Onio täällä muita jotka tietää tai tuntee itsemurhan tehneitä?
Esim tiedättekö onko teilläkin jokin tuttu, sukulainen, ystävä tai naapuri kuollut oman käden kautta? Nyt tarvitsisin vertaistukea samaa kokeneelta...
Kommentit (56)
Tätini teki itsemurhan. Nyt kannattaisi korona-aikaan välittää enemmän läheisistä ja niistä joilla huonommin menee. Kaikki eivät lähde apua hakemaan tai kynnys on liian suuri. Paljon on yksinäisyyttä ja taloushuolia.
4 ystävääni on lähtenyt oman käden kautta. Ikävä on.
Veljeni ja tätini ovat tappaneet itsensä. Tunnistan tietyn kuoleman kaipuun itsessänikin, joten itsetuhoisuus taitaa kulkea geeneissä.
Kaksi läheisintä ystävääni on tehnyt itsemurhan. Ensimmäisestä on aikaa jo 20 vuotta, toisesta 10 v.
Olen menettänyt muitakin läheisiä aivan liikaa. Ne ovat olleet tosin luonnollisia kuolemia.
Minulla on valtava kuoleman kaipuu myös.
Tuskin pysyn hengissä muutamaa vuotta kauemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaanpa että jokainen suomalainen on tuntenut.
moni suomalainen on todella yksinäinen, joten lopeta yleistäminen.
No mitä se yksinäisyys siihen vaikuttaa, tunteeko jonkun itsarin tehneen? Yksinäisetkin ovat käyneet koulua, heillä on sukulaisia, ovat todennäköisesti töissäkin.
Vietettiin kaverin kaverin kanssa iltaa alkoholin merkeissä kaupungilla, ja jossain vaiheessa tämä kaverini kaveri nosti tililtään niin paljon rahaa kuin vain sai ja tyrkytti niitä kaikille koska "ei tarvitse niitä enää". Sanottiin, että ei todellakaan oteta hänen rahojaan ja ilta jatkui.
Kaksi päivää tuon jälkeen kaverini soitti järkyttyneenä, että kaverinsa on tehnyt itsemurhan.
Eli ei läheinen, mutta kyllä tuo pisti miettimään, että hän oli jo päättänyt lähteä. Kun vain olisimme tienneet.
Tunsin yhden tytön joka meni junan alle. Oltiin ihan kavereitakin lukioaikoina mutta myöhemmin ei enää paljoa tekemisissä. Oli järkytys kuulla hänen poismenosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä valitettavasti yksi läheinen on päätynyt tuohon ratkaisuun ja muutama etäisesti tuttu. Haluatko avata asiaasi ap?
Eno teki itsarin pari vuotta ja isoeno neljä vuotta sitten. Nyt olen huolissani kun äidilläni on samanlaisia puheita.
Ap
Se näissä tapauksissa on hirveää, että kun joku on sen tehnyt niin siitä otetaan mallia.
Onko äitisi saanut apua surun käsittelyyn enon poismenon johdosta?
Pari vuotta on on lyhyt aika - varmasti tarvitsisi ammattiapua vielä asian käsittelyyn. Siellä taustalla voi olla synkkiä asioita joita myös pitää käsitellä.
Itse olen menettänyt kaksi läheistä - meni pitkään ennen kuin toipuu.
Kolme sukulaista.
Jokainen niistä vaati liikaa itseltään.
Muita ei voi syyttää. Ongelma oli ajatusmaailmassa.
Ainakin kurt globain, nirvanan laulaja
Mieheni isä teki itsemurhan
Sen jälkeen hänen siskonsa Eli mieheni täti.
Molempien itsemurhien Syynä on heidän sairaan narsistiset vanhemmat yli 90 vee
Mieheni kanssa jätimme Suomen 27 v sitten joten mieheni säästyy heiltä.
Tiedän, moniakin. Äitini, kaksi enoani ja serkkuja. Meillä suvun yleisin kuolinsyy.
Aika moni on myös yrittänyt. Itseni mukaan lukien. Tosin siitä 20.v aikaa ja olen onnellinen, että selvisin, vaikka teholla aikaa jouduinkin viettämään. Elämä on ihan hyvää, kun sen oikein oivaltaa. Välillä toki edelleenkin mietin, että olisi nuo lähtökohdat voineet olla paremmatkin, mutta 40.v:n olen kuitenkin onnistunut rakentamaan itselleni sopivan elämän.
Oliko paljon verta, kerro, kerro, kerro!!!!