Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä mieli muuttunut omakotitaloasumisesta nyt tämän poikkeustilanteen aikana?

Vierailija
26.03.2020 |

Kun moni nyt haluaa kaupungista/kerrostalosta maalle, perusteluna että seinät kaatuu päälle ja on kiva päästä ulkoilemaan ja luonnon keskelle.

Uskotteko että kun tämä poikkeustilanne joskus on (toivottavasti) ohi, ja talous alkaa aikanaan rullaamaan, niin omakotitalojen kysyntä kasvaa? Tai ihmiset haluavat aiempaa enemmän muuttaa sinne omakotitaloalueelle tai jopa ihan maaseudulle?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Olen outo, koska olen aina tykännyt asua rivitalossa. Mutta uskon kyllä, että omakotiasumisen ja erityisesti kehyskuntiin ja enemmän maaseudulle muuttaminen saattaa tämän epidemian jälkeen kiinnostaa yhä asueampia. Varsinkin, jos etätyö tulee nyt yleistymään niissäkin firmoissa, missä se ei ole ollut aiemmin sallittua. Suurin osahan pyrkii asumaan siellä, missä on työpaikkakin. Etätyö mahdollistaa asumisen ihan missä tahansa, kunhan vaan netti toimii. Vaikka Espanjan Aurinkorannikolla. 

Vierailija
2/35 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko.  Normaalisti porukka ei ulkoile tai liiku luonnossa ollenkaan sillä innolla kuin nyt, kun kaikki muu on kielletty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä vähän vaikuttanut. Omakotitalossa on asuttu jo pitkään, mutta työmatka on tuntunut turhauttavan pitkältä ja ajatus paluusta kaupunkiin on ollut harkinnassa. Nyt ei tarvitse ajella töihin ja on mukavaa asua ja lenkkeillä maalaismaisemien äärellä.

Vierailija
4/35 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut entistä tyytyväisempi, että muutettiin puoli vuotta sitten omakotitaloon pellon reunalle. Matkaa kuitenkin Tampereen keskustaan vain 20km.

Voihan se olla, että sitten kun tämä tilanne normalisoituu, ihmiset nopeasti unohtavat tämän ja ovat tyytyväisiä kerrostaloasujia jatkossakin. Enkä siis tarkoita että kerrostaloissa olisi mitään vikaa. Tai sitten ihmisillä voi mieli muuttua, ja omaa rauhaa ja luontoa aletaan arvostamaan eri tavalla kuin aiemmin. Kuka näistä tietää.

Vierailija
5/35 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. Ihmiset syöksyy harrastuksiin, teattereihin ja konsertteihin heti kun ne taas toimii.

Vierailija
6/35 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Olen outo, koska olen aina tykännyt asua rivitalossa. Mutta uskon kyllä, että omakotiasumisen ja erityisesti kehyskuntiin ja enemmän maaseudulle muuttaminen saattaa tämän epidemian jälkeen kiinnostaa yhä asueampia. Varsinkin, jos etätyö tulee nyt yleistymään niissäkin firmoissa, missä se ei ole ollut aiemmin sallittua. Suurin osahan pyrkii asumaan siellä, missä on työpaikkakin. Etätyö mahdollistaa asumisen ihan missä tahansa, kunhan vaan netti toimii. Vaikka Espanjan Aurinkorannikolla. 

Tämä on muuten ihan totta. Voisikohan etätyön yleistyminen vaikuttaa tosiaan näin. Ihmiset voivat jatkossa ehkä vapaammin valita asuinpaikkansa, jos työtä voidaan tehdä etänä. Onhan se ihan eri asia ajaa vaikka kerran viikossa toimistolle, jos matkaa on monta kymmentä kilometriä per suunta, kuin että joka päivä pitäisi ajaa.

Vierailija
7/35 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on iso omakotitalo, oma piha ja oma ranta.

Vierailija
8/35 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koen jotenkin turvallisempana asua omakotitalossa. Jotenkin kun on sopivasti etäisyyttä muihin, oma tontti ja piha. Ei ole keskellä kaikkea hälinää. Nyt varsinkin kun on tämä epidemia, ei tarvitse niin paljoa stressata ihmiskontakteista. Kävelyllekin pääsee metsään suoraan omasta pihasta. Ymmärrän ihmisiä jotka nyt haluavat muualle sieltä isojen kaupunkien keskustan liepeiltä, kerrostaloista.

Vierailija
9/35 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdessa omakotitalossa asuneena mieli ei ole muuttunut. Asun pysyvästi kaupungin ydinkeskustassa kerrostalon ylimmässä kerroksessa. Täällä pysyn. Naapuri sanoi osuvasti, että asumme autiolla saarella keskellä kaupunkia.

Vierailija
10/35 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, tosin en asu kerrostalossa. Naapureita ole juuri edes nähnyt viime aikoina.

