Teinit heräilevät etäkouluun puoliltapäivin ja pommittavat opettajia viesteillä jopa yöllä – osa ei ole pitänyt kouluun mitään yhteyttä
https://yle.fi/uutiset/3-11272833
Teinit heräilevät etäkouluun puoliltapäivin ja pommittavat opettajia viesteillä jopa yöllä – osa ei ole pitänyt kouluun mitään yhteyttä
Tuho tulee...
Kommentit (49)
Aamuihmisten hysteriaa.
Korkeakouluissa hoidetaan valtaosa hommista iltaisin ja öisin. Palautusajat on ihan syystä klo 23:59. Ei siitä ole mitään mainittavaa etua kenellekään, että istutaan 8:00 tikkana kouluhommien edessä. Toki jokin rytmi on hyvä olla päivässä, ettei mene ihan vetelehtimiseksi.
Työelämään totuttautumisella ei tuota aamupakotusta voi selittää. Olen itse 30v, joten olen elämässäni herännyt nyt 23 vuotta joka arkiaamu aikaisin. Joka arkiaamu väsyttää silti eikä herääminen ole helppoa. Koskakohan harjoitus alkaa tuottaa tulosta?
No, minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. Luulisi teinien tämän ymmärtävän, mitä tapahtuu, jos lepäilee, sillä fyysisesti kouluun mennään vasta syksyllä. Johan tuo ravintolapäätöskin kertoo jotain, ettei koulutalkoot kotona lopu pääsiäiseen.
Vierailija kirjoitti:
Aamuihmisten hysteriaa.
Korkeakouluissa hoidetaan valtaosa hommista iltaisin ja öisin. Palautusajat on ihan syystä klo 23:59. Ei siitä ole mitään mainittavaa etua kenellekään, että istutaan 8:00 tikkana kouluhommien edessä. Toki jokin rytmi on hyvä olla päivässä, ettei mene ihan vetelehtimiseksi.
Työelämään totuttautumisella ei tuota aamupakotusta voi selittää. Olen itse 30v, joten olen elämässäni herännyt nyt 23 vuotta joka arkiaamu aikaisin. Joka arkiaamu väsyttää silti eikä herääminen ole helppoa. Koskakohan harjoitus alkaa tuottaa tulosta?
Ei luultavasti koskaan.
Terv. iltavirkku 40v.
Opettajat ei sitten ole syypäitä siihen, että koulu alkaa nytkin kasilta tai ysiltä. Itsekin mieluummin aloittaisin opetuksen puoliltapäivin, mutta lukkari on annettu minulle ylhäältäpäin.
Jos kerran elämässä joutuu hoitamaan opinnot etänä ja saisi elää oman rytmin mukaan, niin antaa palaa. Koko muun ajan saa kyllä herätä kuudelta aamuvirkkujen mieliksi. En minäkään herää nyt töihin aikaisin, kun kerrankin saa nukkua vähän pidempään.
Ja mikä olikaan koulun tarkoitus:
A) tehdä tehtävät oikeaan kellonaikaan ja elää opettajan/yhteiskunnan mielestä sopivassa vuorokausirytmissä, eli tehdään tekemisen takia
B) oppia ja omaksua uusia asioita ja tulla viisaammaksi, mikä onnistuu parhaiten kun vireystila on hyvä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulee poissaolomerkintä, jos teini ei ole paikalla etäopetuksessa / ilmoittaudu läsnäolevaksi Teams-keskustelussa / päivitä tuntipäiväkirjaa / lähetä opettajallu kuvaa kuvistyöstään (mikä nyt onkin kunkin opettajan tapa). Ja siis lukujärjestyksen mukaan mennään.
Meillä ei ole käytössä ollenkaan Teams keskusteluja. Tehtävät tulevat Wilman kautta isoina ryppäinä, niissä on palautuspäivä ja aika.
Mitenkä se opetus sitten hoidetaan? Millä luokalla lapsesi on?
Ei yhtään mitenkään.
Opettaja laittaa aamulla tehtävät Wilmaan. Ihan vaan, että tee nämä.
Ei ole mitään opetusta, on vaan tehtäviä.
Ja opettajia ei todellakaan ole tavoittanut auttamaan, ei edes sen oppitunnin aikana mihin se on lukujärjestyksessä merkitty. Ymmärrän hyvin, ettei voi koko päivää roikkua Wilmassa vastaikemassa jokaiselle erikseen samaan kysymykseen. Mutta kyllä sen varsinaisen oppitunnin aikana voisi olla auttamassa, ihan kuten koulussakin.
Ekalla viikolla teini oli säntillisesti lukkarin mukaisesti koneen ääressä, mutta kun opetus osoittautui pelkäksi tehtävänannoksi ja oppilaat pähkäilevät keskenään whatsappissa että miten tää pitää tehdä, niin samapa tuo mihin aikaan ne tehtävät tekee, kunhan noudattaa määräaikoja ja näin on ainakin meillä tapahtunut.
En kyllä ymmärrä mitä haittaa on laittaa viestiä Wilmaan myöhään illalla? Sieltähän se ope ne aamulla näkee, ei kai niitä silloin yöllä tarvii lukea. Silloinhan on teoriassa mahdollisuus saada joku vastauskin, kun päivän aikana ei opettaja ole tavoitettavissa. Sitäpaitsi moni opettaja on ihan mestaruustasoa tuossa iltamyöhällä viestimisessä: huomenna ei olekaan hiihtoa, onkin luistelua. Eikun ei sittenkään, onkin sisäliikuntaa.
Miten on niin hankalaa ymmärtää, ettei kaikille ole todellakaan mitään oppitunteja eikä ole mitään "vuorovaikutteista" oppimista, jollei oppilaiden omaa, keskinäistä viestittelyä sitten lasketa sellaiseksi.
Oppilaat ovat myös stressaantuneita tilanteesta. Jos tekisivät tehtävät ja kuva vain opelle. Yöllä ope voi pitää äänettömällä.
Vierailija kirjoitti:
Aamuihmisten hysteriaa.
Korkeakouluissa ihmiset on kuitenkin aikuisia ja tekevät mitä tykkäävät omalle vuorokausirytmilleen. Itse opetan AMK:ssa ja todellakin opiskelijoilta tulee palautuksia ja sähköposteja pitkin öitä (erityisesti nyt kun opetus on etänä), ja usein yleensä vasta palautusajan deadlinen häämöttäessä. Yleinen tilanne on myös lähiopetuksessa erityisesti keskellä viikkoa pidettyjen bileiden jälkeisinä aamuina opiskelijakato tunnilla kun nukuttaa vielä liikaa tai muuten ovat liian huonossa kunnossa.
Siitä huolimatta se ei tarkoita että jokaisen teinin pitäisi nyt alkaa veivaamaan tuohon suuntaan. Meillä lapset herää kyllä aamulla kouluun myös tässä tilanteessa oli miten etänä tahansa. Ei työelämässäkään voi mennä ja tulla mihin aikaan tahansa, ja siihen olisi hyvä tottua jo varhaisella iällä.
Toki tiedän että kyllä se sitten normalisoituu kun on pakko mutta ensimmäiset kuukaudet ja jopa vuodet voi olla aika tahmeaa ennenkuin oikea elämänrytmi rupeaa löytymään.
Jos hommat hoituu, niin mitä se hommien hoitamisen ajankohta opettajalle kuuluu? Noin niin kuin lähtökohtaisesti.
Ekaluokan ope