Kaupassa käynti olisi tänään edessä. Joko kehtaa laittaa hengityssuojaimen?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäkää nyt niitä maskeja kun olette niitä satamäärin hamstranneet. Jos ette kehtaa niin lahjoittakaa maskinne terveydenhuoltohenkilökunnalle. He kyllä kehtaavat.
Pidän toistaiseksi vielä kaapissa, sillä eihän sitä tiedä jos täällä alkaa olla 50% sairastuneita, niin siinä vaiheessa voisin harkita maskin käyttöä (toki vain, jos muutkin). Enkä kyllä viitsi vähävaraisena niitä lahjoittaakaan, kun tuskin sairaalat mitään maksaisivat yksityishenkilöille.
Ongelmana on lähinnä se että tällaisia varautujia on ollut aivan liikaa, eikä sairaaloille riittänyt maskeja. Maskien riittämättömyys johtuu myöskin siitä kun joku riemuidiootti keksi ruveta pöllimään sairaalasta maskeja ja myymään niitä jollekin varastoon joka näemmä ei nyt sitten käytäkään niitä.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä:
THL:n linja on kyllä epäselvä monissa asioissa. Yksi on hanskojen käyttö. Ensin sanottiin, että suojahanskoja ei saa käyttää, ja nyt sanotaan, että niitä saa käyttää.
Suojahanskojen käyttöä epäiltiin sen takia, että riisuessaan hanskat kädestä ihminen saattaa saada tartunnan. Ja että likainen hanska on sama kuin likaiset kädet. Koska suojahanskat ovat loppuunmyyty Suomesta, ihmiset joutuvat käyttämään muita hanskoja ja kuka oikeasti pesee hanskansa joka kertaa, kun on käynyt ulkona?
Kyllä on thl.n mantra uponnut.
1) kaikenlaiset maskit m.l. huivi suodattavat osan ulkoa tulevista viruksista
2) suojakäsineiden riisuminen ei ole rakettitiedettä. ks 'removing surgical gloves'
Vaikka saisit rippusen virusta ihollesi riisuessasi hanskoja, se on taatusti vähemmän kuin ilman niitä JA peset kätesi joka tapauksessa kotona heti.
Maski on tärkeämpi. Jos Suu, nenä ja silmät on suojattomat, voit saada jonkun pärskähtäjän miljardit virukset suoraan limakalvoillesi.
Meillä ei ole hengityssuojaimia, koska ne on olleet jo pitkään joka paikasta loppu.
En ole nähnyt meillä päin kyllä vielä kenelläkään muullakaan suojainta kaupassa.
Uudellamaalla olemme, 30 000 pikkukaupunki. Jos ja kun tämä tästä edelleen yltyy, niin mietin, että jos tekisi kahvin suodatinpusseista itse suojaimia, auttaisiko ne mitenkään? Vaikka kolme sisäkkäin ja nitojalla kuminauha kiinni. Muoto olisi aika hyvä ja halpojakin ovat.
Hampsterit hamstraa maskeja ihan perkeleesti ja sitten eivät kehtaa käyttää naamioitaan, kun ovat vieneet kaikilta naamiot.
Se on ahneuden symbooli se maski.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä:
THL:n linja on kyllä epäselvä monissa asioissa. Yksi on hanskojen käyttö. Ensin sanottiin, että suojahanskoja ei saa käyttää, ja nyt sanotaan, että niitä saa käyttää.
Suojahanskojen käyttöä epäiltiin sen takia, että riisuessaan hanskat kädestä ihminen saattaa saada tartunnan. Ja että likainen hanska on sama kuin likaiset kädet. Koska suojahanskat ovat loppuunmyyty Suomesta, ihmiset joutuvat käyttämään muita hanskoja ja kuka oikeasti pesee hanskansa joka kertaa, kun on käynyt ulkona?
MINÄ. Minä pesin hanskani, kankaisen maskini ja silmälasini eilen, kun tulin kaupasta kotiin.
Kaupassa minulla oli kertakäyttöiset hanskat, jotka riisuin ennen kaupasta poistumista roskikseen. Sitten pullonpalautuspisteellä käsien pesu, kuivaus ja käsidesi. Ulkohanskat käteen, jotka riisuin kotini eteisessä. Perusteellinen käsienpesu ja kasvojenpesu. Sitten tuo yllä mainittu pikkupyykki, kaikki samalla käsisaippualla kuin kädetkin ja kunnolla vaahdottaen. Kunnon huuhtelu ja ilmavasti kuivumaan. Samalla jäivät muutaman päivän "karanteeniin". Ostokset sitten vielä oma lukunsa.
