Terveydenhuollon työvelvoite - TE-toimistot toimeenpanijoiksi
Kuulostaa näin työssä käyvänä hoitajana vähän pahaenteiseltä. Yleensä nuo kortistossa olevat hoitajat ovat moniongelmaisia, tai sitten niin huonoja, että kukaan ei halua heitä palkata. Nyt sitten heidät pistetään väkisin töihin ja kun asiaa koordinoi TE-toimistot, sijoittelu voi olla ihan mitä vaan. Eiköhän siinä käy niin, että Korona-potilaiden lisäksi joutuu katsomaan työvelvoitettujen perään, kun he alkavat sekoilemaan ja motivaatio on olematon. Heitä ei olisi koskaan pitänyt kouluttaa alalle ja kohta se taas nähdään.
Vähintä mitä voisi toivoa, olisi että heidät sijoitettaisiin edes jotenkin järkevästi, eikä heti sinne lääkekaapille tai asiakkaan rahapussia vahtimaan. Että olisi edes vähän harkintaa. Mutta kun tilanne on tämä, ei tule tapahtumaan.
Kommentit (83)
Minulla ei ole päihdeongelmaa enkä ole huono, kokemusta mm. erikoissairaanhoidosta. Toinen tutkinto muulta alalta löytyy johon vetoamalla olen saanut olla melko rauhassa, opiskelen luvan kanssa ja olen ilmoittanut että terveyssyistä en mene vuorotöihin ja haen muita töitä ja piste.
Nyt on tietenkin pakko mennä jos käsky käy. Mutta ole huoleti, ei tarvitse kulkea alentuvasti perässä, voi laittaa lääkehoitoon. Motivaatioita ei ole, mutta varmaan ymmärrät että sitä ei potilaalle näytetä?
Kannattaa muuten kohdella niitä työvelvoitettavia kunnioituksella eikä olettamalla päihdeongemaisiksi.
Maksetaankohan tuosta velvoitetyöstä ihan palkkaa?
Mitä jos työkyvyttömyyseläkeläisen sallittu palkkaraja ylittyy?
Menettääköhän sitteen eläkkeensä?
Mutta toisaalta, mitäpä siitä jos korona korjaa...
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia ei oteta koulusta opiskelijoita töihin?
Lähäriopiskelijat ovat nyt kesään asti pois koulusta, joten työnantajien olisi syytä tarjota nyt aktiivisesti esim. oppisopimusta. Ja itse asiassa osa tarjoaakin. Intoa opiskelijoilla ei vain töihin ole.
Oma työsopparini loppuu heinäkuussa. Töille sanon heipat ja jos minut pakkosijoitetaan jonnekin, niin sieltä lähtee sitten pussillinen h. uumelääkkeitä mukaan. Vieläköhän haluavat pakkosijoittaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitovapaalla oleva sh, ei vakituista työsuhdetta. Enkä varmasti ole ainoa naisvaltaisella pätkätyöalalla, meitä lienee tälläkin hetkellä satoja. Ei TE-toimistolla ole tietojani, joten mitähän kautta minut voidaan velvoittaa töihin?
Kyllä sun tiedot löytyy rekisteristä jos sulla oikeasti on Sh:n koulutus. Ei siihen työkkäriä tarvita.
Niin löytyy, mutta ap:han juuri selitti, että TE-keskuksesta etsitään työttömät hoitajat, mutta hoitovapaalla oleva ei ole niillä listoilla, vaikkei työsuhteessa olekaan. Kysytäänkö kaikilta Julkiterhikistä löytyviltä hoitajilta missä tämä on nyt töissä? Tietysti pienten vauvojen äitejä ei voi velvoittaa, mutta omani on kohta vuoden. Voisin mennäkin töihin, mutta miehen pitäisi jäädä kotiin, ja hänen työnantajansa ei kovin lyhyellä varoitusajalla päästä hoitovapaalle ellei ole pakko.
Ei kai sellaisia pakoteta joilla opintoja, muttei valmista tukintoa? Kun jossain luki vaan joilla "alan koulutusta"?
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/28382dfb-36b6-46bf-9b72-763ec9e71…
Tässä uusinta tietoa asiasta.
valtioneuvoston asetukset -haulla löytyy korjattu verisio työvelvoitteesta. käsitellään tänään perustuslakivaliokunnassa. näin 2v eläkkeellä olevana 65-vuotiaana sairaanhoitajana tärkein kohta minulle oli että velvoite koskee 18-67 vuotiaita ALALLA TOIMIVIA (ESIM. SIJAUSUUKSIA). eli ei koskisi minua.
Miten käy, jos vain kieltäytyy menemästä? Mitkä ovat rangaistukset? Tietääkö kukaan?
