Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alaa vaihtaneet hoitajat! Mitä ajattelette työvelvoitteesta?

Vierailija
26.03.2020 |

Itse olen kauhuissani seurannut valmiuslain etenemistä. Sairastumista enemmän olen pelännyt pakottamista työhön ja nyt näyttää koko ajan todennäköisemmältä joutua työhön, jota en enää koskaan halua tehdä. Olen juuri valmistumassa uudelle alalle, mutta irtisanouduin vasta puoli vuotta sitten työstäni terveydenhuollossa. Eli mahdun kriteereihin, koska olen 18-67- vuoden ikähaarukassa, sekä vasta vähän aikaa ollut poissa alalta. Jos lähiviikkojen aikana minut määrätään johonkin työhön, valmistumiseni lykkääntyy vuodella (tiettyjä kursseja menee vain kerran vuodessa) enkä pääse edes kesäksi uuden alan työhöni, jossa olisi huomattavasti parempi palkka aiempaa työhöni verrattuna.

Mielestäni työhön pakottaminen on aivan naurettavaa, koska jos haluaisin tehdä hoitoalan työtä, en olisi hakeutunut täysin eri alan työhön!

Kommentit (141)

Vierailija
1/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kesätyösi on peruttu muutenkin.

Vierailija
2/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaikkien on tehtävä osamme tässä sodassa. Sinun osasi on olla eturintamalla. T.sairaanhoitaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaikkien on tehtävä osamme tässä sodassa. Sinun osasi on olla eturintamalla. T.sairaanhoitaja

Olen tehnyt osani pitämällä lapset kotona ja välttämällä turhia kontakteja. Vaihdoin alaa, koska ei kiinnosta olla eturintamassa.

ap

Vierailija
4/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän käy, jos on hoitovapaalla? Mies myös yhteiskunnan toiminnan kannalta välttämättömässä työssä.

Vierailija
5/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän käy, jos on hoitovapaalla? Mies myös yhteiskunnan toiminnan kannalta välttämättömässä työssä.

Voit varmaan tehdä eri vuoroja kun miehesi?

Vierailija
6/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut eihän opiskelijoita pakoteta töihin ensimmäisinä? Joku uutinen tästä aiheesta oli ja luki että ei tää velvollisuus koske opiskelijoita. Veikkaan, että vasta viimeisenä keinona laitetaan uutta alaa opiskelevat lähärin/sh koulutuksen omaavat töihin.

Vierailija
7/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakotetaanko kaikki joilla on sh koulutus töihin, vaikka olisivatkin nyt muilla aloilla.

Ovathan saaneet ilmaisen koulutuksen veronmaksajien rahoista.

Vierailija
8/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jäin 9 v. sitten pois burnoutin vuoksi. Jos "määräys" tulee, niin otan sakot mieluummin. En vie myöskään 1 v. hoitoon sen vuoksi. Lisäksi 6 v. ja 8 v. kotona etäkoulussa. En jätä heitä kotiin yksin, saati vie kouluun ja lähdetä hakemaan tautia vartavasten.

Vierailija
9/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut eihän opiskelijoita pakoteta töihin ensimmäisinä? Joku uutinen tästä aiheesta oli ja luki että ei tää velvollisuus koske opiskelijoita. Veikkaan, että vasta viimeisenä keinona laitetaan uutta alaa opiskelevat lähärin/sh koulutuksen omaavat töihin.

Kyllä koskee myös opiskelijoita. Italiassa nimenomaan kaikki opiskelijat on rekrytty töihin. Heillähän se tuorein tieto ja osaaminen on, versus jotkut alanvaihtajat tai useamman vuoden kotona olleet.

Vierailija
10/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jäin 9 v. sitten pois burnoutin vuoksi. Jos "määräys" tulee, niin otan sakot mieluummin. En vie myöskään 1 v. hoitoon sen vuoksi. Lisäksi 6 v. ja 8 v. kotona etäkoulussa. En jätä heitä kotiin yksin, saati vie kouluun ja lähdetä hakemaan tautia vartavasten.

