Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotihoidon mukana kulkee edelleen ylimääräisiä henkilöitä, opiskelijoita ja harjoittelijoita, miksi ikäihmisiä ei suojella?

Vierailija
26.03.2020 |

Olen huomannut että vanhuksien kotihoidossa ja palveluissa kulkee turhaan ylimääräisiä henkilöitä eli opiskelijoita ja harjoittelijoita varsinaisen hoitajan lisäksi vaikka on ohjeistettu että mahdollisimman vähän ihmisiä vierailisi vanhuksen luona. Muutenkin on vähän sinne päin suojukset, eli aika lailla suojavarusteet puuttuvat. Vanhuksia myös kosketellaan ja hoidetaan turhaan vaikka he pärjäisivät itsekin.

Miten puolustuskyvyttömiä vanhuksia voisi suojella?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko kotihoito on riski tässä tilanteessa. Vaihtuvia hoitajia, koskaan ei tiedä, kuka sisälle lampsii, kun työntekijöitä ei saa. Töihin pääsee kuka tahansa. Suojavarusteita ei ole. Tämä ei pääty hyvin.

Mikä neuvoksi?

Vierailija
22/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäähän sitä kiireesti kouluttaa lisää lähäreitä vallitsevan tilanteen vuoksi.

voi harjotella alle 70 v. kanssa

Ne on niitä vanhoja, jotka apua tarvitsevat.

Siivoaja voi harjoitella muidenkin asunnossa nyt parin kuukauden ajan. Samanlainen se asunto on muillakin ihmisillä. Pitäisi miettiä onko asia kuitenkaan ihmishengen arvoinen. Minä en ainakaan halua että  minun isällä "harjoitellaan".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme että hoitajia tässä tilanteessa vielä riittää johonkin kotihoitoon!? Miksette hoida itse vanhuksianne, kun kaiken paremmin tiedätte?

Vierailija
24/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivoaja voi harjoitella muidenkin asunnossa nyt parin kuukauden ajan. Samanlainen se asunto on muillakin ihmisillä. Pitäisi miettiä onko asia kuitenkaan ihmishengen arvoinen. Minä en ainakaan halua että  minun isällä "harjoitellaan".

Siis onko tässä nyt kotihoidosta puhe vai siivouksesta? 

Mutta jos isäsi ei halua että hänellä käy siivooja, niin sittenhän palvelu pitää lopettaa. Ehkä omainen menee sitten siivoamaan, tai asunto jätetään likaiseksi? 

Vierailija
25/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, no sitten kun henkilöstö alkaa sairastumaan, niin mistä luulet että saadaan sijaisia, jotka vieläpä osaisivat hommat? Jokainen opiskelija on sijoitus tulevaan, sekä normi oloissa, mutta ennen kaikkea nyt.

Vierailija
26/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halua mitä haluat, mutta hoitajaa ja harjoittelijaa et voi valita. Tai maksat yksityiselle, jos tämäkään täyttää vaatimuksiasi.

Vierailija
27/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti meillä kotihoidossa tulee kaksi henkilöä käynneille koska palvelukeskusten työntekijät, lyhytaikaisen hoidon työntekijät, päivätoiminnan henkilökunta ja iso osa varhaiskasvatuksen hoitajista on pakotettu töihin kotihoitoon. Joku perehdytys on pakko olla, ei moni ole koskaan ennen ollut kotihoidossa töissä, välttämättä ei edes vanhustyössä eikä haluaisi olla nytkään mutta työnantaja pakottaa.

Mitä tulee hengityssuojaimiin, niitä ei ole.

Vierailija
28/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt tarvitaan kaikki vähänkin alaa osaavat työrintamalle. Harjoittelemaan ja oppimaan työtä!Pian voi olla että se oma hoitaja on viikkoja pois sairastamisen takia ja suurin osa kollegoista myös..ja vanhuksille ei ole riittävästi hoitajia, jos opiskelijoita hyljeksitään! Ei ne opiskelijat ole yhtään sen likaisempia kuin ne "oikeat" hoitajatkaan!

Terveisin sairaanhoitaja ensiavusta, jolla tällä hetkellä oma opiskelija kulkee mukana!

No teidän ammattinne onkin sellainen ala minkä ymmärrän. Mutta että siivooja. Epäilen että näillä edes on mitään koulutusta mihin "harjoittelua" tarvitsevat, kunhan ahne yrittäjä ottaa ilmaisen työntekijän kun saa. Yrittäjäystäväni ottaa aina ilmaisia harjoittelijoita kielipitkällä eikä koskaan palkkaa oikeaa työntekijää. Olen tavannut näitä yrityksen siivoajia niin mielestäni eivät tee hygieenisesti, esim. eikö siivoojan koulutuksessa opeteta että aloitetaan puhtaimmasta ja siirrytään likaiseen? Näillä ei ollut mitään tietoa asiasta.

Vierailija
29/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko tässä nyt kotihoidosta puhe vai siivouksesta? 

Mutta jos isäsi ei halua että hänellä käy siivooja, niin sittenhän palvelu pitää lopettaa. Ehkä omainen menee sitten siivoamaan, tai asunto jätetään likaiseksi? 