Minusta olisi varmaan enemmän haittaa kuin hyötyä hoitotyössä. En ole vuosiin hoitotyötä tehnyt. Lyhyen hoitajan työurani aikana minulle piti käytännön työt (mm. erilaiset hoitotoimenpiteet) näyttää monen monta kertaa. Osasin asiat periaatteessa teoriassa, mutta käytäntö oli minulle vaikeaa niin opiskeluaikana kuin töissä. Osittain tästä syystä vaihdoin alaa.
Entäs jos ei ole työkkärissä kirjoilla vaan elää omilla säästöillä kotona, mutta on kuitenkin Valviran rekisterissä hoitajana?
Tuleeko kieltäytymisestä sakkoja vai linnaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitovapaalla oleva sh, ei vakituista työsuhdetta. Enkä varmasti ole ainoa naisvaltaisella pätkätyöalalla, meitä lienee tälläkin hetkellä satoja. Ei TE-toimistolla ole tietojani, joten mitähän kautta minut voidaan velvoittaa töihin?
Kyllä sun tiedot löytyy rekisteristä jos sulla oikeasti on Sh:n koulutus. Ei siihen työkkäriä tarvita.
Niin löytyy, mutta ap:han juuri selitti, että TE-keskuksesta etsitään työttömät hoitajat, mutta hoitovapaalla oleva ei ole niillä listoilla, vaikkei työsuhteessa olekaan. Kysytäänkö kaikilta Julkiterhikistä löytyviltä hoitajilta missä tämä on nyt töissä? Tietysti pienten vauvojen äitejä ei voi velvoittaa, mutta omani on kohta vuoden. Voisin mennäkin töihin, mutta miehen pitäisi jäädä kotiin, ja hänen työnantajansa ei kovin lyhyellä varoitusajalla päästä hoitovapaalle ellei ole pakko.
Laissa on ihan selvä raja, ei alle 7-vuotiaiden vanhempia velvoiteta työhön.
Minuakin kiinnostaa, mikä rangaistus kieltäytymisestä seuraa ja mitkä ovat riittävän pätevät syyt kieltäytyä...
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön lähihoitaja ja olen kyllä erikoistunut vain lastenhoitoon ja sitä työtä tehnyt vuosia. Miten ihmeessä osaisin tässä koronatilanteessa auttaa? Ellei joku päiväkoti töihin hälytä.
Toki voisit olla päivähoidossa töissä tai vaikkapa hoitamassa lapsia sairaalassa lastenosastolla.
Kunnissa on päiväkodeista alettu kouluttaa hoitajia kotihoitoon. Lähihoitaja on tähän muodollisestikin pätevä. Järjestetään perehdytys, joka vissiin keskimäärin kolme viikkoa, ja sen aikana voi suorittaa lääkeluvan jos sitä ei ole tai se on vanhentunut.
Täällä tykätään mässäillä asioilla ja väännellä niitä oudoiksi. Minä sen sijaan kehottaisin arvostamaan sitä omaa koulutusta. Kyllä lähihoitajaksi valmistunut tietää paljon hygieniasta ja aseptiikasta, ei tarvitse perehdytyksessä aloittaa siitä mikä on puhdas ja likainen puoli jne.
Ihan varmasti osaisit olla kotihoidossakin isona ja tärkeänä apuna! ❤️
Ei ole autoa eikä täällä ole juurikaan julkista liikennettä.
Mä en tehnyt opiskelu aikana yhtään harjoittelua kotihoidossa. Tein vain 6 viikon harjoittelun kuntoutusosastolla ja muut harjoittelut päiväkodeissa. Ainoa työ mitä koskaan tein nuorena lähihoitajana oli lasten hoito. Silti menin kotihoitoon tuuraamaan 13 vuotta valmistumisen jälkeen, no problem. Koska mulla ei ollut lääkelupia niin insuliineja tai klexonia en pistänyt. Normaalit suun kautta annettavat lääkkeet kyllä jaoin. Lähinnä verenpaineen mittauksia tein avustavien töiden lisäksi. Nytkin voitaisiin pikakouluttaa lähihoitajia niin että saisivat lääkeluvat. Tai ne joilla ei lupia ole niin voi hoitaa niitä jotka ei tarvitse pistoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laissa on ihan selvä raja, ei alle 7-vuotiaiden vanhempia velvoiteta työhön.
Missä noin sanotaan?
Mikä vedetään rajaksi: hoitotyöstä pois neljä vuotta vai neljäkymmentä vuotta?
Uskon että valtiolla on hyvinkin tarkat tiedot kansalaisistaan ja omaisuuksista. Eihän mitään sotatiloja tai muita pystytä suunnitelemaan ellei ole tietoja resursseista mitä saadaan käyttöön.