Itselläni myös samanikäiset kotona. Olen hoitovapaalla, enkä haluaisi itsekään viedä pienintä hoitoon.

Vierailija
11/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonkohan tuollainen sakko on?

Vierailija
12/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velvoitetaanko ensimmäisellä kolmanneksella raskaana oleva töihin? Olen valmistunut muutama vuosi sitten, ja nyt työttömänä.

Kai tässä ajatellaan myös äidin ja tulevan lapsen terveyttä.

Vierailija
13/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Valmiuslain perusteella opiskelijaa ei voida määrätä työhön."

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/voidaanko-kaikki-terveydenhuoltoala…

Vierailija
14/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan vapaaehtoisesti otat tartunnan vastaan, jotta jaksat sitten varmasti hoitaa potilaita siinä vaiheessa kun on täysi kaaos. Näinhän se yksi lääkäri julkisesti ehdotti. Että kaikki hoitajat tartutettaisiin koronaan. Aivan sairasta!!

Vierailija
15/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:n ahdistusta, vaikka en sairaanhoitaja olekaan. :( Jostain sitä osaavaa hoitohenkilökuntaa on saatava, jos tilanne menee tosi pahaksi. Sinänsä ymmärrän myös alaa vaihtaneiden hoitajien työvelvoitteen.

Vierailija
16/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakotetaanko kaikki joilla on sh koulutus töihin, vaikka olisivatkin nyt muilla aloilla.

Ei ketään muutakaan ammattiryhmää pakoteta töihin nyt. Hoitajilta on viety lakko-oikeus, irtisanoutumisoikeus, normaalioloissakin ylityöt paukkuu eikä palkkaa haluta maksaa. Sen lisäksi, jos nuorena olet erehtynyt opiskelemaan alalle, sinut voidaan pakottaa takaisin paskahommiin paremmin palkatuista ja paremmista työoloista.

Vierailija
17/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi omasta valmistumisesta on jo se lähes 20 vuotta ja viimeisestä päiväkotikeikastakin yli 12vuotta. Tuossahan sanottiin että myös ne pyydetään töihin jotka on ollut alalta pois lyhyen aikaa. 

Oma tietotaitoni hoitoalalta on jo viimeiset 10vuotta ollut jota kuinkin samalla tasolla kuin sellaisenkin joka ei alaa ole ikinä edes opiskellut. En ole pitänyt itseäni ajantasalla, koska ala ei kiinnosta. 

Vierailija
18/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkei kaikki pyörikkään vain sinun ympärilläsi, ap?

Vierailija
19/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ketään muutakaan ammattiryhmää pakoteta töihin nyt. Hoitajilta on viety lakko-oikeus, irtisanoutumisoikeus, normaalioloissakin ylityöt paukkuu eikä palkkaa haluta maksaa. Sen lisäksi, jos nuorena olet erehtynyt opiskelemaan alalle, sinut voidaan pakottaa takaisin paskahommiin paremmin palkatuista ja paremmista työoloista.

Hoitajia tulee vielä kuolemaan Suomessa koronaan, kuten on muuallakin kuollut. Italiassa ei edes kerrota kuinka paljon, mutta jos lääkäreitäkin on kuollut jonkin verran, niin varmasti myös hoitajia vielä enemmän.

Tämän jälkeen ei kukaan halua opiskella sairaanhoitajaksi, ellei palkkoja nosteta MERKITTÄVÄSTI. Ja oliko vielä niin ettei ylitöistäkään nyt sitten kriisin keskellä tarvi maksaa? Missä miesvaltaisella alalla suostuttaisiin sellaiseen? Mieheni tekee ”vaarallisia” sähkötöitä ja saa huomattavan korvauksen tästä työstä, itse en saa mitään, vaikka jatkuvasti altistan itseäni jollekin taudille, tappavallekin.

Vierailija
20/141 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä sanottiin, että hoitovapaalta otetaan töihin myös.