta ja ihan kaikille tällä hetkellä. Niin median kuin yksityishenkilöiden suunnalta somessa.
Tää virus ei häviä sillä, että me revitään muita ihmisiä palasiksi. Meitä kaikkia pelottaa, mutta tää ei ole yhdenkään yksilön syytä. Meitä kaikkia ohjeistetaan valtionjohdon suunnalta, ja kun toimitaan niiden ohjeiden puitteissa, sen on oltava riittävästi. Tilanteet muuttuvat jatkuvasti ja sen kanssa on vain elettävä, että ohjeistus voi olla tänään eri kuin eilen tai edes tunti sitten.
Toivoisin, että tässä ahdistavassa, meille kaikille uudessa ja huolestuttavassa tilanteessa, ei etsittäisi jatkuvasti seuraavaa hyökkäyksen kohdetta, jota ruoskia esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Tää on meille jokaiselle varmasti ihan riittävän kuormittavaa muutenkin.
Syyttämisen sijaan voidaan keskittyä esimerkiksi lähikontaktien minimoimiseen ja toistemme tukemiseen ❤️ EDIT: Hei, nyt vielä tarkennuksena, että vaikka olemme mökillä nyt, emme matkustaneet tänne tänään vaan keskiviikkona. Olemme koko ajan toimineet hallituksen silloisen ohjeistuksen mukaan. Mikäli tulee ohjeistus palata takaisin pääkaupunkiseudulle niin tietenkin palaamme heti.Alma, Helsinki
Marinin vetoomus palaamisesta tuli eilen torstaina ja sinä olet edelleen siellä vaan kirjoittamassa tänne palstalle. Missä paluuaikeet jos niitä nyt ihan tosissaan edes on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksilötasolla sille mökkiläiselle on parasta olla siellä mökillään. Ne satunnaiset ruuan täydennykset ovat hyvin epätodennäköinen paikka napata tartunta, jos järkevästi toimii.
Ei minuakaan kauheasti oikeasti kiinnosta koko Suomi, jos oma turvallisuus on vaakalaudalla. Meidän suvulla olisi kyllä mökki, mutta se on niin alkeellinen, ettei siellä näin kylmillä vielä oikein viihdy. Ja muutenkin itse joudun töissä käymään, kaikkea en saa tehtyä etänä. Kesäksi kyllä eristäydytään sinne perheen kanssa, jos tilanne on vielä paha.
Äh, kyllä se väestötaso lähtee siitä mitä yksilöt tekee. Eli jos kaikki tai edes suurin osa on eristyksissä mökeillään niin nuo ei tartuta eikä kuormita terveydenhoitoa saamalla tartuntoja. Eli taudin leviäminen hidastuu ihan yhtä hyvin jos ei paremminkin kuin koittamalla sinetöidä porukan sisätiloihin neukkukuutioihinsa.
Jokainen kuvittelee olevansa se ainoa, joka eristäytyy mökkiinsä, eikä varmasti käy kyläkaupassa. Mutta kun näitä yksilöitä on sata tuhatta, niin taatusti jollakin loppuu maito tai parasetamooli, jalka nyrjähtää tai tulee tavallinen sydänkohtaus, että on pakko mennä kuormittamaan sitä pientä lähitaajaman kauppaa, apteekkia tai terveyskeskusta.
Ihminen on luonteeltaan sellainen, että kapinoi käskyjä vastaan. Olisi kannattanut sanoa, että kaikkien pitää lähteä Uudeltamaalta, koska täällä se korona jyllää. Kaikki olisivat pysyneet kotona.
Oletteko ajatelleet, että nämä samat ihmiset myös äänestävät... Suora demokratia ei vaan toimi, ja syy on nimeomaan ihmisten keskimääräinen ÄO.
Vierailija kirjoitti:
Psykologiaa.
Kun on huono itsetunto, niin mieli yrittää suojella itseään. Jatketaan elämää sellaisena mitä se oli ennen näitä tiukkoja sääntöjä. Tai sitten kuvitellaan että tekee palveluksen itselleen, perheelleen ja yhteiskunnalle pakenemalla tautipesäkkeestä "turvaan".
Hamstraamisessa on myös kyse pohjimmiltaan siitä, että aikuisen sisällä on turvaton pieni lapsi. Vaikka järki sanoo että kaupat eivät mene kiinni, perusturvan tunne on musertunut. Henkilö tuntee että hän voi hallita vaikeaa tilannetta.
Olen huomannut, että tähän koronaan neutraalisti mutta asiallisella vakavuudella suhtautuvat ihmiset ovat harvassa.