Joku nyt varmasti ilmestyy tänne selittämään, miten sieltä hengityssuojan sivusta voivat virukset aivan hyvin päästä kasvoille ja hengitysteihin. Tottakai voivat, mutta entä sitten ilman suojaa? Tein mielestäni aika paljon, etten vain kuljettanut virusta kotiini. Parempi taitaa olla, että emme kysy THL:n "asiantuntijoilta" enää mitään.
Onko kukaan tehny itse kasvomaskeja? Se taitaa alkaa olemaan ainut vaihtoehto jos kaupoista ei enää saa maskeja. Haluaisin tehdän sellaisen itsellenikin mutta ompelutaitoni ovat valitettavasti olemattomat. Ehkä saisin jonku tuttavan tekemään sellaisen.
Vierailija kirjoitti:
Kellään ei ole.Laitat jos haluat.
Koiraa ulkoiluttaessa muutamalla huomasin hengityssuojaimen. Ei näyttänyt edes kovin omituiselta. Käytä vain suojainta, jos se turvallisemmalta tuntuu. Itse asiassa, jos sinulla sellainen on, käytä joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Voi helvetin tyhmät, hengityssuojain ei pysäytä virusta ellei se ole 3M, ja huivista ei ole senkään vertaa hyötyä. :D
Eikö 3M ole vain tuotemerkki? On toki muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole hengityssuojaimia, koska ne on olleet jo pitkään joka paikasta loppu.
En ole nähnyt meillä päin kyllä vielä kenelläkään muullakaan suojainta kaupassa.
Uudellamaalla olemme, 30 000 pikkukaupunki. Jos ja kun tämä tästä edelleen yltyy, niin mietin, että jos tekisi kahvin suodatinpusseista itse suojaimia, auttaisiko ne mitenkään? Vaikka kolme sisäkkäin ja nitojalla kuminauha kiinni. Muoto olisi aika hyvä ja halpojakin ovat.
Meinaatteko, että hengitys läpäisee kahvinsuodatinpaperin? Tein puhallustestin, eikä toiselta puolelta tuntunut ilmavirtaa. Olkaa ny varovaisia mitä kaikkea laitatte suun eteen, ettette tukahduta vain itteänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä:
Kyllä on thl.n mantra uponnut.
1) kaikenlaiset maskit m.l. huivi suodattavat osan ulkoa tulevista viruksista
2) suojakäsineiden riisuminen ei ole rakettitiedettä. ks 'removing surgical gloves'
Vaikka saisit rippusen virusta ihollesi riisuessasi hanskoja, se on taatusti vähemmän kuin ilman niitä JA peset kätesi joka tapauksessa kotona heti.Maski on tärkeämpi. Jos Suu, nenä ja silmät on suojattomat, voit saada jonkun pärskähtäjän miljardit virukset suoraan limakalvoillesi.
Juuri näin. Mikä tahansa maski tai vaikka huivi suojaa kasvoja hyvin pisaratartunnoilta. Lisäksi jos sinulla on maskina ffp2-3 luokan suodatin, niin pysäytät myös valtaosan ilmassa leijuvista viruksista. Tätä aeorosolin kautta tarttumista ei ole vahvistettu, mutta miksi ottaa riski? Silmät on suojattava myös.
En väitä, että olen näissä asioissa mikään asiantuntija, mutta osaan kyllä lukea tieteellisiä tekstejä joissa nämä on todettu. Jostain syystä THL vetää tätä "mikään ei auta" (paitsi käsienpesu) linjaa, mikä luultavasti johtuu siitä, että pelätään paniikkia koska näitä suojavälineitä ei oikein ole kaupapssa saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatteko, että hengitys läpäisee kahvinsuodatinpaperin? Tein puhallustestin, eikä toiselta puolelta tuntunut ilmavirtaa. Olkaa ny varovaisia mitä kaikkea laitatte suun eteen, ettette tukahduta vain itteänne.
Ei taida olla mahdollista tehdä kotona niin pitävää maskia, että suojaisi ilmassa leijuvilta partikkeleilta. Itse tyytyisin vain tekemään suoralta pisaratartunnalta suojaavan maskin. Sen verran väljä, että henki kulkee jostai nvälistä.
