Kaupassa käynti olisi tänään edessä. Joko kehtaa laittaa hengityssuojaimen?
Kommentit (81)
Se olisi pitänyt määrätä pakolliseksi jo muutama viikko sitten (kiitos Thl eli haistakaa vttu).
Jokainen voi vähentää tartuntariskiä käyttämällä hengitysteidensä edessä jonkinlaista suojaa.
Hengityssuojaa, itse ommeltua maskia tai ainakin kaulahuivia.
Vielä oireeton tartunnan saanut levittää hengityksensä mukana koronavirusta useita päiviä ennen oireiden ilmaantumista.
Virus elää ilmassa kolme tuntia ennen kuolemistaan ja voi tartuttaa sinä aikana tilassa oleskelevia muita ihmisiä.
Käyttäkää suojia suojellaksenne muita ja itseänne.
Eilen oli paikallisessa Prismassa autohalliin johtavat liukuportaat huollossa ja ainoa keino päästä sieltä ylös/alas oli yksi hissi.
Hallista tullessa oli ensin kyltti, että pidä turvaväli toisiin ihmisiin ja sitten kyltti että liukuportaat huollossa käytä hissiä.
Kuten arvata saattaa, tämä yksi ainoa hissi oli pahasti ruuhkautunut ja pitkä jono odotti sitä sekä ylhäällä että alhaalla. Hissiin tunki tottakai mahdollisimman monta ihmistä yhtäaikaa.
Se niistä turvaväleistä :)
Tsekki asetti hengityssuojaimet pakollisiksi maan kansalaisille kun he liikkuvat julkisilla paikoilla.
Jonkinlainen hengityssuojain on maassa pakollinen varuste.
Kunpa omat päättäjämme kykenisivät samanlaiseen jämäkkyyteen antaessaan määräyksiä.
Mikä tahansa itserakennettu suoja, esim. huivi estää ihmisiä levittelemästä viruksiaan muiden hengitettäväksi.
Eilen kuulin kun elämämkoululainen pariskunta jutteli toisilleen kuinka "maskeista ei ole mitään hyötyä ellet itse kanna virusta" ja että tämä on "joukkohysteriaa". Tuli mieleen että mistä nämä tietävät, ettei heillä itsellään ole virusta? Ei moni muukaan tiedä ja siksi on hyvä pitää varalta hengityssuojaa, jotta ei levitä virusta mikäli se itsellä on. Nämä elämämkoululaiset ilmeisesti pitivät itseään niin kovin älykkäinä laukoessaan ylimielisiä kommenttejaan v*tuilla höystettynä.
Eilen kävin kaupassa.
Kassajonossa takaa tulevat viis seuraavaa asiakasta olivat varautuneet kuonokopalla.
Minä en.
Jostain mysteerisyystä näillä kaikilla viidellä oli joku pakottava tarve sijoittautua hyvin lähelle minua joka vtun lävessä, ei suojaraoista tietoakaan!
Ilman kuonokoppaa olleet muut ihmiset osasivat käyttäytyä asiallisesti.
Kehtaa? Paremmalta moni näyttää turpa peitettynä.
hengityssuojain ei suojaa koronalta ellei oo niin ku tapana nuolla kaupas paikkoja tai tuotteita tai laittaa sormia suuhun kun koskenu johki tai jos itselläsi on korona ja kauppaa on muka mentävä niin suojaa muita
Vierailija kirjoitti:
Täällä niitä on jo näkynyt.
No niin on meilläkin täällä Turussa jo aikoja sitten. Aika monet kertakäyttöhanskat myös nähty.
Joo, viime viikon maanantaina näin jo suomalaisella ekan.
Kaupassa näkyi perjantaina useammallakin.
Maanantaina kävin kahdessa isossa marketissa (V-S). Toisessa näin yhdellä hengityssuojaimen.
Itse en edellenkään käytä maskia.
Eikö THL:n linja ole tämä? Jos ei ole kipeä, maskista ei ole hyötyä vaan pikemminkin haittaa.
