Miksei valtio neuvo käyttämään D-vitamiinia koronan ehkäisemiseksi / oireiden lievittämiseksi?
Kaikilla on D-vitamiinitasot pohjilla tähän aikaan vuodesta, ellei ole purkista otettu tai etelässä käyty. Ja D-vitamiinin tiedetään vaikuttavan immuuniteettiin.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Koska D-vitamiini ei sen paremmin ehkäise kuin lievitä koronan oireita. Ihan sama, kuinka paljon sitä vetäisi. Mutta kukaan ei toki kiellä sinua vaikka vetämästä yliannosta D-vitamiinia ihan kaikessa rauhassa.
Olen ilmoittanut viestisi asiattomaksi
Itse olin ennen flunssassa kokoajan ja sain kokoajan infektioita, vaan enpä ole enää.
Nykyään syön terveellisemmin, se on prioriteetti numero yksi itsestä huolenpidossa. Huolehdin erityisesti suoliston hyvinvoinnista ja vältän sokerin mättämistä.
Huolehdin että saan riittävästi ravintoaineita ravinnosta ja se on monipuolista. Käytän d-vitskua.
Käyn kävelylenkeillä luonnossa ja se auttaa myös stressiin. Olen muutenkin vähentänyt tyhjänpäiväistä ravaamista paikasta toiseen turhan takia ja alkanut elämään leppoisampaa elämää. En käytä juurikaan enää kofeiinia tai alkoholia tai polta kynttilää molemmista päistä, mitä ennen tein. Pärjään stressin kanssa paremmin kun muistan huolehtia itsestä, unesta ja niin päin pois. Itsehoito on tärkeää. Antibiootteja käytän paljon suuremmalla kynnyksellä kuin ennen eikä ole ollut vuosiin enää tarvettakaan. Ennen napsin niitä huonojen elintapojen lisäksi ja sillä oli tosi suolistolle tuhoisa vaikutus.
Toivon, että nämä auttaisi myös joko välttämään koronaa tai ainakin siinä että vastustuskyky selviäisi siitä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummasti vain Italiassa, auringon maassa, podetaan koronaa. Luulisi saavat siellä d-vitamiinia luonnollisesti paljon.
Ei olla väitettykään että d- vitamiini ehkäisisi tai parantaisi tartunnan, vaan hengityselimien toimintaa edistävän vaikutuksensa ansiosta voi auttaa lievittämään oireita.
Ei ilmeisesti ole vaikuttanut edistävästi, kun juuri Italiassa on paljon kuolleita. Samoin Espanjassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska D-vitamiini ei sen paremmin ehkäise kuin lievitä koronan oireita. Ihan sama, kuinka paljon sitä vetäisi. Mutta kukaan ei toki kiellä sinua vaikka vetämästä yliannosta D-vitamiinia ihan kaikessa rauhassa.
Olen ilmoittanut viestisi asiattomaksi
Hulluilla on hullujen jutut
Vitskut suoneen ja maksulotskut uuniin.
D-vitamiinin turvallinen maksimisaanti on 100 mikrogrammaa/vrk. Talviolosuhteissa pimeänä ajanjaksona olisi toki joidenkin tutkimusten hyvä Suomessa syödä vähintään 40mikrogrammaa/vrk, koska tuon verran ihminen päivässä suunnilleen sitä kuluttaakin. Mutta toki D-vitamiinin saantiin vaikuttaa moni asia yksilöllisesti, kuten esimerkiksi ravinto (kalan, sienten määrä ravinnossa, ulkoilun määrä varsinkin muina vuodenaikoina). Kesällä ilman UV-suojaa jo viisitoista minuuttia auringonvalossa riittää D-vitamiinisynteesin käynnistämiseksi.
Onhan se siis totta, että D-vitamiini tukee elimistön vastustuskykyä ja useita erilaisia reaktioita kehossa ja onkin hyvin tärkeä vitamiini. Mutta se ei yksistään voi taistella koronaa vastaan eikä olla sen hoitokeino, etenkään kun sillä ei ole varsinaisesti virukseen tehoavia vaikutuksia, ainoastaan vastustuskykyä tukevia eikä sillä varsinaisesti myöskään voi estää tartuntaa.