Vierailija
11/35 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikuttanut, kerrostaloasuminen on täyttä paskaa edelleenkin eikä se muuksi muutu koskaan.

Vierailija
12/35 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun mieleni ainakaan. Rakastan asua kerrostalossa. Minulla on ylimmästä kerroksesta näköala kaupungille, näen puiston ja autoja ja ihmisiä ja kaupungin valot iltaisin, tunnen olevani keskellä elämää. Omalla parvekkeella voin istua auringossa tai vaikka kasvattaa pientä yrttitarhaa. En ole ollenkaan puutarhaihminen, enkä kaipaa luonnon keskelle. 

Vierailija
13/35 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuttunut. Ei haittaisi nyt asua entistä enemmän skutsissa :D Asutaan siis omakotitalossa, parin kilometrin päässä kaupunkimme keskustasta. Lehmiä on tuossa 500m päässä. Mutta nyt tuntuu että voisi asua vaikka vähän vielä enemmän metsässä. Aiemmin halusin mahdollisimman lähellä keskustaa.

Vierailija
14/35 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, enkä oikein tajua miksi pitäisi olla omakotitalo jotta voisi ULKOilla?

Asun Yli 200 000 asukkaan kaupungissa, pienessä kerrostaloasunnossa. Kun astun ovesta koirien kanssa ulos, kestää 5 min niin olen kävellyt paikkaan jossa on vanhoja puita, metsää ja kallioita. Siellä on kiva kävellä, samoin kuin kauniita ulkoilureittejä ja pellonreunoja.

En ole poistunut Uudeltamaalta vuosiin muualle kuin ulkomaille muutaman kerran.

En haluaisi mistään syystä maalle, vapaaehtoisessa karanteenissa ollaan pojan kanssa oltu yli 2 viikkoa jo, minä olen käynyt töissä, paitsi nyt joudun ihan kokonaan karanteeniin

Vierailija
15/35 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin koen tällä hetkellä syvää kiitollisuutta omasta talosta ja pihasta. Omalla pihalla saa olla ilman, että tuntee syyllisyyttä ulkonaolosta. Jostakin syystä tunnen kamalaa syyllisyyttä, jos käyn kaupassa tai lenkillä, vaikka en ole edes kipeä.

Vierailija
16/35 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipide vaan vahvistunut tämän kriisin aikana että en todellakaan halua ostaa omakotitaloa. En halua yhtään lisää lainaa näin epävarmoina talousaikoina. Meillä on täällä rivitalossa oma rauhallinen piha, naapureista ei kuulu ikinä ääniä, ja metsä alkaa ihan kotiovelta, että ei siihen luontoon ja rauhaan ole välttämätöntä omaa taloa hankkia.

Vierailija
17/35 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla haaveilijoilla ei kuitenkaan ole varaa muuttaa omakotitaloihin, varsinkaan jos se tarkoittaa auton ostamisen pakkoa, että pääsee kauppoihin. Ruuan kotiin kuljetus voi lisääntyä, mutta ei se Suomen kaikkiin kolkkiin ole mahdollista. Kannattaa myös miettiä, että kuka sitä työtä tekee. Aikooko monikin lapsia hankkinut suositella ruokakuskin hommaa omille lapsilleen?

Vierailija
18/35 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos etätyö vakiintuu, niin ehkäpä hyvinkin.

Vierailija
19/35 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin koen tällä hetkellä syvää kiitollisuutta omasta talosta ja pihasta. Omalla pihalla saa olla ilman, että tuntee syyllisyyttä ulkonaolosta. Jostakin syystä tunnen kamalaa syyllisyyttä, jos käyn kaupassa tai lenkillä, vaikka en ole edes kipeä.

Mitkä sun vinkit on pihalla oloon?

Mä en oo oikein keksinyt mitä omalla pihalla tekisin nyt tähän aikaan vuodesta. Täällä ei ole enää lumitöitä, mutta ilma on vielä liian kylmä pihahommiin. Koitin mm. haravoida mutta maa oli jäässä. Nyt tosin alkaa olla sen verran sulaa, että varmaan viikonloppuna pääsee haravoimaan.

ei ole enää pieniä lapsia, joten niitä ei tarvitse leikittää pihalla. Grillattu tietysti ollaan pihassa, mutta ei sitäkään joka päivä jaksa. ja vähän turhan viileä vielä istuskella lukemassa tai kahvilla.

Vierailija
20/35 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä luulen että omakotitalot kiinnostaa tulevaisuudessa enemmän ihmisiä, kuin vielä esim. kaksi kuukautta sitten. Ei nyt välttämättä niin että kaikki yhtäkkiä haluavat omakotitalon, mutta kysyntä varmaan lähtee entiseen verrattuna vähän nousuun. Minun veikkaus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi