Lue keskustelun säännöt.
metformiinista
28.06.2006 |
Onko kenelläkään kokemuksia metformiinista pco:n hoidossa? Miten olet niitä saanut? Tehtiinkö sinulle jotain testejä ennen reseptin saamista, esim. sokerirasitustesti tms.? Onko painolla mitään merkitystä, kun metformiinia määrätään? Kiva, jos jaksat vastata uteliaalle mytölle : )
Kommentit (2)
Täytyykin yrittää etsiä tuo kyseinen lääkärilehti käsiin.
Kaikkea hyvää myös sinulle!
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ei ole näköjään kukaan muu vielä jaksanut vastata. Eli siis metformiini on todellakin hyvä lääke PCO:ssa. Itse olen ammattini sekä oman PCO:n vuoksi perehtynyt aiheeseen, ja voin todellakin lämpimästi suositella. Hyvä ja edullinen lääke, josta tutkimusten mukaan hyötyy ainakin 70% PCO-potilaista. Erityisen hyvä ylipainoisille, mutta myös normaalipainoisilla toimiva apu. Itse normaali- tai pikemminkin alipainoinen, mutta sen puolesta ok. Sivuvaikituksina aiheuttaa usein vatsavaivoja ja pahoinvointia, mutta kun lääkitys aloitetaan pienellä annoksella jota hitaasti nostetaan, ei suuria ongelmia pitäisi esiintyä. Itselläni herkkä vatsa, mutta lääkkeen aloitus sujui silti aika helposti.
Ennen lääkkeen aloitusta ei mitään sokerirasituksia tarvita, ellei sellaiseen jotain muuta syytä. Osa lääkäreistä nykyään vielä aika tietämättömiä lääkkeestä, joten kannattaa etsiä asiaan perehtynyt lääkäri. Tälläkin palstalla pyörii sivusta katsottuna paljon PCO:laisia, jotka varmasti hyötyisivät lääkkeestä, mutta joiden lääkärit tietämättömiä asioista. Kannattaa siis itse hankkia tietoa ja olla aktiivinen.
Suomen Lääkärilehdessä 5/2006 oli aiheesta hyvä artikkeli. Kannattaa etsiä käsiinsä jos pystyy, ja marssia vaikka artikkeli kädessä lääkärin vastaanotolle.
Toivottavasti tästä oli jotain apua. Kaikkea hyvää sinulle!