Hoivapalvelu meidän kohdalla, monen muun kohdalla kotihoito. Olen siivonnut aikaisemmin, nyt en pääse sillä tosiaan käyn syöpähoidoissa toisella puolella maata. Pieni paikkakunta, ei ole vaihtoehtoa.

Vierailija
30/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt tarvitaan kaikki vähänkin alaa osaavat työrintamalle. Harjoittelemaan ja oppimaan työtä!Pian voi olla että se oma hoitaja on viikkoja pois sairastamisen takia ja suurin osa kollegoista myös..ja vanhuksille ei ole riittävästi hoitajia, jos opiskelijoita hyljeksitään! Ei ne opiskelijat ole yhtään sen likaisempia kuin ne "oikeat" hoitajatkaan!

Terveisin sairaanhoitaja ensiavusta, jolla tällä hetkellä oma opiskelija kulkee mukana!

No teidän ammattinne onkin sellainen ala minkä ymmärrän. Mutta että siivooja. Epäilen että näillä edes on mitään koulutusta mihin "harjoittelua" tarvitsevat, kunhan ahne yrittäjä ottaa ilmaisen työntekijän kun saa. Yrittäjäystäväni ottaa aina ilmaisia harjoittelijoita kielipitkällä eikä koskaan palkkaa oikeaa työntekijää. Olen tavannut näitä yrityksen siivoajia niin mielestäni eivät tee hygieenisesti, esim. eikö siivoojan koulutuksessa opeteta että aloitetaan puhtaimmasta ja siirrytään likaiseen? Näillä ei ollut mitään tietoa asiasta.

Eippä se hoisu/palsu ja kato. Voit muuttaa sitä siten, että siivoat itse omaisesi kämpän , tai palkkaat oman siivoojan.

Vierailija
31/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käykin yksityinen hoivafirma hoitamassa isää ja siivous on aivan erikseen.

Sairaanhoitaja pistää lääkkeen kaksi kertaa päivässä ja jakaa myös lääkkeet ja huolehtii isän terveyspuolen.

Siivooja siivoaa ja minä teen ruokaa pakasteeseen ja käyn isälle kaupassa.

Toki palvelu maksaa, mutta muuallehan isällä ei rahaa kulukaan enää ja hän haluaa viettää vanhuuttaan omassa kodissaan, niin pitkälle kuin se onnistuu.

Vierailija
32/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun ihmiset ovat kotona, mikseivät ota omia vanhuksiaan omaan kotihoitoon??Ihan niin kuin vanhemmat hoitavat omien lapsien koulutkin nyt!?! Tuskin on sen riskaalimpaa, kuin altistaa kotihoidon työntekijöille, jotka käyvät monessa eri kodissa??

Ei, mutta kun tämä nykyinen keski-ikäpolvi on niin itsekästä, hoitakaa te muut mun vanhemmat ja minä valitan..

Vierailija
33/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan meillä kunnan kotihoidossa ei saa siivota ja lääkeluvat pitää olla kunnossa tai ei muuten mitään asiaa käynnille. Onko teillä yksityinen kotihoitopalvelu käytössä? Niissähän voidaan käyttää kodinhoitajia joita ei kunnalla ole enää palkkalistoilla juurikaan - ellei ole kouluttautunut lisää. Näissä on vissi ero.

Vierailija
34/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja ja koulu ilmoitti että harjoitteluja ei keskeytetä, pitää saada äkkiä valmistumaan.

T. kotihoidon lh joka ei todellakaan haluaisi tässä tilanteessa kuljettaa opiskelijaa mukanaan

Mihis se opiskelija pitäisi harjoittelun ajaksi työntää, jos jakso keskeytetään? Opettajien resurssit ovat harjoittelujaksojen aikana muualla.

T. Opettaja

Johonkin toiseen paikkaan tai sitten opinnot seis ja hyväksyy sen että pari kuukautta valmistuminen myöhästyy. Nyt asiat tärkeysjärjestykseen, haloo! Pitäisi ihmisellä itselläkin olla sananvaltaa ketä kotiinsa tulee, miksi sinä ja muut pakotatte vanhukset tällaiseen tilanteeseen, he eivät osaa taistella oikeuksiensa puolesta!

Johonkin toiseen paikkaan? Eli mihin? Sinun autotalliisi esimerkiksi?

No jos on pakko harjoitella niin voi tulla minunkin luo. Samanlainen keittiö täällä on jota putsata ja minutkin voi suihkuttaa jos siinä tarvitsee 3 kk sitä harjoitella. Epäilen kyllä että ei ole alalle sopiva jos ei opi suihkuttamaan muutamassa kuukaudessa. Jos k@kkapyllynpesua tarvii opiskella niin vaikka vauvoilla? Omaani en anna pestä ja harvoin se k@kassa onkaan

Vierailija
35/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja ja koulu ilmoitti että harjoitteluja ei keskeytetä, pitää saada äkkiä valmistumaan.

