Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruotsissa eilen 42 koronakuollutta, tänään jo 62

Vierailija
26.03.2020 |

Eikä huippu ole vielä lähelläkään

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman hoitotahtonsa on voinut kirjoittaa ennen epidemiaa. Kanta.fi-palveluun voi mennä vaikka heti kirjoittamaan oman hoitotahdon. Minä olen ainakin kirjoittanut jo ennen koronaa ettei kannata yrittää säästää henkeä jos en saa elää psyykkisesti nykyiselläni. Jalat ja kädet saa amputoida mutta kasvina en halua maata vuosikymmeniä.

Miten olet määritellyt "psyykkisesti nykyisen" tai "kasvin"?

Hoitotahdon ilmaisemiseen on ihan standardimalli, löytyy guuglaamalla. MInäkin tein ensimmäisen osastoharjoittelun ensimmäisellä viikolla itselleni hoitotahdon, koska en todellakaan haluaisi päätyä siihen tilaan kuin sillä osastolla moni potilas oli. Ja btw, jos tässä koronassa ihmisiä pelottaa se hengenhaukkominen ennen kuolemaa, niin voin kertoa, että copd-potilaita kuolee vähän väliä henkeään haukkoen, eivätkä pääse edes sinne teholle.

Tupakointi tappaa vuodessa ainakin 7000 suomalaista, mutta onhan tämä corona toki paljon raflaavampi ongelma.

Vierailija
62/66 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

176 teholla ja 526 tehopaikkaa.

Koronapotilaan hoitoaika on noin 7-kertainen normaaliin tehohoitokeskiarvoon.

Ruotsilla on selvästi tässä kuitenkin joku strategia, toisin kuin Suomella. Itsekin olin alunperin Ruotsin mallin kannalla, koska tällainen himmailu mitä Suomessa nyt harrastetaan, on todella kallis eikä näytä vielä edes toimivan. Esim. täällä Pirkanmaalla on olleet koulut ja suuri osa palvelusektoria kohta kaksi viikkoa kiinni, eikä vielä yhtäkään pahasti sairasta koronapotilasta.

No pitäisikö siellä sitten olla jo kuolleita, kuten Ruotsissa on jo pikkukylissäkin useampi? Eikö se nyt tarkoita että täällä toimet purevat, kun epidemia laantuu?

Ruotsissa tilanne vain pahenee ja loppua ei näy. Sitä paitsi he ovat jo niin myöhässä, että tautia ei pysäytä enää mikään.

Kerro nyt tarkalleen, miksi Ruotsissa tilanne muka on parempi. Epidemia ei siellä kestä vähemmän aikaa kuin täälläkään, todellakaan. Päinvastoin, kun siellä on niin paljon jo sairastuneita, että tartunnat jatkuvat todella pitkään ja suuri osa kansasta sairastuu.

Täällä tilanne voisi parhaimmillaan mennä kuten Etelä-Koreassa, että selviämme kaiken kaikkiaan hyvin vähin sairastunein.

Yhtä lailla se tauti pysähtyy Ruotsissa ulkonaliikkumiskieltoon kuin Suomessakin. Kestää n. 3 viikkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
63/66 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan halvaannuttaminen vanhusten suojelemiseksi saattaa maksaa monen nuoremman ihmisen hengen. Kun työpaikkoja menee alta, kouluun ei pääse eikä sosiaalisia suhteitakaan enää ole niin moni kuolee itsemurhan kautta. Varsinkin nuoret miehet.

No oisko nääkin sitten sitä heikompaa ainesta, kuten mielestäsi vanhukset, joiden sietääkin poistua tästä yhteiskunnasta aiheuttamasta lisäkuluja?

Vierailija
64/66 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä13186 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan halvaannuttaminen vanhusten suojelemiseksi saattaa maksaa monen nuoremman ihmisen hengen. Kun työpaikkoja menee alta, kouluun ei pääse eikä sosiaalisia suhteitakaan enää ole niin moni kuolee itsemurhan kautta. Varsinkin nuoret miehet.

No oisko nääkin sitten sitä heikompaa ainesta, kuten mielestäsi vanhukset, joiden sietääkin poistua tästä yhteiskunnasta aiheuttamasta lisäkuluja?

Olen aina aavistellut, että vanhukset on todella itsekeskeistä porukkaa. Johtuu näköjään siitä, että ovat omasta mielestään vahvempaa ainesta kuin heidän eläkkeidensä maksajat.

Vierailija
65/66 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen asian niin, että maksetaan nyt hintaa siitä, että nykyihminen pyrkii pidentämään elinikää keinolla millä hyvänsä. Luonnollisempaa olisi panostaa lapsuuteen ja aikuisuuteen, kunnioittaa iäkkäitä, mutta antaa heidän kuolla ajallaan.

Mitä vanhemmaksi ihminen tulee, sitä suurempaa on todennäköisyys sairastua sementiaan tai sitä muistuttaviin sairauksiin, syöpään jne. Annettaisiin ihmisten kuolla hyvän elämän päätteeksi hyvässä vaiheessa. Ainakin itse olen täysin valmis luopumaan omista 70v vanhemmistani. Kuolema on kauniin elämän kaunis lopputulos, jos viimeiset vuodet on saanut elää arvokasta ja tervettä elämää. En näe mitään järkeä siinä, että väkisin pidetään ihmisiä hengissä niin, että riski päätyä sairaalasänkyyn muutamaksi viimeiseksi vuodeksi kasvaa.

Vierailija
66/66 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näen asian niin, että maksetaan nyt hintaa siitä, että nykyihminen pyrkii pidentämään elinikää keinolla millä hyvänsä. Luonnollisempaa olisi panostaa lapsuuteen ja aikuisuuteen, kunnioittaa iäkkäitä, mutta antaa heidän kuolla ajallaan.

Mitä vanhemmaksi ihminen tulee, sitä suurempaa on todennäköisyys sairastua sementiaan tai sitä muistuttaviin sairauksiin, syöpään jne. Annettaisiin ihmisten kuolla hyvän elämän päätteeksi hyvässä vaiheessa. Ainakin itse olen täysin valmis luopumaan omista 70v vanhemmistani. Kuolema on kauniin elämän kaunis lopputulos, jos viimeiset vuodet on saanut elää arvokasta ja tervettä elämää. En näe mitään järkeä siinä, että väkisin pidetään ihmisiä hengissä niin, että riski päätyä sairaalasänkyyn muutamaksi viimeiseksi vuodeksi kasvaa.

Ymmärrän ajatuksesi, mutta puhu tosiaan vain omasta puolestasi. Oma 70v äitini tekee osa-aikatyötä ja on muutenkin hyväkuntoinen. Nyt sitten olisi kuitenkin aika kuolla? Eiköhän kuitenkin se terveydentila ratkaise eikä ikä. Ja kyllä äitini varmaan aika heikkoon kuntoon menee jos taudin saa, tuskin kuolemakaan on kaukana.