Kotihoidon mukana kulkee edelleen ylimääräisiä henkilöitä, opiskelijoita ja harjoittelijoita, miksi ikäihmisiä ei suojella?
Olen huomannut että vanhuksien kotihoidossa ja palveluissa kulkee turhaan ylimääräisiä henkilöitä eli opiskelijoita ja harjoittelijoita varsinaisen hoitajan lisäksi vaikka on ohjeistettu että mahdollisimman vähän ihmisiä vierailisi vanhuksen luona. Muutenkin on vähän sinne päin suojukset, eli aika lailla suojavarusteet puuttuvat. Vanhuksia myös kosketellaan ja hoidetaan turhaan vaikka he pärjäisivät itsekin.
Miten puolustuskyvyttömiä vanhuksia voisi suojella?
Kommentit (53)
Meillä päin harjoittelut keskeytettiin. Tarpeeksi pitkällä opinnoissa olevat opiskelijat palkattiin sitten tekemään ihan itsenäisiä työvuoroja.
Onneksi vaihdoin alaa. Hoitakaa vanhuksenne itse. Eihän teillä ole nyt muutakaan tekemistä, kun kaikki pitää tehdä etänä. Monet hoitavat pikkulapsiakin työnsä ohessa, joten ei selityksiä.
Omaiset voisivat nyt mahdollisuuksien mukaan itse olla enemmän mukana vanhusten arjessa, jotta siellä kotona ramppaisi vähemmän porukkaa. Jos omainen vaikka huolehtisi vanhuksen ruokailuista ja yövaatteiden vaihdosta, kotihoito voisi käydä tekemässä vain esimerkiksi lääkehoitoon ja haavanhoitoon tms. liittyvät toimet, jolloin käyntejä voitaisiin harventaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ja koulu ilmoitti että harjoitteluja ei keskeytetä, pitää saada äkkiä valmistumaan.
T. kotihoidon lh joka ei todellakaan haluaisi tässä tilanteessa kuljettaa opiskelijaa mukanaanMihis se opiskelija pitäisi harjoittelun ajaksi työntää, jos jakso keskeytetään? Opettajien resurssit ovat harjoittelujaksojen aikana muualla.
T. Opettaja
Etäopintoja EHDOTTOMASTI. Näin olemme toimineet usealla paikkakunnalla. Esim tupakoiva opiskelija on RISKIRYHMÄÄ, ja mielellään ei Nitistäjä nuortenkaan keuhkoja. Aikaa riittää. Nyt on POIKKEUSTILA.
TE OPETTAJAT NYT VALOJA PÄÄLLE. t.toinen ope
Ja sinä huolestunut, ota heti yhteyttä STM ja pyydä ohjeita. Tuo ei ole ok.
Sipoossa kotihoidon työntekijä sairastunut koronaan. Lähde Is. No niin, tästä se lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ja koulu ilmoitti että harjoitteluja ei keskeytetä, pitää saada äkkiä valmistumaan.
T. kotihoidon lh joka ei todellakaan haluaisi tässä tilanteessa kuljettaa opiskelijaa mukanaanMihis se opiskelija pitäisi harjoittelun ajaksi työntää, jos jakso keskeytetään? Opettajien resurssit ovat harjoittelujaksojen aikana muualla.
T. Opettaja
Etäopintoja EHDOTTOMASTI. Näin olemme toimineet usealla paikkakunnalla. Esim tupakoiva opiskelija on RISKIRYHMÄÄ, ja mielellään ei Nitistäjä nuortenkaan keuhkoja. Aikaa riittää. Nyt on POIKKEUSTILA.
Taidat olla Lenigradissa opettamassa trollausta kirjoituksesta päätellen. Tai sen virheistä.
T:Lähäri.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi vaihdoin alaa. Hoitakaa vanhuksenne itse. Eihän teillä ole nyt muutakaan tekemistä, kun kaikki pitää tehdä etänä. Monet hoitavat pikkulapsiakin työnsä ohessa, joten ei selityksiä.
Onneksi vaihdoit. Alamme ei tarvitse sinunlaisiasi ihmisiä, joilla ei empatiakykyä mutta katkera luonne. t.omat vanhempansa hautaan hoitanut ja 4 lasta kasvattanut plus kuolleen sukulaisenkin lapsen.
Kaikilla ei ole lapsia hoitamaan. Itse en aio sellaista taakkaa lapsilleni sälyttää. Ja useat asuvat toisella puolen Suomea. Häpeä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Opettaja
Taidat olla Lenigradissa opettamassa trollausta kirjoituksesta päätellen. Tai sen virheistä.