T. kotihoidon lh joka ei todellakaan haluaisi tässä tilanteessa kuljettaa opiskelijaa mukanaan

Mihis se opiskelija pitäisi harjoittelun ajaksi työntää, jos jakso keskeytetään? Opettajien resurssit ovat harjoittelujaksojen aikana muualla.

T. Opettaja

Johonkin toiseen paikkaan tai sitten opinnot seis ja hyväksyy sen että pari kuukautta valmistuminen myöhästyy. Nyt asiat tärkeysjärjestykseen, haloo! Pitäisi ihmisellä itselläkin olla sananvaltaa ketä kotiinsa tulee, miksi sinä ja muut pakotatte vanhukset tällaiseen tilanteeseen, he eivät osaa taistella oikeuksiensa puolesta!

No sinulla on varmaan jotain parempaa tietoa harjoittelijoiden levittämistä sairauksista. Mutu ei taaskaan kelpaa, vaan anna todisteita. Ei myöskään ole varaa valita kuka auttaa vanhuksia kotonaan, sillä kotipalvelu nääntyy taakkansa alle muutenkin. Kukas ne vanhukset sitten hoitaa, kun omaisista ei ole apua?

Harjoittelijoista on myös oikeasti apua kotikäynneillä. Eivät he ole pelkkiä taakkoja. Tämä huomioksi ohjaajille, joiden tulee resurssoida tehtäviä ja opettamista oikeassa suhteessa.

*eri

STM on ohjeistanut nyt että mahdollisimman vähän ihmisiä käy ikäihmisten luona. Nyt on koronatautia liikkeellä jos et ole sattunut huomaamaan...

Vierailija
36/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun ihmiset ovat kotona, mikseivät ota omia vanhuksiaan omaan kotihoitoon??Ihan niin kuin vanhemmat hoitavat omien lapsien koulutkin nyt!?! Tuskin on sen riskaalimpaa, kuin altistaa kotihoidon työntekijöille, jotka käyvät monessa eri kodissa??

Ei, mutta kun tämä nykyinen keski-ikäpolvi on niin itsekästä, hoitakaa te muut mun vanhemmat ja minä valitan..

En ehdi hoitamaan kun hoidan sinun lapsiasi ja työni vuoksi asun eri paikkakunnalla. Hoida sinä laiska vanhustenvihaaja omat lapsesi niin minä hoidan omat vanhempani.

Vierailija
37/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Opettaja

No sinulla on varmaan jotain parempaa tietoa harjoittelijoiden levittämistä sairauksista. Mutu ei taaskaan kelpaa, vaan anna todisteita. Ei myöskään ole varaa valita kuka auttaa vanhuksia kotonaan, sillä kotipalvelu nääntyy taakkansa alle muutenkin. Kukas ne vanhukset sitten hoitaa, kun omaisista ei ole apua?

Harjoittelijoista on myös oikeasti apua kotikäynneillä. Eivät he ole pelkkiä taakkoja. Tämä huomioksi ohjaajille, joiden tulee resurssoida tehtäviä ja opettamista oikeassa suhteessa.

*eri

STM on ohjeistanut nyt että mahdollisimman vähän ihmisiä käy ikäihmisten luona. Nyt on koronatautia liikkeellä jos et ole sattunut huomaamaan...

No kuinka moni harjoittelija (välttämätöntä ja heillä aseptiikka kunnossa) käykään vanhusten luona? Tämä corona voi kiertää maailmaa vielä vuosia, joten uusia hoitajia tarvitaan. Koulutuksessa harjoittelu on välttämätöntä.

Ja jos ei tämä systeemi kelpaa, voi maksaa itse jonkin laadukkaan yksityisen kotipalvelun.

Itse asiassa näitä viimeisen vuosikurssin lähärioppilaita saatetaan tarvita kentälle töihin hyvinkin pian.

Mutta trollille on aina turha vastata!

Vierailija
38/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä mukana kulkevista "ylimääräisistä" koulutetaan osaavia hoitajia.

Ketut ne mitään ylimääräisiä ole.

Ihmeellistä ja harhaista hourailua taas!

Vierailija
39/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tässä vallitsevassa poikkeustilanteessa eivät varmaankaan harjoittelijoita kotiinsa tarvitse, eivätkä muitakaan ylimääräisiä kävijöitä. Oireetonkin saattaa olla koronan tartuttaja tietämättään. Jos muutkin harjoittelujaksot on nyt keskeytetty, niin miksei näissä riskirymien kotikäynneissä?

Vierailija
40/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ja muut riehujat tuntevat vaan (aiheellista) syyllisyyttä siitä, miten laiminlyövät omia vanhempiaan. Jos välit on kunnossa eikä mitään kaduttavaa, ei tarvitse riehua koska ymmärtää että jokaisella on aikansa, ennemmin tai myöhemmin.

Hoitohenkilökuntaa syyllistävät ne, jotka haluavat pitää vanhukset vaikka missä kärsimyksissä väkisin elossa, kun heillä ei ole ollut niille aikaa -eikä ole nytkään, kerran viikossa ehkä käydään katsomassa hoitokodissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi