Kiristääkö muilla työnantaja koronatilanteen vuoksi?
Olen kunta-alalla varhaiskasvatuksessa ja nyt tulee määräystä toisen perään, kiristetään työoloja niin että saadaan porukka palkattomille lomille, etätyötä vain harvoille ja valituille vaikka ensin luvattiin vähän kaikille ja työnantaja ei yritäkään pitää yllä yhteishenkeä vaan koko ajan tulee viestejä joissa määrätään sitä ja tätä. Tartuntariski on suuri ja silti lapsia siirretään isompiin ryhmiin. Pelkään että kriisin jälkeen jää kiristyneet ehdot voimaan normaaliin arkeen. Nyt työsopimusneuvottelutkin siirtymässä. Jääkö kikytunnitkin edelleen tehtäväksi?
Kommentit (11)
Sama täällä. Prässätään luopumaan tunneista ja vedetään porukka minimiin, niin ettei välttämättä pääse edes tauoille. Iso liike kyseessä.
T. Vaatemyyjä
Mulla on 15-tuntinen sopimus. Meillä takkusi uuden työvuorolistan ilmestyminen, lopputulos oli, että listoja kuulemma ilmestyy viikko kerrallaan "koronan vuoksi". Haiskahtaa hieman sille, että työnantaja on ajatellut, että jos sairastun koronaan tai muuhun, niin ei tarvitse maksaa palkkaa, kun ei ole annettu vuorojakaan. Pitää varmaan vielä muistuttaa, että tilanteessa, jossa sairastun, minulla on ne 15 viikkotuntia kuitenkin (tai yhteensä 60 tuntia neljälle viikolle), pelkkä palkaton vapaa ei onnistu.
Olen siis aikaisemmin saanut aina tehdä reilusti enemmän tunteja.
Terv. ruokakaupan myyjä
Juu kyllä. Meille ollaan lomautuslappua lyömässä käteen, ennen kuin on edes annettu aikaa työn uudelleen järjestelyyn. Lähitapaamiset on nyt kielletty, mutta ainakin itse saisin siirrettyä lähes kaikki asiakastapaamiset etäyhteydelle. Mutta ei, porukka ulos vaan. Työnantajaan on meillä ollut muutenkin tyytymättömyyttä ja normaalioloissa muualle työllistyminen on helppoa. Voipi olla, että moni lomautetu ei palaakaan takaisin.
T. puheterapeutti
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 15-tuntinen 8sopimus. Meillä takkusi uuden työvuorolistan ilmestyminen, lopputulos oli, että listoja kuulemma ilmestyy viikko kerrallaan "koronan vuoksi". Haiskahtaa hieman sille, että työnantaja on ajatellut, että jos sairastun koronaan tai muuhun, niin ei tarvitse maksaa palkkaa, kun ei ole annettu vuorojakaan. Pitää varmaan vielä muistuttaa, että tilanteessa, jossa sairastun, minulla on ne 15 viikkotuntia kuitenkin (tai yhteensä 60 tuntia neljälle viikolle), pelkkä palkaton vapaa ei onnistu.
Terv. ruokakaupan myyjä
Joo, ei ole reilua. Kyllä me myyjätkin palkkaa tarvitaan ja todellakin haluan sen 30h sopparin palkan, ihan sama mikä tilanne on.
Tai sitten lomautus asap, kiitos.
T. Vaatemyyjä
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 15-tuntinen sopimus. Meillä takkusi uuden työvuorolistan ilmestyminen, lopputulos oli, että listoja kuulemma ilmestyy viikko kerrallaan "koronan vuoksi". Haiskahtaa hieman sille, että työnantaja on ajatellut, että jos sairastun koronaan tai muuhun, niin ei tarvitse maksaa palkkaa, kun ei ole annettu vuorojakaan. Pitää varmaan vielä muistuttaa, että tilanteessa, jossa sairastun, minulla on ne 15 viikkotuntia kuitenkin (tai yhteensä 60 tuntia neljälle viikolle), pelkkä palkaton vapaa ei onnistu.
Terv. ruokakaupan myyjä
Eihän tämä miltään ”haiskahda” mm. PAM on suostunut tähän työvuorolista viikkoa ennen seinälle -systeemiin. Ja niin nyt täytyy toimiakin kun sairastapausten vuoksi ei voi suunnitella päivää pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Prässätään luopumaan tunneista ja vedetään porukka minimiin, niin ettei välttämättä pääse edes tauoille. Iso liike kyseessä.
T. Vaatemyyjä
Aukioloja supistettu ja pukukopit suljettu meillä, työvuoroja vähemmän. Iso ketjuliike meilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Juu kyllä. Meille ollaan lomautuslappua lyömässä käteen, ennen kuin on edes annettu aikaa työn uudelleen järjestelyyn. Lähitapaamiset on nyt kielletty, mutta ainakin itse saisin siirrettyä lähes kaikki asiakastapaamiset etäyhteydelle. Mutta ei, porukka ulos vaan. Työnantajaan on meillä ollut muutenkin tyytymättömyyttä ja normaalioloissa muualle työllistyminen on helppoa. Voipi olla, että moni lomautetu ei palaakaan takaisin.
T. puheterapeutti
Perustatte nyt lomautettujen kanssa oman firman ja hoidatte siihen ne etäyhteydet kuntoon. :)
Aukioloaikoja supistettiin, mites listat mitä on jo tehty??? Nyt sitten ne tehdään uudestaan, ei mitään hajua paljonko tuleva palkka on..
T. Vaatemyyjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv. ruokakaupan myyjä
Eihän tämä miltään ”haiskahda” mm. PAM on suostunut tähän työvuorolista viikkoa ennen seinälle -systeemiin. Ja niin nyt täytyy toimiakin kun sairastapausten vuoksi ei voi suunnitella päivää pidemmälle.
Ok, on tuossa sekin puoli.
Olen nyt vapaalla. Kun menen takaisin, odottaa varmaan maailmanlopun meininki: tuotepuutteista valittavat asiakkaat, yleiset hygieniahysteerikot, koronasta välinpitämättömät asiakkaat, nyt kun shoppailu on siirtynyt verkkoon niin räjähtäneet tilausmäärät Postissa ja Matkahuollossa (meillä on molemmat).
terv. ruokakaupan myyjä
Harvat ja valitut ne saa tehdä "etätyötä" isolla palkalla. Niinhän se menee.
Ei, meillä mennään toistaiseksi kuten ennenkin.
Tosin saamme itse päättää paljosta ja järki pidetään päässä, varsinkin nyt.