Hyvin ja viisaasti sanottu. Tästähän on juurikin kyse, heikot ihmiset asialla. Vahvat ihmiset pärjäävät ja ymmärtävät tilanteen. Kuulun itse näihin vahvoihin, en hysterisoi, mutta noudatan ohjeita ja omaa järkeäni koska sitä löytyy, olen aina osannut ajatella omilla aivoillani toisin kuin monet muut. Tuollainen hamstraus ja paot mökeille kertovat vähä-älyisyydestä ja heikkoudesta.
Jotkut ihmiset ajattelee että ei tämmöiset kiellot koske minua. Ihan tyhmyyttä se on minun mielestä. Facebookissa jaettu kotihoitajan kirjoitus. Kannataa lukea ja miettiä, ihan jokaisen. Esim toimittaja Kari Lumikero oli jakanut tämän.
"Terkkuja kotihoidosta, nyt mulla alkaa palaa pata jumiin.
Me terveydenhuollon työntekijät uidaan käsidesissä, käytetään maskeja, pelätään yskiä edes hihaan ettei lietsota hätää ja painetaan nappeja kyynärpäällä, ettei vahingossakaan levitetä koronavirusta, jos se vaikka oiskin oireettomana just mulla. Me tehdään kaikkemme, ettei tää paska leviäis yhtään nopeammin.
Ja mitä mä näen taas?
Perheitä kymmenittäin leikkipuistossa, nuorisojengejä pelaamassa korista, ikäihmisiä kahvilla. Anna ku arvaan, seuraavaks meette mummolle kylään?
Yritättekö te tahallanne sabotoida meidän duunia? Minkä ihmeen takia mun pitää edes yrittää suojata itseäni ja ennenkaikkea noita mun asiakkaita, joista melkein kaikki on monisairaita ja yli 70-vuotiaita? Vois lopettaa itekin käsidesin käytön, koska se on muutenkin vähissä ja ei siitä näköjään oo mitään hyötyä ku joku tulee kuitenkin karmit kaulassa mammalle kylään.
Erityisesti mulla meni eilen yks asia tunteisiin. Kävin ärrällä hakemassa kahvin ja salaatin, jotka muuten nautin lennossa ja kolmessa osassa ku tää on vähän hektistä tää työ. Siellä pyöri sellanen seitsemän 11-12v pojan lauma. Ne kosketteli kaikkea, ne töni toisiaan ja ne ei ilmeisesti vielä osaa metrijärjestelmääkään. Yhdessä myyjän kanssa me ärähdettiin niille, että *se metrin väli, tää ei oo mikään pyyntö*. Mikä oli vastaus? Kröhitään ja yskitään ilmaan ja huudetaan, että "mulla on se korona jo."
JUMALAUTA VANHEMMAT! NYT NE KULLANNUPUT KOTIIN JA SAATANAN NOPEASTI. Tää ei oo enää leikin asia. Ettekö te uskalla sanoa että nyt EI hengata kavereiden kanssa kylillä, vai eikö teitä yksinkertaisesti kiinnosta? Sillon ois kannattanu käyttää aikanaan kortsua, nyt on vähän myöhäistä katua.
Tällä tavalla me levitetään tätä virusta ku paskaa joka on heitetty tuulettimeen. Tällä tavalla me ollaan Italia, mutta pitsoilla mihin laitetaan ananasta. On turha itkeä ja parkua, kun just sun mummo tai vaari sairastuu vakavasti sen jälkeen ku kävitte kylässä. Tai sun lapses sairastuu sen jälkeen, ku se on käyny vähän kylillä pyörimässä kavereiden kanssa ku "kotona on tylsää ja en jaksa kattoo teitä paskoja vanhempia."
Mä peräänkuulutan nyt aivoja ja kovaa rakkautta teiltä aikuisilta. Pitäkää ne lapset kotona. Olkaa nyt paskoja vanhempia. Pysykää myös ite kotona. Älkää tehkö meidän työstä yhtään vaikeampaa ja raskaampaa ku se jo nyt on.
Elämä on tältä keväältä peruttu. Ilman yhteistyötä se on peruttu paljon pidemmältäkin ajalta."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äh, kyllä se väestötaso lähtee siitä mitä yksilöt tekee. Eli jos kaikki tai edes suurin osa on eristyksissä mökeillään niin nuo ei tartuta eikä kuormita terveydenhoitoa saamalla tartuntoja. Eli taudin leviäminen hidastuu ihan yhtä hyvin jos ei paremminkin kuin koittamalla sinetöidä porukan sisätiloihin neukkukuutioihinsa.
