Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi 70-luvulla suomalaisia sanottiin härmäläisiksi?

Vierailija
24.03.2020 |

Vanhoissa lauluissa ja jutuissa Suomea sanotaan Härmäksi ja suomalaisia härmäläisiksi. Eikö se Härmä ole joku peräkylä jossain pohjanmaalla?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

... Niin syntyi kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti, oikea härmäläinen. Kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti, häijy ja itsepäinen...

Mutta MIKSI? :D

Tää biisin on vasta 80-luvun tuotoksia.

Mutta kysymykseen: se vain upposi sen ajan slangin käyttäjiin ja äijäilykulttuuriin. Oli vastavetona hyvä Suomi-henkeä, kun ihmisen lähti Ruotsiin ja maalta kaupunkiin.

Asiaa pohdittiin jo tuolloin. Aiheesta on julkaistu kirja, jonka tekijää en enää muista.

Jep jep, biisi on kasaria, mutta härmäläiset mainittu kuitenkin. Juttuna, joka selkeästi vielä tuolloinkin olisi pitänyt tajuta.

Vierailija
22/28 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kysyisin pikemminkin sitä, minkä vuoksi varsinkin nykynuorten tiedonhakutaitoja kehutaan niin kovasti, kun ei edes noin yksinkertainen asia löydy netistä.

http://www.kysy.fi/kysymys/heimista-tulee-tama-tapa-kutsua-suomalaisia-…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kysyisin pikemminkin sitä, minkä vuoksi varsinkin nykynuorten tiedonhakutaitoja kehutaan niin kovasti, kun ei edes noin yksinkertainen asia löydy netistä.

Mutta eikö mediakriittisyys edellytä, että asiaa tutkaillaan useammista lähteistä, kuten vaikka vauva-av:lla, missä lahjakkaimmat kaikkien alojen asiantuntijat tapaavat jakaa auliisti tietämystään. Kyllä tässäkin ketjussa on selvästi havaittavissa perhetyneisyyttä ja tietämystä.

Vierailija
24/28 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eikö mediakriittisyys edellytä, että asiaa tutkaillaan useammista lähteistä, kuten vaikka vauva-av:lla, missä lahjakkaimmat kaikkien alojen asiantuntijat tapaavat jakaa auliisti tietämystään. Kyllä tässäkin ketjussa on selvästi havaittavissa perhetyneisyyttä ja tietämystä.

Niin onkin. Unohdin. :D

Vierailija
25/28 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas totean, että keskustelukyvyttömät "Ei saa kysellä" -katkerikot ovat ikuinen riesa.

Vierailija
26/28 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

... Niin syntyi kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti, oikea härmäläinen. Kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti, häijy ja itsepäinen...

Mutta kysymykseen: se vain upposi sen ajan slangin käyttäjiin ja äijäilykulttuuriin. Oli vastavetona hyvä Suomi-henkeä, kun ihmisen lähti Ruotsiin ja maalta kaupunkiin.

Asiaa pohdittiin jo tuolloin. Aiheesta on julkaistu kirja, jonka tekijää en enää muista.

Jep jep, biisi on kasaria, mutta härmäläiset mainittu kuitenkin. Juttuna, joka selkeästi vielä tuolloinkin olisi pitänyt tajuta.

Biisi tehtiin irwinin juntti-kaanonin jatkoksi. Ryysyranta jne.

Vierailija
27/28 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas totean, että keskustelukyvyttömät "Ei saa kysellä" -katkerikot ovat ikuinen riesa.

Varmasti ovatkin. Minä kyllä osaan keskustella, mutta en viitsi ryhtyä vääntämään silloin, kun puolet kommentoijista arvelee ihan omiaan ja toinen puoli v***uilee. Yleensä en kyllä sano mitään enkä varsinkaan vaivaudu etsimään kysyjälle linkkiä.

Minun työni muuten on yksi niistä aiheista, joista näkee hiuksianostattavia ketjuja. Siihen liittyvissä vastauksissa ja kommenteissa nimittäin 95 % on vääriä, ja niiden kirjoittajat tosissaan uskovat tietävänsä asian. Niihin ketjuihin en kajoa koskaan.

Vierailija
28/28 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän Irwin härmästä lauloi jo aiemmmin. Esimerkiksi tässä https://www.youtube.com/watch?v=S8bOqstu8h0 Ryysyrannan livevedossa hän laulaa "olet maamme armahin härmland" kun siis alkuperäisissä Vexin kirjoittamissa sanoissa lauletaan "olet maamme armahin suomenmaa". Tuo äänite siis vuodelta 1970. 

Mutta varsinainen härmä sanan viljelijä oli kyllä Junnu Vainio, joka käytti sitä useammassakin biisissä jo 60-luvulla. Tunnetuin lienee Seuramatkat vuodelta 1967, jonka laulaa Reijo Tani. Siinä siis härmänjätkät lähtee seiväsmatkoille, jolla tietenkin tarkoitetaan Keihäsmatkoja. Kalevi Keihänen taas perusti Keihäsmatkojen lennättäjäksi oman lentoyhtiän Spearairin vuonna 1972 ja sen kaksi konetta sai nimet Härmän Jätkä ja Härmän Mimmi.