Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Terveenä mökillä tehokkaassa eristyksessä ja täällä pysyn

Vierailija
26.03.2020 |

Olemme olleet 3 viikkoa mökillä tehokkaassa eristyksessä (kuten oikeusministeriön kansliapäällikkö tilannetta hyvin kuvaili) ja mökille jäämme kesään saakka. Järkevää pysytellä täällä kun naapureihin on kilometrejä matkaa ja eristäytyminen on täydellinen. Käymme harvakseltaan kaupassa jos tarvetta on, kauppareissuilla olemme nähneet muutaman ihmisen joista olemme pysyneet kaukana. Emme aio mennä Uudellemaalle missä sairastuminen on todennäköistä, jolloin kuormittaisimme sairastumalla jo muutenkin ylikuormittunutta sairaanhoitojärjestelmää. Sanna Marin on tästä eri mieltä, mutta itse olen Pekka Timosen maalaisjärkisen ohjeistuksen kanssa täysin samaa mieltä - nyt ei kannata sairastua, vaan pysyä terveenä ja välttää ihmisiä.
Monelta suomalaiselta tuntuu muuten tässä koronasekoilussa unohtuvan, että muutkin Suomessa mökkeilee kuin uusmaalaiset, ja Suomessa on myös kuntia joissa on vain vähän mökkejä ja täten kourallinen mökkiläisiä ei pysty tyhjentämään kauppoja tai muutenkaan kuormittamaan kuntaa. Ymmärrän, että Mäntyharjulla skitsoillaan kauppojen tyhjentymisestä, mutta haluaisin muistuttaa että koko Suomi meni sekaisin vessapaperinhimossaan viikko sitten. Turha siitä on vain mökkiläisiä syyttää. Me esim. emme ole ostaneet yhtään pakettia vessa- tai talouspaperia koska sitä on kotona normaali määrä ja lisää ostetaan kun loppuu.
Koko Suomi yhteen hiileen puhaltaen *pysykää terveet ihmiset eristyksissä*, peskää käsiänne ja kesällä sitten nähdään taas!

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin oltais haluttu lähteä Nilsiään mökille, mutta sen verran iäkkäitä siel niin päätettiin jäädä kotiin. Ei ois paljoo enää sieläkään asukkaita jäljellä jos korona pääsis sinne leviämään.

Vierailija
22/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa minua ainakin mietityttää, että kun osalle se mökkimatka on ollut pitkäkin, että eivätkö oikeasti ole käyneet pissalla jossain ja tankilla. Toki puskassa on voinut käydä ja tankata jollain mobiilisovelluksella hanskat kädessä ja tietenkin pienellä kylmäasemalla, ettei ole muita ihmisiä tavannut. 

Myös tuo kaupassa käyminen epäilyttää, ettei tule tosiaan jokaista pientä mielihalua toteutettua ja käytyä kaupassa ns. huvikseen. 

Entä miten voikin olla niin varma ettei mitään muuta käy, siis sairastu muuten tai vaikka loukkaannu esim. kätensä murtamalla.

Varsinkin nyt kun aletaan tehdä kevättöitä ja laittaa mökkiä kesäkuntoon, on monenlaisia riskejä. Ei sitten tilata ambulanssia tai paloautoa jos jotain sattuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa minua ainakin mietityttää, että kun osalle se mökkimatka on ollut pitkäkin, että eivätkö oikeasti ole käyneet pissalla jossain ja tankilla. Toki puskassa on voinut käydä ja tankata jollain mobiilisovelluksella hanskat kädessä ja tietenkin pienellä kylmäasemalla, ettei ole muita ihmisiä tavannut. 

Myös tuo kaupassa käyminen epäilyttää, ettei tule tosiaan jokaista pientä mielihalua toteutettua ja käytyä kaupassa ns. huvikseen. 

Entä miten voikin olla niin varma ettei mitään muuta käy, siis sairastu muuten tai vaikka loukkaannu esim. kätensä murtamalla.

Tuo eristäytyminen mökille on ihan pa*kapuhetta. Käydään kaupassa, apteekissa ja muissa kivoissa kaupoissa ja kahviloissa. Tää on ihan nähty, tapahtuu koko ajan täällä kotikylälläni. Kenelläkään ei ole puoleksi vuodeksi tarpeita varastossa. Nää "eristäytyjät" eivät oikeasti ymmärrä, että pian sen koronan voi saada myös täältä maalta ja silloin kuormitetaan pienien alueiden terveydenhuoltoa.

Vierailija
24/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päättelen että Mäntyharjun kaupassa ei käy muita mökkipakolaisia, ap on ainoa.

Vierailija
25/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen mökilläni. Tulin tänne jo kuun alussa, kun arvasin, mitä tuleman pitää. Minulla on hyvät ruokavarastot, mutta käyn toistaiseksi kerran viikossa ostoksilla. Voi vielä tulla viikkoja, jolloin on turvallisempaa pärjätä varastoilla. Tosin netin kauttahan voi tilata ainakin säilykkeitä, kotiinkuljetuksenakin.