Niin, kyllä se riippuu pitkälti tosiaan siitä, että maltetaanko möllöttää siellä mökillä ja hakea nopeasti vaan isot määrät ruokaa aina. Mutta kun paljon ihmisiä lähtee liikkeelle, väestötasolla todennäköisyys sille, että sairaita (oireettomia tai oireilevia) liikuskelee sellaisillakin paikoilla, missä tartuntoja ei vielä ole ja levittää sitä. Ja silloin kasvaa taas todennäköisyys sairaalahoidon tarpeelle myös pienemmissä paikoissa.
Mutta ei tämä ole jokotai. Jos kaikki, joiden ei ole aivan pakko käydä töissä, möllöttäisivät omissa oloissaan, se on lopulta ihan sama missä he olisivat. Vaan kun aina on näitä vatipäitä, jotka eivät niin toimi.
Alkoholisti ystäväni vähät välittävät,baarissa istuvat sairaina ja yskivät ilman suojia.Juoppokämpästä toiseen juomaan.
Vierailija kirjoitti:
Psykologiaa.
Kun on huono itsetunto, niin mieli yrittää suojella itseään. Jatketaan elämää sellaisena mitä se oli ennen näitä tiukkoja sääntöjä. Tai sitten kuvitellaan että tekee palveluksen itselleen, perheelleen ja yhteiskunnalle pakenemalla tautipesäkkeestä "turvaan".
Hamstraamisessa on myös kyse pohjimmiltaan siitä, että aikuisen sisällä on turvaton pieni lapsi. Vaikka järki sanoo että kaupat eivät mene kiinni, perusturvan tunne on musertunut. Henkilö tuntee että hän voi hallita vaikeaa tilannetta.
Olen huomannut, että tähän koronaan neutraalisti mutta asiallisella vakavuudella suhtautuvat ihmiset ovat harvassa.
No eikö ole kumminkin hyvä jos sairastaa kotona, että on ruokaa eikä lähde kipeänä hakemaan ruokaa. Harva kuitenkaa edes osaa tilata jotain kotiinkuljetusta. Kauppaan sitten köhimään ja tarttumaan muut, kun joku Trolli on käskyttänyt ostamaan korkeintaan vain muutaman päivän ruuat.
Toivottavasti Marin ja muutkin ministerit pysyvät Helsingissä, eivät häivy vklo:si perheen luo Uudeltamaalla pois. Toreilla ja kaupoihin köhimään. Muut sitten pistävät omat parisuhteensa jäihin kuukaudeksi, kun on karenteeni, kun puoliso on rajan toisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
Juuri oli uutisissa Taloustutkimuksen teettämä selvitys, jossa valtaosa suomalaisista on hyvin tai erittäin tyytyväisiä hallituksen ja pääministerin toimintaan tässä kriisitilanteessa.
Minä osallistuin tähän galluppiin ja vastasin että hallitus ei ole onnistunut ollenkaan.
Heti kun olin vastannut kyselyyn katsoin uutisia ja leukani loksahti kun huomasin, että lehdissä oli jo uutisoitu tutkimuksen todistavan kansan tukevan hallitusta.. Tulokset siis uutisoitiin ennen kuin tutkimusta oli edes tehty!
Mitä vittua tässä maassa nykyisin tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Oletteko ajatelleet, että nämä samat ihmiset myös äänestävät... Suora demokratia ei vaan toimi, ja syy on nimeomaan ihmisten keskimääräinen ÄO.
Korkea ÄO ja epäitsekkyys eivät aina kulje käsi kädessä.
Vierailija kirjoitti:
Psykologiaa.
itsetunto ei ole oikea termi tähän yhteyteen. mutta asiasisältö kyllä.
Juuri oli uutisissa Taloustutkimuksen teettämä selvitys, jossa valtaosa suomalaisista on hyvin tai erittäin tyytyväisiä hallituksen ja pääministerin toimintaan tässä kriisitilanteessa. Viestintä on ollut asiallista, riittävää ja toimet oikeissa mittasuhteissa tehtyä. Ei mitään pelon lietsontaa, vaan tarvittavia toimia oikea-aikaisesti. Nyt tarvittaisiin kansalaisvastuusta myös ihmisiltä, onneksi näyttää siltä että valtaosa kykenee kantamaan vastuunsa tässä tilanteessa ja ajattelemaan omaa napaansa pidemmälle, vaikka valitettavasti teitä kaltaisiasikin on.