Katsokaapa vaikka eilistä taltiointia, kun Sanna Marin antaa tiedotusvälineille lyhyen haastattelun iltamyöhään Säätytalon portailla. Taustalla näkyy KAMERAMIES JOKA KOSKETTELEE MASKIA KÄSILLÄÄN. Juuri tämän takia maskia on kielletty käytettävän: ihmiset koskettelevat sitä ja kasvojaan yhtenään likaisilla käsillään ja täten tulevat sairastuttamaan itsensä.
Noudatan turvaväliä, se on paras tapa.
Jatkan vielä:
THL:n linja on kyllä epäselvä monissa asioissa. Yksi on hanskojen käyttö. Ensin sanottiin, että suojahanskoja ei saa käyttää, ja nyt sanotaan, että niitä saa käyttää.
Suojahanskojen käyttöä epäiltiin sen takia, että riisuessaan hanskat kädestä ihminen saattaa saada tartunnan. Ja että likainen hanska on sama kuin likaiset kädet. Koska suojahanskat ovat loppuunmyyty Suomesta, ihmiset joutuvat käyttämään muita hanskoja ja kuka oikeasti pesee hanskansa joka kertaa, kun on käynyt ulkona?
Kun on nähnyt ihmisten hierovan naamaansa kertakäyttöhanskoilla, on sitä todennut ylimääräiset suojat enemmänkin riskiksi. Kun ei ole suojia, ei tuudittaudu valheelliseen turvallisuudentunteeseen, vaan pitää ne sormensa irti naamastaan ja pitää sen turvavälin muihin ihmisiin.
Kolmella ihmisellä olen sellaisen kaupassa nähnyt ja yhden joka kauhistuneen näköisenä piti paksua kaulahuivimyttyä suunsa edessä, että ei niitä nyt ihan hirveästi näyttäisi olevan käytössä.
Pesen käteni kaupan pullopisteellä ennen ja jälkeen kaupassa käynnin. Pidän etäisyyden ihmisiin. Ei missään ole maskeja myytävänä.
Kertakäyttöhanskat voivat tuudittaa ihmiset siihen moodiin, että joo, kun mä nyt käytän noita hanskoja, niin eipä tarvitse pestä käsiä. Katsokaapa joitain kahviloita tai pikaruokapaikkoja. Hanskat kädessä ja kosketaan joka paikkaan. Annetaan asiakkaalle tuotetta ja otetaan ne likaiset rahat vastaan, ja jatketaan samoilla hanskoilla taas hommia. Käsienpesu paras, saippua liottaa sen viruksen pois ja viemäriin.
Vierailija kirjoitti:
Itse en edellenkään käytä maskia.
Eikö THL:n linja ole tämä? Jos ei ole kipeä, maskista ei ole hyötyä vaan pikemminkin haittaa.
Katsokaapa vaikka eilistä taltiointia, kun Sanna Marin antaa tiedotusvälineille lyhyen haastattelun iltamyöhään Säätytalon portailla. Taustalla näkyy KAMERAMIES JOKA KOSKETTELEE MASKIA KÄSILLÄÄN. Juuri tämän takia maskia on kielletty käytettävän: ihmiset koskettelevat sitä ja kasvojaan yhtenään likaisilla käsillään ja täten tulevat sairastuttamaan itsensä.
Noudatan turvaväliä, se on paras tapa.
Kuinka olisi mahdollista tietää onko jo saanut koronatartunnan?????????
Oireet alkavat vasta useamman päivän päästä tartunnan saamisesta, joten tartunnan saanut levittää viruksia sen ajan tietämättään ilman jonkinnäköistä suojaa.
Jos kaikkia kehotettaisiin käyttämään jonkinlaista maskia, vaikka sitä huivia, se estäisi tartunnan leviämistä tehokkaammin kuin suojella ihmisiä epätodennäköiseltä käyttäytymiseltä, kosketella maskia jatkuvasti.
Jos kiinassa saatiin tartunnat pysähtymään osaksi maskien käytön seurauksena (olivat pakollisia), miksi samaa tekniikkaa ei käytetä suomessa?
Tottakai kehtaa.