T:Lähäri.
Ihanko Leningradista? Taidat olla 70-lukulainen ja jos tuossa ikäpolvessa yhä lähäri, jättäisin sen suun suppuun. Noloa huudella kännykän autocorrect-toiminnosta.
En ole teidän alanne "opettaja", vaan vähän korkeammalla mennään. Oletko kuullut korkeakouluista? Tuskin.
On tainnut jäädä psykologinen testi tekemättä siltä työkkärinkurssilta, josta sinä olet oppisi saanut. Jos asenteesi on hoidettavia kohtaan tuo, säälin asiakkaitasi.
En usko että olet edes lähihoitaja, se on nykyään vähän sama työ kuin siivoojan, ikävä kyllä. Aiemmin vaadittiin opiskelijalta paljon, nyt ei enää mitään. Hyvä että osaavat lukea.
Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä keskeytti kaikkien opiskelijoiden työharjoittelut ainakin sosiaali ja terveyspuolella. Ei ole merkitystä vaikka olisi pitänyt valmistua- nyt et vaan valmistu ja harkat sitten jatkuu kun tilanne sallii. Tilanne on mikä on ja ratkaisu täysin ymmärrettävä, nyt ei voi vedota siihen että ”pitäisi valmistua Koska koulu vaatii tai opiskelija ite” opiskelijoiden valmistuminen nyt on pienin murhe tällä hetkellä..
On mielestäni myös vastuutonta jos tässä tilanteessa opiskelijat altistetaan tahallaan koronalle kun vaihtoehto olisi olla kotona, vaikka ymmärräm että jos valmistuminen viivästyy niin suututtaahan se. Itse valittaisin jos opiskelijoita kuljetettaisiin oman omaiseni luo nyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäähän sitä kiireesti kouluttaa lisää lähäreitä vallitsevan tilanteen vuoksi.
voi harjotella alle 70 v. kanssa
Ne on niitä vanhoja, jotka apua tarvitsevat.
Siivoaja voi harjoitella muidenkin asunnossa nyt parin kuukauden ajan. Samanlainen se asunto on muillakin ihmisillä. Pitäisi miettiä onko asia kuitenkaan ihmishengen arvoinen. Minä en ainakaan halua että minun isällä "harjoitellaan".
Siis onko tässä nyt kotihoidosta puhe vai siivouksesta?
Mutta jos isäsi ei halua että hänellä käy siivooja, niin sittenhän palvelu pitää lopettaa. Ehkä omainen menee sitten siivoamaan, tai asunto jätetään likaiseksi?
Hoivapalvelu meidän kohdalla, monen muun kohdalla kotihoito. Olen siivonnut aikaisemmin, nyt en pääse sillä tosiaan käyn syöpähoidoissa toisella puolella maata. Pieni paikkakunta, ei ole vaihtoehtoa.
Ei tänne hyvä ihminen kannata laittaa viestiä.
Täällä dissaavat elämäänsä kyllästyneet lähihoitajat ja tapatyöttömät. Ne rehdit ja ahkerat ovat muualla kuin täällä palstalla. Että ekdyinkin tällaista edes katsomaan tuon korona-keskustelua takia. Hyi hyi. Tänne ei kannata aikaa tuhlata. Ikävä ketju, epäempaattisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä keskeytti kaikkien opiskelijoiden työharjoittelut ainakin sosiaali ja terveyspuolella. Ei ole merkitystä vaikka olisi pitänyt valmistua- nyt et vaan valmistu ja harkat sitten jatkuu kun tilanne sallii. Tilanne on mikä on ja ratkaisu täysin ymmärrettävä, nyt ei voi vedota siihen että ”pitäisi valmistua Koska koulu vaatii tai opiskelija ite” opiskelijoiden valmistuminen nyt on pienin murhe tällä hetkellä..
On mielestäni myös vastuutonta jos tässä tilanteessa opiskelijat altistetaan tahallaan koronalle kun vaihtoehto olisi olla kotona, vaikka ymmärräm että jos valmistuminen viivästyy niin suututtaahan se. Itse valittaisin jos opiskelijoita kuljetettaisiin oman omaiseni luo nyt!
Juurikin näin. Huutelee "leningradiksi" Pietaria kutsuva "lähäri" ihan ääliömäisyyksiä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin. Huutelee "leningradiksi" Pietaria kutsuva "lähäri" ihan ääliömäisyyksiä täällä.
Leningradin trollia käy luonnon päälle.
T. Lähäri
Työnantajalta ohjeistus, että huivi suun eteen. Että näin helsingissä.