Surullista, miten nyt mökeillä olevia syyllistetään ja vannotetaan, että ettehän tartuta muita tai sairastu tms. Ihminen minäkin olen, ja minunkin henkeni on samanarvoinen kuin muiden. Isot kaupungit ovat tällaisina aikoina todella turvattomia paikkoja. En luota tippaakaan esim. Helsingin terveydenhuollon kykyyn hoitaa kaikkia, jos epidemia ryöstäytyy pahaksi, koska jo nyt tarvikkeista on pulaa. Poliitikkojen toimenpiteet tulevat puolestaan viikkoja jäljessä.  Ällöttää suoraan sanoen kuunnella, kun nyt yksi ja toinen poliitikko latelee tietoviisaana kaikenlaisia ohjeita meille kansalaisille. Olisivat alkaneet opastaa ja toimia jo viikkoja sitten. Miten paljon helpommassa tilanteessa nyt oltaisiinkaan, jos Italiasta tulevat olisi pantu karanteeneihin ja ylipäänsä rajoitettu jo silloin ulkomaanmatkoja? Ainakin minä huolestuin jo silloin ja hommasin tänne mökilleni lääkkeitä ja ruokaa. 

Vierailija
26/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivoi, korona on jo mökkipaikkakunnilla. Matkan varrella olleet kaupat on pöpöitetty. Mökkiläisten olisi pitänyt vähintään kaksi viikkoa saapumisestaan pysyä mökissään ennen ensimmäistä kauppareissua, eivät ole pysyneet.

Vierailija
27/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen mökilläni. Tulin tänne jo kuun alussa, kun arvasin, mitä tuleman pitää. Minulla on hyvät ruokavarastot, mutta käyn toistaiseksi kerran viikossa ostoksilla. Voi vielä tulla viikkoja, jolloin on turvallisempaa pärjätä varastoilla. Tosin netin kauttahan voi tilata ainakin säilykkeitä, kotiinkuljetuksenakin.

Surullista, miten nyt mökeillä olevia syyllistetään ja vannotetaan, että ettehän tartuta muita tai sairastu tms. Ihminen minäkin olen, ja minunkin henkeni on samanarvoinen kuin muiden. Isot kaupungit ovat tällaisina aikoina todella turvattomia paikkoja. En luota tippaakaan esim. Helsingin terveydenhuollon kykyyn hoitaa kaikkia, jos epidemia ryöstäytyy pahaksi, koska jo nyt tarvikkeista on pulaa. Poliitikkojen toimenpiteet tulevat puolestaan viikkoja jäljessä.  Ällöttää suoraan sanoen kuunnella, kun nyt yksi ja toinen poliitikko latelee tietoviisaana kaikenlaisia ohjeita meille kansalaisille. Olisivat alkaneet opastaa ja toimia jo viikkoja sitten. Miten paljon helpommassa tilanteessa nyt oltaisiinkaan, jos Italiasta tulevat olisi pantu karanteeneihin ja ylipäänsä rajoitettu jo silloin ulkomaanmatkoja? Ainakin minä huolestuin jo silloin ja hommasin tänne mökilleni lääkkeitä ja ruokaa. 

Oikeesti? Kuvitteletko että täällä pienemmissä sairaanhoitoyksiköissä niitä tarvikkeita riittää kaikille? Etenkin jos täällä on vielä tuhansia ylimääräisiä sairaita? Jos tässä jokin ällöttää, niin se on sinun itsekkyytesi.

Vierailija
28/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Moni luulee käsienpesun ja seremoniallisen eristäytymisen riittävän.":

https://www.verkkouutiset.fi/nain-tartutat-perheesi-koronaan-etka-tieda…

Vierailija
29/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosialistit eivät ole kuulleet vallan kolmijaosta? Paitsi ehkä silloin kun se on heille hyödykästä... Hallituksella ei ole mitään auktoriteettia sanoa yhtään mitään, se säätää lakeja. Oikeuslaitos valvoo lain toteutumisesta.

Mikään laki ei kiellä mökillä olemista, todella pelottavaa jos joku kansalaisista luulee hallituksen ja eduskunnan olevan jokin diktaattorimainen vallan määrääjä, vain koska joku telkkarissa sanoi niin, huhhuh!

Vierailija
30/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos eristätte itsenne myös jatkossa, niin ei ole hätää, pysykää siellä vaan.

Juuri näin aiomme tehdä, kuten jo aloituksessa kirjoittelinkin. :-) -ap

Entä sitten jos teiltä loppuu maito ja saatte kyläkaupasta koronan, sattuu tapaturma tai joku saa sairauskohtauksen.

Monessa mökkikunnassa on olemattomat terv.palvelut ja päivystys saattaa olla 100km päässä ja jo pelkkä ambulanssin tulo kestää toista tuntia.

Me taas asutaan maalla ja ollaan miehen kanssa mietitty kaupunkiasuntoon muuttamista, kun ollaan siellä kirjoilla, vaikka asutaan suurimman osan vuodesta maalla.

