Terveydenhuollon työvelvoite - TE-toimistot toimeenpanijoiksi
Kuulostaa näin työssä käyvänä hoitajana vähän pahaenteiseltä. Yleensä nuo kortistossa olevat hoitajat ovat moniongelmaisia, tai sitten niin huonoja, että kukaan ei halua heitä palkata. Nyt sitten heidät pistetään väkisin töihin ja kun asiaa koordinoi TE-toimistot, sijoittelu voi olla ihan mitä vaan. Eiköhän siinä käy niin, että Korona-potilaiden lisäksi joutuu katsomaan työvelvoitettujen perään, kun he alkavat sekoilemaan ja motivaatio on olematon. Heitä ei olisi koskaan pitänyt kouluttaa alalle ja kohta se taas nähdään.
Vähintä mitä voisi toivoa, olisi että heidät sijoitettaisiin edes jotenkin järkevästi, eikä heti sinne lääkekaapille tai asiakkaan rahapussia vahtimaan. Että olisi edes vähän harkintaa. Mutta kun tilanne on tämä, ei tule tapahtumaan.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hoitamassa te-toimisto, jolla ei ole mitään käsitystä eri ammateista. Oikeasti.
Toimeenpano ei ole sama asia kuin asian hoitaminen.
TYökkärissä on aika monta hoitajaa työttömänä niin, että siellä ei ole kerrottuna hoitoalan ammattia. Mieluummin ovat myyjiä tai puutarhureita, jotta ei tulisi määräystä mennä töihin. Nyt on tarkoitus etsiä kortistosta ne työttömät, jotka hakevat eri alan töitä ja näin välttelevät hoitotyötä.
Mikähän on tällaisten motivaatio lähteä tekemään hoitotyötä? Varsinkin kun altistuu itse virukselle. Se on täysi nolla. Jos ja kun velvoite toteutuu, tulisi velvoitetut sijoittaa tukitehtäviin, ei hoitotyöhön. Moni näistä työtä välttelevistä hoitajista tietää, että heistä ei ole hommaan, kyse ei välttämättä ole mistään laiskuudesta. Ei se muutu miksikään pakottamalla.
Nyt ei ole kyse halusta, nyt on kyse pakosta. Ei kysellä motivaatiota, kysellään vain sitä, mihin aikaan aamusta tulet töihin.
Olisko kiva saada tällainen ”hoitaja” kun olet vakavasti sairas ja täysin puolustuskyvytön? Työpaikalle ehkä voi pakottaa, mutta ei mitenkään käytännössä työtä tekemään. Kukaan ei kiireessä ehdi valvoa miten muut potilaansa hoitaa. Jos jättää hoitamatta, niin ei siihen kukaan puutu.
Kyllä myös käytännön työtä parin kanssa voidaan pakottaa tekemään. Jos et teet, menetät ammattioikeutesi ja saat rangaistuksen niskuroinnista. Nyt on poikkeustilanne ja voimassa poikkeuslait. Saat sakot ja koska sinulla ei ole mitään, millä maksaa, niin lopulta olet vankilassa. Sakot voi muuten saada moneen kertaa, toimeentulotukea kunta tuskin maksaa, koska sinulla ei olisi siihen oikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne ei parane sillä, että parhaat sairastutetaan heti alkuun altistamalla heidät puutteellisten työvälineiden ym. vuoksi virukselle. Tämä sekunda-osasto sitten on täysin kelvotonta ainesta korvaajiksi. Toisaalta nämä ovat sellaisia vempuloita, että tuskin pitkään kestävät vastuullisessa työssä, keksivät jonkin sairauden ja jäävät pois. Tilanne on kyllä huono kaikilta osin.
....no mutta hei, työnantajan vastuulla ja kenttäväen pyynnöstä...mitäs tilasitte...täältä tullaaaaaaaaaaaaaaaan!
Olen työtön lähihoitaja ja olen kyllä erikoistunut vain lastenhoitoon ja sitä työtä tehnyt vuosia. Miten ihmeessä osaisin tässä koronatilanteessa auttaa? Ellei joku päiväkoti töihin hälytä.
Paljonko nuo sakot ovat? Maksan sen mielluummin kuin riskeeraan itseni ja koko perheeni! Nyt ollaan pysytty kaikki kotona niin pitkälle kuin mahdollista. Pari kauppareissua ollut pakko tehdä.
Mua ei haittaa vaikka lähtisi ammattioikeus lähihoitajan tutkinnosta. Pääseepä tuostakin riippakivitutkinnosta eroon.
Jokaiselle nuorelle aion kertoa tästä poikkeuslain velvoitteesta! Että sinne sairaalaan tms on mentävä, vaikka mikä jokaisen tappava tauti riehuisi sairaalassa ja hoitoyksikössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hoitamassa te-toimisto, jolla ei ole mitään käsitystä eri ammateista. Oikeasti.