Aika harva kehtaa pitää maskia. Kerran olen nähnyt marketissa maskipäisen.
Ajattelin että pelkuri ja itsekäs, vaikka luultaavsti voi kärsiä myös koronasta.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan tehny itse kasvomaskeja? Se taitaa alkaa olemaan ainut vaihtoehto jos kaupoista ei enää saa maskeja. Haluaisin tehdän sellaisen itsellenikin mutta ompelutaitoni ovat valitettavasti olemattomat. Ehkä saisin jonku tuttavan tekemään sellaisen.
On tehnyt. Itsekin käytän.
https://www.vauva.fi/keskustelu/3702097/ommellaan-hengityssuojaimia?pag…
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan tehny itse kasvomaskeja? Se taitaa alkaa olemaan ainut vaihtoehto jos kaupoista ei enää saa maskeja. Haluaisin tehdän sellaisen itsellenikin mutta ompelutaitoni ovat valitettavasti olemattomat. Ehkä saisin jonku tuttavan tekemään sellaisen. [/quot
Terveyssiteeseen tai tenaan ompelet kuminauhat jotka sujautat korvien taa ja ei kun kylille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tehnyt. Itsekin käytän.
https://www.vauva.fi/keskustelu/3702097/ommellaan-hengityssuojaimia?pag…
Kiitos linkistä! Luenpa samantien koko keskustelun läpi.
Jos sulla suojia riittää niin laita vaan. Täällä pienehkössä kaupungissa kaupassa näkyi useammalla kun siellä maanantaina kävin, ja eilen lenkillä näytti jollain ulkonakin olevan. Jos niitä kerran on pitänyt hamstrata, hyvä olisi ottaa ne käyttöönkin jotta me, joille niitä ei riittäneet, emme joutuisi olemaan turhaan ilman.
Toi THLn linja on kyllä niin omituinen ettei tosikaan tämä SARS2-viruksen suhteen. Joko ne on täydellisen typeriä tai paniikissa (tai molempia) mutta ei tuollaisten ihmisten paikka ole asiantuntijuutta vaativissa tehtävissä.
Totta kai hengityssuoja on tyhjää parempi (ja mikään pakkohan sitä ei ole käyttää väärin kuten thl väittää) vaikka se ei täydellisen 100 % suojaa antaisikaan. Jotenkin outo ajatuskin, että jonkin pitää olla täydellinen tai sitten sillä ei ole mitään virkaa. Onhan se riski nyt herranjestas jo puolet pienempi jos/kun hengityssuoja blokkaa edes puolet eli ei tosiaan ole turhaa. Lisäksi tuollainen kankainen itsetehtykin on tyhjää parempi kun sekin blokkaa edes jonkin osan.
Luulisi että THLn intressi olisi nimenomaan pienentää riskiä ihan kaikin keinoin vaikka se ei täydellinen olisikaan.
Itsekin laittaisin hengityssuojan kauppaan tai edes ulos mennessä jos sellainen vain olisi ja nyt olen käyttänyt tuollaista ohutta tuubihuivia jonka olen taitellut kaksin/kolmin tai nelinkerroin. Siihen vielä vetänyt välillä kaulaliinaa päälle.
Oikeassa olette, mitä tahansa suojaa naaman eteen on parempi kuin ei mitään. Tuo mantra ettei ne ole kuin vahingoksi levisi ympäri maailmaa samaan aikaan, kun eräät hallitukset havahtuivat siihen, ettei heillä niitä ole. Kun päätettiin alkaa levittämään valheita, etteivät ne auta, on taas uhrattu paljon henkiä. Kun olisi vain voitu tunnustaa että ei ole varauduttu, olisi varattu ne kaikki julkiseen käyttöön ja ohjeistettu heti ihmiset tekemään niitä itse paremman puutteessa.
Mutta tosiaan nyt kun päästään yli ujoilusta maskin suhteen, niin ne silmäsuojat ovat myös tarpeen. Uimalasit on hyvät. Tavalliset rillit falskaa sivulta mutta nekin on paremmat kuin ei-mittää.
Monet ajattelee ihan samalla tavoin, että milloin uskaltaa. Mikset siis voi vaan laittaa? Mitä hävittävää siinä on lopulta? Joku voi ehkä hymähtää, mutta mitä väliä? Anna mennä vaan, ei siitä ainakaan haittaa ole.