Vierailija
31/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotipaikkakuntani puskaradiossakin muutama mökkiläinen puolustelee, että on tullut mökille terveenä ja lähtee sitten kotiin jos sairastuu. Mitäs jos iskee joku muu kuin korona? Sairaskohtaukset ja onnettomuudet eivät ole tauolla tällaisenakaan aikana, ja sydänkohtauksen saaneena viet tehohoitopaikan tasan tarkkaan sieltä lähimmästä sairaalasta. Kiitos jo etukäteen, jos joku paikallinen jää ansiostasi ilman hoitoa.

Vierailija
32/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu, kaupunkilauset tulevat alkeellisiin kesämökkeihin, jotka on rakennettu kesäkäyttöön, voipi siellä kylmä tulla aamuisin, kun tuuli tuivertaa ja ulkona pakkasta.

Ja vastaavasti maalaiset siirtyvät terv.palveluiden äärelle kaupunkiasuntoihin, jos sellainen on terv.palveluiden toivossa.

Vierailija
33/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen kauppareissu on potentiaalinen uhka. 

Vierailija
34/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotipaikkakuntani puskaradiossakin muutama mökkiläinen puolustelee, että on tullut mökille terveenä ja lähtee sitten kotiin jos sairastuu. Mitäs jos iskee joku muu kuin korona? Sairaskohtaukset ja onnettomuudet eivät ole tauolla tällaisenakaan aikana, ja sydänkohtauksen saaneena viet tehohoitopaikan tasan tarkkaan sieltä lähimmästä sairaalasta. Kiitos jo etukäteen, jos joku paikallinen jää ansiostasi ilman hoitoa.

Jos ja jos ja jos. Jos lehmä lentää päällesi ja liiskaudut vaikka.

Vierailija
35/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Käymme harvakseltaan kaupassa"

Poista provostasi sana Eristys.

Vierailija
36/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ja jos ja jos. Jos lehmä lentää päällesi ja liiskaudut vaikka.

Kumpi on todennäköisempää, saada sairaskohtaus mökillä vai joutua lentävän lehmän liiskaamaksi? Niinpä niin.

Vierailija
37/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä kesämökille menijät kaikki kotiäitejä, työttömiä tai tukiviidakossa, kun harvalla mökkikunnalla on mahdollisuus etätöihin, kun hyvä jos puhelin toimii.

Mökkipaikkakunnalla harvassa valokuitu ja vielä harvemmat ovat siitä valmiit maksamaan alkukustannuksia useammin tonnin ja lähes satasen kuukausimaksut.

Eiköhän siellä mökillä tule ikävä, kun netti ei toimi, kuin korkeintaan mökin katolla ja yhteys katkeilee jatkuvasti.

Vierailija
38/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kateellinen kyllä, psitsi tuosta että pitää itse käydä kaupassa.

Vierailija
39/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vellihousu sinä olet etkä mikään muu. Palaa kotiisi.

Vierailija
40/53 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelemattomuutta kirjoitti:

Aloittaja kertoo olevansa (ilmeisesti perheensä kanssa) mökillä kesään saakka. Kaupassa käydään harvakseltaan, mikä tarkoittaa, että sitten kun käytte, tyhjennätte kaupan hyllyt omiin tarpeisiinne. Mitenkäs ne mökkipaikkakunnan ihmiset toimivat, jos ruoka loppuu kaupan hyllyltä? 

Entä jos tällä kauppareissulla tuleekin vastaan koronatartunta? Mistäs haet apua? Ketä rasitat avunpyynnölläsi? 

Ja kuten edellä toinen kirjoittikin, jos teille jollekulle siellä mökillä sattuu tapaturma tai sairastuminen, sitten lähdette paikalliseen terveyskeskukseen hakemaan apua. Rasitatte ko. kunnan terveydenhoitojärjestelmää. 

Eristäytyminen sinänsä ei ole pahasta, mutta teidän perheessä ei sitten viitsitty ohjeita noudattaa. 

En ole ap, mutta muutama kommentti on paikallaan. Hyvällä hygienialla ja turvaetäisyyksillä kauppareissuilla ei käytännössä ole mahdollista saada korona-tartuntaa. Varsinkin kun kaupassa käydään pikaisesti noin joka toinen viikko hiljaisena aikana kertakäyttöhanskat käsissä ja maksetaan etämaksuna.

Jos mökkiläinen tarvitsee sairaanhoitoa, niin hän palaa kipin kapin kotiinsa ja siellä omalääkärille tai työterveydenhuoltoon. Näin minä toimisin.

Minustakin on kokonaisuuden kannalta järkevämpää että esimerkiksi minä pysyttelen terveenä mökilläni sen sijaan että olisin kotona Vantaalla missä riski saada koronatartunta on moninkertainen. Onko tarkoituksena uhrata meidät uusmaalaiset ja luottaa siihen että laumasuoja hoitaa koronan? Olen vielä (etä)työssä, mutta ikäni puolesta kuulun riskiryhmään joten pakottaminen palaamaan kotiin voisi olla minulle kuolemantuomio.