TYökkärissä on aika monta hoitajaa työttömänä niin, että siellä ei ole kerrottuna hoitoalan ammattia. Mieluummin ovat myyjiä tai puutarhureita, jotta ei tulisi määräystä mennä töihin. Nyt on tarkoitus etsiä kortistosta ne työttömät, jotka hakevat eri alan töitä ja näin välttelevät hoitotyötä.
Mikähän on tällaisten motivaatio lähteä tekemään hoitotyötä? Varsinkin kun altistuu itse virukselle. Se on täysi nolla. Jos ja kun velvoite toteutuu, tulisi velvoitetut sijoittaa tukitehtäviin, ei hoitotyöhön. Moni näistä työtä välttelevistä hoitajista tietää, että heistä ei ole hommaan, kyse ei välttämättä ole mistään laiskuudesta. Ei se muutu miksikään pakottamalla.
Nyt ei ole kyse halusta, nyt on kyse pakosta. Ei kysellä motivaatiota, kysellään vain sitä, mihin aikaan aamusta tulet töihin.
Olisko kiva saada tällainen ”hoitaja” kun olet vakavasti sairas ja täysin puolustuskyvytön? Työpaikalle ehkä voi pakottaa, mutta ei mitenkään käytännössä työtä tekemään. Kukaan ei kiireessä ehdi valvoa miten muut potilaansa hoitaa. Jos jättää hoitamatta, niin ei siihen kukaan puutu.
Kyllä myös käytännön työtä parin kanssa voidaan pakottaa tekemään. Jos et teet, menetät ammattioikeutesi ja saat rangaistuksen niskuroinnista. Nyt on poikkeustilanne ja voimassa poikkeuslait. Saat sakot ja koska sinulla ei ole mitään, millä maksaa, niin lopulta olet vankilassa. Sakot voi muuten saada moneen kertaa, toimeentulotukea kunta tuskin maksaa, koska sinulla ei olisi siihen oikeutta.
Ammattioikeuden menettämisen voin vielä uskoa, mutta että vankilaan ?! Eihän sinne laiteta edes kaikkia väkivaltarikollisiakaan.
eri
Olen kuullut, että kotikaupungissa suunniteltaisiin tarpeen vaatiessa hammashoidon hoitajien siirtämistä avuksi kotihoitoon ja joidenkin kotihoidon työntekijöiden siirtämistä terveyskeskukseen.
Vierailija kirjoitti:
Lähde?
Itse olen löytänyt ainoastaan sellaisen tiedon, jonka mukaan työhallinnon tulisi saada yhteys Terhikki-järjestelmään, jotta voidaan todentaa, onko itsensä lähihoitajaksi tms. ilmoittanut työtön henkilö oikeasti oikeutettu ko. työtä tekemään. Sen jälkeen voitaisiin hoitajien tiedot ilmoittaa sosiaali- ja terveyspuolelle samalla tavalla esittelynä kuin nytkin. Siellä sitten katsottaisiin, kuka on työkykyinen.
Mutta kerro tuorein lähde niin voidaan keskustella lisää.
Eilisessä tiedonannossa piti olla työvelvoitteesta tarkennus parin päivän takaiseen. En löydä siitä mitään mistään? Pelkkää liikkumsrajoitusta vain kaikki mediat täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut, että kotikaupungissa suunniteltaisiin tarpeen vaatiessa hammashoidon hoitajien siirtämistä avuksi kotihoitoon ja joidenkin kotihoidon työntekijöiden siirtämistä terveyskeskukseen.
Piiri pieni pyörii 🎶
Jokainen lähihoitaja osaa hoitaa vanhuksia. Ei se niin vaikeaa ole. Ainostaan yksi lääkeluvallinen per vuoro riittää. Luulen että tämä menee juuri niin kuin eräs sairaanhoitaja tuossa aiemmin jo kirjoitti. Sairaanhoitajat vanhustenhoidosta siirretään sairaaloihin, ja lähihoitajia kutsutaan paikkaamaan heitä. Sen verran voitaisiin pitää sairaanhoitajia että INR mittaukset ym. sairaanhoitajan työnkuvaan kuuluvat hommat tulee hoidettua.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen lähihoitaja osaa hoitaa vanhuksia. Ei se niin vaikeaa ole. Ainostaan yksi lääkeluvallinen per vuoro riittää. Luulen että tämä menee juuri niin kuin eräs sairaanhoitaja tuossa aiemmin jo kirjoitti. Sairaanhoitajat vanhustenhoidosta siirretään sairaaloihin, ja lähihoitajia kutsutaan paikkaamaan heitä. Sen verran voitaisiin pitää sairaanhoitajia että INR mittaukset ym. sairaanhoitajan työnkuvaan kuuluvat hommat tulee hoidettua.
