Voidaanko soveltuvuustesti tehdä etänä? Miten estetään, että ei käytä nettiä apuna?
Nyt korona-aikana soveltuvuustestit on kuulema siirtyneet nettiin. Miten estetään se, että ei käytä nettiä apuna testissä?
Kommentit (8)
Miteen soveltuvuuskokeeessa voisi käyttää nettiä apuna jos iinä kysytään asioita sinun personaalisesta suhtautumisesta asiaaaan tai loogisesta päättelykyvystä esiim avaruudellisessa hahmotuskyvysssä.
Soveltuvuustestiin on aika vaikea googlata vastauksia ja jos tässä määräajassa onnistuu, nin on aika soveltuva saa silloin olla.
Vierailija kirjoitti:
Miteen soveltuvuuskokeeessa voisi käyttää nettiä apuna jos iinä kysytään asioita sinun personaalisesta suhtautumisesta asiaaaan tai loogisesta päättelykyvystä esiim avaruudellisessa hahmotuskyvysssä.
Joss mitataaan mitataaan yleislahjakkkumukana on myös kielellisiä ja matemaaattisia tehtäviä niin tällöin hyötyä on siiitä etttä olen lukenut vähintään lukion matematiiikan jottta sinullla on ruutiini vastata kysymyksiiiin.
Vierailija kirjoitti:
Sinun ei selvästikään tarvitse vaivata päätäsi tällä :)
Olin kuukausikaupalla osallisena erään amerikkalaisen firman rekrytoinnissa, jonka hoiti sikäläinen rekryfirma (jonka edustajat eivät suoraan sanoen tienneet mitään siitä, millaiseen työhön oltiin hakemassa).
Hakijalla piti olla tietokone ja kamera. Rekryfirma otti minuun yhteyttä, ja ensi töikseni jouduin esittämään ruudun toisella puolella istuvalle valvojalle passini. Sitten minun oli pyöriteltävä kannettavaa tietokonettani ympäriinsä niin, että valvoja näki, ettei asunnossani ollut muita ihmisiä eikä minulla ollut korvissani mitään laitteita. Edes korvatulppia ei saanut pitää, vastamelukuulokkeista puhumattakaan. Teoriassa joku olisi voinut ryömiä pöytäni alle neuvomaan minua, mutta en usko, että se olisi toiminut kovin pitkään. "Lehmä on sonnille, mitä ___ on kukolle" -tyyppiset täydennystehtävät saivat minut raapimaan päätäni lähinnä siksi, että minun oli vaikea uskoa silmiäni. Tehtävät vaikeutuivat pikkuhiljaa, ja kokeen loppupuolella kävi selväksi, että minulla teetettiin aivan eri alan koetta kuin oli tarkoitus.
Minä tein tehtäviä annetuissa pätkissä ja valvoja valvoi. Näin vain hänen päänsä, ja hänen kasvoistaan voin päätellä, että hänellä yhtaikaa valvottavanaan ainakin parikymmentä testattavaa. Ruudusta ei saanut poistua, ja jos teki jotakin epäilyttävää, valvoja kysyi heti, mitä oli meneillään. Oli muuten todella kyllästyneen näköinen ihminen.
Suomessa en ole törmännyt tällaisiin soveltuvuuskokeisiin. Oli aika jännää.
Eikö nuo soveltuvuuskokeiden kysymykset ole yleensä luokkaa "hymyiletkö kauniisti sinua ärsyttävälle henkilölle vai revitkö häneltä pään irti?" Ei siinä paljon tarvitse googlailla, mikä on vastaus jota haetaan
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo soveltuvuuskokeiden kysymykset ole yleensä luokkaa "hymyiletkö kauniisti sinua ärsyttävälle henkilölle vai revitkö häneltä pään irti?" Ei siinä paljon tarvitse googlailla, mikä on vastaus jota haetaan
Riippuu tehtävästä.
Ei mitenkään. Toki niissä on aikaraja, ja jos ehdit kognitiivisissa hakea oikean vastauksen rajatussa ajassa, se kertoo kyvyistäsi samalla tavalla kuin suoraan vastaaminenkin. Typeryksille googlesta ei ole apua.