Ei INR-mittaukseen sairaanhoitajaa tarvita, kyllä lähärikin osaa sen ottaa. Helsingissä iso osa INR kontrolloitavista kontroilla pika-INR mittarilla. Marevan annostuksen määrittämiseen toki tarvitsee sen hoitajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattioikeuden menettämisen voin vielä uskoa, mutta että vankilaan ?! Eihän sinne laiteta edes kaikkia väkivaltarikollisiakaan.
eri
Maksamattomista sakoista pääsee vankilaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Ne on kuule kalliita ne vankilassa olo vuorokaudet hyvälle ihmiselle ja kuuliaiselle veronmaksajalle eli sinulle...ei taida oikein kannattaa ylläpitää "vain" sakkovankia tästä kustannuslaskennan näkökulmasta käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei INR-mittaukseen sairaanhoitajaa tarvita, kyllä lähärikin osaa sen ottaa. Helsingissä iso osa INR kontrolloitavista kontroilla pika-INR mittarilla. Marevan annostuksen määrittämiseen toki tarvitsee sen hoitajan.
Ja mikähän on edes INR-mittaus? Olen valmistunut 90-luvun lopussa lähihoitajaksi. Oikeasti ei mitään hajua noista, kyllä mä vanhukselle osaan päivää sanoa ja antaa valmiin ruoka-annoksen, siihen se jää. Meidän koulutuksessamme ei ollut juuri nimeksikään terveydenhuollon oppiaineita. Nykyajan koulutus on luultavasti laajempi terveysaineiden osalta kuin aikoinaan kun itte opiskelin.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni osa vanhutyössä olevista sairaanhoitajista pitäisi siirtää vaativampiin työtehtäviin kriisin ajaksi. Heidän tilalleen voisi pestata väliaikaisia hoitajia perushoitotyöhön. Lääkevastuu olisi vakinaisella henkilökunnalla. Itse olisin valmis perehdyttämään ja kantamaan lisävastuun. Toisaalta voisin itsekin lähteä tarvittaessa hiukan vaativampiin tehtäviin, koska olen ennen ollut työssä tk-sairaalassa.
Ei käy! Vanhustyö on vaativa oma alansa. Ei sieltä saa siirtää sairaanhoitajia pois. (ja sitten laittaa sinne niitä työttömänä pitkään olleita taitonsa jo unohyaneiya, mahdollisesti mt- tai päihdeongelmaisia)
Minkä takia ei oteta koulusta opiskelijoita töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Ne on kuule kalliita ne vankilassa olo vuorokaudet hyvälle ihmiselle ja kuuliaiselle veronmaksajalle eli sinulle...ei taida oikein kannattaa ylläpitää "vain" sakkovankia tästä kustannuslaskennan näkökulmasta käsin.
Silti maksamattomien sakkojen takia mennään vankilaan. Kyseessä on rangaistus, joka suoritetaan. Ei meillä ole varaa ajatella niin, että köyhä saa perseillä miten tahtoo, ei voida rangaistusta antaa.
Risen sivulta:
Sakko ja rikesakko
Sakko tuomitaan päiväsakkoina, joiden vähimmäismäärä on yksi ja enimmäismäärä 120 päiväsakkoa. Päiväsakkojen lukumäärä riippuu rikoksen törkeydestä. Päiväsakon rahamäärä puolestaan määräytyy tuomitun maksukyvyn mukaan. Maksamatta jäänyt sakkorangaistus muunnetaan erillisessä oikeudenkäynnissä vankeusrangaistukseksi. Kolmea päiväsakkoa vastaa yhden päivän vankeus. Muuntorangaistus on vähintään 4 päivää ja enintään 60 päivää vankeutta.
Olen hoitovapaalla oleva sh, ei vakituista työsuhdetta. Enkä varmasti ole ainoa naisvaltaisella pätkätyöalalla, meitä lienee tälläkin hetkellä satoja. Ei TE-toimistolla ole tietojani, joten mitähän kautta minut voidaan velvoittaa töihin?
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitovapaalla oleva sh, ei vakituista työsuhdetta. Enkä varmasti ole ainoa naisvaltaisella pätkätyöalalla, meitä lienee tälläkin hetkellä satoja. Ei TE-toimistolla ole tietojani, joten mitähän kautta minut voidaan velvoittaa töihin?
Kyllä sun tiedot löytyy rekisteristä jos sulla oikeasti on Sh:n koulutus. Ei siihen työkkäriä tarvita.
Olet ap ihan kotona ja enemmän kuin moniongelmainen, joten keskity olennaiseen.